متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : روانشناسی

گرایش :بالینی

عنوان : اثربخشی رواندرمانی حمایتی گروهی بر امید به زندگی و سازگاری روانشناختی مادران کودکان سرطانی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد علوم و تحقیقات (هرمزگان)

 پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A)

گرایش: رواشناسی بالینی

عنوان:

اثربخشی رواندرمانی حمایتی گروهی بر امید به زندگی و سازگاری روانشناختی مادران کودکان سرطانی

 

استاد راهنما:

دکتر حاج علی زاده

تابستان 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه و کلیات………………………………………………………………………………. 1

1.1     مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 2

1.2     اظهار مسأله…………………………………………………………………………………………………………… 2

1.3     ضرورت انجام پژوهش…………………………………………………………………………………………….. 6

1.4     اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 7

1.5     فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………………… 8

1.6     تعاریف مفهومی و عملیاتی………………………………………………………………………………………… 9

2       فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش…………………………………………. 11

2.1     مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. 12

2.2     مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………… 12

2.3     روان درمانی حمایتی گروهی……………………………………………………………………………………… 12

2.4     امید به زندگی……………………………………………………………………………………………………… 29

2.5     سازگاری روانشناختی…………………………………………………………………………………………….. 39

2.6     سرطان…………………………………………………………………………………………………………….. 51

2.7     پیشینه ی تحقیقاتی………………………………………………………………………………………………… 61

3       فصل سوم: روش پژوهش…………………………………………………………………………….. 73

3.1     طرح پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 74

3.2     جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری……………………………………………………………………….. 74

3.3     ابزارهای پژوهش………………………………………………………………………………………………….. 75

3.4     روش اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………….. 77

3.5     روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها…………………………………………………………………………….. 79

4       فصل چهارم: یافته های پژوهش………………………………………………………….. 80

4.1     یافته های توصیفی…………………………………………………………………………………………………. 81

4.2     نتایج در چارچوب فرضیات پژوهش……………………………………………………………………………… 85

5       فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………. 99

5.1     مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. 100

5.2     بحث در چارچوب یافته های پژوهش…………………………………………………………………………. 100

5.3     نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………… 107

5.4     محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………… 108

5.5     پیشنهادات پژوهش……………………………………………………………………………………………… 108

6       منابع             ………………………………………………………………………………………………. 110

7        ابزار های پژوهش…………………………………………………………………………………………. 118


 

 

فصل اول: مقدمه و کلیات

 

 

1.1              مقدمه

سرطان یک بیماری مدرن نیست؛ در گذشته هم وجود داشته می باشد؛ اما امروزه به دلیل افزایش آلودگی های محیط زیست تعداد بیشتری به آن مبتلا می شوند و تعداد بیشتری هم نسبت به گذشته به پزشک مراجعه می کنند. سرطان یعنی رشد کنترل ناشدنی سلول ها در ناحیه ای از بدن؛ این وجه مشترک همه ی سرطان هاست؛ علی رغم این که چه عاملی باعث سرطان شده و چه آسیبی به سلول ها رسیده باشد. امروزه تأثیرات روانشناختی سرطان نه تنها بر روی فرد، بلکه بر روی اطرافیان و محیط اجتماعی که او را محصور کرده می باشد مورد توجه قرار گرفته می باشد. نگهداری و زندگی با یک فرد سرطانی با سختی ها و عوارضی همراه خواهد بود. به علاوه نگرانی و ترس از دست دادن فرد سرطانی سلامت روان فرد مراقبت کننده را تحت تأثیر قرار می دهد. در این فصل ضمن اظهار ابعاد مسئله پژوهش به اظهار اهمیت و ضرورت آن پرداخته و سپس اهداف و فرضیات و تعاریف متغیر های پژوهش ارایه می گردد.

1.2              اظهار مسأله

سرطان[1] بیماری سلول هاست که عامل مشخصه آن تکثیر نامحدود و غیرقابل کنترل سلول هایی می باشد که نئوپلاسم بدخیم را تشکیل می دهند (میرزایی، 2005؛ فلاح و دیگران 1390). این بیماری سومین عامل مرگ و میر در ایران به شمار می آید و سالانه بیش از 30000 نفر از ایرانیان جان خود را در اثر سرطان از دست می دهند (نجفی و امامی، 1390). همچنین سرطان حدود 4 درصد، مرگ و میر در کودکان زیر 5 سال و 13 درصد کودکان 5 تا 15 سال را در جمعیت ایرانی تشکیل می دهد (مهران فر و دیگران، 2012). سرطان در کودکان به نوعی متمایز از سرطان در بزرگسالان می باشد، بدین معنی که اغلب سرطان های کودکان در صورت تشخیص به موقع قابل کنترل خواهند بود (بیرقی و دیگران، 1389). تأثیری که ابتلای یک کودک به سرطان بر شرایط روانی و کیفیت زندگی مراقبینش می گذارد، کمتر از تأثیری که بر خود او می گذارد، نیست (هکلر[2] و دیگران، 2008). بومن و ویجنبرگ عقیده دارند که والدین کودکان مبتلا به سرطان علاوه بر بیماری های جسمی، پریشانی روان شناختی شدیدی را متحمل می شوند، به طوری که این پریشانی در طی زمان افزایش می یابد. این پریشانی به شکل سطح بالایی از خشم و عصبانیت، خواب آلودگی، آزردگی، افسردگی، کناره گیری از جامعه و عدم کنترل بر خود پدیدار می گردد (وان[3]، 1986).  پس مراقبت های حمایتی به روش های مختلف مشاوره و روان درمانی جزء لاینف درمان بیماران مبتلا به سرطان و خانواده های آن ها بوده و نباید مورد بی توجهی قرار گیرد (فکری و دیگران، 1389).

پژوهش ها نشان می دهند که تاب‌آوری و سر‌سختی روانشناختی بر بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به سرطان موثر می باشد (دهقانی نیشابوری و مقصودی، 1390). همچنین گروه درمانی ها و مداخله معنوی در مادران دارای کودکان سرطانی باعث افزایش کیفیت زندگی و کاهش پریشانی آنها می گردد (موسوی و همکاران، 1391؛ لطفی کاشانی و همکاران، 1391). یکی از روش های درمانی موثر در درمان اختلالات جسمی و روانی، رواندرمانی و گروه درمانی حمایتی می باشد. پورافکاری (1376) رواندرمانی حمایتی را اینگونه تعریف می­کند: ” نوعی رواندرمانی که به مقصود کمک به بیماران در جریان بحران­های ناشی از مسایل اجتماعی یا بیمـاری جسمی مورد بهره گیری قرار می­گیرد. همچنین به مقصود رفـع ناراحتی­های ناشی از بیماری روانی و جسمی طولانی یا نقص­های فیزیکی بکار برده می گردد .” به نظر محققین، رواندرمانی گروهی حمایتی در اقدام، ملاقات گروهی از افراد همدرد می باشد، در جلسات منظم که طی آن شرکت­کنندگان درمورد شرایط خاص و دشواری­های که در آن قرار دارند، معضلات و مسایلی که با آنها روبرو هستند و تجربه­های شخصی خود در خصوص شیوه­های روبرو شدن و حل این مسایل و معضلات با یکدیگر گفتـگو و تبادل نظر می­پردازند، اطلاق می­گردد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد:ارتباط هوش هیجانی و شادکامی در نوجوانان

