متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت 

دانشگاه علم و هنر

پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی

گروه مدیریت صنعتی

عنوان:

ارزیابی عملکرد با بهره گیری از تکنیک ترکیبی تحلیل پوششی داده ها و TOPSIS

(مورد: واحدهای فروش شرکت کاشی ستاره)

استاد مشاور:

دکتر میر محمد اسدی

بهار 93

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده

صنعت کاشی و سرامیک، سهم بزرگی از صادرات غیر نفتی کشور ایران را به خود اختصاص داده می باشد. در سال های اخیر؛ صنعت کاشی و سرامیک ایران با بحران مازاد عرضه نسبت به تقاضا روبرو بوده و یکی از مسائل مطرح برای شرکت­های فعال در این بخش، فروش محصولات تولید شده می باشد. در این بین، نمایندگی­های فروش کاشی؛ شرکت هایی هستند که در خط مقدم کوشش برای فروش این محصول قرار دارند و بهبود عملکرد آنان؛ تاثیر بسزایی بر بهبود وضعیت سودآوری شرکت ها و در نهایت جایگاه این صنعت دارد. از این رو در این مطالعه به ارزیابی کارایی نمایندگی های فروش کاشی پرداخته شده می باشد.

برای این مقصود، تکنیک تحلیل پوششی داده ها که مرسوم ترین و پرکاربردترین روش در اندازه گیری کارایی می­باشد مورد بهره گیری قرار گرفت. نتایج نشان داد که از بین 27 واحد مورد مطالعه؛ تنها 4 واحد دارای کارایی تکنیکی کل 100% بوده و متوسط کارایی واحدها برابر با 56% می باشد. در این مطالعه یک دیدگاه جدید به نام تکنیک DEA TOPSIS- که اخیرا در بحث ارزیابی کارایی مطرح شده؛ مورد بحث و مطالعه قرار گرفت. به مقصود مطالعه توان این تکنیک در ارزیابی و رتبه بندی واحدها؛ نتایج روش فوق با نتایج مدل اندرسون-پترسون و تکنیک AHP-DEA مقایسه گردید. نتایج حاکی از آن بود که مدل های اندرسون پترسون و TOPSIS-DEA دارای طریقه مشترکی در زمینه رتبه بندی واحدها هستند. به گونه ای که واحدهای قوی و واحدهای ضعیف در هر دو روش مشابه می باشد. از طرفی تحلیل همبستگی بین رتبه بندی های ارائه شده توسط دو روش، حاکی از وجود همبستگی بسیار قوی به اندازه 87% بین نتایج هر دو روش بود.

واژگان کلیدی: تحلیل پوششی داده ها، ارزیابی عملکرد، صنعت کاشی، TOPSIS-DEA

 فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه. 1

1-1-  اظهار مسأله. 1

1-2- ضرورت انجام پژوهش.. 3

1-3- فرضیات (یا سوالات پژوهشی) 4

1-4- اهداف پژوهش.. 4

1-5- ابعاد و حدود مسئله. 4

1-6- محدودیت ها و معضلات پژوهش.. 4

فصل دوم: ادبیات موضوع و سابقه پژوهش

بخش اول: ارزیابی عملکرد. 5

2-1-1- مقدمه. 5

2-1-2- عملکرد. 6

2-1-3- ارزیابی.. 7

2-1-4- ارزیابی عملکرد. 8

2-1-5- هدف از ارزیابی عملکرد. 9

2-1-6- معیارهای ارزیابی عملکرد. 10

2-1-7- مدیریت عملکرد. 10

2-1-8- مفهوم کارایی.. 13

2-1-9- انواع کارایی.. 14

2-1-9-1-کارایی فنی.. 14

2-1-9-2- کارایی تخصیصی.. 14

2-1-9-3- کارایی ساختاری.. 15

2-1-9-4- کارایی مقیاس… 15

2-1-10- ناکارایی تکنیکی و مرزهای تولید. 15

2-1-11- روش های تحلیل مرزی.. 17

2-1-11-1- روش های پارامتریک… 18

2-1-11-1-1- روش مرز تصادفی (SFA) یا مرز اقتصادی (EFA) 18

2-1-11-1-2- روش توزیع آزاد (DFA) 18

2-1-11-1-3- روش مرز انبوه (TFA) 19

2-1-11-2- روش های ناپارامتریک… 19

2-1-11-2-1- تحلیل پوششی داده ها 20

2-1-11-2-2- دیدگاه FDH.. 20

بخش دوم: مفاهیم پایه ای در تحلیل پوششی داده ها 21

2-2-1- نمایش مرز کارا با یک ورودی و دو خروجی.. 22

2-2-2-  نمایش مرز کارا با دو ورودی و یک خروجی.. 23

2-2-3-  ساختن واحد مجازی.. 24

2-2-4- مزایای DEA. 24

2-2-5- معایب DEA. 26

2-2-6- مدلهای اصلی تحلیل پوششی داده ها 27

2-2-6-1- مدل نسبت CCR 27

2-2-6-2- مدل مضربی CCR ورودی محور 28

2-2-6-3- مدل پوششی CCR ورودی محور 29

2-2-6-4- اصلاح مدل CCR ورودی محور 30

2-2-6-5- مدلهای خروجی محور 31

2-2-6-6- بازده به مقیاس… 32

2-2-6-7- مدل BCC 34

2-2-6-8- مدل اصلی CCR-BCC. 36

2-2-6-9- مدل اصلی BCC-CCR. 37

2-2-6-10- کارایی مقیاس… 38

2-2-6-11- محاسبه کارایی مقیاس… 39

بخش سوم: مروری بر پیشینه پژوهش.. 41

بخش اول: مطالعات مرتبط با صنعت کاشی و TOPSIS-DEA. 41

بخش دوم: مطالعات دیگر در زمینه DEA. 43

فصل سوم: روش پژوهش

3-1- مقدمه. 47

3-2- روش پژوهش.. 47

3-3- جامعه آماری.. 48

3-4- شناسایی نهاده ها و ستانده ها 48

3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها 49

3-5- 1- تکنیک TOPSIS. 49

3-5-2- تکنیک TOPSIS-DEA. 50

3-5-3- روش اندرسون-پترسون. 55

3-5-3- تکنیک AHP-DEA. 56

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1- مقدمه. 59

4-2- توصیف آماری داده ها 59

4-3- اندازه گیری کارایی با بهره گیری از مدل های پایه ای DEA. 61

4-4- اندازه گیری کارایی با بهره گیری از تکنیک TOPSIS-DEA. 65

4-4-1- محاسبه کارایی واحد ایده آل مثبت.. 66

4-4-2- محاسبه کارایی واحدهای تصمیم بر اساس IDMU. 66

4-4-3- محاسبه کارایی واحد ایده آل منفی.. 67

4-4-4- محاسبه کارایی واحدهای تصمیم بر اساس ADMU. 67

4-4-5- محاسبه شاخص RC و رتبه بندی نهایی واحدهای تصمیم. 68

4-5- رتبه بندی واحدهای کارا با بهره گیری از تکنیک AHP-DEA. 69

4-6- مقایسه نتایج TOPSIS-DEA، مدل اندرسون-پیترسون و AHP-DEA. 70

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

  مقدمه  73

 نتیجه گیری.. 73

 پیشنهادات اجرایی.. 75

 پیشنهادات پژوهشی.. 75

منابع و ماخذ. 76

 

مقدمه

در دنیای پیچیده و رقابتی امروز، تنها سازمان هایی قادر به بقا و رقابت هستند که به گونه مداوم در حال ارزیابی و بهبود عملکرد خویش بوده و با در نظر داشتن استاندارد های صنعت، سطح قابل قبولی از عملکرد را داشته باشند. عصر کنونی که محققان آن را فرا مدرن نامیده اند دارای ویژگی تغییر مداوم و پیچیدگی ساختارهاست. در چنین شرایطی تنها مدیرانی می توانند با موفقیت اقدام نمایند که اطلاعات مناسب، به روز و جامعی را از چگونگی عملکرد سازمان خود داشته و تصمیمات درست و به موقعی را برای بهبود مداوم سازمان متناسب با تغییرات موجود اتخاذ نمایند (شهریاری،1382).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه بررسی تاثیر دورکاری بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش فرسودگی شغلی و کیفیت زندگی

از این رو سیستم های ارزیابی عملکرد سازمان یک مکانیزم مهم کنترل در راستای خط مشی ها و سیاست های کلی سازمان بوده و اطلاعات مهم و حیاتی را در خصوص اندازه تناسب و سازگاری واحدها با برنامه ها، در اختیار مدیران قرار می دهند. این امر در گرو آن می باشد که نظام ارزیابی عملکرد از جامعیت کافی برخوردار باشد تا نتایج آن قابل بهره گیری بوده و تمام جوانب فعالیت ها را مدنظر قرار دهد.

  • اظهار مسأله

صنعت کاشی و سرامیک، سهم بزرگی از صادرات غیر نفتی کشور ایران را به خود اختصاص داده می باشد. این صنعت به دلیل تأثیر مهمی که در بالا رفتن سطح بهداشت جامعه داشته و همچنین به دلیل برخورداری از مزایای فراوان تولیدی؛ مانند مواد اولیه، سوخت، انرژی، نیروی انسانی و غیره؛ طی سال­های اخیر رشد فراوانی را در گروه صنعت کانی های غیر فلزی به خود اختصاص داده می باشد (ابوالحسنی و همکاران، 1390).

کشور ایران با تولید 450 میلیون متر مربع کاشی، رتبه چهارم تولید کاشی و سرامیک را در جهان دارا می باشد. این در حالی می باشد که صنعت کاشی در حدود 20% از کل صنایع ایران را تشکیل می دهد (انجمن تولید کننده گان کاشی و سرامیک کشور).

از سال ۱۳۳۹ با افتتاح کارخانه کاشی ایرانا، تولید کاشی به صورت صنعتی و با ماشین آلات و تجهیزات جدید در کشور شروع گردید. وجود منابع کافی، انرژی و مواد اولیه در داخل و بازارهای مناسب در کشورهای مجاور، انعطاف پذیری صنعت کاشی و سرامیک و ارزش افزوده نسبتاً خوب از نقاط قوت صنعت کاشی و سرامیک در کشور ایران می باشد و پیش روی عدم تناسب حجم سرمایه گذاری با نیاز، عدم تکمیل حلقه های صنعتی، هزینه های بالای نیروی کار و انرژی از نقاط اشکال این صنعت در کشور می باشد (صادقی فروشانی، 1385).بر طبق آمار چاپ گردیده در سال 1390، اندازه ارزش صادرات این محصول به بیش از 290 میلیون دلار رسیده که رقم قابل توجهی می باشد. همچنین بر اساس این آمار در سال 1390 بیش از 300 هزار نفر به گونه مستقیم در ارتباط با این صنعت مشغول به کار بوده اند (انجمن تولید کنند گان کاشی و سرامیک کشور). در سال های اخیر؛ صنعت کاشی و سرامیک ایران با بحران مازاد عرضه نسبت به تقاضا روبرو بوده و یکی از مسائل مطرح برای شرکت­های فعال در این بخش، فروش محصولات تولید شده می باشد (آقاجانی و زارع شاهی، 1388). در این بین، نمایندگی های فروش کاشی؛ شرکت هایی هستند که در خط مقدم کوشش برای فروش این محصول قرار دارند و بهبود عملکرد آنان؛ تاثیر بسزایی بر بهبود وضعیت سودآوری شرکت ها و در نهایت جایگاه این صنعت دارد. از این رو در این مطالعه به ارزیابی کارایی نمایندگی های فروش کاشی پرداخته شده می باشد.

1-2- ضرورت انجام پژوهش

اندازه­گیری؛ بخشی مهم از زندگی مدرن می­باشد. ما محیط، خود و گذر زمان را اندازه می­گیریم. پیشرفت ما به عنوان یک تمدن؛ نتیجه مستقیم توانایی ما برای اندازه­گیری می باشد. در این بین، اندازه­گیری عملکرد؛ به عنوان جنبه­ای از اندازه­گیری، توجه بسیاری از اندیشمندان را به خود معطوف کرده می باشد. عملکرد سازمانی همواره اثرات قابل توجهی بر فعالیت شرکت­ها داشته می باشد. در نتیجه، راه­ها و ابزارهای اندازه­گیری صحیح این عملکرد، زمینه مهم و رو به رشدی را در تحقیقات سازمانی و آکادمیک، به خود اختصاص داده می باشد (فولان و براون، 2005).

در حقیقت، از 15 سال اخیر به این سو، به نظر می­رسد که اندازه­گیری عملکرد، ذهن اندیشمندان رشته­های مختلف را مشغول خود کرده می باشد. اوج این کار را می­توان در اواسط دهه 90، نظاره نمود. نیلی  (1999) می­گوید که بین سالیان 1994 تا 1996 حدود 3615 مقاله درمورد اندازه­گیری عملکرد منتشر شدند؛ به این آمار، تعداد کتاب­هایی که هر دو هفته یکبار، تنها در آمریکا، منتشر شدند را اضافه کنید. اطلاعات وسیع و متفاوتی که در حوزه اندازه­گیری عملکرد قابل دسترسی هستند؛ بواسطه کوشش­های محققان در زمینه­های مختلف به وجود آمده می باشد. این رشته اکنون به عنوان بخش مهمی از ادبیات استراتژی تولید، شناخته می گردد. اندازه­گیری عملکرد با نرخی قابل توجه، و به مقصود مواجه با واقعیت های جدید سازمانی، در حال تکامل می باشد و از طریق تکامل این مفهوم می باشد که دگردیسی سازمان به سازمانی مدرن رخ می­دهد. مرز بعدی اندازه­گیری عملکرد، محیط خارجی می باشد. در سال­های آینده، انتظار یک افزایش محسوس در توسعه های اندازه گیری عملکرد بین سازمانی، از قبیل اندازه گیری عملکرد زنجیره تامین و واحدهای فروش محصول هست. این امر اثری عمیق بر شیوه های اندازه گیری عملکرد در سازمان­ها دارد. ظهور و پیدایش شیوه­های جدید اندازه­گیری عملکرد، شاهدی بر این مدعاست (زارع شاهی، 1392).

1-3- فرضیات (یا سوالات پژوهشی):

  1. متوسط کارایی نمایندگی های فروش شرکت کاشی ستاره در سال 1392 چقدر بوده می باشد؟
  2. آیا نتایج تکنیک TOPSIS-DEA با نتایج مدل های اندرسون پیترسون و AHP-DEA هماهنگی دارد؟

1-4- اهداف پژوهش

اهداف این مطالعه در 4 حوزه زیر توسعه یافته می باشد:

  1. محاسبه کارایی هر یک از نمایندگی های فروش کاشی شرکت ستاره
  2. ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد واحدهای ناکارا
  3. رتبه بندی نمایندگی های فروش با بهره گیری از تکنیک TOPSIS-DEA
  4. مقایسه نتایج مدل TOPSIS-DEA با نتایج مدل های اندرسون پیترسون و AHP-DEA

1-5- ابعاد و حدود مسئله

دامنه زمانی اجرای پژوهش: در این مطالعه داده های مربوط به سال 1392 جمع آوری خواهد گردید. 

جامعه آماری این پ‍‍‍‍‍ژوهش شامل کلیه نمایندگی های فروش شرکت کاشی ستاره میبد می باشد.

1-6- محدودیت ها و معضلات پژوهش

  • محرمانه بودن اطلاعات مالی نمایندگی ها و محدودیت بعضی از واحدها در ارائه اطلاعات و انتشار آنها.
  • نبود یک نرم افزار تخصصی مرتبط با مدل های TOPSIS-DEA و AHP-DEA.

تعداد صفحه :95

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com