متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علم و هنر

گروه مدیریت

اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه: بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز)

 استاد مشاور:

دکتر حسین صیادی تورانلو

 مهر1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

یکی از بخش‌های دولتی کشور که بسیار دانش‌بنیان بوده و بخش عظیمی از منابع دولتی را به خود اختصاص می‌دهد، بخش مدیریت بیمارستانی می‌باشد. ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران، یک کوشش پیچیده می باشد که به‌گونه فزاینده‌ای به دانش و اطلاعات وابسته می باشد. همان‌گونه که بشر‌ها، مواد و منابع مالی نیاز به مدیریت دارند، دانش و اطلاعات نیز یک منبع به­‌شمار می‌آیند که بایستی مدیریت مؤثری به‌وسیله‌ی مدیران خدمات بهداشتی و درمانی بر آن‌ها اعمال گردد. به‌مقصود به‌کارگیری مدیریت دانش در سازمان‌ها، گاهی اوقات با مشکلاتی روبرو می‌شویم. ناتوانی در شناسایی و برطرف‌کردن این معضلات پیش از پیاده‌سازی برنامه‌های مدیریت دانش، تأثیرات نامطلوب گسترده‌ای بر مرحله‌ی پیاده‌سازی و اجرای آن‌ها خواهد گذاشت. پس تجزیه و تحلیل نیازهای دانش سازمان و شناسایی موانع آن ضروری به نظر می‌رسند. هدف پژوهش حاضر اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش پس از شناسایی نیازمندی­های مدیریت دانش در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز می­باشد. نتایج این پژوهش به‌منظورتشخیص کمبودها و موانع پیاده‌سازی دانش سازمانی و کوشش برای رفع آن‌ها، بهبود بهره­وری سرمایه‌های انسانی، ارائه‌ی خدمات با ارزش افزوده­ی‌ بیشتر و رضایت‌مندی بیماران و کارکنان کاربرد دارد. در این پژوهش به­مقصود تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تاپسیس فازی برای تعیین وزن فازی نیازمندی­ها و راه­حل­های مدیریت دانش و روش گسترش عملکرد کیفیت فازی برای تعیین اندازه اثر­گذاری هر یک از راه­حل­ها بر نیازمندی­های مدیریت دانش و در نهایت روش وزن­دهی ساده به مقصود اولویت­بندی راه­حل­های مدیریت دانش بهره گیری گردیده می باشد. بر اساس نتایج به­دست آمده از این پژوهش، به ترتیب راه­حل­های توزیع و به‌کارگیری صحیح دانش ذخیره شده در مسیر افزایش هرچه بیشتر بهره‌وری سازمان، ایجاد چندین کانال به‌اشتراک‌گذاری دانش و توسعه­ی یک سازمان مبتنی بر یادگیری در اولویت قرار دارند. در پایان پژوهش، بر اساس یافته­های به­دست آمده از پژوهش، پیشنهادات کاربردی و پژوهشی ارائه گردیده می باشد.

کلمات کلیدی: مدیریت دانش، منطق فازی، تاپسیس فازی، گسترش عملکرد کیفیت  فازی، روش وزن­دهی ساده

                                                          فهرست مطالب

 عنوان                                                                                                                  صفحه

فصل اول: کلیات                                                                                                            1

1-1- مقدمه. 2

1-2- اظهار مسأله و اهداف پژوهش. 2

1-3- ضرورت پژوهش.. 4

1-4- سؤالات پژوهش.. 5

1-5- قلمرو پژوهش.. 5

1-6- روش پژوهش.. 5

1-7- تعریف کلمات کلیدی.. 6

1-8- فصل‌بندی پژوهش.. 7

فصل دوم: ادبیات پژوهش و مبانی نظری                                                                                          8                        

2-1- مقدمه. 9

2-2- دانش… 9

2-2-1- داده، اطلاعات، دانش و خرد. 10

2-2-2- تعاریف دانش… 11

2-2-3- انواع دانش… 11

2-2-3-1- دانش ضمنی و دانش صریح  12         

2-2-3-2- دانش شخصی و دانش سازمانی   13         

2-2-3-3- دانش رسمی و دانش غیررسمی   13        

2-2-3-4- تقسیم‌بندی دانش بر مبنای سلسله‌مراتب کارکردی آن  14        

2-2-3-5- تقسیم‌بندی معرفت‌شناختی دانش    16        

2-2-4- خصوصیات و ویژگی‌های دانش… 16

2-2-5- اهمیت دانش… 17

2-3-مدیریت دانش… 20

2-3-1- تعاریف مدیریت دانش… 20

2-3-2- اهداف مدیریت دانش… 21

2-3-3- مزایای مدیریت دانش… 22

2-3-4- اهمیت مدیریت دانش… 24

2-3-5- نیازمندی‌های مدیریت دانش… 26

2-3-6- راه‌حل‌های مدیریت دانش… 29

2-3-7- تفاوت‌های بین مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات.. 29

2-3-8- تاریخچه‌ی دانش و مدیریت دانش… 30

2-4- تکنیک‌های مورد بهره گیری جهت تحلیل داده‌ها 33

2-4-1- منطق فازی.. 33

2-4-1-2- اعداد فازی   34         

2-4-2- روشهای تصمیم‌گیری چند معیاره­ی فازی.. 35

2-4-2-1- TOPSIS فازی   36        

2-4-2-2- روش SAW    39        

2-4-3- گسترش عملکرد کیفیت.. 39

2-5- مطالعات داخلی و خارجی.. 48

2-6- مهم­ترین یافته­ها از مرور پژوهش­های پیشین.. 62

2-7-جمع‌بندی.. 72

فصل سوم: روش پژوهش                                                                                                                95    

3-1- مقدمه. 75

3-2- مراحل اجرای پژوهش.. 75

3-2-1- شناسایی نیازمندی‌های مدیریت دانش با مطالعه ادبیات پژوهش.. 75

3-2- 2- شناسایی نیازمندی‌های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز 76

3-2-3- تعیین سطوح اهمیت نیازمندی‌های مدیریت دانش… 76

3-2-4- شناسایی راه‌حل‌های مدیریت دانش با مطالعه ادبیات پژوهش.. 76

3-2-5- شناسایی راه‌حل‌های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز 77

3-2-6-تعیین سطوح اهمیت راه‌حل‌های مدیریت دانش… 77

3-2-7- محاسبه وزن فازی نیازمندی­های مدیریت دانش… 77

3-2-8- محاسبه وزن فازی راه­حل­های مدیریت دانش… 78

3-2-9- تشکیل ماتریس فازی روابط خانه QFD.. 78

3-2-10- اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با بهره گیری از تکنیک SAW… 79

3-3- روش انجام پژوهش.. 82

3-4- روش‌شناسی پژوهش.. 82

3-4-1- سوًالات پژوهشی.. 82

3-4-2- قلمرو مکانی و زمانی پژوهش.. 82

3-4-3- روایی و پایایی پرسشنامه. 83

3-5- جمع‌بندی.. 83

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها                                                                                              84     

4-1- مقدمه. 85

4-2- تعیین نیازهای مدیریت دانش… 85

4-3- تعیین اهمیت و وزن فازی نیازهای مدیریت دانش… 87

4-4- شناسایی راه‌حل‌های مدیریت دانش… 96

4-5- تعیین اهمیت و وزن فازی راه‌حل‌های مدیریت دانش… 98

4-6- تشکیل خانه QFD.. 103

4-7- اولویت بندی راه­حل­های مدیریت دانش… 106

4-8- جمع‌بندی.. 107

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات                                                                                         108             

5-1- مقدمه. 109

5-2-نتیجه‌گیری و مطالعه سؤالات پژوهشی.. 109

5-3-پیشنهادات کاربردی.. 113

5-4-پیشنهادات پژوهشی.. 114

مراجع                                                                                                                                         116           

مراجع فارسی.. 116

مراجع لاتین.. 122

پیوست                                                                                                                                       144                

پیوست الف: 144

پیوست ب: 146

پیوست ج: 148

پیوست د: 152

پیوست ه: 155

چکیده انگلیسی : 160

 – مقدمه

امروزه دانش به‌­عنوان مهم‌ترین سرمایه و عامل اصلی مزیت رقابتی پایدار سازمان‌ها به‌شمار می‌رود. مدیریت این سرمایه‌ی حیاتی امری ضروری می باشد. این پژوهش درصدد می باشد به شناسایی نیازمندی‌ها و در نهایت اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز بپردازد. فصل اول به کلیات پژوهش تصریح می کند. در این راستا آغاز مسئله­ی پژوهش و سپس ضرورت و اهداف پژوهش و در ادامه قلمرو و روش پژوهش مطالعه می گردد.

1-2- اظهار مسأله و اهداف پژوهش

امروزه دانش به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه و دارایی یک سازمان و محرکی برای ایجاد مزیت رقابتی، تحول سازمانی، نوآوری و… در سازمان به‌شمار می‌رود. این دارایی، در مقایسه با انواع دیگر دارایی‌ها، از این ویژگی منحصر‌به‌فرد برخوردار می باشد که هر چه بیشتر بهره گیری گردد به ارزش آن افزوده می گردد(نیمال و همکاران[1]، 2004). مدیریت این دارایی نامشهود در طول دهه‌های گذشته توجه زیادی را به خود جلب نموده به‌طوری‌که اجرای یک استراتژی مؤثر مدیریت دانش و تبدیل شدن به یک سازمان دانش‌محور، شرط الزامی موفقیت سازمان‌ها در دوره‌ای می باشد که به دوره‌ی اقتصاد دانش‌محور معروف می باشد(هانگ و همکاران[2]، 2005؛ داونپورت و بک[3]، 2002؛ لوت و گونر[4]، 2000).

مدیریت دانش فرآیندی می باشد که به سازمان‌ها در کشف، انتخاب، سازماندهی، انتشار و انتقال اطلاعات مهم و تجارب ضروری برای فعالیت‌هایی از قبیل حل مسأله، یادگیری پویا، برنامه‌ریزی استراتژیک و تصمیم‌گیری کمک می کند(گوپتا و گاوندراجن[5]، 2000). مدیریت دانش به کوشش‌هایی تصریح دارد که به‌گونه سیستماتیک برای یافتن، ساماندهی، قابل دسترس کردن سرمایه‌های نامشهود سازمان، تقویت فرهنگ یادگیری مستمر و تسهیم دانش در سازمان صورت می‌گیرد. بسیاری از سازمان‌ها با تمرکز بر مدیریت دانش و سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه­ی فناوری اطلاعات به‌دنبال دسترسی به مزایای حاصل از مدیریت دانش هستند(شیح و چنگ[6]، 2005).

مدیریت دانش سازمانی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکت‌ها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات می باشد. اهمیت این موضوع به‌حدی می باشد که امروزه شماری از سازمان‌ها، دانش خود را اندازه‌گیری می‌کنند و به‌منزله‌ی سرمایه‌ی فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه‌بندی شرکت‌ها در گزارش‌های خود منعکس می‌کنند(موسوی، 1384). اهمیت دانش را در محیط تجاری، جهانی و پیچیده نمی‌توان صرف نظر کرد. سازمان‌هایی که می‌دانند چگونه بایستی اطلاعات را به‌گونه مؤثر کسب، توزیع و مدیریت کنند، رهبران صنعت خود خواهند بود. امروزه به ‌سوی دوره‌ای حرکت می‌کنیم که مزیت رقابتی نه‌ فقط از طریق دست‌یابی به اطلاعات، بلکه مهم‌تر این‌که از طریق ایجاد دانش جدید حاصل می گردد(داونپورت و کلار[7]، 1998).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه:بررسی رابطه بین کارایی و ریسک غیر سیستماتیک و بازده با رویکرد تلفیقی TOPSIS – DEA

سازمان‌ها بر اساس اندازه دانش خود با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. محصولات و خدمات سازمان‌ها هر روز پیچیده‌تر شده و نرخ نوآوری و سهم اطلاعات در آن‌ها بیشتر می گردد. در این بین مدیریت دانش با در اختیار داشتن ابزارهای لازم به‌عنوان فرصت مناسبی برای ایجاد مزیت رقابتی به شمار می رود. پس مدیریت دانش، به جهت اشتراک گذاشتن و به‌کارگیری دانش در سازمان برای دست‌یابی به مزیت رقابتی، مورد بهره گیری قرار می‌گیرد(پیترسون و پولفالت[8]، 2002). جوامع علمی و تجاری، هر دو بر این باورند که سازمان‌های دارای قدرت دانش می‌توانند برتری‌های بلندمدت خود را در عرصه‌های رقابتی حفظ کنند و به همین دلیل در سال‌های اخیر، مدیریت دانش به یک موضوع مهم و حیاتی در سازمان‌ها تبدیل شده می باشد(بات[9]، 2001).

با وجود مزایای بسیار مدیریت دانش، به‌مقصود به‌کارگیری مدیریت دانش در سازمان‌ها، گاهی اوقات با معضلات و موانعی روبرو می‌شویم(طاهری‌هشی و همکاران، 1389). شرکت‌های بسیاری درراستای اجرای مدیریت دانش موفق شده­اند و به پیشتازی خود ادامه می‌دهند اما سازمان‌هایی نیز علی­رغم صرف وقت و هزینه بسیار ناکام مانده‌اند(قلی­زاده و حمیدی­زاده، 1388). ناتوانی در شناسایی و برطرف ‌کردن این معضلات پیش از پیاده‌سازی برنامه‌های مدیریت دانش در سازمان‌ها و مانند بخش مدیریت بیمارستانی کشور، تأثیرات نامطلوب گسترده‌ای بر مرحله­ی پیاده‌سازی و اجرای آن‌ها خواهد گذاشت.

هدف پژوهش حاضر اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش پس از شناسایی نیازها در بیمارستان شهید بهشتی شیراز، به‌مقصود تشخیص کمبودها و موانع در اجرای دانش سازمانی و کوشش برای رفع آن‌ها، بهبود بهره‌وری سرمایه‌های انسانی، ارائه‌ی خدمات با ارزش افزوده­ی‌ بیشتر و رضایت‌مندی بیماران و کارکنان می‌باشد.

1-3- ضرورت پژوهش

مدیریت دانش در اوایل دهه‌ی 90 به‌عنوان یک رویکرد عمومی در تمام سازمان‌های بازرگانی، خدماتی، بخش خصوصی و دولتی، کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی مطرح گردید(جین[10]، 2009). در حال حاضر در عصر دانایی و دانش‌محوری، مدیریت دانش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده می باشد(جعفری[11]، 2009). پژوهش‌ها حاکی از تأثیر مدیریت دانش در به‌دست آوردن استراتژی پایدار و مزایای رقابتی می باشد(جاسمادین[12]، 2008). علاوه بر آن ارتباط میان مدیریت دانش و نوآوری در سازمان و مدیریت دانش و عملکرد بالای سازمانی به اثبات رسیده می باشد(رودز و همکاران[13]، 2008).

در سازمان‌های بهداشتی و درمانی به ‌لحاظ اهمیت روزآمد بودن اطلاعات و دانش برای بهبود خدمات، دانش و مدیریت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد. سازمان‌های بهداشت و سلامت در قرن 21 به لحاظ گستره­ی وسیع آن، تعامل این سازمان‌ها با عموم مردم و تغییرات پیش آمده در نظام‌های بهداشتی جهانی، با چالش‌های زیادی مواجه هستند. برای غلبه بر این چالش‌ها و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی، این بخش از نظام اجتماعی نیازمند مدیریت کارآمد و مؤثر، بهره گیری از کارکنان ماهر و با‌دانش و تخصیص زمان مناسب به امر مدیریت دانش می‌باشد(امیری، 1389). پس می‌توان گفت در دهه‌های اخیر، تکنولوژی اطلاعات با محوریت دانش و خردگرایی بشر و اندیشه‌هایش، به­مقصود بهره‌برداری از اندیشه و سپردن امور تکراری و غیرخلاق به ماشین و هم‌چنین افزایش کارآیی و آزادسازی مهارت‌های انسانی، مورد توجه خاصی قرار گرفته می باشد(فاتح پناه[14]، 2006). از این ‌رو پژوهش حاضر به اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش به­مقصود پیاده­سازی مؤثر مدیریت دانش در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز اختصاص یافته می باشد.

1-4- سؤالات پژوهش

1- نیازمندی­های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز کدامند؟

2-سطوح اهمیت نیازمندی­های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز چگونه می باشد؟

3- راه‌حل‌های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز کدامند؟

4- سطوح اهمیت راه­حل­های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز چگونه می باشد؟

5- اولویت نیازمندی­های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز به چه صورت می باشد؟

6- اولویت راه‌حل‌های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز به چه صورت می باشد؟

1-5- قلمرو پژوهش

با در نظر داشتن موضوع پژوهش که عبارت می باشد از اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد گسترش عملکرد کیفیت(QFD)[15] فازی در بیمارستان شهید بهشتی شیراز، پس قلمرو مکانی پژوهش، بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز با 14 پزشک عمومی و 16 پزشک متخصص می­باشد. قلمرو زمانی این پژوهش، سال 1393 می باشد و قلمرو موضوعی پژوهش، موضوعات مرتبط با مدیریت دانش می­باشد. 

1-6- روش پژوهش

با در نظر داشتن اینکه پژوهش حاضر در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز انجام شده می باشد، نوع پژوهش بر اساس هدف، کاربردی می‌باشد و بر اساس چگونگی به‌دست آوردن داده‌های مورد نیاز، از نوع توصیفی و از شاخه­ی پیمایشی(تحلیلی) به شمار می رود. به علاوه، پژوهش حاضر از آن نظر که به مطالعه داده­ها در برهه­ای از زمان می­پردازد، مقطعی می باشد. در این پژوهش به­مقصود جمع­آوری داده­ها از ابزار پرسشنامه بهره گیری گردیده می باشد که روایی پرسشنامه به تأیید خبرگان در این زمینه می‌رسد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تعیین می گردد. جامعه‌ی آماری این پژوهش پزشکان بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز می باشد. در این پژوهش آغاز با بهره گیری از تکنیک [16]TOPSISفازی به تعیین وزن نیازمندی‌ها و راه‌حل‌های مدیریت دانش پرداخته می­گردد. بعد از این مرحله با به­کارگیری تکنیک گسترش عملکرد کیفیت فازی به تشکیل ماتریس روابط فازی QFD پرداخته می­گردد و در نهایت راه­حل­های مدیریت دانش با بهره گیری از تکنیکSAW[17]اولویت­بندی می­گردد.

