متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : علوم تربیتی

عنوان : مطالعه ارتباط هوش معنوی و سازگاری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان قلعه گنج

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

1 مقدمه

هوش مفهومی می باشد که از دیرباز آدمی به ­پژوهش و تفحص در مورد ابعاد، تظاهرات، ویژگی­ها و انواع آن علاقه­مند بوده می باشد. در این بین، یکی از ابعاد هوش تحت عنوان «هوش معنوی[1]» جـزو عرصه­هایی می باشد که تحقیقات چندان منسجم و نظام­مندی در جهت شناخت و تبیین ویژگی­ها و مؤلفه­های آن در حد و اندازه سایر انواع هوش صورت نپذیرفته می باشد و همین امر خود دشواری­های بسیاری را در راستای تشخیص دقیق مؤلفه­ها و ویژگی­های آن بر سر راه محققین ایجاد می­نماید. هوش معنوی اولین بار در سال 2000 از سوی متفکران غربی چاپ گردید و این نقطه عطفی بود برای انتشار این موضوع که ذهن چگونه کار می کند. پس هوش معنوی مستلزم راه های چند گانه برای یکپارچگی زندگی درونی ذهن و روح با زندگی بیرونی از امور جهان می باشد.آن چه از مطالعه تعریف صاحب نظرانی همچون گاردنر[2] ، هیلگارد[3]، وکسلر[4] و … از هوش بر می آید ،آن می باشد که همگی «هوش » را قابلیت بهر ه گیری از نرم افزارهای وجودی تعریف می کنند.تحقیقات گاردنر دلالت بر انواع متفاوت هوش که نسبتا” مستقل از یکدیگر رشد پیدا می کند و هر مهارت مخصوص ناحیه ای از مغز می باشد که بالاترین سطح آن هوش معنوی می باشد،که شامل هدایت و معرفت درونی،حفظ تعادل فکری ، آرامش درونی و بیرونی و عملکردی همراه با بصیرت و ملایمت و مهربانی می باشد و توانایی به دست آوردن قدرتی که ما را برای رسیدن به رویا هایمان یاری می دهد(عبداله زاده ، حسن . باقرپور، معصومه .بوژمهرانی ، سمانه و لطفی ، محدثه ،1388،ص33).

در دهه های اخیر مفهوم معنویت و کاربرد آن در دنیا و به خصوص در غرب اهمیت زیادی یافته می باشد. به طوری که مفاهیمی همچون خدا ، مذهب ، معنویت که موضوعاتی خصوصی قلمداد می شدند وارد تحقیقات علمی و موضوعات آکادمیک در حوزه علوم انسانی شده اند . یکی از مفاهیمی که به تدریج مورد توجه قرار گرفته می باشد هوش معنوی می باشد . در واقع ترکیب دو مفهوم معنویت و هوش در مفهوم جدید هوش معنوی مورد توجه قرار گرفته می باشد (فرهنگی ، علی اکبر. فتاحی ، مهدی. واثق ، بهاره . نرگسیان ، عباس .1388،ص57).

1 – 2 اظهار مسأله :

مفهوم هوش معنوی در بردارنده ی نوعی سازگاری و رفتار حل مسئله می باشد که بالاترین سطوح رشد را در حیطه های مختلف شناختی ، اخلاقی ، هیجانی ، بین فردی و … شامل می گردد و فرد را در جهت هماهنگی با پدیده های اطرافش ودستیابی به یکپارچگی درونی و بیرونی یاری می نماید . این هوش به فرد دیدی کلی در مورد زندگی و همه ی تجارب و رویدادها می دهد و او را قادر می سازد به چهارچوب بندی و تفسیر مجدد تجارب خود پرداخته ، شناخت و معرفت خویش را عمق بخشد . فرد دارای آن چیز که به عنوان اصول اساسی در دین مطرح می باشد ، محور های اصلی هوش معنوی را شامل می گردد (عبداله زاده و همکاران ، 1388،ص42).