رواندرمانی حمایتی منجر به افزایش اندازه امیدواری و سازگاری روانشناختی فرد می گردد.  اشنایدر، هریس، اندرسون و هولران[4] (1991)، امیدواری را «مجموعه شناختی می دانندکه مبتنی براحساس موفقیت ناشی ازمنابع گوناگون (تصمیم های هدف مدار) و مسیرها (شیوه های انتخاب شده برای نیل به اهداف) می باشد. پس، مسیرهای تفکر و منابع تفکر عناصر زیربنایی امیدواری یا تفکر هدف مدار تلقی می شوند. »مسیرهای تفکر انعکاس دهنده ظرفیت فرد برای تولید کانال های شناختی برای رسیدن به اهدافش می باشد و منابع تفکر هم عبارتند از افکاری که افراد در باره توانایی ها و قابلیت های شان برای عبور از مسیرهای برگزیده تعریف کرده اند تا به اهداف شان برسند. از طریق ترکیب منابع و مسیرها، می توان به اهداف رسید. اگر هر کدام از این دو عنصر شناختی وجود نداشته باشند، رسیدن به اهداف غیر ممکن می باشد. یافته های پژوهشی نشان داده اند که بین بالا بودن اندازه امیدواری افراد و موفقیت آن ها درفعالیت های ورزشی، بالا بودن اندازه پیشرفت تحصیلی، سلامت جسمی و روانی بهتر و بیشتر مؤثر بودن روش های روان درمانی مورد بهره گیری در درمان اختلالات، ارتباط هست (اشنایدر، 2002). همچنین نووتنی[5] (1989)، دریافت امید، کیفیت اندازه پذیری می باشد که می تواند درمرحله مطالعه و شناخت فرآیند پرستاری بهره گیری گردد و در پی آن مداخلاتی در جهت ارتقای آن اعمال گردد و بدون ارتقای امید زمینه برای پذیرش آموزشهای درمانی و مراقبتی به وجود نخواهد آمد. دوفالت[6] (1985)، نیز نشان داد که عنصر امید نمادی از سلامت روحی مددجو می باشد.

همچنین سازگاری با شرایط جدید یکی از مشخصه های سلامت روان می باشد. گوداشتاین و لانیون[7] (1995) سازگاری[8] را فرایند پیوسته ای تعریف کرده اند که در آن، تجارب یادگیری اجتماعی شخص، باعث  ایجاد نیازهای روانی او می گردد و نیز امکان کسب توانایی و مهارت هایی را فراهم می سازد که از آن طریق می توان به ارضای نیازها پرداخت. هر گاه تعادل جسمی و روانی فرد به گونه ای دچار اختلال گردد که حالت ناخوشایندی به وی دست دهد برای ایجاد توازن نیازمند به کارگیری نیروهای درونی و طرفداری های خارجی می باشد. در این صورت، اگر در به کارگیری ساز و کارهای جدید موفق گردد و مساله را به نفع خود حل کند می گویند فرایند سازگاری به وقوع پیوسته می باشد (گوداشتاین و لانیون، 1995). ابعاد سازگاری، شامل سازگاری جسمانی، سازگاری روانی، سازگاری اجتماعی قرار دارد پیش درآمد رسیدن به سازگاری های روانی، اخلاقی و جسمانی، سازگار شدن از لحاظ اجتماعی می باشد (والی پور، 1380).

اگر چه سودمندی مداخله معنوی در کاهش پریشانی مادران دارای کودکان سرطانی مورد مطالعه قرار گرفته می باشد با این حال سودمندی درمان های حمایتی و اثربخشی آنها بر اندازه امیدواری و سازگاری مورد توجه قرار نگرفته می باشد. پس با در نظر داشتن موردها مذکور سوال پژوهش حاضر اینست که آیا رواندرمانی حمایتی گروهی بر امید به زندگی و سازگاری روانشناختی مادران کودکان سرطانی موثر می باشد یا خیر؟

[1] Cancer

[2] Hekler

[3] van

[4]-Snyder, Harris. Anderson & Holleran

[5]-Nowotny

[6]-Dufault

[7] – Goodestein & Lanyon

[8] – adjustment

تعداد صفحه : 132

قیمت : 14700تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***