در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
“M.Sc” سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی برق-قدرت
عنوا ن :
کنترل برداری موتور القایی دوبل استاتور با بهره گیری از دو سنسور جریان

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده:
در این پایان نامه، کنترل برداری موتور القایی سه فاز دوبل استاتور با بهره گیری از دو سنسور جریان مطالعه شده می باشد. این موتور القایی دارای دو سیم پیچی سه فاز در استاتور می باشد که نقطه نول آنها از هم ایزوله شده و 30 درجه الکتریکی باهم اختلاف فاز دارند. به علت ساختار ویژه این ماشین، کاهش تعداد سنسورهای جریان تاثیر زیادی بر روی عملکرد کنترلی آن ندارد. سیم پیچی های ماشین به وسیله یک اینورتر شش فاز یا دو اینورتر سه فاز منبع ولتاژ کنترل شده با جریان تغذیه می گردد. در ادامه، سه موضوع کلیدی مطالعه می گردد: 1) مدل دینامیکی ماشین که بر پایه سه فضای برداری دو بعدی عمود برهم می باشد. 2) چگونگی کاهش تعداد سنسورهای جریان و چگونگی انتخاب جریان های فاز و روش های کنترل جریان در کنترل برداری موتور القایی دوبل استاتور، مطالعه شده می باشد. 3) به دلیل سادگی و بهتر بودن نتایج، از روش مدولاسیون پهنای پالس (PWM) تزریق کننده توالی صفر دوبل بهره گیری شده می باشد.
مقدمه
با در نظر داشتن اینکه موتورهای الکتریکی جایگاه ویژه ای در صنعت برق دارند، پس رقابت زیادی بین انواع مختلف ماشین ها هست. موتورهای AC سه فاز برای کاربردهای صنعتی مناسب هستند اما در این بین، ماشین های چندفاز (با تعداد فازهای بیشتر از سه) با وجود پیچیدگی زیاد نسبت به موتورهای سه فاز، کاربردهای زیادی دارند. زیرا در جاهایی که مزیت های ویژه مانند: نوسانات گشتاور کم، پایین بودن هارمونیک های جریان لینک DC، کاهش هارمونیک های جریان روتور و قابلیت اطمینان بالا، مدنظر باشد، پیچیدگی زیاد این ماشین را در مقایسه با ماشین سه فاز توجیه می کند. یکی از کاربردهای مناسب برای این ماشین ها، موردها جریان بالا می باشد مانند وسایل نقلیه الکتریکی، نیروی محرکه کشتی یا لوکوموتیو. به گونه کلی برای کاربردهای توان بالا از موتورهای چندفاز بهره گیری می گردد. پس ساده سازی و بهینه کردن محرکه این ماشین از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. در این بین، ماشین القایی شش فاز یکی از پرکاربرد ترین نوع از ماشین های چندفاز می باشد. که در بسیاری از مقالات و تحقیقات مورد مطالعه قرار گرفته می باشد.
با در نظر داشتن قالب بندی سیم پیچی های استاتور، ماشین القایی شش فاز را می توان به دو دسته تقسیم نمود:
موتور القایی شش فاز متقارن که فاصله مکانی بین دو فاز متوالی استاتور برابر p/3 بوده و با فرض سینوسی بودن توزیع سیم پیچی ها، هردو سیم پیچی استاتور و روتور، شش فاز در نظر گرفته می گردد. سیم پیچی های استاتور این ماشین معمولاً به صورت ستاره به یک نقطه نول مشترک وصل می شوند.
موتور القایی شش فاز نامتقارن که در واقع شکل خاصی از ماشین شش فاز می باشد دارای دو سیم پیچی سه فاز در استاتور می باشد که به اندازه 30 درجه الکتریکی باهم اختلاف فاز داشته و نقطه نول دو سیم پیچی مجزا از هم می باشد در حالی که روتور این ماشین قفسه ای بوده و همان روتور بهره گیری شده در ماشین القایی سه فاز می باشد. این ماشین در مقالات متعدد با نام های مختلفی مورد بحث قرار گرفته می باشد که در این پایان نامه با نام ماشین القایی دوبل استاتور معرفی می گردد.
در یک ماشین القایی سه فاز، عملکرد مولفه اصلی شار و هارمونیک های پنجم و هفتم جریان باعث تولید هارمونیک ششم گشتاور می گردد. در ماشین القایی دوبل استاتور هارمونیک ششم گشتاور، توسط دو سیم پیچی سه فاز تولید می گردد که همدیگر را خنثی می کنند پس فرکانس نوسانات گشتاور از 6 به 12 برابر فرکانس اصلی می رسد. علاوه بر مزایای ماشین های چندفاز که پیش تر تصریح گردید، مزیت عمده ماشین القایی دوبل استاتور بیشتر به دلیل مجزا بودن دو سیم پیچی استاتور می باشد زیرا در حالت رخداد خطا در یکی از سیم پیچی های استاتور، سیم پیچی دیگر می تواند به راحتی به کار خود ادامه دهد که این مزیت موجب افزایش قابلیت اطمینان سیستم می گردد. نیاز به دو اینورتر سه فاز و پیچیدگی بیشتر از معایب این سیستم به شمار می رود.
از آنجایی که جریان های نامی کلیدهای قدرت، مستقیماً با تعداد فازها کاهش می یابد، پس افزایش تعداد کلیدهای قدرت هزینه اضافی چندانی تحمیل نمی کند. اما پیش روی، هزینه و پیچیدگی سیستم با افزایش تعداد سنسورهای جریان، مدارهای آتش، مدارهای کمکی و غیره افزایش می یابد، پس کاهش هزینه ماشین چندفاز به وسیله کاهش تعداد سنسورهای جریان بدون تاثیر در عملکرد سیستم یک هدف مهم می باشد. در این پایان نامه سه موضوع کلیدی مطالعه می گردد: 1) مدل دینامیکی ماشین که به روش کلاسیک و تجزیه به فضای برداری می باشد. 2) چگونگی کاهش تعداد سنسورهای جریان و چگونگی انتخاب جریان های فاز و روش های کنترل جریان در کنترل برداری موتور القایی دوبل استاتور. 3) روش مدولاسیون پهنای پالس (PWM) تزریق کننده توالی صفر دوبل که به دلیل سادگی و بهتر بودن نتایج، بهره گیری شده می باشد. هدف اصلی در این پایان نامه، کاهش تعداد سنسورهای جریان، در کنترل برداری موتور القایی دوبل استاتور می باشد بدون اینکه تاثیر زیادی در عملکرد محرکه ماشین داشته باشد و همچنین چگونگی جبران سازی نامتعادلی در حالت دو سنسور جریان بحث شده می باشد.
تعداد صفحه : 77
قیمت : 14700 تومان

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سمینار ارشد رشته برق الکترونیک: طراحی و شبیه سازی تقویت کننده های عملیاتی

***

—-

پشتیبانی سایت :       

****         serderehi@gmail.com

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید