در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – کنترل

عنوان:

کنترل پیش بین Maglev

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده
با پیشرفت جوامع و توسعه شهرها، نیاز به وسایل نقلیه افزایش می یابد. قطارهای مغناطیسی نسل جدیدی از قطارها هستند که با کنترل میدان مغناطیسی قادر به معلق ساختن و حرکت قطار می باشند.
در این رساله معلق سازی مغناطیسی مورد مطالعه قرار می گیرد، در آغاز سیستم فیزیکی واکاوی ریاضی می گردد.
کلیاتی هم درمورد Maglev ارائه شده می باشد. برای آنکه بتوان شناخت بهتری از Maglev داشت، نیاز به یک مدل از Maglev می باشد، تا بهتر بتوان آن را کنترل نمود. توانایی شبکه های عصبی در تقریب سیستم های غیرخطی با دقت بالا، آنها را به عنوان ابزاری قدرتمند در شناسایی سیستم معرفی کرده می باشد و محققان را از درگیر شدن با معادلات پیچیده فیزیکی سیستم های غیرخطی بی نیاز می کند. پس با در نظر داشتن این خصوصیات شبکه های عصبی، در اینجا مدلی غیرخطی با بهره گیری از شبکه های عصبی براساس داده های عملی برای یک Maglev ارائه می گردد.
در این رساله بعد از شناسایی Maglev با شبکه های عصبی، به اظهار اصول کنترل پیش بین مبتنی بر شبکه عصبی پرداخته شده می باشد. بعد از پیاده سازی کنترل پیش بین عصبی برای Maglev، عملکرد این استراتژی کنترلی با سایر روش ها مقایسه شده می باشد. نتایج حاصل نشان دهنده بهبود کنترل Maglev با بهره گیری از کنترل پیش بین عصبی در مقایسه با روش های کنترلی کلاسیک می باشد.
توانایی ذاتی MPC در کنترل سیستم های متغیر با زمان دارای تاخیرهای زمانی، برآورده کردن قیدهای ورودی و خروجی، و همچنین بهره گیری از مدل پلنت در حل مسائل بهینه سازی از علت های موفقیت چشمگیر این استراتژی کنترلی می باشد.
الگوریتم های تکاملی و الگوریتم های مبتنی بر گرادیان هم مطالعه شده اند. الگوریتم مبتنی بر گرادیان در کنترل پیش بین Maglev پیاده سازی شده می باشد.
مقدمه
تعلیق مغناطیسی تکنولوژی ایی می باشد که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته می باشد. سیستم های مبتنی بر تعلیق مغناطیسی در حمل و نقل بهره گیری زیادی دارد و پیاده سازی سیستم حمل و نقل عمومی بر این اساس اثرات اجتماعی و اقتصادی فراوانی دارد.
دانشمندان روش های بسیاری جهت تعلیق یافته اند که به دور از هرگونه نویزی و نیاز به سوخت اقدام می کند که می توان به بهره گیری از امواج الکترومغناطیسی به عنوان یک نمونه آن تصریح نمود.
مانند کاربردهای این تکنولوژی می توان قطارهای سریع السیر، کنترل ارتفاع ماهواره های کوچک، سیستم های هدایت مواد مذاب به درون کوره های حرارت بالا، تفنگ های الکترونیکی، جداساز ارتعاشات، بلند کردن هواپیما از باند، جابجایی دقیق را نام برد.
Maglev مختصر شده عبارت magnetically levitated vehicle می باشد. قطار Maglev توسط نیروی الکترومغناطیسی در هوا نگه داشته می گردد و توسط نیروی الکترومغناطیسی در جهت ریل حرکت می کند. این نوع قطارها هیچ نوع تماسی در زمان حرکت با ریل ندارد و حدود 10 – 12 میلیمتر از آن فاصله دارد. این قطارها بی سر و صدا هستند و آلودگی کمتری در محیط زیست را سبب می شوند. سرعت این قطارها بیش از نصف سرعت یک هواپیمای مسافربری می باشد. Maglev بر فراز یخ هم حرکت می کند و 1/3 هواپیما انرژی مصرف می کند.
