در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

مطالعه روش های مختلف کنترل بدون حسگر ماشین های شار محوری

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده:
جمله ماشین مغناطیس دائم شار محوری AFPM در این مطالعه تنها به ماشین های مغناطیس دائم با روتورهای نوع صفحه ای (دیسکی) تصریح دارد دیگر توپولوژی های ماشین های AFPM نظیر ماشین های شار متقاطع (Torus) که ساختاری صفحه ای دارند مد نظر ما نیستند. در اصل، طراحی الکترومغناطیسی ماشین های AFPM مشابه همتای شار شعاعی PM یعنی RFPM با روتورهای استوانه ای می باشد. طراحی مکانیکی، تحلیل حرارتی و طریقه سرهم بندی در این مورد بسیار پیچیده تر می باشد.
ماشین AFPM که ماشین نوع دیسکی هم نامیده می گردد یک جایگزین خوب برای ماشین RFPM استوانه ای می باشد. زیرا شکل آن حالت پهن و صفحه ای دارد و ساختار آن جمع و جور و متراکم می باشد و چگالی شار آن بالاست. موتورهای AFPM به گونه ویژه ای برای وسایل حمل و تأثیر الکتریکی EV ها و پمپ ها و دمنده ها و کنترل شیرها و دستگاه های گریز از مرکز و ابزارهای ماشین کاری و تراش و ربوت ها و تجهیزات صنعتی مناسب می باشد. قطر بزرگ روتور با ممان اینرسی بالا می تواند به عنوان یک چرخ طیار (Flywheel) به کار گرفته گردد (چرخ طیار چرخ سنگینی می باشد که سرعت ماشین را تثبیت می کند). همچنین ماشین های AFPM می توانند به عنوان ژنراتورهای توان کوچک یا متوسط به کار گرفته شوند. از آنجایی که می توان تعداد زیادی قطب برای آنها در نظر گرفت و در ساختار موتور جای داد این ماشین ها برای کار در سرعت های پایین ایده آل هستند به عنوان مثال می توان از درایوهای کششی الکترومکانیکی یا بالابرها و همچنین مولدهای بادی را نام برد.
ساختار صفحه ای روتور و استاتور ماشین های AFPM آنها را قادر می سازد تا طرح های مختلفی برای آنها ایجاد گردد. ماشین های AFPM می توانند در طرح های تک فاصله هوایی یا با فاصله هوایی چندگانه طراحی شوند یا اینکه با آرمیچر شیاردار یا بدون شیار و یا حتی مدل های بدون آرمیچر. ماشین های توان پایین AFPM معمولا به عنوان ماشین های با سیم پیچ بدون شیار و مغناطیس دائم های سطحی طراحی می شوند.
با افزایش توان خروجی ماشین های AFPM سطح تماس میان روتور و شفت، متناسب با توان کوچکتر می گردد. طراحی اتصال مکانیکی شفت و روتور بایستی با احتیاط و دقت فراوانی انجام گیرد زیرا علت خرابی ماشین های دیسکی معمولا همین موضوع می باشد. در بعضی از موردها روتورها در اجزای انتقال توان قرار داده می شوند تا تعداد قطعات، حجم، جرم، انتقال توان و زمان سرهم بندی بهینه شوند. برای وسایل حمل و نقل الکتریکی (EV) موتورهای چرخ داخلی بهتر می باشد زیرا سیستم درایو الکترومکانیکی ساده تر می باشد و موجب بالا رفتن راندمان و قیمت کمتر می گردد.
در اکثر کاربردها از ماشین های AFPM به عنوان یک موتور DC بی جاروبک بهره گیری می کنند. کد کننده ها (Encoder) و دیگر حسگرهای موقعیت روتور بخش حیاتی موتورهای صفحه ای بی جاروبک می باشند.
تاریخچه ماشین های الکتریکی نشان می دهد که اولین ماشین ها، ماشین های شار محوری بودند (M.Faraday در سال 1831، یک مخترع بی نام و نشان با علامت اختصاری P.M در سال 1832، W.Ritchie در سال 1833، B.Jacobi در سال 1834 مانند افرادی بودند که ماشین های شار محوری را ساخته بودند) با این تفاصیل بعد از آنکه T.Davenport در سال 1837 اولین امتیاز را برای ماشین با شار شعاعی به صورت قانونی ثبت نمود، به سرعت ماشین های شار شعاعی مرسوم و به گونه گسترده ای به عنوان پیکربندی عام و معمول برای ماشین های الکتریکی مورد قبول قرار گرفتند. اولین نمونه ابتدایی ماشین شار محوری که کار می نمود توسط M.Faraday در سال 1831 به ثبت رسیده می باشد. ساختار نوع دیسکی ماشین های الکتریکی توسط N.Tesla در امریکا به ثبت رسیده می باشد که منجر به نام گذاری موتور الکترومغناطیسی و انتشار آن در سال 1889 گردید. علت های کنار گذاشته شدن ماشین های شار محوری به گونه خلاثه در زیر آورده شده می باشد:
– نیروی جاذبه مغناطیسی محوری قوی میان استاتور و روتور
– معضلات تولید، مانند برش شیارها و سوراخ ها روی هسته های متورق و دیگر روش های ساخت هسته های استاتور شیاردار
– هزینه های بالا در ساخت هسته های استاتور متورق
– معضلات در سرهم بندی ماشین و یکسان نگه داشتن فاصله هوایی در تمام نقاط
اگرچه در آغاز سیستم تحریک PM در ماشین های الکتریکی به کار گرفته شده بود، یعنی در دهه 1830 اما کیفیت پایین مواد مغناطیسی سخت موجب از رده خارج شدن بهره گیری از آنها گردید. اختراع Alinco در سال 1931 و فریت باریم در سال 1950 و مخصوصا ماده (NdFeB) که در سال 1983 نامگذاری گردید موجب بازگشت سیستم تحریک مغناطیس دائم گردید.
عموما باور بر این می باشد که قابلیت در دسترس بودن مواد PM با انرژی بالا و مخصوصا PM های کمیاب مهمترین نیروی محرکه برای بهره گیری از توپولوژی های جدید ماشین PM و همچنین احیا دوباره ماشین های AFPM می باشد. قیمت PM های کمیاب در دو دهه اخیر یک منحنی نزولی را طی می کند که در سه سال انتهایی قرن بیستم شیب بسیار تیزی را داشته می باشد. برآورد اخیر در بازار نشان می دهد که PM های NdFeB با قیمتی کمتر از 20 دلار به ازای هر کیلوگرم از شرق دور قابل خریداری می باشد. با در دسترس بودن مواد PM ماشین های AFPM تأثیر بسیار مهمی را در آینده نزدیک اعمال خواهند نمود.
تعداد صفحه : 200
قیمت : 14700 تومان

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد رشته مهندسی برق درباره:جایابی بهینه پستهای فوق توزیع

***

—-

پشتیبانی سایت :       

****         serderehi@gmail.com

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید