در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

تعیین ظرفیت های استاتیکی و دینامیکی خطوط انتقال

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده
ظرفیت انتقال خطوط (ATC) یکی از عوامل بسیار مهم در بهره برداری بهینه و مطمئن از سیستم های قدرت می باشد. به طوری که هرچه ظرفیت خطی بیشتر باشد نشانگر بهره برداری اقتصادی از شبکه می باشد. البته ظرفیت انتقال خطوط توسط عواملی مانند (ماکزیمم توان عبوری از خطوط – افت ولتاژ شینه ها – پایداری) محدود می گردد. با پیدایش بازارهای برق (POWER MARKET) و ضرورت تبادل انرژی بین نواحی گوناگون، اطلاع از ظرفیت انتقال خطوط اهمیت ویژه ای پیدا کرده می باشد. امروزه در بازار برق رقابت بر سر تولید و فروش انرژی بیشتر، طریقه روبه رشدی به خود گرفته می باشد و در شبکه انتقال یکی از نیازهای اصلی شبکه در ازای افزایش تقاضا، افزایش قابلیت انتقال در دسترس شبکه می باشد. در این بین روش های گوناگونی برای محاسبه ظرفیت انتقال خطوط پیشنهاد گردیده می باشد. در این پایان نامه روشهای مختلف محاسبه ATC اعم از روش های عام و خاص معرفی شده و به مقایسه این روش ها پرداخته شده می باشد. همچنین الگوریتم جامع و کاملی جهت محاسبه ATC ارائه شده می باشد. در نهایت با بهره گیری از این الگوریتم مقدار ATC خطوط شبکه سراسری انتقال ایران محاسبه شده می باشد.
فصل اول
مقدمه
ظرفیت خطوط انتقال یکی از ویژگی های بسیار مهم شبکه های قدرت می باشد. ظرفیت خطوط تعیین کننده اندازه توانی می باشد که در شبکه می تواند از مراکز تولید به مراکز مصرف منتقل گردد.
هرچه ظرفیت انتقال خطوط بزرگتر باشد نشانه ظرفیت بالای بارپذیری شبکه خواهد بود.
عواملی که ظرفیت انتقال خط را تعیین می کنند عبارتند از:
1- محدودیت حرارتی هادی های خط
2- محدودیت های ناشی از افت ولتاژ شین ها
3- محدودیت های ناشی از پایداری سیستم
در یک سیستم قدرت با افزایش تدریجی بار و تولید در شبکه، خطوط انتقال نیز پر بار می گردند. اولین عاملی که طریقه بارگذاری شین ها و در نتیجه ظرفیت انتقال خطوط را تعیین می نماید مسئله افزایش جریان و حرارت ایجاد شده در خطوط می باشد. عامل دیگر افت ولتاژ شین ها می باشد. اما از دیدگاه پایداری، سیستم بایستی پیش روی بروز اختلالاتی مانند اتصال کوتاه و یا خروج خطوط شبکه مقاوم و پایدار باشد. بدیهی می باشد با افزایش بارگذاری شبکه و پربار شدن خطوط، درجه آسیب پذیری شبکه افزایش می یابد. پس چنانچه پایداری شبکه از دیدگاه چند اختلال خاص (تعریف شده) مورد توجه باشد، می بایستی در طریقه افزایش بارگذاری شبکه پایداری سیستم را نسبت به هریک از آن اختلالات ارزیابی نمائیم.
اولین سطح از بارگذاری که باعث می گردد سیستم پیش روی حتی یکی از اختلالات تعریف شده ناپایدار گردد به عنوان سطح بارگذاری مطمئن و توان انتقالی در خطوط نیز به عنوان ظرفیت مجاز خطوط از نظر پایداری خواهد بود.
در نهایت از بین ظرفیت خطوط از دیدگاه حرارتی، افت ولتاژ و پایداری مقداری که کمترین باشد به عنوان ظرفیت نهائی و مجاز خط تعریف می گردد.
امروزه در بازار برق رقابت بر سر تولید و فروش انرژی بیشتر، طریقه روبه رشدی به خود گرفته می باشد و در شبکه انتقال یکی از نیازهای اصلی شبکه در ازای افزایش تقاضا، افزایش قابلیت انتقال در دسترس شبکه می باشد. در این بین روش های گوناگونی برای افزایش ظرفیت انتقال خطوط پیشنهاد گردیده می باشد. در این پژوهش هدف مطالعه و مطالعه روش های محاسبه و بهبود ظرفیت انتقال خطوط در شبکه های قدرت می باشد.
در فصل دوم مفاهیم اولیه و تعاریف مرتبط با قابلیت انتقال توان تبیین داده شده می باشد.
در فصل سوم عوامل موثر در قابلیت انتقال توان معرفی شده و خصوصیات هر روش آورده شده می باشد.
در فصل چهارم روش های محاسبات قابلیت انتقال توان معرفی شده می باشد.
در فصل پنجم الگوریتم پیشنهاد شده برای محاسبه ATC معرف شده می باشد.
در فصل ششم الگوریتم پیشنهاد شده برای محاسبه ATC خطوط انتقال شبکه سراسری به کار گرفته شده می باشد و در پایان در فصل هفتم به نتیجه گیری مطالب پرداخته شده می باشد.
تعداد صفحه : 132
قیمت : 14700 تومان

 
***

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سمینار کارشناسی ارشد رشته برق - کنترل: کنترل و هدایت موشک های خارج از جو

—-

پشتیبانی سایت :       

****         serderehi@gmail.com

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید