در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“M.Sc” سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – کنترل

عنوان:

مطالعه روش های مختلف کنترل دور و موقعیت موتور DC

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده:
در بعضی از موردها لازم می باشد که موتور بسیار دقیق و با سرعت مناسب و در وضعیت مطلوب قرار گیرد، مثلاً موتوری که دیش راداری را بایستی در وضعیت مناسب قرار دهد و یا موتوری که بازوهای رباتی که کارهای حساس انجام می دهد، را به حرکت در آورد لازم می باشد به گونه دقیق و سریع به موقعیت خواسته شده برود. در این جاست که با در نظر داشتن ماهیت ریز پردازنده های کامپیوتری می توان به عنوان وسیله ای مناسب از آنها برای کنترل موتورها با دقت بالا و سرعت مطلوب بهره گیری نمود. در این سمینار کوشش شده می باشد بعد از آشنایی مختصری با موتور DC و روابط حاکم بر آن از طریق سه روش مختلف به کنترل موتور DC بپردازیم که در هر مرحله جداگانه به مطالعه این روش ها خواهیم پرداخت. در اولین روش موتور DC را با بهره گیری از شبکه عصبی کنترل کرده و در فصل بعد این کار را با کنترلر PID انجام می دهیم البته در فصل مربوط به شبکه های عصبی بین این دو روش مقایسه به اقدام آمده می باشد که نتایج قابل نظاره می باشد و در فصل آخر با بهره گیری از روش PWM این کار را تکرار می کنیم. البته روش های بسیار زیادی برای کنترل موتور DC هست که ما در این سمینار تنها به مطالعه این سه روش پرداخته ایم.
مقدمه:
کنترل امروزه یکی از پرکاربردترین علوم در زمینه های صنعتی، پژوهشی نظامی و… می باشد. براین اساس انواع کنترل کننده های مختلف با کاربردهای مختلف و کارایی های متفاوت طراحی و تولید شده اند،که هر کدام از این کنترل کننده ها در یک زمینه خاص مورد بهره گیری وسیع دارند. مهمترین و عملی ترین کنترل کننده های مورد بهره گیری در فرآیندهای صنعتی بدون شک کنترل کننده های PID هستند. این کنترل کننده ها عملکرد بسیار مهمی دارند بعضی آنها کنترل فیدبک ایجاد می کنند و کوشش می کنند با پیروی از مقادیر مرجع، یک سیگنال کنترلی که متناسب با اختلاف بین مرجع و خروجی سیستم می باشد تولید کنند. این کنترل کننده دارای سه قسمت تناسبی، انتگرالگیر، مشتق گیر می باشند که هر قسمت عملیات مربوط به خود را انجام می دهد.
فصل اول
موتورهای DC و کنترل آنها
در این فصل به دلیل آنکه بحث اصلی سمینار در مورد موتورهای DC می باشد در موتور اعمال کنترل که بر روی موتورهای DC انجام می گردد بحث می کنیم.
1-1- روابط موتور DC
مدار معادل آرمیچر در شکل زیر نشان داده شده می باشد.
در این مدار معادل داریم:
Va: ولتاژ اعمال شده به طرف پایانه های آرمیچر
Ia: جریان آرمیچر
Ra: مقاومت آرمیچر
Ea: ولتاژ القا شده در سیم پیچ آرمیچر (نیروی ضد محرکه)
با در نظر داشتن شکل بالا داریم:
Va=Ea + Ra.Ia
اگر شار حاصله توسط هر قطب استاتور φf باشد در این صورت نیروی ضد محرکه Ea از ارتباط زیر محاسبه می گردد.
Ea =kI .φf.w
که در این ارتباط w سرعت محور موتور می باشد.
در لحظه راه اندازی که موتور در حال سکون می باشد Ea صفر می باشد پس طبق ارتباط (1) جریان آرمیچر در لحظه راه اندازی بسیار زیاد می باشد (Ra کوچک می باشد) و ممکن می باشد باعث سوختن سیم پیچ آرمیچر گردد. پس در راه اندازی موتورهای DC بایستی از روش های خاصی بهره گیری نمود که به موتور ضربه وارد نشود.
تعداد صفحه : 97
قیمت : 14700 تومان

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه: تحلیل تداخلات الکترومغناطیسی در سیستم کامل محرک و موتور سنکرون آهنربای دائم بهمراه ارائه یک مدل جدید فرکانس بالای موتور سه فاز وسیستم محرک با کلیدزنی فضای برداری

***

—-

پشتیبانی سایت :       

****         serderehi@gmail.com

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید