متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : روانشناسی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

مرکز  کرمانشاه

 

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی در رشته مشاوره و راهنمایی

موضوع:

مقایسه اندازه شیوع هراس اجتماعی در بین دانشجویان دختر و پسر

استاد راهنما:

جناب آقای حجت اله طهماسبیان

بهمن ماه  90

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

 

فصل اول: کلیات پژوهش 1
          مقدمه 2
    اظهار مسأله 4
    ضرورت و اهمیت پژوهش 5
    اهداف پژوهش 7
    فرضیه های پژوهش 8
    تعریف مفهومی و عملیاتی واژه ها: 9
فصل دوم: ادبیات پژوهش 11

    مبانی نظری پژوهش
12
    هراس اجتماعی چیست؟ 14
    ترس اجتماعی از آغاز تا سرانجام 18
    علائم هراس اجتماعی 19
    ترس های برخاسته از هراس اجتماعی 19
    ویژگیهای بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی 20
    هراس اجتماعی در دوران مدرسه و دبیرستان 21
    معضلات رفتاری اضطراب اجتماعی 23
    علت بیماری شرم حضور (هراس اجتماعی) 24

    تقسیم بندی بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی
25
    تشخیص بیماری هراس اجتماعی 25
    روشهای درمان بیماران مبتلا به هراس اجتماعی 26
    ترس چیست؟ 27
    بوجودآمدن ترس 28
    هشت راه مقابله با ترس 29
    شناخت ترس و ریشه های آن 30
    شناخت ترس و اقدامی مناسب نسبت به آن 30
    ترس 31
    تجزیه و تحلیل ترس مرضی 32
    گونه های ترس مرضی 34
    چه عاملی باعث ایجاد ترسهای مرضی می گردد 36
        ترس های آموخته شده 40
        ترسهایی که از بین می طریقه 41
        هراس  43
        انواع هراسها 45
        نشانه های هراس 45
        هراس (فوبیا) شایع 46
    شایع ترین هراسها عبارتنداز 47
    درمان هراسها 48
    فوبی 49
    فوبیها در دوران کودکی 53
    شیوع فوبیا 55
    ملاک های DSM – IV – TR برای فوبیها 56
    سبب شناسی فوبیها 56
    درمان های فوبی 63
    پیشینه ی پژوهش 68
فصل سوم: روش شناسی 73
روش پژوهش 74
    جامعه آماری 74
    نمونه وروش نمونه گیری 74
    روش جمع آوری اطلاعات و طرح پژوهش 75
    ابزار اندازه گیری 75
    روش تجزیه وتحلیل اطلاعات 76
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات 77
        ویژگیهای دموگرافیک 78
آمار استنباطی 83
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 87
        بحث و نتیجه گیری 88
    پیشنهادات 92
        محدودیت های پژوهش 94
منابع و مآخذ 95
پیوست 100

مقدمه

اختلال هراس اجتماعی[1] سومین اختلال متداول روانپزشکی می باشد. که اندازه شیوع آن در طول زندگی 3 تا 13 درصد برآورد شده می باشد (سادوک و سادوک، 1385).

ویژگی اصلی آن ترس بارز و پایدار از موقعیت های اجتماعی می باشد که در آنها احتمال دستپاچگی برای شخص هست. الگوهای شناختی معاصر هراس اجتماعی این فرض را مطرح می کنند که افراد مبتلا به هراس اجتماعی موقعیت های اجتماعی را زیان بار می دانند. این افراد بر این باورند که رفتارشان از نظر اجتماعی پیامدهای مصیبت باری خواهد داشت (هامن ولو، 2006).

این اختلال ترس پابرجا از یک یا چند موقعیت اجتماعی یا عملکردی می باشد که در آن موقعیت ها،ی فرد در مغرض نظاره ی دقیق احتمالی دیگران قرار می گیرد و می ترسد که به گونه ای خوارکننده یا تحقیرآمیز اقدام کند (دادستان، 1382).

هراس های اجتماعی معمولا با «حرف خود» ضعیف و ترس از انتقاد همراه هستند. این افراد ممکن می باشد شکایت از سرخ شدن، لرزش دست و تهوع یا میل شدید به ادرار کردن داشته باشند. نشانه ها ممکن می باشد تا «حملات وحشتزدگی» پیشرفت کنند. تحقیقات نشان داده اند که اختلال هراس اجتماعی در سنین نوجوانی شروع شده و سالها تداوم می یابد (کاپلان و سادوک، 1381).

سن شروع این اختلال در حدود 15 سالگی می باشد و 90 درصد بیماران سن شروع را قبل از 25 سالگی گزارش نوده اند (کاسپر، 1998).

در صورت عدم درمان، این اختلال به گونه متوسط 20 سال تداوم می یابد و بهبود خودبخودی آن غیرمحتمل می باشد. مطالعات همه گیرشناسی نشان میدهد که تنها یک چهارم بیماران این اختلال بهبود می بابند (کلر و بیر، 1998).

نسبت شیوع اختلال هراس اجتماعی در زن به مرد 2 به 1 (کاپلان و سادوک، 1381) و در بعضی منابع 3 به 1 (کامر، 2001) ذکر گردیده می باشد.

با در نظر داشتن شیوع بالا و تداخل جدی بازندگی شخصی و حرفه ای فرد، این اختلال مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته می باشد (هافمن و بارلو، 2002) هراس اجتماعی به تجربه ناراحت کننده ی اضطراب در حضور دیگران تعریف میشود. Barlow and Heim berg گزارش دادند که افراد مبتلا به هراس اجتماعی، به علت نداشتن مهارت های اجتماعی لازم و یا به دلیل خجالتی بودن، نمی توانند تعامل اجتماعی مناسبی داشته باشند و پس گوشه گیر می شوند وجود «هراس اجتماعی» در کودک یا نوجوان، وی را مستعد معضلات طولانی مدت در حوزه های مختلف عملکرد می کند. اندازه زیادی از اختلال همراه، در کودکان و نوجوانان مبتلا به این اختلال گزارش شده می باشد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد : بررسی تآثیر یادگیری مشارکتی و یادگیری انفرادی بر یادسپاری اطلاعات علمی درس علوم تجربی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرپیرانشهر

برای مثال (بیدل، ترنر و کرک، 2000)، دریافتند که کودکان مبتلا به هراس اجتماعی، سطوح بالایی از ناشادمانی، «انزوا طلبی»، ترس عمومی و مهارت های اجتماعی ضعیف در مقایسه با نمونه غیربیمار داشتند. (کسلر ونسلن، 1994)، دریافتند که نوجوانان دختر مبتلا، کمتر احتمال دارد که مقطع دبیرستان را به اتمام برسانند و هر دو جنس کمتر احتمال می رود که به دانشگاه راه یابند و آن را به اتمام برسانند (مانسینی، 2001).

همچنین در دانشگاه نیز این اختلال یکی از معضلات رایج در دانشجویان بخصوص دانشجویان دختر می باشد (شیوع 17 – 19 درصد) و بهبودی بدون درمان معمولا کم می باشد (موریس و اوستن، 2002).

بیش از 80 درصد افراد مبتلا به هراس اجتماعی از اختلالات همراه رنج می برند. بیشترین اندازه همراهی اختلال فوق با اختلال «هراس ساده» (59%)، اختلال وحشتزدگی همراه با «بیرون هراسی» (9/49%)، «سوء مصرف الکل» (8/18%) و «اختلال افسردگی اساسی» (6/16%) می باشند. در 84% موردها، هراس اجتماعی به گونه جدی در جستجوی درمان هستند (اشنیر، جانسن، هورنیگ، لیبووتیز و وسین، 1992).

در هراسها «اجتناب» اغلب چشمگیر می باشد و در موردها شدید ممکن می باشد به کناره گیری اجتماعی تقریبا کامل منجر گردد (سازمان جهانی بهداشت، 1375).

اجتناب از موقعیت های هراس آور به این علت که اضطراب فرد را کاهش می دهد، این اختلال را مورد تقویت قرار می دهد. از این رو در زمینه درمان اختلال هراس اجتماعی «رویاریی» نخستین درمان روانشناختی در حیطه ی رفتاری می باشد که تاثیر آن بر بیماران مبتلا به این اختلال ثابت شده می باشد. درمانگران تمام مکاتب نظری به این نتیجه رسیده اند که تمرین های سازمان یافته مبتنی بر رویارویی، یک بخش ضروری درمان مؤثر این اختلال می باشد (کلارک و فربورن، 1380).

 

اظهار مسأله

هراس اجتماعی، یکی از شایع ترین معضلات عاطفی بشر امروزی می باشد. در عصر حاضر هر فردی بسته به سن، تجربیات، جنسیت و شخصیت خود می تواند کم و بیش انواعی از این اضطراب را تجربه نماید، در دهه ی 1990، دو الگوی شناختی – رفتاری کلارک و ولز (1995) و دلپی و هایمبرگ (1997) در زمینه هراس اجتماعی گسترش یافتند که به عنوان پایه ای برای بیشتر پژوهش ها به کار می طریقه (شولتز و هایمبرگ، 2008).

گویا که عوامل سبب شناختی اختلال هراس اجتماعی به علت نیمرخ علامتی ناهمگن و به طورکلی، فهم ناکافی از علت های اختلال های اضطرابی گوناگون و پیچیده می باشند.

مایکلسون، کسلر و شیور (1997) دریافتند اختلال هراس اجتماعی به گونه منفی با سبک دلبستگی ایمن مرتبط می باشد و به گونه مثبت با سبک های اجتنابی و اضطرابی ارتباط دارد. همن و همکاران (1995) گزارش کرده اند که سبک دلبستگی ناایمن پیش بینی کننده بروز نابهنجاری بیشتر در پی رخدادهای پرتنش زندگی می باشد. خانواده یکی از منابع اساسی در ایجاد هراس اجتماعی می باشد. چگونگی ارتباطات خانواده و تجارب اولیه دختران و پسران، خصوصا در سالهای پیش از دبستان، تأثیر اساسی در شکل گیری شخصیت آنان خواهد داشت و الگوی رفتاری بزرگسالان با دختران و پسران بیشترین تاثیر را در رشد اجتماعی آنان دارد. تعارض و دوگانگی در رفتار بزرگسالان و والدین موجب کشاکش های درونی و در نتیجه اختلال در رشد طبیعی شده و اضطراب اجتماعی و عوامل مرتبط با آن را به همراه خواهد داشت. همانطور که پیداست مساله ترس و اضطراب اجتماعی، یکی از مسائل مهم در میان جوانان می باشد، به همین علت مساله مهم در این پژوهش این می باشد که:

آیا بین هراس اجتماعی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری هست؟

و این که، آیا اندازه هراس اجتماعی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر می باشد؟

[1] – Social phobia disorder

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

تعداد صفحه : 95

قیمت : 14700تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :               serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***