باتوجه به این که موضوع جدید هوش معنوی در  سازمان های مختلف با در نظر گرفتن مولفه های آن در اندازه  اثر گذاری بر افراد سازمان مورد توجه قرار گرفته و پژوهش های انجام یافته در مورد ارتباط ی هوش معنوی با سلامت روان ، مدیریت تحول آفرین ، سازگاری اجتماعی، رفتارشهروندی و … نشانگر وجود ارتباط ی معنی دار با هوش معنوی افراد بوده فلذا وجود این مسئله که چرا اغلب  فعالیت های آموزشی و پرورشی معلمان آن تاثیر لازم و کافی را بر رفتار دانش آموزان نداشته و یا کمتر دارد ایجاب می نماید که این مشکل را در یک بعد جدید علاوه بر عوامل دیگر  تحت عنوان هوش معنوی معلمان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد مطالعه قرار گیرد .ضمنا” دلیل انتخاب دانش آموزان پایه پنجم به این علت می باشد که با اتکا به پژوهش های انجام یافته هر چه سن افراد بیشتر باشد درک رفتارهای ناشی از هوش معنوی دیگران بهتر و بیشتر بوده و این گروه سنی دانش آموزان در دوره ابتدایی بالا ترین گروه سنی را تشکیل می دهند و درک آنان از رفتار های معلمان خود بیشتر بوده و هم چنین معدل کل در پایه پنجم بر اساس آزمون های متناسب و استاندارد شده تعیین می گردد و ملاک درستی برای سنجش پیشرفت تحصیلی می باشد .

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه رابطه سبکهای تفکر با رضایت زناشویی و عزت نفس در کارشناسان صنعت خودرو سازی

هر چند تحقیقات زیادی در حیطه رشد و تحول هوش معنوی صورت نگرفته می باشد و نیازمند تحقیقات تجربی و کیفی  می باشد اما می توان گفت که استعداد این هوش در افراد مختلف متفاوت می باشد و در اثر برخورد با محیط های غنی که سوالات معنوی را بر می انگیزند ، به تدریج تحول یافته و شکل می گیرد. از دیدگاه ایمونز[5]هوش معنوی نوعی هوش غایی[6] می باشد . و ممکن می باشد در قالب هایی مثل صداقت ، دلسوزی ، توجه  به تمام سطوح هشیاری ، همدردی متقابل ، بخشش و خیر خواهی معنوی و عملی ، راحت بودن در تنهایی بدون داشتن احساس تنهایی ، سپاسگزاری ، فروتنی ، دیدگاه کل نگر داشتن ، درستی و صحت ، انعطاف پذیری …نظاره گردد. ویژگی هایی که لازمه ی هوش معنوی هستند ، احتمالا” در کنار توانایی ها و فعالیت های دیگری  قرار دارند که عبارتند از : دعا کردن ، تعمق ، رویا و تحلیل رویا ، باورها و ارزش های دینی و معنوی ، شناخت و مهارت فهم و تفسیر مفاهیم مقدس و توانایی داشتن حالات فراروندگی (غباری بناب ، باقر. سلیمی، محمد . سلیانی ، لیلا . نوری مقدم ، ثنا ،1386،ص135).

معلم به عنوان عامل اصلی فرایند تدریس و آموزش با داشتن ویژگی های شخصیتی ، هوش و توجه تأثیر بسیار مهمی در تعلیم  و تربیت دانش آموزان  دارد و همچنین   قدرت و نفوذ معنوی  معلم  با تاکید بر ویژگی هایی همچون صداقت ، سطوح هشیاری ، خیر خواهی و سپاسگزاری و انعطاف پذیری و …( از مولفه های هوش معنوی ) علاوه بر تاثیر مثبت در پروسه و  فرایند تدریس در طول سال و در بلند مدت می تواند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز موثر باشد .

هوش معنوی در مقایسه با هوش های دیگر رسالتی متفاوت دارد و همگرایی افراد را به نحو مطلوبی افزایش می دهد و یکی از چالش های هر معلم آگاهی ، فراهم کردن فرصت هایی برای دانش آموزان جهت مشارکت در کار های خلاقانه و تربیت درست آنان به نحوی که هدفدار و معنی  دار بودن کار خود را با تمام وجود خود درک کند و رسالت خود را به نحو شایسته ای انجام دهد .

با در نظر داشتن مفاهیم و موضوعات فوق این پژوهش کوشش دارد اندازه هوش معنوی معلمان را به عنوان گروهی که توانایی تاثیر گذاری آنان در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان مورد توجه می باشد مورد سنجش قرار داده و ارتباط ی آن را بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان  اندازه گیری نماید . بنابر این سوال اصلی این پژوهش عبارت می باشد : آیا بین هوش معنوی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط هست ؟

تعداد صفحه : 113

قیمت : 14700تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***