(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

آزاد اسلامی

                                              واحد گرمسار

                                    دانشکده علوم انسانی، گروه جغرافیا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد((M.A))

رشته جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری 

عنوان

مطالعه بازاریابی هوشمند در توسعه گردشگری ایران با رویکرد آژانس های درجه 1 تهران

 

تابستان 94

 

 

 

 

فهرست مطالب 

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                         صفحه

چکیده…………………...………………………………………………………………………………………     1                                                                                                                      

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………….    3                                                                                                                                 

1- 2 طرح مساله  ………………………………………………………………………………………………     4

1-3  اهمیت و ضرورت مساله ………………………………………………………………………………..      5

1-4 سوال پژوهش ……………………………………………………………………………………………       6

1-5  اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………        7

1-6 فرضیات ………………………………………………………………………………………………..            7

1-7 پیشنه پژوهش …………………………………………………………………………………………….                7    

1-7-1  پیشینه پژوهش در خارج از کشور………………………………………………………………….         10

1-7-2 : پیشنه پژوهش در داخل کشور……………………………………………………………………….         11

1-8  طریقه یابی پژوهش ……………………………………………………………………………………         12

1-8-1 روش پژوهش …………………………………………………………………………………….           12

1-8-2 ابزار گرد آوری داده ها ……………………………………………………………………….. ..           12

1-8-3  جامعه آماری ……………………………………………………………………………………..          13

1-8-4 روایی …………………………………………………………………………………………….           13

1-9  معضلات پژوهش ……………………………………………………………………………………….        13

 

 

فصل دوم: مبانی نظری پژوهش

2-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………..          15

2-2  مروری بر مفاهیم اصلی ………………………………………………………………………….            15

  • گردشگری ………………………………………………………………………………….. 15

 

  • انواع گردشگری ……………………………………………………………………………             15

 

 

  • انواع گردشگری از نظر مکان مقصد ………………………………………………………….. 16

 

  • انواع گردشگری از نظر موضوع……………………………………………………………….. 16

 

  • اصول گردشگری پایدار ……………………………………………………………………….. 17

 

  • اهداف گردشگری پایدار ……………………………………………………………………….. 17

 

  • تعریف آژانس گردشگری …………………………………………………………………….. 17

 

  • تورهای ورودی ……………………………………………………………………………….          18

 

  • درجه بندی آژآنس های گردشگری ورودی ……………………………………………………… 18

 

  • مفهوم بازاریابی ………………………………………………………………………………..        18

 

  • مفهوم بازاریابی گردشگری …………………………………………………………………… . 18

 

  • گردشگری الکترونیک …………………………………………………………………………… 19

 

  • سیستم هوشمند ………………………………………………………………………………. .. 19

 

  • گردشگری هوشمند ……………………………………………………………………………. 20

 

  • ابزارهای گردشگری هوشمند …………………………………………………………………..   20

 

 

فصل سوم: خصوصیات منطقه مورد مطالعه

3-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………        25

3-2 موقعیت جغرافیای تهران ………………………………………………………………………..        27

3-3 شرایط آب و هوایی تهران  ………………………………………………………………………        28

3-4 آب و هوای شهر تهران …………………………………………………………………………        28

3-5 جاذبه ای گردشگری شهر تهران ………………………………………………………………..       29

3-6 نواحی گوناگون تهران …………………………………………………………………………..        30

3-7 اطلاعات در مورد آژآنس های گردشگری در ایران و تهران ………………………………..         31

3-7-1 تعداد کل آژانس هاس گردشگری در ایران و تهران ………………………………………..        31

3-7-2 تعداد آژآنس های گردشگری ورودی در تهران ………………………………………………….    31

3-7-3 پراکندگی آژانس های ورودی فعال در تهران ……………………………………………………     32

 

فصل چهارم: یافته های پژوهش

4-1 مقدمه  ……………………………………………………………………………………………..     35

4-2 مطالعه نمونه به تفکیک جنسیت ………………………………………………………………….       35

4-3 برررسی نمونه به تفکیک گروه سنی……………………………………………………………..        36

4-4 مطالعه نمونه به تفکیک تحصیلات ………………………………………………………………         36

4-5 مطالعه نمونه به تفکیک زمان آشنایی با مفهوم گردشگری هوشمند ……………………………..          37

4-6 مطالعه سوالات پرسشنامه پژوهش ……………………………………………………………..          37

4-6-1  مطالعه نمونه به لحاظ اندازه تاثیر بهره گیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه گردشگری    37  

4-6-2  مطالعه نمونه به لحاظ اندازه تاثیر توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یک کشور در ورود

به رقابت بین المللی……………………………………………………………………………………….     38

4-6-3  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه آشنایی با مفهوم گردشگری الکترونیک……………………………       39 

4-6-4  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه آشنایی با مفهوم گردشگری هوشمند……………………………….       40    

4-6-5  مطالعه نمونه به تفکیک زمان آشنایی با مفهوم گردشگری هوشمند………………………………       41

4-6-6  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه آشنایی با ابزارهای هوشمند بازاریابی…………………………….        42

4-6-7  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه مجهز بودن به ابزارهای هوشمند…………………………………        42

4-6-8  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه بهره گیری از ابزارهای هوشمند……………………………………..        43

4-6-9  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه جذب مشتریان با بهره گیری از ابزارهای هوشمند…………………..        44

4-6-10  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه پیش بینی جذب مشتریان با بهره گیری ازابزارهای هوشمند در آینده…      45

4-6-11  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه تاثیر بازاریابی هوشمند در جذب گردشگر خارجی……………..       45

4-6-12  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه آشنایی مسئولین با بازاریابی هوشمند……………………………      46

4-6-13  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه تاثیر آشنایی مسئولین بابازاریابی هوشمند در توسعه و فروش…….    47

4-6-14  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه تاثیر توسعه گردشگری هوشمند بر ترغیب و تشویق گردشگران

 خارجی………………………………………………………………………………………………. ..       48   

4-6-15  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه تاثیر بازاریابی هوشمند بر توسعه گردشگری یک کشور………….     49

4-6-16  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه تاثیر بازاریابی هوشمند بر ارز آوری از طریق گردشگری ورودی…. 50

 

4-6-17  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه بهره گیری آژانس ها از روش بازاریابی هوشمند برای بازاریابی گردشگری…51

4-6-18  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه تاثیر صرف بودجه در زمینه تبلیغات و بازاریابی هوشمند میتواند درافزایش

 در آمد ارزی و  فروش آژانسها…………………………………………………………………………………..51

 

4-6-19  مطالعه نمونه به تفکیک اندازه بهره گیری از روشهای بازاریابی هوشمند………………………………….  52

4-6-20 مطالعه  روشهای بازاریابی هوشمند موثرتر و کاربردی تر…………………………………………..  53

4-6-21 مطالعه و پیش بینی روشهای بازاریابی هوشمند برای توسعه سریع گردشگری در آینده  …………….   54

4-6-22 روش های ترجیحی بازاریابی در شرکت های مطالعه شده……………………………………………  55

4-6-23 مطالعه شبکه های اجتماعی مورد بهره گیری در آژانس های گردشگری مطالعه شده ……………………..56

4-6-24 مطالعه تاثیر بازاریابی هوشمند در گردشگری بین المللی و داخلی ………………………………….   56

4-6-25  تحلیل نظرات و پیشنهادات ارایه شده در راستای توسعه بازاریابی و گردشگری هوشمند……………    57

 

فصل پنجم: نتیجه گیری

5-1 مقدمه  ………………………………………………………………………………………………..     60

5-2 آزمون فرضیات ………………………………………………………………………………………      60

5-3 نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………….      62 

5-4 ارایه پیشنهادات  …………………………………………………………………………………….       63

5-5 پیشنهاد برای آینده …………………………………………………………………………………..       63

منابع ………………………………………………………………………………………………………      64

اختصار انگلیسی …………………………………………………………………………………………..     69

پرسشنامه پژوهش ………………………………………………………………………………………..      70

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول ها                                                                                     صحفه

 جدول شماره 3-1  میانگین ماهانه پارامترهای اقلیمی ایستگاه  تهران مهرآباد از بدو تاسیس…………………      28

 جدول شماره 3-2  فراوانی و درصد آژانس های مسافرتی در تهران  ……………………………………..       31

 جدول شماره -33 : فراوانی و درصد آژانس های ورودی در تهران …………………………………………     31

 جدول  شماره 3-4:   فراوانی آژانس های ورودی در مناطق 22 گانه شهر تهران ……………………….. .      32

 جدول شماره 4-1 : جدول فراوانی پاسخ گویان بر اساس جنیست  ……………………………………………      35

 جدول شماره  4-2 : جدول فراوانی پاسخ گویان به  تفکیک گروه سنی………………………………………….    36

  جدول شماره 4-3 :  جدول فراوانی  پاسخ گویان بر اساس تحصیلات …………………………………………………………………….     36

جدول شماره 4-4 : جدول فراوانی به تفکیک اندازه آشنایی با مفهوم گردشگری …………………………………..  37

  جدول  شماره 4-5 : جدول فراوانی اندازه بهره گیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه گردشگری……   38

جدول شماره 4-6 :جدول فراوانی اندازه تاثیر  فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یک کشور در ورود به رقابت بین المللی……………………………………………………………………………………………………….          39

جدول شماره 4-7  جدول فراوانی اندازه آشنایی پاسخ گویان با مفهوم گردشگری هوشمند ……………………       40

جدول شماره 4-8  : جدول فراوانی اندازه آشنایی پاسخ گویان با مفهوم گردشگری هوشمند…………………….     41

جدول  شماره 4-9 جدول فراوانی اندازه آشنایی پاسخ گویان با مفهوم گردشگری هوشمند……………………….     41

جدول شماره 4-10 جدول فراوانی اندازه آشنایی پاسخ گویان با ابزارهای هوشمند……………………………..     42

  جدول شماره 4-11 جدول فراوانی اندازه مجهز بودن شرکت های گردشگری به ابزارهای هوشمند ………..      43

جدول 4-12 جدول فراوانی اندازه بهره گیری شرکت های گردشگری به ابزارهای هوشمند……………………..       44

جدول شماره4-13  جدول فراوانی اندازه جذب گردشگر با ابزارهای هوشمند………………………………..      44

جدول شماره 4-14  فراوانی پیش بینی جذب مشتری باابزارهای هوشمند در آینده…………………………..       45

جدول شماره 4-15  جدول فراوانی اندازه تاثیر بازاریابی هوشمند در جذب گردشگر خارجی ……………..        46   

جدول شماره 4-16 جدول فراوانی اندازه آشنایی مسیولین با بازاریابی هوشمند …………………………….        47

جدول شماره 4-17  جدول فراوانی اندازه تاثیر  آشنایی مسیولین با بازاریابی هوشمند در توسعه گردشگری ایران   48

جدول شماره 4-18  جدول فراوانی اندازه آشنایی تاثیر توسعه گردشگری هوشمند بر تشویق گردشگران خارجی     49

جدول شماره  4-19  جدول فراوانی اندازه تاثیر بازاریابی هوشمند در توسعه گردشگری کشور………………….  50

جدول شماره 4-20  جدول فراوانی اندازه تاثیر بازاریابی هوشمند بر ارز آوری از طریق گردشگری ورودی…..   50

جدول شماره 4-21 جدول فراوانی اندازه بهره گیری آژانس ها از روش بازاریابی هوشمند برای بازاریابی گردشگری   51

جدول شماره 4-22 جدول فراوانی اندازه تاثیر صرف بودجه در زمینه تبلیغات و بازاریابی هوشمند میتواند درافزایش

در آمد ارزی و  فروش آژانسها ……………………………………………………………………………..        52

جدول شماره 4-23 : جدول فراوانی اندازه بهره گیری از روش های بازاریابی هوشمند در آژانس های گردشگری     52

جدول شماره 4-24 جدول فراوانی اندازه روش های  کاربردی و موثر بازاریابی هوشمند…………………..      54

جدول شماره 4 -25 : جدول فراوانی پیش بینی روش های بازاریابی هوشمند در توسعه گردشگری در آینده         55

جدول شماره 4-26 جدول فراوانی روش های ترجیحی بازاریابی در آژانس های مطالعه شده ……………        55

جدول شماره 4-27  جدول فراوانی شبکه های اجتماعی بهره گیری شده در آژانس های مطالعه شده …………         56

جدول شماره 4-28  جدول فراوانی اندازه تاثیر بازاریابی هوشمند در گردشگری داخلی و بین المللی ……..        57

 

فهرست نقشه ها

نقشه شماره 3-1 ایران ……………………………………………………………………………………….         26

نقشه شماره 3-2  تهران  ………………………………………………………………………………………..      27

نقشه  3-3  : مناطق  22 گانه تهران ………………………………………………………………………………………         31  

 

فهرست نمودار

نمودار 1-1 : نسل های وب          ……………………………………………………………………………………..            9

 

پیوست

پیوست شماره 1 : پرسشنامه پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………….      70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به نام خدا

اظهار نامه

اینجانب آنوشا خضری نژاد (920094017 ) دانشجوی رشته جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشکده علوم انسانی اظهار می کنم که این پایان نامه حاصل کوشش خودم بوده و در جاهایی که از منابع دیگران بهره گیری کرده ام، نشانی دقیق و مشخصات کامل آن را نوشته ام . همچنین اظهار می کنم که پژوهش و موضوع پایان نامه ام تکراری نیست.

 

 

                                                                نام و نام خانوادگی:

                                                                تاریخ و امضا:

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  چکیده

 

 

پژوهش حاضر با مطالعه بازاریابی هوشمند در توسعه گردشگری ایران با رویکرد آژانس های درجه یک تهران صورت گرفته می باشد. این پژوهش با رویکرد تحلیلی- پیمایشی می باشد. جامعه این پژوهش آژانس های ورودی شهر تهران بودند که با در نظر داشتن تعداد کم آژانس های ورودی در تهران به تمامی آژانس های فعال تهران پرسشنامه فرستاده گردید. پرسشنامه محقق ساخته به تمامی افراد مورد مطالعه از طریق پست الکترونیک فرستاده گردید که پس از سه بار پیگیری تعداد 39 آژانس به آن پاسخ دادند. یافته های پژوهش نشان می دهد که اگرچه مفهوم بازاریابی هوشمند و گردشگری هوشمند مفهومی جدید و نوپا در گردشگری ایران می باشد اما آمار حاکی از آن می باشد که  بهره گیری از بازاریابی هوشمند و افزایش گردشگران ورودی و فروش بیشتر دفاتر گردشگری با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و  همچنین  بهره گیری از بازاریابی هوشمند  منجر به  افزایش ارز آوری حاصل از گردشگری ورودی می گردد .

 

 

 

کلید واژه ها:

گردشگری  و ابزارهای هوشمند،  بازاریابی هوشمند ،آژانس های ورودی تهران، افزایش گردشگری

 

 

 

 

 

 

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد رشته جغرافیا با موضوع راهکارهای توسعه گردشگری روستایی

 

فصل اول

کلیات پژوهش

 

 

 

 

 

1-1   مقدمه  :

دنیای امروز به شکل گریز ناپذیری تبدیل به دهکده­ای جهانی با ارتباطات گسترده و عمیق شده می باشد. فن آوری اطلاعات و بهره گیری از آن امروزه به شکل یکی از کلیدهای اصلی در توسعه کشورها، مخصوصا کشورهای جهان سوم مطرح گردیده می باشد (اولینر و سیشل[1]:2003 )

از سوی دیگر توریسم نیز به فراخور گذشت زمان امروزه به عنوان صنعتی درآمدزا و نجات دهنده برای کشورهای مختلف در آمده می باشد. لزوم در نظر داشتن توریسم و بهره گیری از فناوری های جدید در جهت گسترش آن و بهره گیری کردن از مزایای بیشمار اقتصادی آن برای کشورها، پژوهش و پژوهش پیرامون ارتباط بین گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه توریسم را ضروری ساخته می باشد (مارتین[2] و همکاران: 2004).

