برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده ی پژوهش:
ارزیابی عملکرد شرکت ها همواره از موضوعات مهم ذینفعان بوده می باشد، از این رو با روش های متعددی می توان به ارزیابی عملکرد شرکت ها پرداخت. دسته ای از این روش ها تنها به اطلاعات حسابداری مندرج در صورت های مالی شرکت ها بسنده می کنند و گروهی دیگر تلفیقی از اطلاعات حسابداری و اطلاعات بازار را مورد بهره گیری قرار می دهد. در این پژوهش ارزیابی عملکرد شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران بر مبنای ارزش صورت گرفته می باشد، از این رو سه فاکتور ارزیابی بر مبنای ارزش، ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده سهامدار و ارزش افزوده بازار در 155 شرکت فعال بین سال های 1386 الی 1390 محاسبه شدند و سپس با بهره گیری از نرم افزار SPSS و Eviewsو روش رگرسیون دو متغیره به مطالعه دو فرضیه پژوهش پرداخته گردید، فرضیه های پژوهش به این شکل بودند:
- بین ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط مثبت هست.
- بین ارزش افزوده سهامدار و ارزش افزوده بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط مثبت هست.
نتایج پژوهش نشان داد که بین ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار ارتباط معناداری وجود ندارد اما میان ارزش افزوده سهامدار و ارزش افزوده بازار ارتباط معنادار نظاره گردید. گویا دلیل این امر این باشد که عمده فعالان بازار اوراق بهادار تصمیمات خرید و فروش سهام خود را بر مبنای اطلاعاتی نظیر اندازه پرداخت سود، اندازه سودآوری شرکت و اقلامی همانند این اتخاذ می کنند و به ارزش ایجاد شده در شرکت بی توجه هستند.
1-فصل اول-کلیات پژوهش
9-1- تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش.. 5
10-1- تعریف مفاهیم و اصطلاحات پژوهش.. 7
10-1-2- مدیریت مبتنی بر ارزش Value Based Management 7
10-1-3- ارزش افزودهValue Added.. 8
10-1-4- ارزش اقتصادیEconomic Value. 8
10-1-5- ارزش افزوده اقتصادی Economic Value Added.. 8
10-1- 6- ارزش افزوده سهامدارShareholder Value Added.. 9
10-1-7- ارزش افزوده بازار Market Value Added.. 9
10-1-9- هزینه سرمایه Cost of Capital 10
10-1-10- میانگین موزون هزینه سرمایه Weighted Average Cost of Capital 10
10-1-11- سود عملیاتی پس از کسر مالیات NOPAT. 11
2-فصل دوم – ادبیات پژوهش
2-2-مدیریت مبتنی بر ارزش Value Based Management 13
2-3-پیشینه و طریقه تحول VBM…. 15
2-6-رویکردهای ارزیابی عملکرد. 17
2-6-1-5-نرخ بازده صاحبان سهام. 20
2-6-2-1-مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای.. 21
2-6-2-2-مدل قیمت گذاری آربیتراژ 21
2-6-3-1-نسبت قیمت به سود هر سهم.. 22
2-6-3-2-نسبت ارزش بازار دارایی ها به ارزش دفتری آن ها 23
2-6-4-1-ارزش افزوده اقتصادی Economic Value Added.. 24
2-7-پیشینه و تکامل ارزش افزوده اقتصادی.. 25
2-8-محاسبه ارزش افزوده اقتصادی.. 26
2-9-اجزای تشکیل دهنده ارزش افزوده اقتصادی.. 27
2-9-2-سود خالص عملیاتی پس از مالیات NOPAT. 28
2-9-3-نرخ بازده کل سرمایه Rate of Return on Total Capital 28
2-9-3-1-روش مالی محاسبه نرخ بازده 29
2-9-3-2-روش عملیاتی محاسبه نرخ بازده 31
2-10-1-ذخیره مالیات بر درآمد معوق Deferred Income Tax Reserve. 32
2-10-2-اندوخته ارزیابی موجودی کالا به روش LIFO… 33
2-10-3-استهلاک انباشته سرقفلی.. 33
2-10-6-هزینه یابی کامل پیش روی کوشش های موفقیت آمیز. 34
2-11-هزینه سرمایه Cost of Capital 35
2-11-1-هزینه بدهی (اوراق قرضه) 36
2-11-3-2-مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای (CAPM) 38
2-11-3-3-مدل تعدیل نرخ اوراق قرضه (نرخ اوراق قرضه بعلاوه صرف ریسک) 43
2-11-4-هزینه سود انباشته (عدم تقسیم سود) 44
2-11-4-1-روش های محاسبه نرخ رشد (g) 45
-12-2میانگین موزون هزینه سرمایه Weighted Average Cost of Capital 46
-1-1-12-2ضرایب ارزش دفتری.. 47
-2-12-2ضرایب مورد نظر (هدف) 48
-13-2مزایای ارزش افزوده اقتصادی.. 48
-14-2معایب ارزش افزوده اقتصادی.. 50
2-6-4-2-ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده 50
2-6-4-4-ارزش افزوده سهامدار 53
2-15-مزایا و معایب ارزش افزوده سهامدار 56
2-16-مروری بر پژوهش های داخلی.. 57
2-17-مرروی بر پژوهش های خارجی.. 67
3-فصل سوم-روش پژوهش
3-4-روش ها و ابزار گردآوری داده ها 77
3-8- روش های تجزیه و تحلیل داده ها 78
3-9-روش محاسبه متغیرهای پژوهش.. 78
3-9-1-محاسبه ارزش افزوده اقتصادی…………………………………………………………………………………….78
3-9-2- محاسبه ارزش افزوده سهامدار…………………………………………………………………………………….82
3-9-3-محاسبه ارزش افزوده بازار…………………………………………………………………………………………….83
-فصل چهارم -آزمون و ارزیابی فرضیات
4-2- آمار توصیفی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………… 85
4-3-برآورد آزمون های اعتبار و صحت مدل.. 87
4-3-1-آزمون حقیقی بودن رگرسیون.. 88
4-3-1-1-آزمون پایایی جمله پسماند. 88
4-3-1-2-آزمون دوربین واتسون رگرسیون همجمعی (CRDW) 89
4-3-2-آزمون نرمالیتی توزیع خطاها (پسماندها) 90
4-3-3-آزمون وایت جهت تشخیص ناهمسانی واریانس…. 91
4-3-4-برآورد آزمون LM جهت تشخیص همبستگی پیاپی پسماند. 92
4-3-5- برآورد آزمون رمزی Test Ramsey Reset 93
4-4-برآورد مدل رگرسیون چند متغیره 94
5-فصل پنجم-نتیجه گیری و پیشنهادات
5-2-اختصار ای از پایان نامه. 98
5-2-1-مقایسه نتیجه پژوهش حاضر با تحقیقات پیشین.. 99
خروجی های نرم افزار Eviews: 112
– مقدمه
همان گونه که می دانیم نخستین گام در پژوهش عبارت می باشد از آگاهی بر زمینه های مشکل آفرین در سازمان و شناسایی روشن و مشخص مشکلی که به مطالعه و اصلاح نیاز دارد. هنگامی که مشکل یا معضلات مهم مشخص گردید می توان گام های بعدی را برای گردآوری اطلاعات، تحلیل داده ها و نمایش عواملی که با مشکل ما پیوند دارند پیمود.آن گاه با اقدامات اصلاحی مشکل حل خواهد گردید. (صائبی و شیرازی،1390)
پس این فصل شامل اظهار مسئله، ضرورت انجام پژوهش، اهداف و فرضیه ، تعریف متغیر ها و پیش فرض های پژوهش، جامعه و نمونه آماری، روش پژوهش و چگونگی جمع آوری داده ها و تعریف اصطلاحات می باشد.این پژوهش قصد دارد با توجه مبتنی بر ارزش شاخص هایی را با دید کاربردی در بازار سرمایه تبیین دهد و به همین جهت در این فصل چرایی بهره گیری از شاخص های ارزش محور را مطالعه می کنیم و فرضیه های پژوهش به گونه ای طراحی شده اند که تایید و یا عدم تایید آن ها راهگشای کاربردی و یا غیر کاربردی بودن آنها خواهد بود.
مسئله کمیابی دارای نزدیکترین معنی به کلمه “محدود” یا “اقتصاد” می باشد که پیش روی کلمه “نامحدود” و یا “آزاد” به کار می رود. کمیابی مسئله محوری و اساسی هر جامعه ای می باشد. (سبحانی،1381)
سازمان ها و شرکت ها در راستای انجام وظایف خود از این منابع محدود بهره می برند و هدف اصلی آنها ایجاد سود آوری برای مالکان آن می باشد و مقصود از سودآوری همان ایجاد ثروت می باشد.اما گاهی سودآوری و ایجاد ثروت با هم همسو نیستند و ایجاد سودآوری ممکن می باشد سبب از بین رفتن ارزش شرکت در بلند مدت گردد.از این رو ذی نفعان سازمان به خصوص سهام داران به ابزارهایی نیاز دارند تا عملکرد مدیریت شرکت را ارزیابی نمایند. از سویی دیگر هدف صورت های مالی عبارت از ارائه اطلاعاتی تلخیص شده درمورد وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری می باشد که برای طیف گسترده از بهره گیری کنندگان صورت های مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد. صورت های مالی همچنین نتایج وظیفه مباشرت مدیریت یا حسابدهی آنها را در قبال منابعی که در اختیارشان قرار گرفته منعکس می کند. (نوروش و مهرانی، 1385)
در اصل این صورت های مالی هستند که اطلاعات و ابزارهای مورد نیاز تجزیه و تحلیل را در اختیار قرار می دهد. برای ارزیابی عملکرد شرکت ها رویکردهای متفاوتی وجوددارد منجمله رویکرد حسابداری که در آن همه معیارها به نوعی با سود حسابداری در ارتباطند. رویکرد مدیریت مالی به مقایسه بازده سرمایه گذاری ها و نرخ بازده مورد انتظار سهام داران می پردازد. رویکرد تلفیقی با ترکیب داده های حسابداری با اطلاعات بازار کوشش در ارزیابی عملکرد شرکت دارد و اما رویکرد اقتصادی با تعدیل اطلاعات حسابداری و تبدیل آنها به اطلاعات اقتصادی به ارزیابی می پردازد.
اتخاذ هر یک از این رویکردها ممکن می باشد منجر به نتایج متفاوتی در تصمیم گیری سهام داران گردد. این پژوهش بر مبنای تحقیقات پیشین که غالبا مدعی بودند معیارهای اقتصادی قدرت تبیین بیشتری نسبت به سایر معیارها دارند قصد دارد به ارزیابی ارتباط دو معیار EVA و SVA با معیار MVA بپردازد که هر سه، معیارهایی اقتصادی هستند.اثبات وجود ارتباط میان این معیارها بدین معنی می باشد: شرکتی که تصمیمات ارزش آفرین اخذ کرده، ارزش بازار بیشتری را بدست آورده می باشد و از منابع محدود خود به صورت کاراتری بهره گیری نموده می باشد.
اغلب مطالعه های پیشین به مطالعه و مقایسه معیارهای حسابداری با معیارهای اقتصادی پرداخته اند حال آن که پژوهش حاضر به مقایسه معیارهای اقتصادی می پردازد. همچنین انجام تحقیقی که شامل تمام شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران باشد ملموس بود زیرا که تحقیقات انجام شده گذشته معمولا به مطالعه چند صنعت خاص پرداخته اند. انجام این پژوهش و تایید یا عدم تایید فرضیه ها روشنگر این موضوع خواهد بود که تا چه اندازه ارزش بازار شرکت ها تحت تاثیر تصمیمات مدیریت شرکت می باشد. همچنین تحقیقات حوزه علوم انسانی و مدیریت به گونه ای می باشد که مطالعه یک موضوع در بازه های زمانی گوناگون و بهره گیری از ابزارهای مختلف مطالعه پژوهش باعث تقویت و یا تضعیف فرضیه های مورد نظر می گردد و لزوما به معنی رد مطلق و یا تایید مطلق موضوع پژوهش نیست. پس این پژوهش کوشش دارد با نظری کاربردی ابزارهایی را به مقصود بهره گیری بازار اوراق بهادار و علاقه مندان به این حوزه فراهم آورد تا به وسیله آن شرکت های ارزشمند را جهت سرمایه گذاری انتخاب نمایند و نیز مبنایی مبتنی بر ارزش را جهت ارزیابی عملکرد مدیران شرکت ها توسعه دهد. بر مبنای یافته های پژوهش معلوم خواهد گردید که از میان ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده سهامدار کدامیک معرف بهتری برای ارزش افزوده بازار هستند. نتیجه مورد انتظار با در نظر داشتن نتایج تحقیقات پیشین در مورد ارتباط ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار ارتباطی مثبت و همسو می باشد. در ارتباط با ارتباط میان ارزش افزوده سهامدار و ارزش افزوده بازار به جهت ارزش محور بودن هر دو، توقع محقق وجود ارتباطی مثبت می باشد.
- مطالعه وجود ارتباط معنادار بین MVA و EVA در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .
- مطالعه وجود ارتباط معنادار بین MVA و SVAدر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .
- آیا میان ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معناداری هست؟
- آیا میان ارزش افزوده سهامدار و ارزش افزوده بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معناداری هست؟
- بین ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط مثبت هست.
- بین ارزش افزوده سهامدار و ارزش افزوده بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط مثبت هست.
روش انجام این پژوهش از نوع رگرسیون دو متغیره و پس رویدادی و از لحاظ ماهیت و اهداف توصیفی می باشد. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای و نرم افزار رهاورد جدید، سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایت کدال به دست آمده می باشد و فرضیه ها با بهره گیری از نرم افزار Excel، SPSS و Eviews مطالعه شده اند.
جامعه آماری این پژوهش شامل تمام شرکت های پذیرفته شده و فعال در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1386 الی 1390 هستند، نمونه گیری انجام نشده و تمام شماری صورت گرفته می باشد.
9-1- تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش
معیار EVA به عنوان یکی از بهترین معیارهای ارزیابی عملکرد مبتنی بر ارزش، نشان دهنده اندازه موفقیت مدیر در اجرای راهکار خلق ارزش معرفی گردیده می باشد.
EVA از طریق مقایسه سود عملیاتی بعد از مالیات (NOPAT) و کل هزینه های سرمایه (WACC) و به کمک ارتباط زیر محاسبه می گردد:
EVA = NOPATt – WACC ( Capitalt-1)
که در آن :
NOPATt = سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات در انتهای دورهt
WACC = میانگین موزون نرخ هزینه سرمایه
Capitalt-1 = مجموع سرمایه به ارزش دفتری در ابتدای دوره t (انتهای دوره t-1) (صمدی لرگانی ، کاویانی و منتظری،1391)
MVA از مفیدترین معیارهای ارزیابی عملکرد و همچنین پیش بینی ارزش سهام شرکت ها می باشد. ارزش افزوده بازار، حاصل ارزش فعلی طرح های گذشته و فرصت های سودآور آتی شرکت می باشد که نشان می دهد چگونه شرکت به گونه موفقیت آمیزی سرمایه اش را به کار گرفته و فرصت های سود آور آینده را پیش بینی و برای دستیابی به آنها برنامه ریزی کرده می باشد. از نظر تئوری ارزش افزوده بازار یک شرکت برابر می باشد با ارزش فعلی همه ارزش افزوده های اقتصادی شرکت یا سود باقی مانده ای که انتظار می رود در آینده ایجاد گردد. (صمدی لرگانی ، کاویانی و منتظری،1391)
آلفرد راپاپورت رویکرد ارزش افزوده سهامدار را به عنوان یکی از سنجه های ارزش سهامدار معرفی کرده می باشد. SVA از معیارهای ارزیابی عملکرد مدیریت مبتنی بر ارزش (VBM) به حساب می آید. این معیار ارزش سهامدار را در مقایسه با میانگین موزون هزینه سرمایه سرمایه گذاری شده نشان می دهد به طوری که عملکرد بنگاه را از طریق تحلیل تاثیر تصمیمات مدیریت بر خالص ارزش فعلی جریانات نقدی برای سهام داران مورد سنجش قرار می دهد. این معیار همچنین قدرت بنگاه را در کسب درآمد بیشتر از هزینه ها اندازه گیری و منعکس می نماید. (صمدی لرگانی ، کاویانی و منتظری،1391)
ارزش افزوده سهامدار=
افزایش ارزش بازار حقوق صاحبان سهام
+ سود سهام پرداخت شده در طول سال
-هزینه افزایش سرمایه
+ دیگر پرداخت ها به سهام داران (تخفیف بر ارزش اسمی، خرید مجدد سهام)
-تبدیل اوراق قرضه تضمین نشده قابل تبدیل (رهنمای رودپشتی،1390)
10-1– تعریف مفاهیم و اصطلاحات پژوهش
به گونه کلی، ارزش عبارت می باشد از بار معنایی خاص که بشر به بعضی اعمال، حالت ها و پدیده ها نسبت می دهد. ارزش مانند متغیرهایی می باشد که بار معنایی گسترده ای دارد. گستردگی بار معنایی ارزش با گستردگی رشته ها و تخصص ها ارتباط دارد. نظیر ارزش اجتماعی، ارزش مالی و ارزش اقتصادی… (رهنمای رودپشتی، 1386)
10-1-2– مدیریت مبتنی بر ارزش Value Based Management
مدیریت مبتنی بر ارزش (VBM)، رویکردی می باشد که بر پایه آن می توان مفهوم و تأثیر ارزش در کسب و کار را تبیین نمود. (رهنمای رودپشتی، 1386)
تفکر پشتیبان VBM ساده می باشد. ارزش یک شرکت به وسیله تنزیل جریانات نقد آتی اش تعیین می گردد. ارزش تنها زمانی ایجاد می گردد که شرکت ها سرمایه شان را جایی سرمایه گذاری کنند که بازگشت آن فراتر از هزینه سرمایه شان باشد. VBM این مفاهیم را با تمرکز بر این که شرکت ها چگونه از سرمایه شان برای اخذ هر دوی تصمیمات کلان راهبردی و تصمیمات روزانه ی عملیاتی بهره گیری می کنند، گسترش می دهد. در صورت اجرای صحیح، این یک رویکرد به مدیریت می باشد که آرمان های کلی شرکت، روش های تحلیلی و فرایندهای مدیریت را با تمرکز بر مدیریت تصمیم های مبتنی بر ارزش هم راستا می کند.[1]
10-1-3- ارزش افزودهValue Added
به مفهوم ما به ازای ارزشی که بر اثر بعضی اعمال و پدیده ها ایجاد می گردد که در چهارچوب ارزش های اقتصادی، تبیین و طبقه بندی می گردد. این ارزش نشان دهنده تفاوت ارزش معاملاتی (ارزش فروش) و ارزش کالا و خدمات خریداری شده (واسطه ای) می باشد. (رهنمای رودپشتی،1386)
10-1-4- ارزش اقتصادیEconomic Value
ارزش اقتصادی، ارزش هایی هستند که زمانی با کار و وسایل مختلف به وجودمی آیند. این ارزش ها، امکان بهره گیری از کالایی را از طریق سلطه بر طبیعت فراهم می کند. (رهنمای رودپشتی، 1386)
10-1-5- ارزش افزوده اقتصادی Economic Value Added
ارزش افزوده اقتصادی شاخص مدیریت مبتنی بر ارزش (VBM) می باشد که به کنترل کل ارزش ایجاد شده در یک تجارت می پردازد. ارزش افزوده اقتصادی استراتژی راهبردی نیست. بلکه راهی می باشد که ما با آن نتایج را اندازه گیری می کنیم تا به سنجش عملکرد بپردازیم. (رهنمای رودپشتی، 1386)
عبارت از مازاد سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات بر هزینه سرمایه منابع مالی واحد تجاری می باشد. به بیانی دیگر حاصل ضرب شکاف نرخ بازده سرمایه گذاری و نرخ میانگین موزون هزینه سرمایه بر سرمایه به کار گرفته شده اول هر دوره می باشد. (ایزدی نیا، 1382)
10-1- 6- ارزش افزوده سهامدارShareholder Value Added
آلفرد راپاپورت رویکرد ارزش افزوده سهامدار را به عنوان یکی از سنجه های ارزش سهامدار معرفی کرده می باشد. SVA از معیارهای ارزیابی عملکرد مدیریت مبتنی بر ارزش (VBM) به حساب می آید. این معیار ارزش سهامدار را در مقایسه با میانگین موزون هزینه سرمایه سرمایه گذاری شده نشان می دهد. به طوری که عملکرد بنگاه را از طریق تحلیل تاثیر تصمیمات مدیریت بر خالص جریانات نقدی برای سهام داران مورد سنجش قرار می دهد. این معیار همچنین قدرت بنگاه را در کسب درآمد بیشتر از هزینه ها اندازه گیری و منعکس می نماید.
[1] Book Excerpt, McKinsey Quarterly, An excerpt from valuation: measuring and managing the value of companies, second edition. August 1994. by timothy koller
قیمت :37500 تومان