متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

دانشکده مدیریت و حسابداری

گروه مدیریت صنعتی

پایان نامه

جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد

مدیریت صنعتی

مطالعه ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی

(مطالعه موردی صنعت کاشی و سرامیک استان یزد)

استاد مشاور:

دکتر علیرضا ناصر صدر آبادی

آبان ماه 1389

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

 چکیده

فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیتهای اقتصادی با ان روبرو هستند و ادامه حیات آنها، منوط به تصمیم گیری درست و به موقع در برابر این تغییرات می باشد. در این بین، فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت، باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت‌پذیری و از سوی دیگر، پررنگ شدن مفهوم چابکی شده می باشد.این امر موجب گردیده تا بنگاه‌ها، صنایع و کشورهای مختلف در جهت ارتقای رقابت‌پذیری خود به شناسایی عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری و چابکی به مقصود هماهنگی با تغییرات محیطی و با هدف تقویت آنها کوشش کنند.

از سوی دیگر، از انجایی که طی تولید ناب زواید و اتلاف های تولید انبوه حذف می گردد، در دهه 80، بسیاری از شرکتهای معروف در سرتاسر دنیا شروع به بکارگیری برنامه هایی کردند که به وسیله ان ها بتوانند بهره وری و کیفیت خود را بهبود بخشند.

امروزه نیز عواملی همچون افزایش رقابت در بین شرکت ها، بهبود سرعت تغییرات و متلاطم بودن وضعیت تقاضای مشتریان باعث شده می باشد سطوح و نوع تقاضاها به سرعت در حال تغییر باشند و همگام با جهانی شدن شرکت ها، رقابت جهانی نیز در حال تقویت گردد. این مسئله به خوبی نشان می دهد بازارهای محصولات به بلوغ کافی رسیده و مشتریان کالاهایی را تقاضا می کنند که نیازهای مشخص آنها را ارضا نماید. دانشمندان بسیار زیادی بر این باور هستند که برای پوشش چنین بازارهایی ناب شدن [1]یکی از الزامات اجتناب ناپذیر و ضروری شرکت ها می باشد.

 همچنین، یکی از صنایع برجسته و رو به رشد کشور ایران، صنعت کاشی می باشد و ایران در صنعت کاشی رو به رشد می باشد به طوری که تاکنون در رده بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک جهان جای داشته و روز بروز، این صنعت در اندازه تولید و افزایش ظرفیت تولید رشد بسزایی دارد. از این رو، در این مطالعه این صنعت در زمینه های مذکور مورد مطالعه قرار گرفته می باشد.

در این پژوهش به مطالعه ارتباط این متغیرهای موثر بر رقابت پذیری سازمانی پرداخته شده می باشد و ارتباط نابی و چابکی بر رقابت پذیری در صنعت کاشی و سرامیک مورد مطالعه قرار می گیرد و شدت تأثیر این مؤلفه ها بر رقابت پذیری بدست می آیدو به مقصود دستیابی به این اهداف از تحلیل عاملی اکتشافی با بهره گیری از نرم افزار SPSS  و تحلیل عاملی تاییدی با بهره گیری از نرم افزار LISREL بهره گرفته می گردد.

فهرست

فصل اول: کلیات پژوهش

1.1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….. 2

2.1. ضرورت و اهمیت پژوهش…………………………………………………………………………………………… 3

3.1. اظهار مسئله…………………………………………………………………………………………………………………. 4

4.1. هدف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 5

5.1. سئوالات و فرضیات پژوهش……………………………………………………………………………………… 6

6..1 .قلمرو پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 6

7.1. روش انجام پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 6

8.1. تعریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………………………. 8

9.1. جمع بندی…………………………………………………………………………………………………………………. 8

فصل دوم: مروری بر ادبیات پژوهش

1.2. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. 11

2.2.کلیاتی پیرامون تولید ناب…………………………………………………………………………………………… 14

    1.2.2. ناب بودن………………………………………………………………………………………………………………… 15

    2.2.2.تعاریف تولید ناب……………………………………………………………………………………………………… 15

    3.2.2. تاریخچه تولید ناب………………………………………………………………………………………………….. 18

    4.2.2. نتایج بکارگیری تولید ناب………………………………………………………………………………………… 23

    5.2.2. تولید ناب و صنایع ایران…………………………………………………………………………………………… 26

    6.2.2. تولید ناب و صنایع کاشی و سرامیک ………………………………………………………………………… 27

    7.2.2. مؤلفه های تولید ناب……………………………………………………………………………………………….. 29

3.2. چابکی سازمانی………………………………………………………………………………………………………….. 38

    1.3.2. مفهوم چابکی و تولید چابک……………………………………………………………………………………… 40

    2.3.2.خصوصیات و ویژگی‌های سازمان چابک………………………………………………………………………. 43

    3.3.2. -قابلیت‌های کلیدی چابکی در سازمان………………………………………………………………………. 46

    4.3.2. مؤلفه‌های شکل گیری تولید چابک……………………………………………………………………………. 47

4.2. رقابت پذیری………………………………………………………………………………………………………………. 51

   1.4.2. مفهوم رقابت‌پذیری………………………………………………………………………………………………….. 52

   2.4.2. مدل الماس‌ پورتر……………………………………………………………………………………………………… 53

   3.4.2.  استراتژی رقابتی ……………………………………………………………………………………………………… 57

             1.3.4.2.  تمرکز بر هزینه…………………………………………………………………………………………… 59

                    1.1.3.4.2. بهره گیری حد اکثر از ظرفیت تولید ……………………………………………………………. 59

                   2.1.3.4.2. صرفه جویی در مقیاس……………………………………………………………………….. 60

                   3.1.3.4.2.  پیشرفت های تکنولوژیکی………………………………………………………………….. 60

                   4.1.3.4.2.  تأثیرات یادگیری/ تجربه…………………………………………………………………….. 61

          2.3.4.2. استراتژی فرق محصول…………………………………………………………………………………. 62

   4.4.2. استراتژی بهترین شیوه هزینه کردن……………………………………………………………………………. 63

    5.4.2.  استراتژی تمرکز………………………………………………………………………………………………………. 64

    6.4.2. جمع بندی مؤلفه های تعیین کننده رقابت پذیری سازمانی…………………………………………. 65

5.2.  نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………… 67

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

1.3.  مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………… 69

2.3. معرفی متغیر های تعیین چابکی سازمانی………………………………………………………………. 70

3.3. معرفی مؤلفه های های تعیین نابی…………………………………………………………………………. 72

4.3. معرفی مؤلفه های تعیین رقابت پذیری…………………………………………………………………… 74

5.3. سئوالات و فرضیات پژوهش……………………………………………………………………………………… 76

6.3. روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 76

7.3. جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………. 77

8.3. حجم منطقی گروه نمونه………………………………………………………………………………………….. 77

9.3. ابزار گردآوری داده ها……………………………………………………………………………………………….. 79

10.3. روش تجزیه و تحلیل……………………………………………………………………………………………… 79

    1.10.3. تحلیل عاملی ………………………………………………………………………………………………………. 79

    2.10.3. آزمون KMO و کرویت بارتلت ((Bartlett…………………………………………………………….. 82

    3.10.3. جدول اشتراکات (Communalities)…………………………………………………………………… 83

     4.10.3. جدول واریانس کل استخراج شده ((Total Variance Explained……………………… 83

     5.10.3. ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه ……………………………………………………………………………………. 83

     6.10.3.. چرخش دورانی و تفسیر……………………………………………………………………………………….. 84

     7.10.3. جدول ماتریس چرخش یافته(Rotated Component Matrix)………………………… 84

11.3. مدل یابی معادلات ساختاری…………………………………………………………………………………. 85

12.3.  نوع پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. 86

13.3. روایی و پایایی ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………… 87

14.3. نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………. 93

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

1.4. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………. 95

2.4. دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه چابکی………………………………………………………. 95

    1.2.4. آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett) ……………………………………………………………… 99

    2.2.4. جدول اشتراکات(Communalities) …………………………………………………………………….. 100

    3.2.4. جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained) ………………………… 100

    4.2.4. ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه ……………………………………………………………………………………….. 101

    5.2.4. جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix) …………………………. 103

    6.2.4. تحلیل عاملی تأییدی مؤلفه های مربوط به متغیر چابکی…………………………………………….. 107

    7.2.4. برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای چابکی………………………………………………….. 109

    8.2.4. تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای چابکی…………………………………… 109

3.4. دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه نابی…………………………………………………………… 112

    1.3.4. آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett) ……………………………………………………………… 115

    2.3.4. جدول اشتراکات (Communalities) ……………………………………………………………………. 116

    3.3.4. جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained) ………………………… 116

    4.3.4. ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه………………………………………………………………………………………… 117

    5.3.4. جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)…………………………….. 119

    6.3.4. تحلیل عاملی تأییدی مربوط به دسته بندی متغیر های نابی……………………………………….. 123

    7.3.4. برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیر های نابی……………………………………………………. 125

    8.3.4. تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیر های نابی……………………………………… 125

4.4.  دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه رقابت پذیری………………………………………….. 129

    1.4.4.  آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett) ……………………………………………………………. 132

    2.4.4. جدول اشتراکات (Communalities) ……………………………………………………………………. 133

    3.4.4. جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained)…………………………. 133

    4.4.4. ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه………………………………………………………………………………………… 134

    5.4.4. جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)…………………………… 136

    6.4.4.  تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای رقابت پذیری…………………………………………………………… 140

    7.4.4.  برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیر های رقابت پذیری……………………………………… 142

    8.4.4.  تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیر های رقابت پذیری……………………….. 142

5.4. دسته بندی متغیر های پژوهش………………………………………………………………………………… 146

    1.5.4. آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett)………………………………………………………………. 149

    2.5.4. جدول اشتراکات (Communalities) ……………………………………………………………………. 149

    3.5.4. جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained)…………………………. 150

    4.5.4. جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)…………………………… 150

    5.5.4. تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای اصلی و فرعی پژوهش  ………………………………………………. 154

    6.5.4. برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیر های پژوهش………………………………………………… 156

    7.5.4. تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیر های پژوهش………………………………….. 156

6.4. تعیین نوع ارتباط بین نابی-چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی.158

   1.6.4.  برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی تمامی متغیر های پژوهش……………………………………… 162

    2.6.4. تفسیر نتایج تحلیل عاملی تأییدی تمامی متغیر های پژوهش ……………………………………….. 162

    3.6.4. تشریح و مطالعه ارتباط نابی و چابکی بر رقابت پذیری سازمانی……………………………………. 165

6.4. جمع بندی…………………………………………………………………………………………………………………. 169

 

فصل پنجم: نتیجه گیری

1.5. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………. 174

2.5. محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 174

3.5. نتایج پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 175

    1.3.5.  معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه ناب بودن در صنعت کاشی ………………………………. 176

    2.3.5. معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه چابک بودن در صنعت کاشی ……………………………. 177

    3.3.5.  معرفی شاخص های سنجش رقابت پذیری در صنعت کاشی ………………………………………. 177

    4.3.5. تعیین نوع ارتباط بین نابی- چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی….. 178

    5.3.5. تعیین شدت ارتباط تأثیر مؤلفه های نابی و چابکی سازمانی بر رقابت پذیری …………………. 179

4.5.  پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………………… 180

5.5. تحقیقات آینده…………………………………………………………………………………………………………… 182

6.5.  جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………….. 183

فهرست منابع و مآخذ    208

1.Leanness

  • مقدمه

فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیتهای اقتصادی با آن روبرو هستند و ادامه حیات آنها، منوط به تصمیم گیری درست و به موقع در برابر این تغییرات می باشد. در این بین، فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت، باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت‌پذیری و از سوی دیگر، پررنگ شدن مفهوم چابکی شده می باشد.این امر موجب گردیده تا بنگاه‌ها، صنایع و کشورهای مختلف در جهت ارتقای رقابت‌پذیری خود به شناسایی عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری و چابکی به مقصود هماهنگی با تغییرات محیطی و با هدف تقویت آنها کوشش کنند.

از سوی دیگر، از انجایی که طی تولید ناب زواید و اتلاف های تولید انبوه حذف می گردد، در دهه 80، بسیاری از شرکتهای معروف در سرتاسر دنیا شروع به بکارگیری برنامه هایی کردند که به وسیله آن ها بتوانند بهره وری و کیفیت خود را بهبود بخشند((Cua & Colleagues, 2001)(White & Prybutok, 2001) (Mieir & Forrester, 2002). در سال 1990 ووماک[1] و همکارانش از دانشگاه MIT با چاپ کتابی با عنوان« تولید ناب؛ ماشینی که جهان را عوض کرد» تولید ناب را به عنوان ترکیبی از مدل تولید سنتی فورد و مدل کنترل اجتماعی در محیط تولید ژاپنی، به جامعه جهانی معرفی کردند(فرخ،1383) (Mieir & Forrester, 2002).

امروزه نیز عواملی همچون افزایش رقابت در بین شرکت ها، بهبود سرعت تغییرات و متلاطم بودن وضعیت تقاضای مشتریان باعث شده می باشد سطوح و نوع تقاضاها به سرعت در حال تغییر باشند و همگام با جهانی شدن شرکت ها، رقابت جهانی نیز در حال تقویت گردد. این مسئله به خوبی نشان می دهد بازارهای محصولات به بلوغ کافی رسیده و مشتریان کالاهایی را تقاضا می کنند که نیازهای مشخص آنها را ارضا نماید(Suzaki,  2000)(Marin & Delgado, 2000)(Porter, 1990) (Bonavia & Marin, 2006). دانشمندان بسیار زیادی بر این باور هستند که برای پوشش چنین بازارهایی ناب شدن [2]یکی از الزامات اجتناب ناپذیر و ضروری شرکت ها می باشد (Mieir & Forrester, 2002)(Womack & Colleagues,1990)،(Womack & Jones,1996)، (Krafcik, 1988)(Lee, 1996)(Macduffie, 1995)(Sohal & Egglestone, 1994)(Bonavia & Marin, 2006).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد:ارائه ی مدل برنامه ریزی استراتژیک برای جاذبه های گردشگری( مطالعه موردی: شهرستان جیرفت)

همچنین، از انجایی که یکی از صنایع برجسته و رو به رشد کشور ایران، صنعت کاشی می باشد و ایران در صنعت کاشی رو به رشد می باشد به طوری که تاکنون در رده بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک جهان جای داشته و با در نظر داشتن رشد روز بروز این صنعت در اندازه تولید و افزایش ظرفیت تولید، در این مطالعه این صنعت در زمینه های مذکور مورد مطالعه قرار گرفته می باشد.

2.1. ضرورت و اهمیت پژوهش

     هر شرکتی که در یک صنعت رقابت می کند دارای استراتژی رقابتی خواه عیان یا ضمنی می باشد. اهمیت خاصی که امروزه شرکت‌های مختلف برای تدوین استراتژی قائل هستند، مبین این عقیده می باشد که در فرآیند آگاهانه تدوین استراتژی فواید ارزشمندی نهفته می باشد. مانند فواید این می باشد که انتخاب استراتژی (اگر نتواند فعالیتهای بخشهای اجرایی را تضمین کند) حداقل به مدیران شرکت این اطمینان را می‌دهد که سیاستهای این بخشها دارای هماهنگی بوده و در راستای اهداف معینی باشند. توجه زیاد به امر برنامه‌ریزی استراتژیک سؤالاتی را که مدتها ذهن مدیران را به خود مشغول داشته بیش از پیش برجسته نموده می باشد: چه عاملی رقابت را در صنعت مورد فعالیت ما و یا صنایعی که قصد ورود به آنها را داریم، پیش می‌برد؟ فعالیت احتمالی رقبا به چه صورت خواهد بود و بهترین راه برای واکنش در برابر اقدامات احتمالی آنها چیست؟ سیر پیشرفت صنعت مورد فعالیت ما به چه صورت خواهد بود؟ چگونه می‌توان شرکت را در بهترین موقعیت برای رقابت دراز مدت قرار داد؟

با این حال در فرایندهای برنامه‌ریزی استراتژیک رسمی بیشتر تأکید بر این می باشد که سؤالات به‌صورت منظم و سازماندهی شده ارائه شوند، نه اینکه صرفاً به آنها جوابی داده گردد. تکنیکهایی که اغلب توسط شرکتهای مشاور برای جوابگویی به این سؤالات ارائه شده می باشد، به جای چشم‌انداز صنعت، یا بیشتر بر روی یک شرکت با تولیدات متنوع تمرکز دارند و یا صرفاً یک جنبه از ساختار آن صنعت نظیر رفتار هزینه‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهند. در اینصورت نمی‌توان انتظار داشت از طریق آن به تمام جنبه‌ها و پیچیدگی‌های رقابت در آن صنعت دست پیدا نمود. یکی از صنایع برجسته و رو به رشد کشور ایران، صنعت کاشی می باشد که با در نظر داشتن مسائل مطرح شده در بالا، نیاز به مطالعه و کارشناسی بیشتری در زمینه رقابت پذیری در محیط پویای خود و رشد بیشتر و حفظ بازارهای فعلی و بدست گیری بازارهای جدید را دارد.

3.1.  اظهار مسئله

با در نظر داشتن موردها مذکور در زمینه اهمیت پژوهش و به دلیل توسعه تولید صنعت کاشی و افزایش رقابت در بازارهای داخلی، و پویایی محیط، سازمآنهایی توانایی بدست گیری بازارهای جدید و افزایش تولید و در نهایت حفظ بقای طولانی مدت سازمان را دارند که در زمینه رقابت پذیری و بهره گیری درست و به موقع استراتژی های رقابت پذیری موفق تر باشند و همچنین همگام با تعییرات محیطی(چابکی) و در جهت حذف زواید و اتلاف های تولید انبوه (تولید ناب)، گامی موثر بردارند. در این پژوهش اندازه رقابت پذیری صنعت مورد نظر با در نظر داشتن ابعاد استخراج شده در تحقیقات مشابه مورد سنجش قرار خواهد گرفت و ارتباط آن با چابکی و نابی مورد مطالعه قرار می گیرد.

4.1. هدف پژوهش

با در نظر داشتن انچه در راستای اهمیت رقابت پذیری سازمانی به عنوان ابزاری برای غلبه بر فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، اظهار شده می باشد مطالعه و کنکاش در زمینه رقابت پذیری همواره می تواند نتایج جدیدی به همراه داشته باشد.  همچنین، چابکی سازمانی به عنوان ابزاری برای غلبه برچالشهایی ناشی ازعدم انعطاف پذیری، زمان تدارک طولانی و تنوع کم محصولات و خدمات و همچنین لزوم یکپارچگی و همگام شدن سازمآنها با تغییرات سریع در عرصه جهانی شدن، اظهار شده می باشد(Sharif & Zhang, 1999; Arteta & Giachetti, 2004; Ramesh & Devadasan, 2007; Vazquez-Bustelo, Avella, & Fernandez, 2007; Prince & Kay, 2003; Ren, ،Yusuf, & Burns, 2003)

و همچنین، با در نظر داشتن اهمیت حذف زواید و اتلاف های تولید انبوه و به کارگیری تولید ناب با در نظر داشتن کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها و مسایل مربوط به حفظ منابع انرژی، اهداف انجام این پژوهش را می توان در قالب موراد زیر اظهار نمود:

معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه ناب بودن در صنعت کاشی

معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه چابک بودن در صنعت کاشی

معرفی شاخص های سنجش رقابت پذیری در صنعت کاشی

تعیین نوع ارتباط بین نابی- چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی

تعیین شدت ارتباط تأثیر مؤلفه های نابی و چابکی سازمانی بر رقابت پذیری

5.1.  سئوالات و فرضیات پژوهش

1- شاخص های مورد نیاز از هر حوزه( ناب بودن و چابک بودن ) برای صنعت کاشی کدامند؟

2- شاخص های سنجش رقابت پذیری کدامند؟

3- نوع ارتباط بین نابی- چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی چگونه می باشد؟

4- شدت ارتباط تأثیر مؤلفه های نابی و چابکی سازمانی بر رقابت پذیری چگونه می باشد؟

6.1.  قلمرو پژوهش

از نظر موضوعی، این پژوهش در حوزه پژوهشهای کاربردی حوزه کاشی و سرامیک استان یزد قرار می گیرد. از نظر زمانی، نمونه مورد مطالعه شامل کلیه شرکتهای خوشه کاشی استان یزد می باشد که در فاصله زمانی بهمن ماه 1388 الی مهر 1389 به صورت فعال مشغول به کار می باشند. از نظر مکانی، این پژوهش در محدوده استان یزد و بر روی کلیه شرکتهای فعال خوشه کاشی و سرامیک استان یزد (اعم از شرکتهای حاضر در شهرک صنعتی یزد و شرکتهای مستقر در سطح استان یزد) انجام شده می باشد.

7.1. روش انجام پژوهش

روش پژوهش، تحلیل توصیفی و  از لحاظ استراتژی اجرا پیمایشی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات و روش به کار گرفته شده در این پژوهش، آمیزه ای از روش های کتابخانه ای، میدانی و پیمایشی می باشد.  اکثراً به مقصود مطالعه ادبیات موضوع و مطالعه سابقه پژوهش و آشنایی با تجربیات صورت گرفته و شناخت نابی و چابکی سازمانی و ابعاد سنجش رقابت پذیری از از روش کتابخانه ای بهره گیری شده می باشد.

روش میدانی، به مقصود شناخت عملکرد فعلی صنعت از لحاظ نابی و چابکی و تأثیر بکارگیری آن در رقابت پذیری به کار گرفته خواهد گردید. بدین مقصود متخصصین و مشاورین خبره با بهره گیری از مصاحبه­های نیمه‌هدایت شده به کمک طلبیده خواهند گردید. در نهایت به مقصود تجزیه و تحلیل داده ها، پیمایشی بر روی پژوهش انجام خواهد گردید.

روش میدانی با واقع‌گرایی بالا، دقت را برای نتایج پژوهش به ارمغان خواهد آورد و در نهایت روش پیمایشی، جمع بندی و نتیجه گیری آیتم ها به مقصود پاسخ گویی به سؤالات مطرح شده را امکان‌پذیر خواهد نمود.

برای این مقصود از تمامی شرکت‌های فعال کاشی در استان یزد در پژوهش بهره گیری گردید. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان فعال در تمامی شرکت ها که دارای مدرک حد اقل لیسانس و سابقه کاری بالای 3 سال هستند، می‌باشد.

1- آیتم های چابکی، نابی و رقابت پذیری با بهره گیری مطالعه کتابخانه ای تعیین گردید. 

2-  پرسشنامه ای در سه بخش نابی سازمانی، چابکی سازمانی و ابعاد رقابت پذیری طراحی و

3- بعد از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، در میان مدیران و کارشناسان فعال در صنعت کاشی وسرامیک استان یزد توزیع گردید.

4- با بهره گیری از داده های گرد آوری شده ارتباط بین نابی و چابکی سازمانی و اندازه رقابت پذیری این صنعت بدست آمده و در مرحله آخر،

5- عوامل رقابت پذیری را با بهره گیری از دیدگاه نابی و چابکی استخراج می گردد. 

  • تعریف عملیاتی متغیرها

چابکی سازمانی: توانایی هر سازمانی برای حسگری، ادراک و پیشبینی تغییرات موجود در محیط کاری میباشد(Zhang, & Sharif .1999) همچنین چابکی را، توانایی رونق و شکوفایی . در محیط دارای تغییر مداوم و غیرقابل پیشبینی تعریف میکنند)01.(Maskell 20

ناب بودن: واژه ناب یا Lean در لغت به معنی لخم و بی چربی می باشد. این اصطلاح بیانگر بدون زائده و بدون حشو بودن می باشد. در ادبیات کشورهای مختلف برای هر شی یا چیزی که بدون بیهودگی و اضافات باشد، این واژه به کار گرفته می گردد. در فرهنگ تخصصی ناب بودن عبارتست از تولید بیشترین محصولات یا خدمات قابل فروش تحت کمترین هزینه های عملیاتی در حالی که سطح موجودی در حد بهینه باشد.

رقابت پذیری سازمانی: “رقابت‌پذیری درجه‌ای می باشد که بر اساس آن توانمندی یک کشور در تولید کالاها و خدمات در شرایط اقتصاد آزاد، سنجیده می گردد به گونه‌ای که این تولیدات بتواند در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنند و به صورت پیوسته به تثبیت و ارتقای درآمد واقعی مردم آن کشور در درازمدت منجر گردد”.

  • جمع بندی

در این فصل به کلیات پژوهش به این تبیین پرداخته گردید، در آغاز دلیل انتخاب متغیرها ( نابی، چابکی و رقابت پذیری) و پیاده سازی و مطالعه ارتباط آنها در صنعت کاشی و سرامیک مطرح گردید و ضرورت مطالعه آنها در قالب موضوع انتخابی اظهار گردید. سپس ضرورت و اهمیت این متغیر ها در صنعت و سازمان های تولیدی اظهار گردید. در بخش «اظهار مسئله» موضوع و چالش موجود جهت مطالعه و تحلیل آن د رتحقیق حاضر مورد بحث قرار گرفت و در بخش«اهداف پژوهش» ، اهداف اصلی که در طی پژوهش به آنها پرداخته شده می باشد اظهار و  سپس اهداف، در قالب سؤالاتی که پژوهش جهت پاسخ گویی به آنها صورت گرفته اظهار گردید. سپس قلمرو پژوهش ذکر گردید و در ادامه مراحل انجام پژوهش در قالب پنج مرحله بخش بندی گردید و در بخش نهایی متغیر های پژوهش در قالب تعریف عملیاتی معرفی گردید.

1.Womack

  1. Leanness

تعداد صفحه :224

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

دسته‌ها: رشته مدیریت