در عصر حاضر دگرگونی ژرف تکنولوژیکی، مکانیسم‏ها و شرایط و در نتیجه بحث های تکنیکی و فنی به سوی پیچیدگی، تنوع و ظرافت بیشتری گرایش یافته می باشد. در این بین دگرگونی‏های اقتصادی مهم حاصله در برگیرنده شماری از روابط تولید پیچیده، فراگیر و روابط مبادلاتی می باشد که در امر جهانی شدن روندی رو به گسترش دارد بر این مبنا گردشگری نیز که در رویکردی خاص در هزاره سوم مورد توجه می باشد؛ تحولاتی را پذیرا شده که به فراگیر شدن آن منتهی گردیده می باشد (جرجنسون و کازویوکی[3]: 2005).

گردشگری در ارتباط با بسترهای تکنولوژیکی بحث شده و بسترهای اقتصادی حاصل از جهانی شدن، اصلی مستحکم در سیاست های اقتصادی در هزاره سوم به شمار می رود. تحولات حاصل از موضوعات فوق در ارتباط با گردشگری در دوسویه تاثیر گذاری، از یک سو به شکل گیری گردشگری الکترونیکی منتهی گردیده و از دیگر سو شکل گیری گردشگری مجازی را سبب شده می باشد و با رشد سریع تکنولوژی اطلاع رسانی در چارچوب نظام مبادله الکترونیکی و سرعت بخشیدن به امر بازاریابی و مسافرت، کاهش هزینه ها و دستیابی به بازارهای جدید را در زمینه گردشگری فراهم آورده می باشد (جنیفر[4] و همکاران: 2003)

بطور کلی بهره گیری از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و گسترش آن در زمینه عرضه و تقاضای گردشگری سبب آن گردید که گردشگران قبل از سفر به ارزیابی و مطالعه وضعیت مقاصد بپردازند و تجربه ای مجازی را در چارچوب دورنمایی گردشگر در ذهن خود شکل دهد. علاوه برآن این امر زمینه های دموکراتیک شدن انتخاب مقاصد را برای سفر فراهم آورده می باشد. این خود نشان از گذار به انعطاف پذیری ارائه محصول گردشگری در ارتباط به عرضه دارد که به گونه‏ای متبلور کننده تولید بهنگام بر آمده از شیوه تولید پسافوردیسم می باشد (بروان[5]: 2003). به تعبیری دیگر محصول گردشگری در یک تنوع خاص در برگیرنده پاسخگویی به تقاضای شخصی و متکثر گردشگران بوده و گردشگران را قادر می سازد در راستای انگیزه های شخصی و تمایلات خود به انتخاب مقاصد گردشگری برای سفر بپردازند.

 

  • طرح مساله :

در عصر کنونی کشورها و جوامع بشری به صورت فزاینده‏ای به این حقیقت پی برده‏اند که برای حفظ وضع اقتصادی خود بایستی ابتکار اقدام به خرج داده و در صدد یافتن راه ‏های تازه‏ای برای گسترش روابط تجاری خود و خروج از وابستگی به تک محصولی‏ها برآیند. صنعت گردشگری همواره عامل مهمی در جهت بهبود وضع اقتصادی جوامع و کشورها و دستیابی به توسعه می باشد (یاوری و دیگران[6]:1390). برخورداری ایران از میراث طبیعی و تاریخی غنی و موقعیت جغرافیایی مناسب (وجه عرضه) و وجود بازارهای گسترده‏ی منطقه‏ای، ملی و بین المللی برای این عرضه (وجه تقاضا) بستر و موقعیت مناسبی را برای حضور توانمند ایران در بازارهای گردشگری فراهم آورده می باشد.

زیر ساخت های شهری به دلیل رشد سریع شهر نشینی در سراسر جهان  و این که بیش از نیمی از جمعیت در شهرها ساکن شده اند با معضلات عدیده و پیچیده ای مواجه گردیده می باشد که در نتیجه این فشارها مقاصد گردشگری ، مجموعه ای از چالش های جدید را تجربه می کنند. این چالش ها برخواسته از تغییر سلیقه ، علایق و نیازهای  مشتریان و مقاصد می باشد که تحت تاثیر تکنولوژی های جدید قرار گرفته می باشد. به مقصود حل این چالش ها، مقاصد گردشگری آغاز  بایستی نوع تغییرات را شناسایی کنند تا برای آنها پاسخ مناسب یافته و آنها را حل نمایند. از منظر  گردشگری ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات میتواند تجربه های با ارزشی برای گردشگران به ارمغان آورده و منجر به کارایی و طرفداری از سازمانهای مربوطه گردد. (ژنگ شیانگ و لیز توسیادیا [7] :2014 )

شهر هوشمند بیانگر محیط و جامعه ای می باشد که تکنولوژی در آن وارد شده و از این تکنولوژی برای  بهبود کیفیت زندگی شهروندان، کارایی بهتر سرویس های شهری مانند بهره گیری بهینه از انرژی و یا نمایش بهتر ترافیک بهره گیری میشود.( وینسینتی[8] : 2012 ) توسعه شهر هوشمند منجر به تشویق و گسترش مقاصد گردشگری هوشمند می گردد.

با ورود تکنولوژی در محیط و مقاصد گردشگری، کیفیت تجربیات گردشگران بهبود یافته و مقاصد گردشگری رقابتی تر می گردند.

  در این راستا بهره گیری از روش های بازاریابی هوشمند در توسعه صنعت گردشگری از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. با بهره گیری از بازاریابی هوشمند، شرکت ها میتوانند با مطالعه پتانسیل ها، نقاط قوت و اشکال خود و شرکت های رقیب با درایت و دقت بیشتری در بازار رقابتی وارد شوند و این امر موجب جذب گردشگر با بهره گیری از شیوه های صحیح و مدرن ارتباطی می گردد که نتیجه آن افزایش ورود گردشگر در یک کشور، ارز آوری بیشترمی باشد.

 با ظهور بازاریابی هوشمند یا دیجیتال، انقلاب عظیمی برپا گردید، انقلابی که با نوآوری همراه بوده و تحول و دگرگونی را در بازارها به ارمغان آورد و تعریف بازاریابی را عوض کرد.

 مانند عواملی که باعث می گردد بسیاری از شرکت ها و افراد رسانه های دیجیتال را برای بازاریابی برگزینند عبارتند از  :

  • خیل عظیمی از مخاطبان آنلاین
  • ارز آوری و برگشت سرمایه
  • معیارهایی که برپایه داده های اطلاعاتی شکل گرفته اند

درعصر حاضر ، افزایش کارآمدی بازاریابی از اهمیت والایی برخوردار و موضوع بسیار با ارزشی به حساب می آید.

 

  • 3 اهمیت و ضرورت مساله

دست یابی به توسعه، یکی از مهمترین اهداف در هر جامعه ای می باشد.  جوامع با در نظر داشتن شرایط خود (اعم از مادی، غیر مادی، داخلی و بین المللی) یکی از راه‏های رسیدن به توسعه را برمی گزینند.

امروزه صنعت گردشگری صنعتی جهانی می باشد که هر ساله صدها میلیون نفر را در حوزه بین المللی و بومی در بر می‏گیرد (میسون[9]: 1390 )؛ و حجم عظیم مالی توام با اشتغالی که به گونه مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‏کند سبب شده می باشد که کشورهای مختلف جهان با در نظر داشتن توانمندی‏های طبیعی، میراث فرهنگی و تاریخی خود کوشش کنند سهمی از این اقتصاد را به خود اختصاص دهند (پاپلی و سقایی[10]: 1388) تا از این طریق به توسعه گردشگری و توسعه‏ای جامع دست یابند.                  ایران از نظر دارا بودن جاذبه های گردشگری در میان ده کشور برتر جهان قرار دارد . طبیعت چهار فصل، جاذبه های طبیعی مناطق دریای خزر، طبیعت رویایی اردبیل، آسمان پرستاره و دیگر دیدنی های کویر، خلیج فارس و جاذبه های کیش، مراکز مهم زیارتی شیعیان و مهم تر از همه جاذبه های بی نظیر تاریخی  و فرهنگی اصفهان، شیراز و دیگر شهرهای ایران، کشور ما را از نظر پتانسیل های گردشگری ممتاز ساخته می باشد. اما این پتانسیل بدون اطلاع رسانی، آن هم به زبان روز دنیا سودی نخواهد داشت.

دفاتر و آژانس های گردشگری از مهم ترین ارکان و قطب های گردشکری در کشور به شمار می آیند که به عنوان یکی از زیرساخت های مهم، تأثیر تعیین کننده ای در جذب گردشگر دارند. روش های بازاریابی آژانس های گردشگری در ایران اغلب روش های ابتدایی و سنتی بوده و تنها تعداد محدودی از آژانس ها توانسته اند تا حدودی با بهره گیری از روش های مدرن وارد بازار رقابتی شوند. اغلب آژانس های گردشگری دارای اشکال های عمده در بازاریابی الکترونیکی E -marketing هستند.

صنعت گردشگری نیز بایستی هم پای با دیگرصنایع و برندها در زمینه‌ ی بهره گیری از فناوری های جدید گام بردارد و از تکنولوژی ها درجهت ارتقای خدمات بازاریابی بهره مند گردد. داشتن یک روش متفاوت در بازاریابی های خلاقانه و هوشمندSmart or intelligent  Marketing  می تواند  منجر به فرق یک شرکت گردشگری نسبت به سایرین گردد. اغلب شرکت های گردشگری در ایران با روش های مدرن بازاریابی آشنایی ندارند و اغلب چگونگی بهره گیری صیحیح این روش ها را نمی دانند و از آن بهره  نمی گیرند. این اشکال ها را می توان  ناشی از عدم آشنایی با فن آوری های اطلاعات و ارتباطات ، نداشتن نیروی انسانی متخصص، عدم آشنایی با شبکه های اجتماعی و نداشتن پروفایل به روز در این شبکه ها و نا آشنایی با مفاهیم بازاریابی مدرن و کاربرد آنها باتوجه به شرایط موجود  دانست. چنانچه دفاتر گردشگری نتوانند خود را با علوم، فنون و تکنولوژی جدید تطبیق و یا روش های سنتی و قدیمی را ادامه دهند، با گذشت اندک زمانی با رکود و کاهش جذب گردشگر مواجه خواهند گردید و به تعبیری در بازار رقابتی شکست خورده و میدان را به حریف واگذار میکنند ودر نهایت  از بازار رقابتی حذف می گردند.   

 

 

  • 4 سوال ها پژوهش
  • آیا بازاریابی هوشمند در جذب گردشگر خارجی و توسعه گردشگری ایران موثر می باشد ؟

 

  • آیا صرف بودجه و زمان در حیطه بازاریابی هوشمند باعث افزایش ارز آوری حاصل از گردشگری خارجی خواهد گردید؟

 

 

1-5 اهداف پژوهش

اهداف پژوهش در بر گیرنده‏ی موردها زیر می باشد:

  • مطالعه ارتباط بین بازاریابی هوشمند وتوسعه صنعت گردشگری و افزایش  فروش
  • مطالعه ارتباط بین بازاریابی هوشمند و افزایش ارزآوری حاصل ازگردشگری
  • توسعه و ترغیب سازمان ها به بهره گیری از فن آوری های جدید در گردشگری و بازاریابی گردشگری
  • آگاه کردن مسیولین به اهمیت گردشگری هوشمند و فن آوری در رقابت جهانی

 

 

  • فرضیات

  فرضیه 1: بین بهره گیری از بازاریابی هوشمند و افزایش گردشگران ورودی و فروش بیشتر دفاتر گردشگری ارتباط  مستقیم و معنا داری هست.

 

فرضیه 2 : بین بهره گیری از بازاریابی هوشمند و افزایش ارز آوری حاصل از گردشگری ورودی ارتباط مستقیم و معنا دار هست.

[1] Oliner&Sichel

[2] – Martin

[3] – Jorgenson & Kazuyuki

[4] – Jennifer

[5] – Brown

[6] Yavari and others

[7]  Zheng Xiang &lisTussyadiah

[8] vincinti et al.2012

[9] Mison

[10] Papli&Saghae

تعداد صفحه :77

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com