پایاننامه دورهی کارشناسی ارشد مدیریت پروژه ساخت
امکانسنجی و ارزیابی تطبیقی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند روششناسی
(مطالعه موردی: مزرعه دانش)
استاد مشاور:
دکتر احد نظری
تابستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده
امروزه پروژهها به دلایلی زیرا پیچیدگی فناوری و محیطی، حجم منابع و فعالیتهای موردنیاز، تخصصهای متنوع و از همه مهمتر طراحیهای نامناسب، در مسیر دستیابی به اهداف خود دچار فراز و نشیبهای بسیاری شده و در چارچوب زمان، هزینه و حتی کیفیت تعیینشده به نتیجه نمیرسند. در این بین مهندسی ارزش یکی از راهکارهایی می باشد که با روش سیستماتیک و با تکیهبر خلاقیت. کار تیمی، ضمن مطالعه موشکافانه پروژه، فرصتهایی را برای اصلاح و بهبود پروژه در ابعاد زمان و هزینه و کیفیت فراهم میآورد. دراینارتباط، اطلاعات و ارتباطات بهعنوان مبنای انجام هرگونه اصلاح و ارائه هر پیشنهادی تأثیر قابلتوجهی را اعمال نموده و بهعنوان ابزار عملیاتی این روش و متدولوژی موردتوجه خاص میباشد. با در نظر داشتن جایگاه و اهمیت خاص اطلاعات در فرآیند مهندسی ارزش، بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند در انجام هر چهبهتر و دقیقتر و سریعتر این روش تأثیر بسزایی داشته باشد و چالشها و دشواریها این روش را از بین برده و در بقای آن نیز مؤثر واقع گردد. علیرغم مزیتها و توانمندیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و گستره کاربرد آن در مسائل واقعی، این ابزار آنگونه که انتظار میرود در مطالعات مهندسی ارزش به کار گرفته نشده می باشد، مطالعه علل این امر، شناسایی زمینههای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و پتانسیلهای بهبود مهندسی ارزش از طریق آن موضوع این پژوهش میباشد. این پژوهش کوشش دارد امکان بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات را در فرآیند مهندسی ارزش مطالعه کند و چگونگی بهکارگیری را مورد تجزیهوتحلیل قرار دهد. برای این مقصود آغاز پس از مطالعههای پیرامون مهندسی ارزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات و آشنایی با ضرورتها، ویژگیها و چالشهای آن دو، با انجام مطالعات میدانی، امکان کاربرد و اندازه تأثیرگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات را در فرآیند مهندسی ارزش مورد ارزیابی قرار داده می باشد. سپس به معرفی و شناسایی ابزارآلات مؤثر جهت بهره گیری در مهندسی ارزش پرداخته میگردد. بر اساس نتایج بهدستآمده به انجام فرآیند مهندسی ارزش با موضوع مزرعه دانش با بهره گیری از ابزارآلات فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت اندازه تأثیرگذاری فناوری اطلاعات را در فرآیند مهندسی ارزش مورد ارزیابی قرار داده می باشد. در پایان پس از جمعبندی نتایج بهدستآمده، امکان کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را در فرآیند مهندسی ارزش مثبت ارزیابی کرده و این فرآیند موجب افزایش بهرهوری، کاهش خطا انسانی، ایجاد بانک اطلاعاتی، افزایش تعاملات بین اعضا در مهندسی ارزش میگردد.
کلیدواژه: روششناسی ارزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، عملکرد، کاهش هزینه، امکانسنجی.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-2-1- تیمکاری مهندسی ارزش…. 19
1-2-2- روشکار مهندسی ارزش…. 19
1-4- فناوری اطلاعات و ارتباطات… 22
1-6- اهداف (کلی و جزئی) پژوهش.. 25
فصل 2- چگونگیی ارائهی مطالب در گزارش علمی… 27
2-2- سابقه تحقیقات و مطالعات انجامگرفته. 27
3-2- معرفی روش انجامگرفته و مسائل و معضلات هر گام در مهندسی ارزش…. 33
3-2-1-1- گردآوری اطلاعات مربوط به گرایشهای عوامل کلیدی پروژه 34
3-2-1-2- تکمیل مجموعه دادهها 34
3-2-1-3- تعیین معیارهای ارزیابی.. 34
3-2-1-4- تعیین محدوده مطالعات… 34
3-2-1-6- تعیین ترکیب گروه مطالعات… 35
3-2-1-7- مسائل و معضلات فاز مطالعات مقدماتی در مهندسی ارزش…. 35
3-3-1-1- مسائل و معضلات شناساییشده در فاز اطلاعات… 36
3-3-2-3- مسائل و معضلات در فاز تحلیل کارکرد. 38
3-3-3-1- مسائل و معضلات در فاز خلاقیت… 39
3-3-6-1- مسائل و معضلات فاز ارزیابی و توسعه و ارائه. 42
3-4- پیشنهادات برای حل مسائل.. 42
3-5- شناسایی راهکار بهبود برای برگزاری کارگاه مهندسی ارزش…. 44
3-5-1- ویژگیهای سایت اینترنتی طراحیشده 44
3-5-3- بهره گیری از برنامه وایبر. 46
3-6- چگونگی انجام کار با ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در گامهای مهندسی ارزش…. 49
3-6-3-2- قسمت اطلاعات تخصصی.. 52
3-6-3-5- بخش اعضای تیم مهندسی ارزش…. 53
3-6-3-15- فاز پس مطالعه)مطالعه تکمیلی) 58
4-2- مطالعه موردی مزرعه دانش…. 59
4-2-1-1- تعیین اعضای تیم مهندسی ارزش…. 60
4-2-2- فاز اطلاعات مزرعه دانش…. 61
4-2-2-1- اطلاعات مزرعه دانش 61
4-2-2-2- معرفی شهرستان محلات… 62
4-2-2-3- ویژگیهای شهرستان محلات… 64
4-2-2-4- معرفی محل مزرعه دانش…. 65
4-2-2-5- موقعیت زمین و شیب زمین.. 65
4-2-2-10- جهت گیری ساختمان.. 69
4-2-3- گام مطالعه اصلی(کارگاه مهندسی ارزش مزرعه دانش) 70
4-2-3-1- فاز اطلاعات پروژه (مبانی مطالعه) 70
4-2-3-3- تعیین کارکردهای مزرعهدانش…. 75
4-2-3-4- تعیین کارکردهای اجزا 75
4-2-3-5- ترسیم نمودار سیستم تحلیل کارکرد. 77
4-2-3-6- انتخاب کارکردهای محوری.. 78
4-2-7- معرفی گزینهها منتخب… 85
4-2-7-2- تبیین ایده باغ شهر 86
4-2-7-4- گزینه گیاهان زینتی و دارویی.. 88
4-2-7-7- گزینه مزرعه پایدار 90
4-2-7-10- گزینه مزرعه توریستی.. 92
4-2-7-12- محاسبه شاخص ارزش…. 95
فصل 5- نتیجهگیری و پیشنهادها 96
5-2- نتایج بهدستآمده از اجرای مهندسی ارزش بهصورت مجازی.. 96
6-1-1- فرآیند محاسبه شاخص ارزش در طرحهای توسعه و عمران.. 100
6-1-2- مرحله اول: تعیین معیارهای اصلی و زیرمعیارهای آنان.. 100
6-1-3- مرحله دوم: محاسبه وزن معیارهای اصلی.. 100
6-1-4- مرحله سوم: محاسبه وزن زیرمعیارها 100
6-1-6- محاسبه و مقایسه ارزش هر گزینه یا طرح.. 101
6-2- مبانی اصلی روش فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی.. 104
6-2-1- مراحل ارزیابی به روش فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی.. 105
6-2-1-2- تدوین سلسلهمراتب مسئله موردبررسی.. 105
6-2-1-3- تشکیل ماتریسهای مقایسه زوجی برای معیارها 106
6-2-1-4- تشکیل ماتریسهای مقایسه گزینهها بر مبنای معیارها و زیرمعیارها 107
6-2-1-5- تعیین وزن معیارها و اولویتبندی گزینهها 107
6-2-1-6- محاسبه وزنهای محلی.. 108
6-2-1-8- محاسبه نرخ ناسازگاری.. 108
6-2-1-9- تعریف ماتریس سازگار 108
6-2-1-10- الگوریتم محاسبه نرخ ناسازگاری یک ماتریس…. 108
6-2-1-11- محاسبه ناسازگاری یک سیستم سلسلهمراتبی.. 110
6-2-1-12- علل بروز ناسازگاری.. 110
6-2-1-13- نظرسنجی گروهی در فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی.. 111
6-2-2- روش دستی ارزیابی به روشAHP.. 112
6-2-2-1- تدوین معیارها و تعیین درصد اهمیت آنها 112
6-2-2-2- محاسبه وزن معیارها 113
6-2-2-3- محاسبه امتیاز گزینهها و رتبهبندی آنها 114
6-2-2-4- امتیاز نهایی گزینهها 116
فصل 1- مقدمه
1-1- تعریف مهندسی ارزش
جامعه مهندسی ارزش آمریکا مهندسی ارزش را بهعنوان کاربرد سیستماتیک روشهای شناختهشده که عملکرد یک محصول یا خدمات را مشخص نموده، ارزشی پولی برای آن عملکرد تعیین و قابلیت اطمینان از عملکرد را با کمترین هزینه فراهم میکند، معرفی میکند.
1-2- پیشینه مهندسی ارزش
مهندسی ارزش توسط لارنس مایلز[1] عضو شورای مهندسی برق توسعهیافته می باشد. پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از مواد مورداستفاده توسط صنعت دچار کمبود بوده و بهدشواری تهیه میگردد. شرکتهایی نظیر جنرال الکتریک[2] مجبور به جستجوی مواد جایگزین شدند. در بسیاری از موردها مواد جایگزین بهخوبی کار میکردند. این یافتهها منجر گردید که روسای جنرال الکتریک به این نتیجه برسند که در بعضی از موردها، میتوانند بهرهوری را با تعویض مواد بهبود دهند. از آقای مایلز خواسته گردید تا بر روی روشهایی کار کند که امکان این تعویض را فراهم مینمود. در سال 1946 او یک فرآیند سیستماتیک، مرحلهای، گامبهگام برای یافتن مواد جایگزین، محصولات، اجزا و خدمات ارائه نمود. این فرآیند بعدها تحلیل ارزش نامیده گردید. جنرال الکتریک موفقیت بزرگی را با بهره گیری ازاینرویش به دست آورد. این موفقیت، منجر به توسعه بیشازپیش مهندسی ارزش[3] در صنایع خصوصی گردید. دولت در بهره گیری از مزایای تحلیل ارزش بسیار سریع بود. در سال 1954، شرکت کشتیسازی نظامی آمریکا اولین آژانس فدرال برای بهره گیری ازاینرویش بود. قبل از سال 1961 مهندسی ارزش بهصورت رسمی در وزارت دفاع مورداستفاده بود. سایر سازمانهای فدرال، نظیر وزارت داخلی، خدمات پستی، ناسا[4] و سایر ارگانها نیز از این سیستم پیروی نمودند. اگرچه این روش در آغاز در تولید محصولات مورداستفاده قرار گرفت، اما افراد دریافتند که این روش میتواند در فرآیند طراحی و خدمات نیز مؤثر باشد. وزارت دفاع اولین مرکزی بود که برنامهای رسمی برای بهره گیری از مهندسی ارزش در طراحی و ساخت پروژههای خود اجرا نمود. قبل از سال 1956 سه سرویس ایجادشده و از مهندسان ارزش تماموقت بهره گیری نمودند. در آغاز این روش تحلیل ارزش نامیده میگردید. بعدها نامهای دیگری مانند مدیریت ارزش، ارتقا ارزش، کنترل ارزش و خرید ارزش مورداستفاده قرار گرفت. نیروی دریایی آمریکا این نام را به مهندسی ارزش عوض کرد تا بر روی بعد مهندسی آن تأکید داشته باشد. این نام، مهندسی ارزش، بهصورت گسترده مورداستفاده قرار میگیرد. باوجود تغییرات صورت گرفته در نام، هدف مهندسی ارزش یکسان باقیمانده می باشد و آن تأمین ابزاری برای کنترل هزینه کل در هر جا در حین تولید محصول یا خدمات بدون تحت تأثیر قرار دادن کیفیت یا قابلیت اطمینان محصول یا خدمات میباشد. حقیقت این می باشد که هزینهها بهطورکلی در محصولات و فرآیندها غیرقابلاجتناب میباشند. مایلز اینگونه نتیجه گرفت که هزینههای غیرضروری ممکن می باشد به دلیل عادات و عقاید، فقدان زمان کافی برای طراحی، نبود اطلاعات، نبود ایدهها، غرور، شرایط موقت، نبود تجربه، عدم موفقیت در بهره گیری از متخصصان، نبود ارتباطات، معانی متعدد، تمایل به ثبات و یا ترس از دست دادن کارکنان باشند. موضوع یافتن برنامه کاهش هزینه مؤثر بود تا در کشف هزینههای غیرضروری مفید باشد. مهندسی ارزش دارای یک ویژگی دیگر نیز میباشد، که آن را از سایر روشهای کاهش هزینه متمایز میکند. این ویژگی تحلیل کارکرد[5] میباشد. مهندسی ارزش کارکرد را عنوان وسیله شناخت همهچیز درمورد محصول تحلیل میکند. بهعبارتدیگر، با در نظر گرفتن این موضوع به محصول بهجای شیء بایستی بهصورت کارکرد نگاه نمود، گزینههای دیگری (برای طراحی، مهندسی و تولید) ممکن می باشد به دست آیند که علاوه بر بهبود بهرهوری، هزینهها را کاهش داده و کارکرد را افرایش میدهند. پس با بهره گیری از روش پرسشگر، فرآیندها و موادی که پیشنهاد میشوند، میتوانند منجر به کاهش هزینهها شوند. پس، شناخت کارکرد و ارزش آن فرق اصلی بین مهندسی ارزش و سایر برنامههای کاهش هزینه میباشد.
1-2-1- تیم کاری مهندسی ارزش
مطالعات مهندسی ارزش بر اساس خدمات تأمینشده توسط گروهی از افراد صورت میگیرد. این گروه تیم کاری نامیده میگردد و متشکل از افرادی می باشد که نماینده بخشهای کاری مختلف برای تعریف کامل مسئله و عملکرد آن و رسیدن به راهحلی بهصرفه برای ارزش میباشند. یک تیم با تعادل هماهنگی، رقابت و تحریک مهمترین عامل برای تحلیل موفق ارزش میباشد. ترکیب تیم بایستی مختلط و متشکل از بخشهای مختلف باشد. مهم می باشد که افرادی با تجارب کاری یا پیشینههای مختلف در فناوری مرتبط دورهم باشند اما این به معنای در نظر نگرفتن افراد بدون پیشزمینه نیز نیست. ترکیبی از استعدادها برای رسیدن به نقاط مختلف ضروری میباشند. اعضای تیم بایستی نمایندههای تولیدکننده و مصرفکننده باشند. این موضوع پیشنهاد میکند که انواع مختلفی از گرایشها بایستی در تیم وجود داشته باشند: طراحی، تولید، عملیات، بازاریابی، خدمات مشتریان، کاربران تجهیزات، طراحان محصول و غیره.
1-2-2- روش کار مهندسی ارزش
در مهندسی ارزش عبارت عملکرد به آن چیزی اطلاق میگردد که منجر به فروش یا کارکرد محصول میگردد. مصرفکننده، محصول یا خدماتی را میخرد که کارکردهای خاصی را با در نظر داشتن هزینهای که مصرفکننده صرف میکند اعمال میکند. درصورتیکه آن محصول انتظارات را برآورده نکند عملاً هیچ بهره گیریای برای خریدار ندارد و هزینه مصرفشده برای آن مهم نیست. بهگونه مشابه صرف پول بیشتر برای افزایش کارکردی فراتر از موضوع موردنیاز، ارزش آن را برای خریدار افزایش نمیدهد. به دلیل اینکه کاربردی بودن ناکافی غیرقابلقبول بوده و کارکردهای زیاد نیز اسراف می باشد، کارکرد بایستی بهخوبی تعریف گردد. این تنها راهی می باشد که میتوان هزینهها را بهخوبی تعریف و طراحی نمود. پس نخستین کوشش در مهندسی ارزش بایستی به نیازهای مصرفکننده معطوف گردد، یعنی کیفیت عملکرد، یا ویژگیهایی که بایستی برای مفید بودن محصول در نظر گرفته شوند.
با تعریف کارکرد، میتوان آموخت که چه ویژگیهایی از طراحی واقعاً موردنیاز میباشد. پس تأثیر تعریف کارکرد پیچیده نگریستن و ساده دیدن میباشد. پس شناخت مناسب از کارکرد در پیادهسازی موفق مهندسی ارزش بسیار مهم میباشد. آغاز بایستی کارکرد بهخوبی تعیین گردد تا فرد بتواند راههایی که میتوان به آن رسید را شناسایی نماید. بهعنوانمثال نصب یک پلاک بر روی یک دستگاه را در نظر گرفته میگردد. بهجای بهره گیری از پیچاندن پلاک، کارکرد بهتر خواهد بود اگر از برچسبگذاری تجهیزات بهره گیری کنیم. این کار امکان قرار گرفتن نام بر روی دستگاه را فراهم نموده و نیازی به بهره گیری از پلاک نیست. از طرف دیگر، در صورت نیاز به پلاک میتوان آن را از طریق جوشکاری یا سیم به دستگاه متصل نمود. دوم اینکه در تعیین کارکرد، فرد یاد چگونگی کاربرد وسیله را مشخص نماید. (کارکرد درب میتواند تأمین دسترسی، تأمین نور یا بستن ورودی باشد که این موضوع به تمایل طراح بستکی دارد) همچنین، کارکرد را میتوان در حداکثر عبارات ممکن تعریف نمود که این کار میتوان منجر به ارتقا بیشتر ارزش گردد. هنگامیکه کارکرد تعیین گردید، ارزش آن بایستی مشخص گردد.
1-3- گامهای مهندسی ارزش
ساختاریافتگی مهندسی ارزش در برنامهی کار که از مهمترین عناصر آن محسوب میگردد جلوهگر میگردد. برنامه کار یک فرمول اجرایی می باشد که یک تیم را در طول فرآیند کامل مهندسی ارزش از آغاز تا انتها هدایت میکند. برنامهی کار از قسمتهای بسیار مهم فرآیند محسوب میگردد. این برنامه با خلق یک ساختار مناسب، تیم را در مطالعه ارزش هدایت میکند. این امر موجب کاربرد تحلیل و خلاقیت در مقاطع مناسب در فرآیند میگردد و تیم را در کاربرد تحلیل و خلاقیت هدایت میکند. بهمقصود دستیابی به حداکثر منافع از برنامهی کار، بایستی دقیقاً آن را اجرا نمود. این موضوع ممکن می باشد در نظر اول یک پارادایم به نظر برسد اما تعهد دقیق به اجرای برنامهی کار، نهایت انعطافپذیری در تفکر را به دست خواهد داد. برنامه کار از سه مرحله اصلی تشکیل میگردد. مراحل اصلی مطالعه شامل موردها زیر میباشد:
- پیش مطالعه
- مطالعه اصلی(کارگاه اصلی)
- مطالعات تکمیلی
مهمترین مرحله مطالعه اصلی میباشد که شامل شش فاز اطلاعات، تحلیل کارکرد، خلاقیت، ارزیابی، توسعه و ارائه میباشد که به تشریح هر یک از آنها پرداخته میگردد:
1-3-1- فاز اطلاعات
هدف فاز اطلاعات، کامل کردن مجموعه اطلاعاتی می باشد که در مرحله پیش مطالعه گردآوریشده می باشد. اعضای تیم، کلیه اطلاعات موردنیاز مطالعات ارزش را در یک کارگاه یا جلسه پرسش و پاسخ تکمیل و مبادله مینمایند. همچنین در صورت نیاز تیم از ساخت گاه پروژه بازدید خواهد نمود. در این فاز توافقات لازم برای مصادیق و اهداف بهبود ارزش، هزینه، کارایی و زمان صورت میگیرد و توافقات نهایی در این مورد، بعد از بازنگری نهایی مدون میگردد. در انتهای این فاز بر اساس اهداف بهبود، محدوده مطالعات مجدداً بازنگری میگردد.
1-3-2- فاز تحلیل کارکرد
شناسایی و تحلیل کارکردهای پروژه، قلب روششناسی می باشد. این فعالیت، اولین و مهمترین گامی می باشد که روششناسی ارزش را از سایر روشهای بهینهسازی و حل مسئله متمایز میکند. هدف این فاز، شناسایی محدودههایی از مطالعه می باشد که بیشترین بهبود را در پروژه موجب میشوند. در این فاز نمودار تحلیل کارکرد توسط تیم با هدایت راهبر و تسهیلگر ترسیم میگردد و کل کارکردهای پروژه در قالب یک نمودار به تصویر کشیده میگردد.
1-3-3- فاز خلاقیت
در این فاز، برای شکل گیری کارکردهای انتخابشده، تعداد زیادی ایده پیشنهاد میگردد ایدهها با مشارکت فعالانه اعضای تیم، در فضایی بهدوراز قیود، عادات، سنن، خواستهها و تمایلات منفی، محدودیتهای فرضی و معیارهای خاص، پیشنهاد و ارائه میگردند. در طول این فعالیت، هیچ قضاوت یا بحثی میان اعضا صورت نمیگیرد و مطالعه کیفی ایدهها در فاز بعد صورت میگیرد.
1-3-4- فاز ارزیابی
هدف از فاز ارزیابی، تجزیهوتحلیل ایدههای ارائهشده در فاز خلاقیت و انتخاب ایدههای قابلاجرا، برای تبیین و بسط بیشتر می باشد. با بهره گیری از معیارهای ارزیابی تعیینشده در فاز پیش مطالعه، ایدهها، دستهبندی و وزن دهی میشوند. این فاز شامل گامهای زیر می باشد:
- حذف ایدههای غیرعملی و غیر مرتبط.
- قرار دادن ایدههای مشابه در یک دسته و نامگذاری دستهها با عناوین کوتاه و مرتبط.
- در نظر گرفتن حداقل یک عضو تیم بهعنوان مدافع برای هر ایده در بحثها و ارزیابی تیم.
- فهرست کردن مزایا و معایب هر ایده.
- رتبهبندی ایدهها در هر دسته، با در نظر گرفتن اهمیت هرکدام از معیارهای ارزیابی و با بهره گیری از تکنیکهایی مانند ارزیابی عددی و اجماع تیمی.
- انتخاب ایدههای برتر برای توسعه در فاز بعد.
1-3-5- فاز توسعه
هدف از فاز توسعه، انتخاب و ترکیب بهترین راهحلهای فاز ارزیابی و طرح گزینههای برتر برای بهبود ارزش می باشد. این فاز شامل گامهای زیر می باشد:
- آغاز گزینهای را که دارای رتبه بالایی می باشد انتخاب کرده و تحلیلهای سود و الزامات اجرا مانند برآورد هزینههای اولیه، هزینههای دوره عمر و هزینههای تحمیلی بر گزینه مانند ریسک و عدم قطعیتها صورت میگیرد.
- تجزیهوتحلیل افزایش کارایی حاصله از اجرای هر گزینه، انجام میگیرد.
- برای هر گزینه پیشنهادشده، اطلاعات مختلف فنی و اجرایی در حد طراحی اولیه تهیه میگردد. در این فاز، ایدههای منتخب توسط تیمهای کاری چندنفره توسعه داده میشوند. اگر در توسعه ایدهها کوشش گردد تا در حد امکان عدم قطعیت در برآورد منافع و هزینهها در یک مقیاس باشد مقایسه منصفانه ایدهها و پیشنهادها با طرح مبنا منطقیتر و قابلاتکاتر خواهد بود. در فاز توسعه امکان کمک گرفتن از نیروی کارشناس پشتیبان و شرکتهای متخصص درزمینهٔ موردبحث هست.
1-3-6- فاز ارائه
هدف از این فاز، ارائه دستاوردهای مطالعه ارزش و توافق درمورد اجرایی بودن توصیههاست. این دستاوردها شامل چند گزینه میباشد که قدرت انتخاب کارفرما بیشتر باشد. این فاز شامل ارائه شفاهی اولیه، همراه با یک گزارش کتبی کامل حاوی نتایج کلیه مراحل مطالعه می باشد.
1-4- فناوری اطلاعات و ارتباطات[6]
فراگیری و سیطره رایانه و پدیده اینترنت، تأثیری شگرف بر مسیر چگونگی حیات فردی، اجتماعی، اقتصادی و کاری بشر نهاده می باشد. جلوه تمامی این دگرگونیها در فناوری اطلاعات نمایان می باشد و به همین جهت می باشد که عصر حاضر را با عناوین و مفاهیمی همچون دانایی، اطلاعات، دیجیتال، مجازی و مانند آن توصیف میکنند. فناوری اطلاعات و ارتباطات، با در نظر داشتن برخورداری از مزیتهای بسیار زیادی مانند، توانایی افزایش سرعت، کیفیت، شفافیت و عمومیت دسترسی به اطلاعات و دانش که هرکدام بهنوبه خود باعث بهرهوری، توسعه انسانی و اجتماعی و توسعه اقتصادی و همچنین ارتباطات گسترده میگردند، شتابان بهپیش میرود و بسیاری از کشورها (اعم از پیشرفته و درحالتوسعه) نیز در تعقیب این فناوری، بهسوی جامعه اطلاعات محور یا جامعه دانایی محور شتافته، و هر یک بهنوبه خود میکوشند تا درصحنه رقابت جهانی از جایگاهی شایسته برخوردار گردیده و در عرصه جهانیشدن سهم مناسبی را برای خود کسب نمایند.
از سال1950 و 1960 میلادی تحولات گستردهای درزمینهٔ فناوریهای اطلاعات و ارتباطات آغاز گردیده که طی سالیان اخیر سرعت بیشتری یافته می باشد، بهطوریکه امروزه مفهومی جدید بهعنوان فناوری اطلاعات و ارتباطات پدیدار گشته که آن را در زمره فناوریهای جدید و پیشرفته قرار دادهاند. در عصر کنونی صحبت از انقلاب اطلاعات و ارتباطات مطرح میباشد. این انقلاب، نتیجه پیشرفتهای نسبتاً متأخر (از میانه دهه 1970 به بعد) در فناوریهای رایانهای و مخابراتی درزمینهٔ پردازش و توزیع اطلاعات می باشد. همانند سایر جنبههای زندگی بشر، سرعت و تنوع تغییرات در عرصه فناوری نیز در حال افزایش می باشد و این طریقه، تمامی جوامع و بهویژه کشورهایی که دارای زیرساختهای لازم نبوده و از کشورهای پیشرفته عقبماندهاند را با چالشها و معضلات جدی مواجه مینماید. پس فرآیند توسعه فناوری و روزآمد کردن آن، نقشی محوری در فرآیند توسعه جوامع داشته و ضروری می باشد که اقدامات مناسب برای آن صورت پذیرد. بهطورکلی توسعه فناوری در تعریف عمومی، فرآیندی می باشد که یک جامعه بهکارگیری دانش و سایر منابع در اختیار، به ایجاد تغییرات در محیط مادی پیرامون خود پرداخته و با ارائه یک کالا یا فرآیند جدید به نیازهای خویش پاسخ میدهد و فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در قالب کلی به مفهوم شبکههای مدیریت تولید، پردازش، توزیع و مصرف بهینه اطلاعات بهمقصود افزایش کارایی سیستم بوده و از تلفیق سه حوزه اطلاعات، رایانه و ارتباطات به وجود آمده می باشد و مجموعهای از فناوریهایی می باشد که امکان ذخیرهسازی، پردازش، ارائه و انتقال را از طریق محیطهای انتقال فراهم مینمایند. پس با در نظر داشتن تعاریف عمومی از توسعه فناوری، میتوان گفت که توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآیندی می باشد که طی آنیک جامعه با در نظر داشتن شرایط زمانی خود، دانش و سایر منابع و امکانات خویش را به کار گرفته و با تکمیل و یا ایجاد تغییرات در شبکههای مدیریت تولید، پردازش، انتقال و مصرف بهینه اطلاعات، فناوری ارتباطی و اطلاعاتی و اجرا آنها (تجهیزات سختافزار، نرمافزار، نیروی انسانی و …) را گسترش داده و با خلق کالا و خدمات یا فرآیند جدید درزمینهٔ این فناوری از مزایای آن برخوردار شده و به بخشی از نیازهای خودپاسخ میدهد. در این راستا، هر کشوری توجه خاص خود را به توسعه این فناوری دارد، بهطوریکه بعضی از کشورها، توسعه فاوا[7] را محوری برای رشد و توسعه در سایر عرصههای جامعه دانسته و بعضی دیگر نیز بحث شکاف دیجیتالی و تفاوت در سطح برخورداری و توانایی کشورها در عرصه این فناوری را مطرح مینمایند، اما درنهایت همگی آنان کوشش دارند تا در توسعه فاوا نقشی اعمال کنند. بهحساب آوردن اطلاعات، بهعنوان اهرم کسب برتری، عملکرد بخشهای مختلف یک پروژه رازمانی بالا میبرد که به اطلاعات معنادار(دانش) توجه گردد. درواقع تعامل اطلاعات و خلاقیت بشر، اطلاعات معنادار (دانش) را جهت بهره گیری در مهندسی ارزش به وجود میآورد. سامانههای اطلاعاتی، سیستمهایی هستند که دادهها را پردازش کرده و به اطلاعات لازم تغییر داده و از طرفی این اطلاعات را برای تصمیم گیران معنادار میکنند. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بهعنوان ابزاری نیرومند و سرنوشتساز در اختیار سایر بخشها قرار دارد. ازآنجاکه فعالیتهای مختلف پروژهها ماهیتی دانشمحور و مرتبط با حجم وسیعی از اطلاعات دارد، با بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت پروژه باعث کاهش درصد زیادی از هزینه و کاهش زمان اجرای آن شده و اثربخشی آن را افزایش میدهد. فناوری اطلاعات متکی به سه مؤلفه اصلی سامانههای اطلاعاتی، شبکههای کامپیوتری و سیستم ارتباطی میباشد. ازآنجاکه مفهوم فناوری اطلاعات با سه مؤلفه فوق تعریف میگردد، پس توسعه و پیشرفت در هر یک از عوامل فوق باعث توسعه فناوری اطلاعات شده و بر ارزش و اعتبار آن میافزاید.
1-5- اظهار مسئله
مهندسی ارزش تکنیکی مدیریتی می باشد که کارایی خود را بهعنوان ابزار مدیریتی مؤثر برای بهبود طراحی، ساخت و صرفهجویی در هزینهها در اقدام به اثبات رسانده می باشد. بهکارگیری مهندسی ارزش منافعی بیش از بهبود طرح و صرفهجوییها در پی داشته می باشد. در ایران نیز پس از بحث و تبادلنظرهای فراوان این موضوع موردتوجه سازمان مدیریت و برنامهریزی قرار گرفت. حیطه کاربرد مهندسی ارزش در سالهای اخیر از اجرای بهینه طرحها فراتر رفته و درزمینهٔ راهبری کلان نیز کاربرد پیداکرده می باشد و با رویکرد مدیریت ارزش و برنامهریزی ارزش (ارکان مهم روششناسی ارزش) درزمینهٔ پیچیده و متعدد از برنامهریزی منابع، بازنگری و ارزیابی برنامههای در دست اجرا تا افزایش در مسائل اقتصادی و اجتماعی به کار گرفته میگردد. از طرف دیگر تحولات عظیمی که بهواسطه فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه عرصهها در سرتاسر جهان صورت گرفته نیز قابلانکار نبوده و کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنای نخواهد بود و میتواند از مزایا و قابلیتهای زیادی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار کاربران میگذارد بهره کافی را برده و آن را در بهروزرسانی روشها و فرآیندهای کاری و بالأخص مدیریتی مورداستفاده قرار گیرد. ازاینرو با در نظر داشتن اهمیت دو موضوع فوق، چگونگی بهره گیری از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات در گامهای مهندسی ارزش مهم بوده و نیازمند توجه بیشازپیش میباشد. با تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات با مهندسی ارزش میتوان به دنبال این موضوع بود که از امکانات و تواناییهای علوم و ابزارهای امروزی در مهندسی ارزش نیز بهره گیری نمود. مهندسی ارزش با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به نحو مؤثرتر و کارآمدتری اقدام نماید و بدین شکل میتوان در طراحی جلسات و متدولوژی مهندسی ارزش، طراحی و تهیه فرمها، بانکهای اطلاعاتی و نیز جلسات مهندسی ارزش از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره برده و کیفیت کار را با تهیه الگویی تلفیقی افزایش داد. پروژهها به لحاظ خاص و پیچیده بودن نیازمند متخصصین در رشتهها و زمینههای مختلف میباشند. متخصصین خبره با ارائه ایدهها و خلاقیت خود در پروژهها باعث تسهیل درروند و اجرای پروژه میشوند. مهندسی ارزش سازوکاری را فراهم میسازد که بتوان تأثیر قابلملاحظه کارشناسان خبره را در کاهش هزینهها و افزایش کارکردها محقق نماید اما مسئله اصلی که ایجاد هماهنگی و زمان مشترک برای چنین افرادی میباشد برای این مقصود میتوان از ویژگیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در تسهیل چنین مسائلی بهره گیری نمود.
تعداد صفحه :122
قیمت :37500 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.
پشتیبانی سایت serderehi@gmail.com