متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : روانشناسی

عنوان : مطالعه اثربخشی برنامه تقویت دقت و توجه و ارتقاء ادراک حسی- حرکتی بر بهبود عملکرد ریاضی در بین پسران پایه سوم و چهارم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392

 

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

مقدمه

یادگیری[1] را به جرات می­توان فرایندی دانست که در نتیجه آن موجودی درمانده و ناتوان در طی زمان و در تعامل و رشد جسمی به فرد تحول یافته­ای تبدیل می­گردد که توانایی­های شناختی و قدرت اندیشه وی حد و مرز نمی­شناسد (رستم اوغلی و خشنودی نیا، 1392). نیاز به یادگیری به گونه طبیعی در نهاد بشر هست. بشر از اوایل دوران کودکی این نیاز را در خود احساس می­کند و می­خواهد به اسرار دنیای اطراف خود پی ببرد تا در این طریقه از کیفیت وجود خود آگاه گردد. او یاد می­گیرد که بایستی حرکت کند، راه برود، گوش بدهد، بیندیشد، سخن بگوید، بخواند و بنویسد (اکبری، 1391). در واقع، یادگیری تنها آموختن مهارتی خاص با مطالب درسی نیست، بلکه در رشد هیجانی، رشد شخصیتی، و تعامل اجتماعی بشر دخالت دارد. بشر یاد می­گیرد که از چه چیزی بترسد، چه چیزی را دوست بدارد و کجا چگونه رفتار کند. در واقع نوزاد از همان لحظه تولد درگیر فرایند یادگیری می­گردد و این توانایی می باشد که باعث پیشرفت و تفاوت روزانه او با بشر­های یک نسل از بشر­های قبل از خودشان می­گردد. هیلگارد روانشناس آمریکایی در یک تعریف جامع یادگیری را این گونه تعریف می­کند: یادگیری یعنی تغییر نسبتا پایدار در رفتار که بر اثر تجربه در توانایی­های بالقوه فرد به وجود می­آید (هیلگارد؛ ترجمه رفیعی، 1383).

در گستره حیات فردی و اجتماعی بشر، چیزهای زیادی برای یادگیری هست و یادگیری طیف بسیار وسیعی را در بر می­گیرد. اما با در نظر داشتن پیچیدگی نظام­های اجتماعی امروز و اهمیت و سیطره­ فرهنگ مکتوب در جوامع کنونی و گسترش پیگیر و روز افزون دانش و اطلاعات، سواد به مفهوم یادگیری خواندن، نوشتن و حساب از بنیادی­ترین و ضروری­ترین نیاز بشر امروز به عنوان پایه­ای برای یادگیری­های دیگر وی محسوب می­گردد، اما به رغم اهمیت یادگیری در زندگی اجتماعی بشر، کم نیستند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزن­شان حاکی از بهنجار بودن آنهاست، هوشی کم و بیش عادی دارند اما هنگامی که به مدرسه می­طریقه و می­خواهند خواندن، نوشتن و حساب کردن را یاد بگیرند دچار معضلات جدیدی می­شوند و خود را متفاوت از دیگران می­بینند و گاهی توسط معلمان مورد شماتت قرار می­گیرند. این وضعیت که باعث حیرانی والدین می­گردد، توسط متخصصان با عنوان اختلالات یادگیری شناخته شده می باشد (عرفانی، 1376). اصطلاح اختلالات یادگیری از نیاز به تشخیص و خدمت به دانش آموزانی برخاسته می باشد که به گونه مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه می­شوند و در عین حال در چارچوب سنتی کودکان استثنایی نمی­گنجند. با وجود این که هنوز تعریفی قطعی برای اختلالات یادگیری مشخص نشده می باشد، مدارس، درمانگاه­ها، و سازمان­های مختلفی در سراسر دنیا برنامه­های ترمیمی گوناگونی برای غلبه بر این اختلالات طراحی کرده و اجرا می­کنند (کریمی، 1384). در مجموع، اختلالات یادگیری و معضلات ناشی از آن مبحثی مهم در علم روانشناسی امروز به شمار می­رود که در نظر داشتن پیدایش و درمان آن ضرورتی انکارناپذیر می باشد.

 

اظهار مساله

ناتوانی­های یادگیری[2] به عنوان مشکل عصب­شناختی در نظر گرفته شده می باشد که با معضلات جدی در توانایی خواندن، ریاضیات و نوشتن همراه بوده و با توانایی ذهنی مورد انتظار از فرد همخوانی ندارد. ناتوانی­های یادگیری جزء اختلالات هیجانی نبوده و حتی به علت آن پدید نمی­آیند، اما بر جوانب هیجانی فرد تاثیر بسیاری می­گذارند (ابوالقاسمی و همکاران، 1390). اصطلاح اختلال یادگیری در سال­های 63-1962 توسط ساموئل کرک ارائه گردید. او این اصطلاح را برای کودکانی که در تحول یادگیری خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی پیشرفت ناچیزی داشتند به کار برد و اختلال یادگیری را وارد حوزه برنامه آموزش­های ویژه نمود. کرک در تعریف ناتوانی یادگیری بر ابعاد عصب­شناختی، فرایندهای روانشناختی، تفاوت­های درون فردی و برون گذاری­ها تأکید کرده می باشد. با این حال، در تعریف باربارا بیتمن ناتوانی یادگیری به معنی اختلال در یک یا چند فرایند پایه روانشناختی می باشد که درک و فهم یا بهره گیری از زبان گفتاری یا نوشتاری را دربر می­گیرد و به صورت نقص در توانایی گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، املاء یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر می­گردد (جلیل آبکنار و عاشوری، 1392). مشخصه ناتوانی­های یادگیری در کودک یا نوجوان عدم پیشرفت تحصیلی در زمینه خواندن، اظهار نوشتاری یا ریاضیات در مقایسه با توانایی هوش کلی اوست (نریمانی و همکاران، 1390). اختلالات یادگیری 7/2 تا 30 درصد (به گونه متوسط 10 تا 20 درصد) جمعیت دانش آموزی را دربر می­گیرد و نسبت آن در پسران چهار بار بیشتر از دختران می باشد (جلیل آبکنار و عاشوری، 1392). این ناتوانی­ها خود به دو دسته اصلی ناتوانی یادگیری تحولی و ناتوانی یادگیری تحصیلی تقسیم می­شوند. همچنین، ناتوانی­های یادگیری تحصیلی به سه نوع اختلال در یادگیری خواندن، نوشتن و املاء نویسی، و ریاضیات تقسیم می­شوند (اهرمی، 1390).

همان طوری که ذکر گردید یکی از این نوع ناتوانی­ها، اختلال در یادگیری ریاضیات می باشد (خدامی و همکاران، 1390). ناتوانی یادگیری ریاضی به منزله یک اختلال در سومین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی از سال 1980 میلادی مطرح گردید و عبارت می باشد از «ناتوانی در بجای آوردن مهارت­های حساب با در نظر داشتن ظرفیت هوش و سطح آموزشی مورد انتظار از کودک که این مهارت­ها بایستی به کمک آزمون­های اندازه شده فردی اندازه­گیری شده باشند» (عابدی و همکاران، 1389). مهم­ترین ویژگی کودکان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی اشکال در فراگیری و یادآوری مفاهیم ریاضی و ویژگی دوم آنها دشواری در انجام محاسبات، راهبردهای نارسا در حل مسأله، زمان طولانی در کشف راه حل و اندازه بالای خطا در انجام محاسبات ریاضی می باشد (خدامی و همکاران، 1390). تحقیقاتی که توسط محققان مختلف صورت گرفته می باشد، نشان می­دهد اختلال ویژه در یادگیری ریاضی به تنهایی در حدود 6 درصد دانش آموزان را شامل می­گردد (سادوک و سادوک؛ ترجمه پور افکاری، 1385). نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد که دو سوم دانش آموزانی که به برنامه­های آموزشی مخصوص کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ارجاع داده می­شوند، دچار اختلال ویژه در یادگیری ریاضی هستند. معضلات این دانش آموزان تنها با افت تحصیلی و اتلاف بودجه و امکانات پایان نمی­پذیرد، بلکه به سرزنش و تحقیر دانش آموزان، شکل گیری خودپنداره ضعیف و کاهش عزت نفس آنان می­انجامد و سلامت روان آنها را به مخاطره می­اندازد و چه بسا آنان را به سازوکارهای دفاعی ناموفق بکشاند (یاوری و همکاران، 1385). ناتوانی یادگیری ریاضی دربر گیرنده چهار گروه اختلال می باشد: مهارت­های زبانی (درک اصطلاح­های ریاضی و تبدیل مسائل نوشتاری به نمادهای ریاضی)؛ مهارت­های ادراکی (شناسایی و درک نمادها و مرتب­سازی مجموعه اعداد)؛ مهارت­های ریاضی (توانایی انجام چهار اقدام اصلی)؛ و مهارت­های توجه (کپی کردن درست اشکال و نظاره درست نمادهای عملیاتی) (علی­پور و همکاران، 1391).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد:بررسی مشکلات زندانیان زن پس از آزادی

فقدان مهارت­های توجه یکی از شایع­ترین معضلات در میان کودکان می باشد که موجب کاهش کارایی آنان در مدرسه می­گردد. در نظر داشتن یک سری عملیات ذهنی پیچیده گفته می­گردد که شامل تمرکز یا درگیر شدن بر هدف، نگه داشتن یا تحمل کردن و گوش به زنگ بودن در زمان طولانی، رمزگردانی ویژگی­های محرک و تغییر تمرکز از یک هدف به هدف دیگر می باشد (سیدمن[3]، 2006). توجه برای عملکرد شناختی، ذهن و رفتار اهمیت زیادی دارد؛ زیرا حتی کم توجهی­های کوچک هم بر یادگیری تأثیر می­گذارند (عابدی، 1391). نتایج مطالعه­ها نشان می­دهند که مهارت­های توجه مانند توجه شنیداری برای یادگیری ضروری و پیش نیاز یادگیری ادراکی می باشد. از آنجایی که توانایی توجه همراه با تمرکز مهارتی می باشد همه افراد به ویژه دانش آموزان برای یادگیری به آن نیاز دارند، این کودکان برای دریافت آموزش مناسب بایستی قادر باشند که به دستورالعمل­ها توجه و بر روی جزئیات تمرکز نمایند و یاد بگیرند که تنها محرک هدف را انتخاب کرده و از محرک­های دیگر چشم­پوشی نمایند (امیریانی و همکاران، 1390). بی توجهی و اختلال دقت و تمرکز حواس موجب اختلال­هایی در ادراک، به خاطر آوردن تشخیص درست، یادگیری و شکل دادن به مفاهیم می­گردد که این نیز موجب عملکرد ضعیف در دانش آموزان در مدرسه می­گردد (اهرمی، 1390). دانش آموزان با معضلات نقص توجه /بیش فعالی (ADHD) به دلیل بی توجهی (اغلب در تمام کارهایی که شروع کرده­اند باشکست مواجه می­شوند، غالبا به نظر می­رسد که گوش نمی­کنند، به آسانی برآشفته می­شوند، در تمرکز کردن روی کارهای مدرسه یا سایر وظایفی که نیاز به توجه طولانی دارد دچار اشکال هستند) و انگیختگی ناگهانی (اغلب پیش از فکر کردن اقدام می­کنند، به گونه افراطی از یک فعالیت به فعالیت دیگر می­طریقه، از لحاظ نظم در کارها دچار اشکال هستند، نیاز به مراقبت زیاد دارند، مرتبا در کلاس فریاد می­زنند، در موقعیت­های گروهی و بازی­ها رعایت نوبت نمی­کنند) و بیش فعالی (مرتبا در اطراف می­دوند و از در و دیوار بالا می­طریقه، در آرام نشستن دچار اشکال بوده و دائما وول می­خورند و تحمل نشستن درجایی را نداشته و از این حیث دچار اشکال هستند، همیشه در حال رفتن و اقدام کردن هستند، چنان که توسط یک موتور تحریک می­شوند) نمی­توانند مطالب ارائه شده در کلاس را به خوبی فرا بگیرند. پس احتمال ابتلا این دانش آموزان به ناتوانی­های یادگیری بیشتر از سایر کودکان می باشد (یوسفی و همکاران، 1392). با این حال، یک کودک دچار ناتوانی یادگیری با معضلات زیادی نه تنها در حوزه یادگیری، بلکه در زمینه روابط اجتماعی، ادراک حسی، و ادراک حرکتی مواجه می باشد (حقیقت زاده، 2012).

کودکان دچار ناتوانی­های یادگیری معمولا مشکلاتی در زمینه­های ادراک شنیداری، ادراک دیداری و اجتماعی، اختلال در هماهنگی­های بصری- حرکتی، مشکل در ادراک حسی و ادراک حسی- حرکتی نشان می­دهند. در این موردها حواس کودک از نظر فیزیولوژیکی مستعد دریافت محرک­های بیرونی می باشد، اما به دلایلی، کودک موفق نمی­گردد که محرک­ها یا اطلاعات دریافتی را سازمان داده، تفسیر نموده و بهره گیری کند (افروز، 1385). طرفداران روش ادراکی حرکتی عقیده دارند که یادگیری حرکتی مبدأ یادگیری می باشد و فرایندهای ذهنی عالی­تر پس از رشد مناسب سیستم حرکتی و سیستم ادراکی و همچنین پیوندهای ارتباطی میان یادگیری حرکتی و ادراکی به وجود می­آیند (سلمان و همکاران، 1388). این نظریه­پردازان توجه خود را بر ادراک مختل شده و رشد حرکتی تاخیر یافته به عنوان علل احتمالی معضلات یادگیری متمرکز کرده­اند. در میان این گروه، تاکید بر اختلالات حرکتی و ادراکی مبتنی بر معضلات مغزی می باشد زیرا معضلات مغزی و دستگاه عصبی مرکزی، علت اصلی و اساسی دشواری­های یادگیری تلقی می­گردد (کریمی، 1384). با این حال، در زمینه معضلات ادراک حسی- حرکتی یا لمسی کودک، بعضی از محققان نظیر انگلوود[4] (1998) بر این عقیده­اند که این نوع معضلات کودک در ارتباط با تصور او از بدن و ارتباط قسمت­های مختلف بدن با یکدیگر، و جهت­شناسی و آگاهی کودک از قسمت راست و چپ بدن می باشد (افروز، 1385). با تمام این اوصاف، با در نظر داشتن تأثیر مسائل مختلفی از قبیل اشکال در مهارت­های دقت و توجه و نیز نارسایی ادراک حسی- حرکتی در ایجاد و تداوم معضلات کودکان دچار ناتوانی­های یادگیری، بالاخص اختلال در یادگیری ریاضی، این مطالعه با هدف مطالعه اثربخشی برنامه­ تقویت مهارت­های دقت و توجه و ارتقاء ادراک حسی- حرکتی در بهبود عملکرد ریاضی انجام گردید.

[1] – learning

[2] – learning disabilities

[3] – Seidman

[4] – Englewood

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

تعداد صفحه : 148

قیمت : 14700تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :               serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***