1-7- تعریف کلمات کلیدی

  • مدیریت دانش:

مدیریت دانش عبارت می باشد از یک استراتژی آگاهانه در فراهم‌آوری دانش صحیح برای افراد مناسب در زمان مناسب وکمک به افراد در تسهیم و نیز به‌کار بستن دانش مربوطه با بهره گیری از روش‌هایی که منجر به ارتقای عملکرد سازمانی می شوند( اودل و گریسون[18]، 1998).

  • منطق فازی[19]:

منطق فازی ابزاری توانمند برای مسائل مربوط به سیستم­های پیچیده­ای که درک آن­ها مشکل و یا مسائلی که وابسته به استدلال تصمیم­گیری و استنباط بشری می­باشند، به­شمار می­آید(کوره­پزان دزفولی، 1387). منطق فازی فناوری جدیدی می باشد که شیوه­هایی را که برای طراحی و مدل­سازی، نیازمند یک سیستم ریاضیاتی پیچیده و پیشرفته می باشد را با بهره گیری از مقادیر زبانی و دانش فرد خبره جایگزین می­سازد(قنبری و موسوی، 1390).

  • QFD:

گسترش عملکرد کیفیت، به حوزه‌ی ‌مدیریت کیفیت جامع تعلق دارد که یک راهکار ساخت‌یافته و خطی را برای تبدیل نیازهای مشتری به ویژگی‌های محصول جدید ارائه می‌دهد(بتچاریا و همکاران[20]، 2010). QFD برای توسعه دادن بهتر محصولات و خدماتی که به نیازهای مشتری پاسخگو هستند، مورد بهره گیری قرار می‌گیرد و یک تابع متقابل را برای شناسایی نیازهای مشتری و برگردان آن‌ها به ساختارهای طراحی، برای طراحی محصولات جدید یا بهبودیافته به­کار می‌گیرد. QFD سطح کیفیتی بالا از انتظارات مشتری را در سراسر مراحل طراحی محصول برآورده می کند(ابراهیمی، 1381).

  • TOPSIS:

تاپسیس یکی از روش­های تصمیم­گیری چند­شاخصه می باشد کهm  گزینه را با در نظر داشتن  nمعیار، رتبه­بندی می­کند. مبنای این روش، انتخاب گزینه­ای می باشد که کم­ترین فاصله را از جواب ایده­آل مطلوب و بیش­ترین فاصله را از جواب ایده­­­آل نامطلوب دارد(لی و ریوس[21]، 1999).

1-8- فصل­‌بندی پژوهش

در این فصل با عنوان کلیات پژوهش، پس از تعریف مسأله­ی موجود، اهداف و ضرورت­های انجام پژوهش ارائه شده و در ادامه سؤالات پژوهش، قلمرو و روش پژوهش تعیین ‌گردید. فصل دوم مروری بر ادبیات پژوهش می باشد. این فصل به مطالعه تعاریف، اهداف، الزامات، ضرورت­ها و … دانش و مدیریت دانش و هم­چنین به معرفی تکنیک­های به­کار رفته در این پژوهش و در نهایت مطالعات داخلی و خارجی و مهمترین یافته­ها از مرور پژوهشهای پیشین پرداخته می باشد. در فصل سوم بعد از مطالعه مراحل اجرای پژوهش، روش انجام پژوهش مطالعه گردید و سپس به مطالعه سؤالات پژوهش، قلمرو زمانی و مکانی پژوهش، روایی و پایایی پژوهش، ابزارهای مورد بهره گیری در گردآوری اطلاعات و جامعه­ی آماری پرداخته گردید.. نتایج حاصل از اولویت­بندی راه­حل­های مدیریت دانش با بهره گیری از تکنیک­های TOPSIS فازی، QFD فازی و SAW نیز در فصل چهارم آورده شده می باشد. در نهایت نیز، نتیجه‌گیری و پیشنهادات، فصل پنجم پژوهش را به خود اختصاص می‌دهد.

تعداد صفحه :180

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

دسته‌ها: رشته مدیریت