در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“M.Sc.” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – کنترل

عنوان:

الگوریتم حداقل میانگین مربعات چند مرحله ای و کاربرد آن در کنترل فعال نویز

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده
کنترل فعال نویز مانند شیوه های رایج در کاهش نویزهای صوتی می باشد. در این پایان نامه پس از مطالعه روشهای رایج کنترل فعال نویز، الگوریتم جدیدی با عنوان الگوریتم حداقل میانگین مربعات چند مرحله ای برای بهره گیری در کنترل کننده های فعال نویز پیشنهاد گردید که نوع توسعه یافته ای از الگوریتم شناخته شده حداقل میانگین مربعات می باشد. پس از مطالعه اصول و مبانی الگوریتم پیشنهادی، روابط ریاضی حاکم بر عملکرد این الگوریتم مورد تحلیل و استنتاج قرار گرفت. سپس با در نظر داشتن اهمیت اساسی مبحث پایداری این الگوریتم ها، موضوع پایداری الگوریتم پیشنهادی مطالعه گردید و پایداری آن بر اساس روش لیاپانف به اثبات رسید. در مرحله بعد سرعت همگرایی الگوریتم پیشنهادی و الگوریتم حداقل میانگین مربعات مقایسه گردید و به صورت تحلیلی شرایط لازم برای سرعت همگرایی بیشتر الگوریتم پیشنهادی استخراج گردید. تعمیم الگوریتم پیشنهادی برای سیست مهای کنترل فعال نویز دارای مسیر ثانویه قابل توجه، موضوع بعدی مورد مطالعه در این پژوهش بود که ساختارهای متفاوتی برای آن ارائه گردید. در مرحله نهایی با بهره گیری از شبیه سازی کامپیوتری عملکرد انواع سیست مهای مورد مطالعه در شرایط متفاوت تحت ارزیابی قرار گرفت. نتایج شبیه سازی کامپیوتری مبین عملکرد بهتر الگوریتم پیشنهادی نسبت به الگوریتم حداقل میانگین مربعات برای بهره گیری در سیستم های کنترل فعال نویز می باشد، اما در مورد نوع تعمیم یافته الگوریتم پیشنهادی برای سیستم های کنترل فعال نویز دارای مسیر ثانویه قابل توجه، چنین نتیج های حاصل نگردید.
مقدمه
وجود سر و صدای ناخواسته در جوامع شهری و صنعتی جلوه دیگری از آلودگیهای زیست محیطی می باشد که تاثیر آزار دهنده در محیط کار و زندگی افراد دارد.
از این نوع آلاینده ها که با بسیاری از صنایع مرتبط می باشد با عنوان نویزهای صوتی دانسته می گردد. این آلایش ها اگر به شکل مناسب کنترل نشوند می توانند عوارض متعددی را برای افراد حاضر در محیط پدید آورند. دو عارضه مستقیم برای نویز صوتی ذکر گردیده می باشد، عارضه اول آن می باشد که نویز صوتی در کوتاه مدت موجب خستگی ذهنی شنونده می گردد و تمرکز او را کاهش م یدهد که این امر اغلب موجب تاثیر گذاری بر عملکرد افراد، پریشانی و حواس پرتی ایشان می گردد. عارضه دوم که تنها در اثر قرار گرفتن دراز مدت در محیط دارای نویز صوتی با دامنه بالا به وجودمی آید کاهش قدرت شنوایی افراد را بدنبال خواهد داشت. برای کنترل نویز صوتی دو روش کلی مورد بهره گیری قرار می گیرد که از آنها با عناوین کنترل غیر فعال و کنترل فعال نویز (ANC) دانسته می گردد.
ایده کنترل غیر فعال، روش سنتی برای کنترل و کاهش نویز صوتی می باشد. در این روش محفظه، مانع و مواد جاذب صوت برای کاهش نویز ناخواسته بکار گرفته می گردد. مواد جاذب صوت غیر فعال معمولا در اگزوزهای موتورهای احتراق داخلی کاربرد دارد. در حالیکه عای قهای صوتی مقاومتی بیشتر در فن داخل لوله بهره گیری می گردد. مواد جاذب صوت، تضعیف صوت قابل توجهی در محدوده فرکانسی بالای 500 هرتز ایجاد می نمایند و در فرکانس های پائین قابلیت خود را از دست می دهد. در اقدام ثابت شده می باشد که ضخامت عایق صوتی که بایستی بهره گیری گردد با طول موج صوت حذف شونده دارای نسبت مستقیم می باشد.
در فرکانس های پائین بدلیل بلند بودن طول موج های صوتی، بهره گیری از محفظه های سنگین، مواد جاذب صوت ضخیم و حجیم و خفه کننده های بزرگ جهت کنترل نویز ضروری می باشد. در نتیجه کاربرد کنترل کننده های غیر فعال نویز پرهزینه، حجیم، مشکل و غیر موثر می باشد.
در روش کنترل فعال نویز برخلاف روش کنترل غیر فعال کوشش نمی گردد که با بهره گیری از مواد جاذب، نویز تضعیف گردد بلکه هدف آن می باشد که نویز صوتی دیگری با همان دامنه و فرکانس نویز اصلی اما با فاز مخالف ایجاد گردد تا در اثر ترکیب آن با نویز اولیه، نویز صوتی حذف شده و یا حداقل تا حد قابل ملاحظه ای تضعیف گردد.
روش کنترل فعال نویز توسط Paul Leug در سال 1936 میلادی اختراع گردید و به ثبت رسید. اولین بار سیستم کنترل فعال نویز بر روی یک لوله که از نظر صوتی دارای ساده ترین مدل می باشد پیاده گردید. این پیاده سازی اولین گام در جهت رسیدن به سیست مهای عملی امروز بود. در این آزمایش با فرستادن یک سیگنال مزاحم یا نویز از ابتدای لوله و پخش سیگنالی دیگر با همان دامنه و فرکانس نویز اصلی با فاز مخالف از طریق یک بلندگو که باز هم در ابتدای لوله نصب شده می باشد کوشش برکاهش نویز و حداقل کردن خطا با بهره گیری از سیگنال دریافتی از میکروفن خطا در انتهای لوله می باشد. این سیستم یکی از سیستم های عملی و ساده در آزمایشگاهها برای آزمون روش کنترل فعال نویز می باشد.
بسیاری از فرآیندهای تجاری و صنعتی که از نزدیک با افراد ارتباط دارند آلودگی بالایی از لحاظ شنیداری ایجاد می کنند و این موضوع مانند نکاتی می باشد که موجب گستردگی در نظر داشتن کاربرد سیستم های کنترل فعال نویز صوتی (ANC) شده می باشد. بسیاری از صنایع، کارخانجات، سیست مهای حمل و نقل و… در اقدام با آلودگی بسیاری همراه هستند و به همین دلیل تامین سلامتی افرادی که با این سیستم ها سروکار دارند یکی از اهداف کنترل فعال نویز می باشد.
سیستم های کنترل فعال نویز (ANC) کاربردهای زیادی در صنعت دارند که از آن جمله به کاربرد آن در صنایع حمل و نقل و وسایل نقلیه شامل اتومبیل، وانت، کامیون، صنایع خودروهای زمینی، خودروهای نظامی، هواپیما (بخصوص نوع ملخی آن)، هلیکوپتر تصریح نمود. همچنین در سایر کاربردهای صنعتی نظیر کانال ها و دستگاههای تهویه هوا، فن ها، کانا لهای هوای صنعتی، دودکش ها، ترانسفورماتورها، کمپرسورها، پمپ ها، تونل های باد، یخچال، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، کوره ها، رطوبت گیرها، کابین های اداری، ناحیه های آرام (ایزوله) بلحاظ صدا، گوش یهای محافظ و گوشی تلفن می توان تصریح نمود. توضیحات بیشتر در مورد کاربردهای سیستم های ANC و محدودیتهای موجود برای کاربرد آنها در حال و آینده در [HAN04] ارائه گردیده می باشد.
تعداد صفحه : 127
قیمت : 14700 تومان

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق الکترونیک گرایش قدرت:مشارکت جایگاه شارژ خودروهای الکتریکی در کنترل فرکانس ریز شبکه در حالت جزیره ای

***

—-

پشتیبانی سایت :       

****         serderehi@gmail.com

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید