(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد کرمانشاه

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری (M.A)

 

 

عنوان:

ارزیابی و رتبه­ بندی توان­های اکوتوریسمی و ظرفیت گردشگری شهر کرمانشاه

 

شهریور  1394

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                            صفحه

چکیده 1

فصل اول : کلیات پژوهش

1- 1- مقدمه. 3

1 – 2- اظهار مسأله و ضرورت پژوهش.. 4

1- 3- پیشینه پژوهش.. 6

1-4- اهداف پژوهش.. 10

1-5- سؤالات پژوهش.. 10

1-6- فرضیه‏های پژوهش.. 10

1-7- روش شناسی پژوهش.. 10

1-8- ابزار گردآوری داده‌ها 11

1-9- جامعه آماری و روش نمونه‏گیری.. 11

1 – 10- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها 11

فصل دوم: مبانی نظری پژوهش

2 – 1 – مقدمه. 14

2 – 2 – تاریخچه گردشگری در ایران.. 15

2 – 3 – انواع گردشگری.. 16

2 – 3 – 1- گردشگری بر پایه هدف از سفر. 17

2 – 3 – 2- گردشگری انبوه و جایگزین.. 17

2 – 3 – 3- جهانگردی فام. 18

2 – 3- 4- گردشگری بر اساس محل سکونت افراد. 19

2 – 3- 5- گردشگری از بعد تقاضا 19

2 – 3- 6- گردشگری براساس فعالیت، موضوع، جاذبه ها و تعاملات گردشگری.. 20

2 – 4 – مفهوم اکوتوریسم(طبیعت گردی). 22

2 – 5 – معیارها و ویژگیهای اکوتوریسم. 23

2 – 6 – جنبه های اکوتوریسم. 23

2 – 6 – 1- جنبه‌های علمی.. 23

2 – 6 – 2- جنبه‌های اجتماعی.. 23

2 – 6 – 3- جنبه‌های اقتصادی.. 24

2 – 7 – ویژگی‌های اکوتوریسم. 24

2 – 8 – اهمیت اکوتوریسم. 24

2 – 9 – اهداف اساسی و ارکان اصلی اکوتوریسم. 25

2 – 10 – ارکان اصلی اکوتوریسم. 25

2 – 11 – اکوتوریسم در ایران.. 26

2 – 12 – جایگاه اکوتوریسم در فرآیند توسعه پایدار گردشگری.. 27

2 – 13 – ویژگی اکوتوریست‌ها و انواع آن.. 27

2 – 14 – اکوتوریسم و توسعه. 28

2 – 15 – اکوتوریسم و توسعه منطقه‌ای.. 29

2 – 16 – گردشگری شهری.. 30

2 – 17 – توسعه شهری و تأثیر برنامه‌ریزان شهری در گردشگری.. 31

2 – 18 – نتیجه‌گیری.. 32

فصل سوم: شناخت ویژگیهای جغرافیایی منطقه مورد مطالعه

3 – 1 – موقعیت جغرافیایی شهر کرمانشاه 35

3 – 2 – وضعیت زمین شناسی منطقه مورد مطالعه. 36

3 – 2 -1 – زون سنندج – سیرجان: 36

3 – 3 – توپوگرافی منطقه مورد مطالعه. 37

3 – 3 – 1 – کوهستان پرآو: 37

3 – 3 – 2 – کوههای سفید: 38

3 – 3 – 3 – دشتها 38

3 – 3 – 4 – دشت کرمانشاه: 38

3 – 3 – 5 – دشت ماهیدشت: 38

3 – 4 – ساختار توپوگرافی قطب گردشگری کرمانشاه 39

3 – 5 – ویژگیهای اقلیمی شهر کرمانشاه از نگاه گردشگری.. 40

3 – 5 – 1 – وضعیت بارش شهر کرمانشاه 40

3 – 5 – 2  – وضعیت دمای شهر کرمانشاه 42

3 – 5 – 3 – وضعیت رطوبت نسبی شهر کرمانشاه 44

3 – 5 – 4 – وضعیت ساعات آفتابی شهر کرمانشاه 45

3 – 6 – منابع آب استان کرمانشاه به تفکیک قطبهای گردشگری.. 46

3 – 7 – منابع پوشش گیاهی و جنگلی استان کرمانشاه به تفکیک شهرستان.. 47

3 – 8 – ویژگی‌های انسانی منطقه مورد مطالعه. 50

3 – 8 – 1 – وجه تسمیه. 50

3 – 8 – 2 – جمعیت شهر کرمانشاه برحسب سن، جنس و وضع سکونت.. 50

3 – 8 – 3 – سطح سواد بر حسب سن و جنس در شهر کرمانشاه 51

3 – 9 – ویژگی‌های اقتصادی شهرستان کرمانشاه 51

3 – 9 – 1 – زراعت و باغداری.. 52

3 – 10 – زیرساختها 52

3 – 10 – 1 – راه و دسترسیها 52

3 – 10 – 1 – 1 – راههای ارتباطی شهر کرمانشاه 53

3 – 11 – نگاهی به جاذبه‌های اکوتوریستی شهر کرمانشاه 53

3– 12 – جاذبه های اکوتوریستی شهر کرمانشاه 54

3 – 12 – 1 – کوه‌ها 54

3– 12 – 1 – 1 – پرآو. 54

3– 12 – 1 – 2 – بیستون.. 55

3– 12 – 1 – 3 – سفید کوه 55

3– 12 – 2 – دشت‌ها 56

3– 12 – 2 – 1 – ماهیدشت.. 56

3– 12 – 2 – 2 – بیستون.. 56

3– 12 – 3 – غارها 57

3– 12 – 3 – 1 – مرخل. 57

3– 12 – 3 – 3 – مر تاریک… 57

3– 12 – 3 – 4 – مرآفتاب.. 58

3– 13 – سراب‌ها و چشمه‌ها 58

3 – 13 – 1 –  قابلیت‌های اکوتوریسمی سرابهای شهر کرمانشاه: 58

3 – 13 – 2 – سراب قنبر. 59

3 – 13 – 3 – سراب طاقبستان.. 59

3 – 13 – 4 – سراب نیلوفر. 59

3 – 13 – 5 – بیستون.. 60

3– 14 – رودخانه‌ها 60

3– 14 – 1 – قره سو. 60

3 – 15 – نتیجه‌گیری.. 61

فصل چهارم : روش‌شناسی پژوهش

4 – 1 – ابزار گردآوری اطلاعات.. 63

4- 2 – مطالعات کتابخانه‌ای.. 63

4 – 3 – روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش… 64

4 – 4 – معرفی تکنیک TOPSIS. 65

4 – 4 – 1 – مراحل تکنیک TOPSIS در پژوهش حاضر جهت رتبه‌بندی توانهای اکوتوریسمی.. 69

4 – 5 – به کار گیری مدل SWOT در پژوهش حاضر جهت ارائه استراتژهای برتر اکوتوریسم. 73

4 – 6 – تحلیل مدل SWOT.. 73

4 – 7 – مزایای مدل مدیریت راهبردی  SWOT.. 75

4 – 8 – مراحل مدل SWOT: 76

فصل پنجم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

5 – 1 – مقدمه. 79

5 – 2 – وضعیت جنسی پاسخگویان.. 79

5 – 3 – وضعیت سنی پاسخگویان.. 80

5 – 4 – وضعیت تحصیلی پاسخگویان.. 80

5 – 5 – ارزیابی شاخصهای پژوهش.. 80

5 – 6 – رتبه بندی مناطق اکوتوریسمی شهرستان کرمانشاه بر اساس روش TOPSIS. 84

5 – 8 – ارزیابی محیط داخلی (حسابرسی داخلی) برای تدوین برنامه توسعه اکوتوریسم در مناطق اکوتوریسمی شهر کرمانشاه 97

5 – 9 – ارزیابی محیط خارجی (حسابرسی خارجی) مناطق اکوتوریسمی شهر کرمانشاه جهت تدوین برنامه توسعه گردشگری.. 100

5 – 10 – اولویت بندی  مجموعه عوامل داخلی و خارجی تاثیر گذار در توسعه اکوتوریسم شهر کرمانشاه 104

5 – 11 – تدوین راهبردهای  توسعه اکوتوریسم در کرمانشاه 104

5 – 11 – 1 – راهبردهای رقابتی – تهاجمی (SO) : 104

5 – 11 – 2 –  راهبردهای اقتضایی یا تنوع(ST): 105

5 – 11 – 3 –  راهبردهای بازنگری یا انطباقی(WO): 106

5 – 11 – 4 –  راهبردهای تدافعی (WT): 106

5 – 12 – اولویت بندی استراتژی‌های توسعه اکوتوریسمی  شهر کرمانشاه 107

فصل ششم : نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات

6 – 1 – مروری بر پژوهش حاضر. 112

6 – 2 – ارزیابی فرضیات.. 112

6 – 3 – نتیجه‌گیری.. 115

6 – 4 – پیشنهادها 116

6 – 5 – منابع: 118

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                            صفحه

جدول3 – 1 : ساختار توپوگرافی قطب گردشگری کرمانشاه 40

جدول(3 – 2): منابع آبی هر قطب گردشگری استان کرمانشاه 47

جدول 3 – 3 : پراکندگی جنگلهای استان کرمانشاه به تفکیک شهرستان و نوع پوشش گیاهی.. 48

جدول 3 – 4 : جمعیت شهر کرمانشاه برحسب سن، جنس و وضع سکونت در سال 1390. 51

جدول 3 – 5 : سطح سواد بر حسب سن و جنس در شهر کرمانشاه در سال 1390. 51

جدول 4 – 1: ماتریس  SWOTو چگونگی تعیین راهبردها(یغفوری و همکاران:1390). 74

جدول 4 – 2 : ماتریس تهدیدات ،فرصتها،نقاط اشکال،و نقلط قوت.. 75

جدول 4 – 3 :  مراحل انجام ماتریس SWOT.. 77

جدول 5 -1. توزیع پاسخگویان بر حسب جنس… 79

جدول(5 – 2 ) وضعیت سنی پاسخگویان.. 80

جدول 5 – 3: شاخصهای بهره گیری شده در این پژوهش… 81

جدول(5 – 4 ): جاذبه‌های اکوتوریسمی شهر کرمانشاه 83

جدول(5 – 5):  ماتریس اولیه شاخصهای گردشگری برای مناطق اکوتوریسمی شهر کرمانشاه 84

جدول(5 – 6):استاندارد کردن داده‌های خام جاذبه‌های گردشگری شهر کرمانشاه 86

جدول (5 – 7):  اوزان شاخص‌ها 88

جدول(5 – 8) : استاندارد موزون جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه 88

جدول(5 – 9) حالت‌های ایده آل مثبت و منفی هر شاخص در جاذبه‌های اکوتوریسمی شهر کرمانشاه 90

جدول(5 – 10):  فاصله هر جاذبه اکوتوریستی از حالتهای ایده‌آل مثبت و منفی(بهترین و بدترین وضعیت) در کرمانشاه 91

جدول(5 – 11) نزدیکی نسبی هر جاذبه اکوتوریستی به وضعیت ایده‌آل (امتیاز نهایی) درشهر کرمانشاه 92

جدول 5 – 12: ارزیابی عوامل محیط داخلی(قوتها و ضعفها) اکوتوریسمی.. 97

جدول شماره(5 – 13):  ارزیابی عوامل محیط خارجی(فرصتها و تهدیدات) توسعه اکوتوریسم. 101

جدول 5 – 14:ترکیب اولویت بندی جاذبه‌های اکوتوریسمی و اولویت برنامه استراتژیکی در توسعه اکوتوریسم. 109

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                            صفحه

نمودار 3 – 3 : میانگین بارش ماهانه درازمدت شهر کرمانشاه در طول دوره آماری 1983 – 2013. 41

نمودار 3 – 4 : میانگین بارش سالانه شهر کرمانشاه در طول دوره آماری 1983 – 2013. 42

نمودار 3 – 5 : میانگین دمای ماهانه درازمدت شهر کرمانشاه در طول دوره آماری 1983 – 2013. 43

نمودار 3 – 6 : میانگین دمای سالانه شهر کرمانشاه در طول دوره آماری 1983 – 2013. 43

نمودار 3 – 7 : میانگین رطوبت نسبی ماهانه درازمدت شهر کرمانشاه در طول دوره آماری 1983 – 2013. 44

نمودار 3 – 8 : میانگین رطوبت نسبی سالانه درازمدت شهر کرمانشاه در طول دوره آماری 1983 – 2013. 45

نمودار 3 – 9: میانگین ساعات آفتابی ماهانه درازمدت شهر کرمانشاه در طول دوره آماری 1983 – 2013. 46

نمودار 3 – 10 : پراکنش جنگلهای استان کرمانشاه به تفکیک شهرستان.. 49

نمودار 5 – 1: نمودار  ارزیابی شاخصهای موثر در مناطق اکوتوریسمی شهر کرمانشاه 82

نمودار  5 – 2: دامنه برد هر جاذبه اکوتوریسمی.. 94

نمودار  5 – 3: درصد توانایی شهر کرمانشاه از لحاظ جاذبه‌های اکوتوریسمی.. 95

نمودار  5 – 4: امتیاز وزنی هر یک از نقاط قوت(s). 99

نمودار 5 – 5: امتیاز وزنی هر یک از نقاط اشکال(w). 100

نمودار5 – 6 : امتیاز وزنی هر یک از  فرصتها(O). 102

نمودار 5 – 7: امتیاز وزنی هر یک از  تهدیدات(T). 102

نمودار 5 -8 : اولویت بندی عوامل چهارگانه SWOT.. 107

نمودار  5 – 9: اولویت بندی عوامل استراتژی  جهت توسعه اکوتوریسم کرمانشاه 108

 

 

 

 

 

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                            صفحه

شکل 2 – 1: ارتباط تعاملی انواع مختلف جهانگردی.. 19

شکل 2 – 2 : جایگاه اکوتوریسم در فرآیند توسعه پایدار گردشگری.. 27

شکل 3 – 2  : توپوگرافی استان کرمانشاه 39

شکل 4 – 1: تقسیم بندی مدل‌های تصمیم گیری.. 67

شکل 4 – 3: چهارچوب تحلیلی در مدل SWOT.. 75

شکل 5 – 8: ماتریس  اولویت‌بندی برنامه‌ریزی اکوتوریسم (SWOT) در شهر کرمانشاه 103

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نقشه ها

عنوان                                                                                                            صفحه

نقشه 3 – 1 : موقعیت جغرافیایی شهر کرمانشاه در کشور ایران.. 35

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

امروزه صنعت گردشگری یا جهان‌گردی به عنوان یکی از ابزارها و راه‌کارهای مناسب جهت کسب درآمد و شکوفایی اقتصاد دولت‌ها و ملت‌ها از یک سو و توسعه و آبادانی مناطق در نقاط مختلف دنیا از سوی دیگر مطرح می‌باشد. کشورهای مختلفی در دنیا جهت دستیابی به توسعه، راهبردهای متفاوتی را در نظر می­گیرند. یکی از راهبردهایی که اخیراً در اغلب کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته، توسعه و گسترش روزافزون گردشگری بخصوص فعالیت‌های مرتبط با اکوتوریسم می باشد. یکی از مناطق مستعد کشور ایران در زمینه اکوتوریسم شهر کرمانشاه می باشد که با در نظر داشتن محیط جغرافیایی خود پتانسیل­های بالقوه­ای در این زمینه دارد. در این پژوهش جاذبه­های اکوتوریسمی شهر کرمانشاه شناسایی و با بهره گیری از مدل­ TOPSIS رتبه­بندی گردیدند. همچنین در پایان با بهره گیری از مدل SWOT استراتژی‌های لازم ارائه شدند. نتایج رتبه‌بندی نشان داد که در میان جاذبه‌های اکوتوریسمی، منطقه اکوتوریسمی سراب نیلوفر  با اندازه  بیشتر نسبت به دیگر مناطق دارای برد بیشتر و دارای وضعیت بسیار خوب می‌باشد و منطقه اکوتوریسمی طاقبستان با امتیاز 6354/0 در رتبه دوم و در سطح خوب قرار گرفته که این دو منطقه دارای بیشترین برد و ظرفیت از لحاظ اکوتوریسمی در  شهرکرمانشاه هستند. هم‌چنین نتایج مدل سوات نشان داد که در مجموع امتیاز نهایی عوامل داخلی در ماتریس ارزیابی 47/4 و امتیاز نهایی عوامل خارجی 98/3 به دست آمده می باشد که نشان دهنده تاثیرگذاری بیشتر عوامل داخلی بر عوامل خارجی در زمینه اکوتوریسم در شهر کرمانشاه می­ باشد.

واژگان کلیدی: ارزیابی، رتبه‌بندی، گردشگری، اکوتوریسم، کرمانشاه

 

 

 

 

 

فصل اول

کلیات پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- 1- مقدمه

امروزه صنعت گردشگری یا جهانگردی به عنوان یکی از ابزارها و راه کارهای مناسب جهت کسب درآمد و شکوفایی اقتصاد دولت‌ها و ملت‌ها از یک سو و توسعه و آبادانی مناطق در نقاط مختلف دنیا از سوی دیگر مطرح می‌باشد (ابراهیم زاده و آقاسی زاده، 1390: 6). کشورهای مختلفی در دنیا جهت دستیابی به توسعه، راهبردهای متفاوتی را در نظر می­گیرند. یکی از راهبردهایی که اخیراً در اغلب کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته، توسعه و گسترش روزافزون گردشگری بخصوص فعالیت‌های مرتبط با اکوتوریسم می باشد (قادری، 1383: 36). در این راستا با در نظر داشتن تبدیل شدن صنعت گردشگری به یکی از صنایع برتر دنیا و توانایی بالقوه کشور ایران در این زمینه، می­توان از گردشگری و به ویژه فعالیت‌های اکوتوریستی به عنوان یکی از بهترین گزینه­ها برای جایگزینی درآمدهای حاصل از نفت نام برد. اهمیت توسعه اکوتوریسم زمانی برای کشور نمایان می­گردد که بدانیم زمان متوسط سفر 50 درصد اکوتوریست های جهان بین 8 تا 14 روز می باشد و هر اکوتوریست به گونه متوسط بین یک هزار تا یک هزار و 500 دلار درآمد ارزی به ارمغان می­آورد(اشتری مهر جردی، 1383: 78). از طرف دیگر، سازمان جهانی جهانگردی رشد سالانه صنعت گردشگری را تا سال 2010 بین 6 درصد اظهار کرده می باشد که اکوتوریسم با 4/3 تا 7/6  درصد اظهار کرده می باشد که اکوتوریسم با رشد سالانه 30 تا 40 درصد، بالاترین رشد در بخش های مختلف گردشگری را به خود اختصاص داده می باشد. بر این اساس در سال 2004 اکوتوریسم رشدی 3 برابر صنعت گردشگری، در کل داشته می باشد. همچنین بر اساس نظر شورای جهانی اکوتوریسم در پایان سال 2010 حدود 50 درصد گردشگران متعلق به بخش اکوتوریسم بوده می باشد(موحد و همکاران، 1393: 182). در کنار اهمیت ذکر گردیده می‌توان به قابلیت بالای کشور تصریح نمود که از نظر تنوع صنایع دستی ایران جزء 3 کشور برتر دنیا به حساب می­آید (زنگی آبادی و همکاران، 1385: 131). از لحاظ جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی در بین 5 کشور برتر دنیا و از لحاظ جاذبه‌های تاریخی در رتبه 10 قرار گرفته می باشد(نعمتی، 1384: 107). یکی از مناطق مستعد کشور در زمینه اکوتوریسم شهر کرمانشاه می باشد که با در نظر داشتن محیط جغرافیایی خود پتانسیل­های بالقوه‌ای در این زمینه دارد. در این راستا در این پژوهش کوشش می­گردد که جاذبه­های گردشگری شناسایی و با بهره گیری از مدل­ TOPSIS رتبه­بندی گردند و در نهایت با بهره گیری از مدل تحلیل استراتژیک SWOT راهبردهای استراتژیک جهت توسعه پایدار فعالیت‌های اکوتوریسم در شهر کرمانشاه ارائه گردد.

 

1 – 2- اظهار مسأله و ضرورت پژوهش

امروزه همه کشورها، اعم از توسعه یافته و در حال توسعه پذیرفته‌اند که هر توسعه‌ای تنها با برنامه‌ریزی امکان‌پذیر می باشد. این موضوع به خصوص در ارتباط با توسعه پایدار اهمیت بیشتری می­یابد. در این ارتباط حرکت به سمت توسعه پایدار گردشگری، به دلیل اهمیت خاص گردشگری و تأثیرات بالقوه مثبت و منفی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی که می‌تواند داشته باشد بدون برنامه‌ریزی دقیق و مناسب امکا‌ن‌پذیر و دست نیافتنی خواهد بود (تقوایی و همکاران، 1388: 49). گردشگری پدیده­ای می باشد کهن که از دیر باز در جوامع انسانی وجود داشته می باشد و به تدریج با طی مراحل تاریخی مختلف به موضوعی فنی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده می باشد. گردشگری بر پایه عامل اساسی سفر و جابجایی قرار دارد در نتیجه دگرگونی­های آن تابع تغییرات مختلفی از قبیل دگرگونی­های ناشی از انگیزه سفر و وسیله حمل و نقل می باشد. عواملی مانند انقلاب صنعتی، رشد سریع شهرنشینی، مالکیت وسیله نقلیه، افزایش اوقات فراغت و سطوح درآمد و بالتبع امنیت بیشترین تاثیر را در رشد صنعت جهانگردی داشته‌اند (کریم پناه، 1384: 2). امروزه صنعت گردشگری یا جهانگردی به عنوان یکی از ابزارها و راه کارهای مناسب جهت کسب درآمد و شکوفایی اقتصاد دولت‌ها و ملت‌ها از یک سو و توسعه و آبادانی مناطق در نقاط مختلف دنیا از سوی دیگر مطرح می‌باشد (ابراهیم زاده و آقاسی‌زاده، 1390: 6)؛ به نحوی که این صنعت سومین پدیده اقتصادی پویا و در حال توسعه پس از صنایع نفت و خودرو به شمار می‌رود (نظری، 1380: 5). کشور ایران نیز مانند مناطق پراستعداد در این زمینه به شمار می‌رود و جاذبه‌های فراوان طبیعی – تاریخی و فرهنگی آن زبانزد خاص و عام می باشد (کاظمی، 1386: 1). ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه که ذخایر نفتی آن به عنوان منبع اصلی کسب درآمد در آینده‌ای نه چندان دور به پایان می‌رسد. برای ایجاد یک توسعه همه جانبه و پایدار و همچنین جایگزینی منابع جدید کسب درآمد بجای منابع نفتی نیازمند بهره گیری از تمامی امکانات و قابلیت‌های خود می‌باشد. در این راستا صنعت گردشگری و مسافرت که یکی از بزرگ‌ترین صنایع در جهان می باشد (Liu et al, 2011: 413) و بر اساس آمار و ارقام منتشره از سوی سازمان جهانی گردشگری در هزاره جدید به بزرگ‌ترین منبع درآمد جهانی تبدیل گردیده (Tohidy, 2011: 207)، بطوریکه اقتصاددانان این صنعت را سومین پدیده اقتصادی پویا و روبه رشد پس از صنعت نفت و خودروسازی می‌دانند مطرح می گردد(نظری، 1380: 5). توریسم به عنوان یک ابزار اقتصادی (Liu et al, 2006: 159; Yasarata et al, 2010: 346)، تأثیر بسزایی در تقویت بنیان‌های اقتصادی جوامع دارد (کاظمی، 1387: 81). طبق آمار شورای جهانی مسافرت و گردشگری در سال 2011، 01/9 درصد از کل تولید ناخالص داخلی(GDP) ، 8/8 درصد اشتغال ،5/4 درصد سرمایه‌گذاری و 8/5 درصد کل صادرات جهان از صنعت گردشگری می باشد. امروزه بخش صنعت گردشگری، به گونه مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۲5۰ میلیون فرصت شغلی تمام وقت، نیمه وقت و فصلی به وجود آورده می باشد (WTTC, 2011). بنا بر آمار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰10 تعداد گردشگران در سرتاسر جهان بالغ بر 940 میلیون نفر بوده و از این جریان گردشگری، مبلغی حدود 919 میلیارد دلار به گونه مستقیم وارد چرخه اقتصاد جهان شده می باشد (WTO, 2011) و پیش‌بینی می گردد در سال ۲۰۲۰ درآمد گردشگری به۲۰۰۰ میلیارد دلار برسد، کشور ایران با در نظر داشتن جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی در رده۱۰کشور اول دنیا قرار دارد (محسنی،۱۳۸۸: 153). اما بر طبق آخرین آماری که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران رسماً اعلام کرده، در سال 1389تنها تعداد 3 میلیون و 121 هزار و 281 گردشگر وارد کشور شده می باشد و در بین 185 کشور رتبه 133 را بدست آورده می باشد (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری[1]، 1390). همچنین بر اساس سند چشم انداز 20 ساله در پایان برنامه چهارم، رقم جذب گردشگر بایستی 6/2 میلیون نفر و درآمد آن از این محل 2/3 میلیارد دلار می‌رسید. همچنین در برنامه پنجم، سال 93، جذب گردشگر به 5/6 میلیون نفر و درآمد آن از این محل 8 میلیارد دلار و در برنامه ششم، سال 98، جذب گردشگر به 13 میلیون نفر و درآمد آن به 16 میلیارد دلار برسد. طبق سند چشم‌انداز در افق 1404 (2025 میلادی) جذب توریست بایستی 5/1 درصد و درآمد آن 2 درصد رشد داشته و پذیرای 20 میلیون گردشگر با درآمدی حدود 25 میلیارد دلار باشد اما با در نظر داشتن آمار موجود نه تنها این بخش از برنامه چهارم محقق نشده می باشد، بلکه به نظر می‌رسد اهداف مورد نظر در چشم انداز 20 ساله کشور ایران با در نظر داشتن شرایط گردشگری در این کشور، بلند پروازانه می باشد (قلی زاده، 1389: 6). اکوتوریسم یکی از جنبه­های گردشگری به شمار می رود. رویکرد به اکوتوریسم به عنوان الگوی فضایی گردشگری در طبیعت، امروزه مورد توجه فراوانی قرار گرفته می باشد. اکوتوریسم می­رود تا در قرن بیست و یکم بسیاری از فضاهای جغرافیایی را تحت تاثیر قرار داده و الگوی فضایی جدیدی را در مناطق گوناگون جغرافیایی ایجاد نماید (رخشانی نسب و ضرابی، 1388: 42). این نوع از توریسم در حال حاضر توجه زیادی را به خود جلب کرده می باشد و رشد فزاینده‌ای را دارد. از سوی دیگر با در نظر داشتن ورود مباحثی نظیر توسعه پایدار به جوامع مختلف، اکوتوریسم اهمیت فوق­العاده­ای را به دست آورده می باشد، تا جای که سال 2002 از سوی سازمان جهانی توریسم سال بین‌المللی اکوتوریسم نامیده شده می باشد (حیدری چیانه، 1383: 84). بر اساس برآورد سازمان جهانی گردشگری (WTO) در حالی که رشد عمومی صنعت توریسم برای نخستین دهه پیش رو(2000 تا 2010) بین 3/4 تا حداکثر 7/6 درصد پیش‌بینی شده بود، یافته­های موجود بیانگر آن می باشد که بیشترین قسمت از این رشد در بخش اکوتوریسم به وقوع پیوسته و به گونه کلی رشد این بخش بین 10 تا 30 درصد خواهد بود. به این ترتیب انتظار می­رود تا یک دهه دیگر شمار طبیت­گردان که اکنون 7 درصد از کل مسافران جهان را شامل می­گردد، به بیش از 20 درصد برسد(رخشانی­نسب و ضرابی، 1388: 42 – 43). شهر کرمانشاه با در نظر داشتن دارا بودن مناطق ممتاز گردشگری مانند طاق بستان ، سراب نیلوفر، پارک کوهستان، تاریخ کهن و میراث فرهنگی کم نظیر، دارای قابلیت‌های بسیار زیاد برای جذب گردشگر می‌باشد که در مجموع می‌تواند بر اقتصاد منطقه تأثیر قابل توجهی داشته باشد. با این تفاصیل، شواهد حاکی از عدم رونق صنعت گردشگری در این شهر می باشد. خصوصاً برنامه‌های موجود توفیقی در جذب گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و طبیعت‌گردی نداشته‌اند. پژوهش حاضر در صدد ارزیابی و رتبه‌بندی توان­های اکوتوریسم و ظرفیت­های گردشگری در شهر کرمانشاه می‌باشد و هم چنین به دنبال ارائه راهکارهایی برای گسترش جذب طبیعت­گرد به این شهر با در نظر داشتن حداقل آسیب رسانی به جاذبه‌های اکوتوریسمی طبیعی می باشد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد : طراحی مجموعه تفریحی اقامتی بین راهی دهکده بارویکرد معماری بومی

 

1- 3- پیشینه پژوهش

در زمینه گردشگری خصوصاً اکوتوریسم(طبیعت گردی) در سطح دنیا و ایران پژوهش­های صورت گرفته می باشد که می­توان به موردها زیر تصریح نمود.

ویلیامز و همکاران در سال 1996 از جی.آی.اس برای ثبت و تحلیل اطلاعات حاصل از سیاهه برداری از منابع توریسم در بریتیش کلمبیا بهره گیری کردند. علی رغم توا نایی جی .آی.اس در برنامه‌ریزی توریسم و تفرج در این منطقه، عملی‌ترین کاربرد آن از نقطه نظر دسترسی به داده‌ها، تحلیل الگو‌های زمانی و مکانی بازدید کننده از تسهیلات و خدمات پارک می‌باشد.

بوید و باتلر (1996) کاربردهای GIS را در تعیین پهنه‌های مناسب برای اکوتوریسم در انتاریوی شرقی توصیف کردند. آغاز یک فهرست از منابع و لیستی از معیارهای مورد نظر برای اکوتوریسم تهیه کردند. سپس از تکنیک‌های GIS به مقصود سنجش رتبه‌بندی پهنه‌های مختلف بر طبق مدل و معیار ها بهره گیری گردید و در مرحله بعد از جی .آی.اس برای شناسایی مکان‌هایی با بهترین پتانسیل و توان به کار گرفته گردید. کریستودولاکیس و همکاران (1998) در مقاله خود تحت عنوان یک مدل قیاسی در طرفداری از اهمیت کاربرد GIS در توریسم عقیده دارند که این تکنیک فرصت­های زیادی را برای توسعه کاربردهای مدرن توریسم به کمک نقشه جهت نمایش اطلاعات برای کاربران با روش­های موثر ارائه می­دهد.

بانرجی(2002) در مقاله‌ای به شناسایی سایت­های اکوتوریسم بالقوه با بهره گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در جنگل­های میدناپور در غرب بنگال در هند پرداخت و عنوان نمود که بخش غربی منطقه به علت جنگل­های سرسبز، حیات وحش و میراث فرهنگی غنی برای توسعه اکوتوریسم مناسب می باشد.

فوکات در سال 2003 در طی پژوهش خود، مدیریت اکوتوریسم مبتنی بر جامعه را نوعی حرکت به سوی پایداری در ونتانیلا در مکزیکو بیان نمود. در واقع این مطالعه پایداری »مدیریت مبتنی بر جامعه در ونتانیلا« که در ساحل جنوبی پاسیفیک در مکزیکو واقع می باشد، ارزیابی نمود .سی.بی.ای.ام در واقع تلاشی برای ادغام مدیریت جامعه و اهداف اکوتوریسم می‌باشد. دلیل گسترش مدیریت مبتنی بر جامعه به ویژه در کشور های با تنوع زیستی زیاد، ایجاد صلح و آرامش و حفظ و نگهداری تنوع زیستی، قومی و محلی می باشد.  مشارکت جامعه در مدیریت فعالیت‌های مربوط به حفاظت، جامعه را به سمت تعهد و باور حفاظت محلی تشویق می کند. با این حال دیدگاه مدیریتی بر جامعه یک نوش دارو نیست و بایستی به عنوان بخشی از سیاست مدیریت یک پارچه برای اکوتوریسم و توسعه مناطق ساحلی تلقی گردد.

نیلسون (2004) در مطالعه خود در پارک ملی آمریکا با بهره گیری از مدل سوآت، چارچوبی مفهومی را برای تحلیل سیستمی منطقه مورد مطالعه خود فراهم نمود و از این طریق، کلیه نقاط قوت، اشکال، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در پارک را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

وارر و لاوتونا(2007) در مقاله خود، ادبیات اکوتوریسم و اثرات زیست محیطی آن از دید حیات وحش مطالعه کردند.

ورینگ و نیل (2009) در کتاب خود، اثرات، پتانسیل و امکان تجزیه و تحلیل اکوتوریسم در کشورهای در حال توسعه را مطالعه کردند.

هونک (2010) در مقاله‌ای به مطالعه اکوتوریسم پارک ملی پنانگ با بهره گیری از روش SWOT پرداخته و عوامل اجتماعی، اقتصادی و محیطی منطقه را مورد مطالعه قرار داده می باشد.

در کشور ایران نیز مطالعاتی با محتوای مشابه در مورد صنعت گردشگری و اکوتوریسم آن در نقاط مختلف صورت گرفته می باشد.

کریمی(1383) در پژوهشی مکانیابی پهنه‌های مناسب برای اکوتوریسم در مناطق ساحلی شهرستان­های رودسر تا آستانه اشرفیه در استان گیلان با بهره گیری GIS را مورد ارزیابی قرار داد. نتایج نشان داد که در اکوتوریسم متمرکز پهنه‌های دارای توان اکولوژیک واقع در شهرستان لاهیجان در اولویت اول و پهنه های واقع در شهرستان­های لنگرود، رودسر و آستانه اشرفیه به ترتیب در اولویت‌های بعدی قرار دارند و در اکوتوریسم گسترده پهنه‌های دارای توان اکولوژیک در محدوده واقع در شهرستان لاهیجان در اولویت اول و بعد به ترتیب محدوده های واقع در شهرستان های آستانه اشرفیه، لنگرود و رودسر قرار دارند.

پارسایی(1386) در پژوهشی امکان سنجی نواحی مستعد اکوتوریسم در کهگیلویه و بویراحمد را با بهره گیری از مدل اکوتوریسم و GIS مورد برسی قرار داد. یافته‌های پژوهشی وی نشان داد که در بخش امکان‌سنجی نواحی مستعد اکوتوریسم، اقلیم آسایش شهرستان‌های بویراحمد و دنا برای تفرج تابستانه و گچساران و کهگیلویه برای تفرج زمستان مناسبند.

فرج‌زاده اصل و کریم‌پناه (1387) در مطالعه‌ای، پهنه‌های مناسب توسعه اکوتوریسم را با بهره گیری از GIS در استان کردستان مورد مطالعه قرار داد و در پایان به این نتیجه رسیدند که حدود 80 درصد از پهنه­های استان دارای پتانسیل لازم برای توسعه انواع فعالیت­های اکوتوریستی را دارا می­باشد.

محمدی ده­چشمه و زنگی آبادی (1387) در مقاله­ای به امکان­سنجی توانمندی­های اکوتوریسم استان چهارمحال و بختیاری به روش SWOT، پرداختند. نتایج نشان داد که این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و واقع شدن بین دو قطب صنعتی اصفهان و خوزستان، داشتن آب و هوایی مطبوع و دلپذیر به ویژه در فصل بهار و تابستان و بهره­مندی از مناطر چشم‌نواز طبیعی، ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های بزرگ طبیعت­گردی کشور را داراست.

رخشانی‌نسب و ضرابی(1388) در پژوهشی چالش­ها و فرصت­های توسعه اکوتوریسم در ایران را مورد ارزیابی قرار داد. نتایج پژوهش نشان داد که چالش‌های فراوان در صنعت اکوتوریسم کشور هست. به گونه‌ای که حدود 90 دلار از سهم تولید طی هر خانوار ایرانی برای رونق توریسم و اکوتوریسم به بازار جهانی پرداخت می گردد. در حالی که سهم ایران از این بازار اندک می باشد.

مخفی و همکاران (1388) در مقاله‌ای به تحلیل پهنه‌های مناسب توسعه اکوتوریسم در شهرستان تویسرکان با بهره گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی پرداخت. و در پایان به این نتیجه رسید که 47/24 درصد از کل وسعت شهرستان تویسرکان دارای توان انجام فعالیت‌های اکوتوریستی می­باشد.

نوری و همکاران (1389) در پژوهشی به امکان­سنجی جذب اکوتوریسم در مناطق کویری (مطالعه موردی: تله کابین طزرجان) پرداختند. و در پایان به این نتیجه رسیدند که در محدوده مورد نظر پهنه‌های با توان تفرج متمرکز با درجه مرغوبیت 1 دارای مساحت بسیار کم (3918 متر مربع) که ناشی از محدویت خاک، آب، پوشش گیاهی و اقلیم منطقه می‌باشد. در منطقه سایت‌های 1 و 2 دارای توان تفرج گسترده با درجه مرغوبیت 2 می‌باشد و سایت‌های پیشنهادی 3 و 4 از درجه مرغوبیت 1 جهت تفرج متمرکز برخوردار می‌باشد.

 نعمت گرگانی و همکاران (1390) تدوین استراتژی مدیریت اکوتوریسم در منطقه‌ی گردشگری رامسر به روش AHP مورد ارزیابی قرار دادند و در نهایت با بهره گیری از روش AHP مشخص گردید که منطقه­ی ساحلی ارزش اکوتوریسمی بیشتری دارد.

صفاری و همکاران (1391) در پژوهشی به شناسایی پهنه های مستعد توسعه اکوتوریسم در شهرستان کازرون پرداختند. ایشان به این نتیجه رسیدند که این منطقه از نظر جاذبه‌های اکوتوریسم و ژئوتوریسم دارای پتانسیل­های بسیار مطلوبی بوده و بایستی برای بهره گیری از این جاذبه ها برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گیرد.

موحدی و همکاران(1392) به شناسایی و محاسبه ظرفیت تحمل پهنه‌های مستعد توسعه اکوتوریسم در منطقه سبلان پرداختند. نتایج نشان داد که مطالعه شرایط موجود گردشگری و ارزیابی آن  گویای آن می باشد که عدم در نظر داشتن آستانه تحمل زیست محیطی منابع تفرجگاهی در سطح منطقه سبلان میتواند پایداری این منابع را حتی در کوتاه مدت در معرض خطر جدی قرار دهد و طریقه تخریب آن را تشدید نماید.

حاجی‌نژاد و یاری(1392) برنامه‌ریزی راهبردی اکوتوریسم با بهره گیری از مدل ترکیبی TOPSIS – SWOT مورد: پارک جنگلی بلوران کوهدشت را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج مدل SWOT نشان داد که 8 نقطه قوت، 9 نقطه اشکال، 7 تهدید و 7 فرصت مطالعه گردید و 25 استراتژی متناسب و کاربردی ارایه گردید. هم‌چنین نتایج مدل TOPSIS نشان داد که تهدیدات بیرونی تأثیر بیشتری در مقایسه با سایر عوامل در گردشگری پارک دارند از این‌رو برای توسعه­ی اکوتوریسم در این منطقه استراتژی های تدافعی در اولویت قرار می­گیرند.

جوان و همکاران(1393) در پژوهشی برنامه‌ریزی توسعه اکوتوریسم در استان کردستان با بهره‌گیری از شاخص­های زیست اقلیمی را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج پژوهش، حاکی از آن می باشد که علیرغم آنکه اقلیم منطقه از شرایط خنک تا بسیار سرد متغییر می‌باشد، لیکن ماه‌های خرداد، تیر و مرداد دارای آسایش اقلیمی روزانه و شبانه کاملاً مطلوب و ماه‌های اردیبهشت و شهریور دارای شرایط نسبتاً مطلوب جهت برنامه‌ریزی و بهره‌برداری توریستی در استان می‌باشند. نتایج حاصل از این پژوهش در استان کردستان، می‌تواند راهنمای اقدام مدیران و سیاستگذران حوزه توریسم، به مقصود برنامه‌ریزی توسعه اکوتوریسم منطقه بوده و مورد بهره‌برداری آنان قرار گیرد.

موحد و همکاران(1393) راهبردهای توسعه اکوتوریسم استان کردستان با بهره گیری از مدل SWOT و QSPM  را مطالعه کردند. نتایج نشان داد که راهبرد ST، بهترین راهبرد جهت حرکت به سمت توسعه مطلوب اکوتوریسم در کردستان به شمار می رود.

 

1-4- اهداف پژوهش

شهر کرمانشاه با دارا بودن مواهب طبیعی فراوان، برخورداری از شرایط اقلیمی مساعد به ویژه در فصل تابستان، وجود جنگل‌های انبوه و جاذبه­های طبیعی، نزدیکی و قابلیت دسترسی به استان‌های همجوار، وجود یادمان‌های ارزنده تاریخی، توان بالقوه عظیمی را در زمینه گردشگری و به خصوص اکوتوریسم در خود نهفته دارد که بهره‌برداری از آن به عنوان یکی از مهمترین منابع اقتصادی در کنار بخش کشاورزی، خدمات و صنعت به شمار آید. اهداف پژوهش به تبیین زیر می‌باشند:

  • شناخت و مطالعه ظرفیت­های اکوتوریسم و مهمترین قابلیتهای بالقوه و بالفعل اکوتوریسمی منطقه
  • تهیه نقشه‌های موضوعی در زمینه‌های مختلف مرتبط با اکوتوریسم در منطقه
  • اولویت‌بندی توان­های اکوتوریسمی شهر کرمانشاه جهت سرمایه‌گذاری
  • ارائه پیشنهادهای راهبردی جهت بهبود وضعیت گردشگری در منطقه
  • سطح‌بندی استراتژی­های توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شهر کرمانشاه
  • تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری.

 

1-5- سؤالات پژوهش

  • اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بخش اکوتوریسم شهر کرمانشاه کدام می باشد؟
  • کدام یک از عوامل داخلی و خارجی در توسعه اکوتوریسم شهر کرمانشاه تأثیر دارند؟

 

1-6- فرضیه‏های پژوهش

  • به نظر می‌رسد وجود جاذبه‌های اکوتوریستی در منطقه مهمترین عامل سرمایه‌گذاری باشند.
  • به نظر می­رسد محیط درونی(عوامل داخلی) تاثیر بیشتری بر اولویت‌های سرمایه‌گذاری در شهر کرمانشاه دارد.

 

1-7- روش شناسی پژوهش

پژوهش حاضر از نظر ماهیت مانند تحقیقات توصیفی – تحلیلی می باشد که از لحاظ هدف کاربردی-توسعه­ای و از نظر جمع‌آوری داده­ها از نوع پیمایشی و برای جمع‌آوری داده­ها از مطالعات کتابخانه­ای و مطالعه­های میدانی مانند پرسشنامه، مصاحبه و نظاره بهره گیری می­گردد. جامعه­ی آماری پژوهش را، کارشناسان، صاحب نظران، برنامه‌ریزان گردشگری و کارشناسان اداره­ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود که برای دستیابی به شاخص­های پژوهش از روش دلفی و از طریق پرسشنامه ارزیابی می­گردد. همچنین در ادامه پژوهش جهت رسیدن به اهداف پژوهش از تکنیک TOPSIS و SWOT  بهره گیری گردید.

 

1-8- ابزار گردآوری داده‌ها

  • بهره گیری از کتابخانه برای جمع‌آوری مبانی نظری و پیشینه پژوهش
  • بهره گیری از کتاب­ها، فصلنامه­ها، مجله‌ها، مقاله­ها و پایان‌نامه‌ها
  • بهره گیری از داده­های سازمانهای مربوطه و تجزیه و تحلیل آنها
  • بهره گیری از نقشه های سازمان نقشه‌برداری کشور
  • بهره گیری از پرسشنامه و مصاحبه حضوری
  • مطالعات میدانی جهت گردآوری اطلاعات
  • بهره گیری از نرم‌افزارها و مدل­های علمی جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها

 

1-9- جامعه آماری و روش نمونه‏گیری

جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران، برنامه‌ریزان و صاحب­نظران حوزه گردشگری در شهرستان کرمانشاه و استان تشکیل می­دهد که داده­های پژوهش از طریق پرسشنامه و مصاحبه و مطالعات میدانی جمع‌آوری می گردد. روش نمونه‌گیری این پژوهش تصادفی ساده می‌باشد.

 

1 – 10- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها

آغاز برای دست‌یابی به شاخص­های پژوهش یک پرسشنامه باز بر اساس تکنیک دلفی طراحی می­گردد. به تعبیری هدف از تکنیک دلفی، جمع آوری اطلاعات و کسب نظرات از کارشناسان به مقصود تسهیل فرآیند حل معضل تصمیم­گیری و برنامه‌ریزی می­باشد. با بهره گیری از شاخص‌های به دست آمده سایر پرسشنامه‌های پژوهش طراحی می‌گیرد و بعد از پیمایش داده­های حاصل از پرسشنامه­های پژوهش از تکنیک تصمیم‌گیری چند معیاره TOPSIS  و مدل راهبردی SWOT برای تجزیه و تحلیل عناصر تشکیل دهنده موضوع بهره گیری گردید. مدل­های تحلیلی پژوهش TOPSIS و SWOT می باشد که برای اولویت بندی و تعیین اهمیت اکوتوریسم به کار گرفته می شوند. به مقصود تعیین مجموعه عوامل داخلی و خارجی موثر در گردشگری و اکوتوریسم استان از نظرات کارشناسان گردشگری در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بهره گیری می گردد. بعد از جمع‌آوری اطلاعات جهت آمایش داده‌ها و تنظیم گزارش وضع موجود تکنیک TOPSIS به کار برده می گردد. برای وزن‌دهی به شاخص‌ها در این تکنیک، از پرسش‌نامه بهره گیری و در نهایت، شهر کرمانشاه به لحاظ اکوتوریسم اولویت‌بندی و نزدیکی نسبی به وضعیت ایده‌ال در هر بخش محاسبه می گردد. در ادامه از تکنیک SWOT یا تکنیک شناسایی نقاط قوت و اشکال، فرصت­ها و تهدیدها برای ارزیابی وضعیت گردشگری بهره گیری می گردد. به تعبیری مدل تحلیل استراتژیک یکی از ابزارهای استراتژیک تطابق نقاط قوت و اشکال در محیط داخلی با فرصت‌ها و و تهدیدات در محیط بیرونی می باشد. در نهایت با ارزیابی مجموعه عوامل داخلی و خارجی به ارائه راهبردها جهت توسعه اکوتوریسم در شهر کرمانشاه پرداخته می گردد.

 

 

[1]. www.ichto.ir

تعداد صفحه :112

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com