در این قطارها فقدان سوخت در داخل قطار احتمال آتش سوزی در تصادفات را به شدت کاهش می دهد. همچنین ایمنی این قطارها به هواپیما و اتومبیل بیشتر می باشد و همچنین ظرفیت زیادی برای بار و مسافر دارند.
نداشتن اصطکاک با ریل 3 مزیت مهم دارد: 1- سرعت خیلی بالا 2- بازدهی بالاتر 3- نویز در محیط کم می گردد. در این پروژه یک کنترل پیش بین عصبی برای دستگاه Maglev طراحی و پیاده سازی شده می باشد. توانایی ذاتی کنترل پیش بین در کنترل سیستم های متغیر با زمان، دارای تاخیرهای زمانی، برآورده کردن قیدهای ورودی و خروجی و همچنین بهره گیری از مدل پلنت در حل مسائل بهینه سازی از علت های موفقیت چشمگیر این استراتژی کنترلی می باشد.
خاطر نشان می گردد که کنترل Maglev از روش های متفاوتی می تواند انجام گیرد، نظیر کنترلر PID و کنترلر شبکه عصبی و کنترلر نروفازی. البته کنترل پیش بین هم بر روی Maglev پیاده سازی شده می باشد. به کنترل پیش بین عصبی هم تصریح شده می باشد. منتها انواع شبکه عصبی را می توان جهت پیش بینی در این نوع کنترلر بهره گیری نمود و همچنین الگوریتم های بهینه سازی متفاوتی را هم می توان پیاده سازی نمود. نتایج ترکیب هرکدام از این روش ها بر روی سیستم Maglev قابل مطالعه و تفحص می باشد و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که با توجه با ناپایداری سیستم و متغیر با زمان بودن و غیرخطی بودن، نیاط به کنترلرهای بهینه تر هست.
در فصل اول اختصار ای از کارهای انجام شده بر روی Maglev آورده شده می باشد. در فصل دوم کلیات دستگاه Maglev آورده شده می باشد و همچنین معادلات ریاضی حاکم بر Maglev. در فصل سوم درمورد شبکه های عصبی و چگونگی عملکرد آنها در شناسایی و پیش بینی مطالبی ارائه شده می باشد. در ادامه چگونگی شناسایی Maglev با بهره گیری از شبکه عصبی اظهار شده می باشد. در فصل چهارم روش بهینه سازی مطرح شده می باشد که دو روش اظهار شده اند روش اول الگوریتم های تکاملی اند و روش دوم مبتنی بر گرادیان می باشند. دو مسئله مهم در بکارگیری عملی GA در کاربردهای کنترلی زمان واقعی هست، اولی زمان ایجاد نسل می باشد و دیگر اینکه مطمئن شویم که یک قانون کنترلی قابل قبول در هر نسل هست. در پیاده سازی نرم افزاری جهت این تز روش های مبتنی بر گرادیان پیاده سازی گردید و از وزن های شبکه عصبی برای محاسبه گرادیان و هسین بهره گیری شده می باشد. در فصل پنجم اصول کنترل پیش بین و دو نوع کنترل پیش بین اظهار شده می باشد و به گونه کامل مطالعه شده می باشد. کنترل پیش بین عصبی در Maglev پیاده سازی شده می باشد و نتایج حاصل از پیاده سازی نرم افزاری کنترل پیش بین عصبی در Maglev در فصل پنجم اظهار شده می باشد. در فصل ششم هم نتایج و پیشنهادات حاصل از این تز ارائه شده می باشد.
تعداد صفحه : 103
قیمت : 14700 تومان

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد: کاهش جریان نشتی در گیت قابل برنامه ریزی میدانی

***

—-

پشتیبانی سایت :       

****         serderehi@gmail.com

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید