متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

دانشگاه آزاد اسلامی

واحدعلوم و تحقیقات کرمانشاه

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی (M.A)

گرایش تولید

عنوان:

مطالعه تأثیر مدیریت کیفیت زنجیره تأمین با بهره گیری از سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP) درشرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه

استاد راهنما:

دکتر سید رضا حسنی

نگارش:

نشاط عباسی

تابستان 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

فهرست مطالب

 

      عنوان                                                                                                      صفحه

                                                                                                                                                  

فصل اول: کلیات پژوهش

1- 1مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….2 

1-2بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………….3 

1-3 اهمیت وضرورت اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………….6   

1-4 اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………..6

1-5فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………..7

1-6جامعه………………………………………………………………………………………………………………………………….8 

1-7 مدل مفهومی پژوهش……………………………………………………………………………………………………………..8

1-8 قلمرو پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………9

1-8-1قلمرو موضوعی……………………………………………………………………………………………………………….9

1-8-2قلمرو مکانی…………………………………………………………………………………………………………………….9

1-8-3 قلمروزمانی…………………………………………………………………………………………………………………….9

1-9 تعریف واژه ها واصطلاحات فنی و تخصصی………………………………………………………………………….9

1-9-1تعریف مفهومی………………………………………………………………………………………………………………..9

1-9-2تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………………………….10

1-10مراحل پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………11

1-11ساختار پایاننامه………………………………………………………………………………………………………………….12

جمع بندی فصل اول………………………………………………………………………………………………………………….13

فصل دوم: ادبیات پژوهش

2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….15

بخش اول : مدیریت زنجیره تامین  …………………………………………………………………………………….16

2-2 تاریخچه مدیریت زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………17

2-3 تعاریف ومفاهیم مدیریت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………19

2-4 اجزاء زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………………………..20

2-5 ابعاد مدیریت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………………………..21

2-6 زنجیره تامین اصلی(محوری)………………………………………………………………………………………………..23

2-7 زنجیره های تامین داخلی……………………………………………………………………………………………………..23

2-8 زنجیره های تامین خارجی …………………………………………………………………………………………………..24

2-9 زنجیره ارزش …………………………………………………………………………………………………………………….25

2-10  مدل های زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………………..26

2-11 طرح کلی زنجیره تامین………………………………………………………………………………………………………28

2-12 فرایند های عمده مدیریت زنجیره تامین……………………………………………………………………………….28

2-13 فازهای اصلی مدیریت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………….30

2-13-1 فازاول: طراحی مفهومی………………………………………………………………………………………………….30

2-13-2 فاز دوم: طراحی جزییات و تست……………………………………………………………………………………30

 2-13-3 فاز سوم: پیاده سازی…………………………………………………………………………………………………….31

2-14  عملکرد مدیریت دربرابرچالش های زنجیره تامین………………………………………………………………..31

2-15 انواع زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………………………..32

2-16 نتیجه گیری بخش مدیریت زنجیره تامین………………………………………………………………………………35

بخش دوم: مدیریت کیفیت زنجیره تامین ………………………………………………………………………….36

2-17 کلیات مدیریت کیفیت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………….37

2-18 تعاریف مدیریت کیفیت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………..37

2-19 اصول ومفاهیم TQM و SCM و ارتباط بین آن ها ……………………………………………………………….38

2-20 تکامل مدیریت کیفیت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………….40

  2-21 اصول مدیریت کیفیت جامع………………………………………………………………………………………………..41

2-22 جمع بندی بخش مدیریت کیفیت زنجیره تامین……………………………………………………………………..43

بخش سوم: برنامه ریزی نابع سازمانی( ERP )………………………………………………………………..44

2-23 برنامه ریزی منابع سازمان ERP…………………………………………………………………………………………..45

2-24 سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی………………………………………………………………………………………..45

2- 25 مدیریت زنجیره تامین وبرنامه ریزی منابع سازمانی……………………………………………………………….46

2-26 استقرارسیستم برنامه ریزی منابع سازمان……………………………………………………………………………….46

2-27 مزایای پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع انسانی……………………………………………………………….47

2-28 چالش های سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان…………………………………………………………………47

2- 29  علت های موفقیت  ERPدر ایران…………………………………………………………………………………………..48

2-30 نتیجه گیری بخش برنامه ریزی منابع سازمانی………………………………………………………………………..49

بخش چهارم: شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه………………………………………………………..…………50

2-31 صنعت پتروشیمی………………………………………………………………………………………………………………51

2-32 تاریخچه شرکت پتروشیمی ………………………………………………………………………………………………..51

2-33 ماموریت اصلی شرکت……………………………………………………………………………………………………….52

2-34 شرکت پلیمـر کرمانشـاه (سهامی خاص)………………………………………………………………………………52

2-35 مشخصات طرح…………………………………………………………………………………………………………………53

2-36 کاربرد محصولات………………………………………………………………………………………………………………53

2-37 پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..54

2-37-1 پیشینه داخلی………………………………………………………………………………………………………………..54

2-37-2 پیشینه خارجی………………………………………………………………………………………………….56

جمع بندی فصل دوم………………………………………………………………………………………………………62

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………64

3-2 نوع روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………..64

3-3 قلمرو پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………….65

  3-3-1 قلمرو موضوعی………………………………………………………………………………………………………………66

  3-3-2 قلمرو مکانی…………………………………………………………………………………………………………………..66

  3-3-3 قلمرو زمانی……………………………………………………………………………………………………………………66

3-4 جامعه و نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………..66

  3-4-1 جامعه……………………………………………………………………………………………………………………………66

    3-4-2 نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………….66

          3-5 روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………..67

3-6 روایی ابزار پژوهش………………………………………………………………………………………………………………69

3-7 پایایی ابزارتحقیق………………………………………………………………………………………………………………..69

3-8 تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………………….71

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………73

4-2آمار توصیفی …………………………………………………………………………………………………………………….74

4-2-1 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی اعضای نمونه…………………………………………………..74

4-2-2 سنجش وضعیت متغیر های پژوهش………………………………………………………………………………….77

4-3 آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………………………………78

4-3-1 مطالعه نرمال بودن داده ها با بهره گیری از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف……………………………..78

4-4 محاسبه همبستگی بین متغیر های پژوهش ……………………………………………………………………………..79

4-5 مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون فرضیه های پژوهش……………………………………………………..81

4-5-1 مدل ساختاری پژوهش…………………………………………………………………………………………………..81

4-5-2 شاخص های برازش…………………………………………………………………………………………83

4-5-3 آزمون فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………….86

جمع بندی فصل چهارم………………………………………………………………………………………………………….104

فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها

5-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….91

5-2 نتایج برگرفته از آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………………… 91

5-3 پیشنهاد های پژوهش……………………………………………………………………………………………………….94

5-3-1 پیشنهاد براساس یافته ها……………………………………………………………………………………………….94

5-3-2 پیشنهادهای آتی…………………………………………………………………………………………………..96

5-4 محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………..96

پیوست ها و ضمائم…………………………………………………………………………………………………………………97

فهرست منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………….100

منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………….100  

منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………………………………102  

چکیده

   مدیریت کیفیت زنجیره تامین رویکرد جدیدی می باشد که در سال های اخیر بر مدیریت عملیات حاکم شده می باشد. یک رویکرد یکپارچه سازی برای برنامه ریزی و کنترل مواد و اطلاعات می‌باشد که از تامین کنندگان تا مشتریان جریان دارد. که این امر با وجود نرم افزارERP بهتر صورت می پزیرد. سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان جریان اطلاعات، پیاده سازی، کنترل، در ارتباط با منابع و محل استقرار شرکت ها را در مکان های مختلف بهبود می بخشند. در این مطالعه که با هدف مطالعه تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تامین با بهره گیری از سیستم های ERP  در عملکرد شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه صورت گرفته ، آغاز برای نوشتن فرضیه ها از مدل مفهومی و سپس از روش کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات بهره گیری شده می باشد. این مطالعه در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد که برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه بهره گیری گردید، در یک تقسیم بندی دیگر این پژوهش در دسته توصیفی به روش پیمایشی از لحاظ زمانی مقطعی و از لحاظ محیط جفرافیایی، قیاسی می باشد. که برای تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و استنباطی داده ها از آزمون K-S ، ضریب همبستگی، مدل معادلات ساختاری، برازش مدل و…  با بهره گیری از نرم افزار SPSS 16  ،AMOS 20  بهره گیری گردید. در نهایت پس از آزمون فرضیه ها نتایج حاکی از آن می باشد که به کارگیری ERP در مدیریت کیفیت زنجیره تامین در افزایش و بهبود عملکرد و برتری رقابتی شرکت پتروشیمی موثر می باشد.

واژه های کلیدی: مدیریت کیفیت، سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، زنجیره تامین، عملکرد سازمانی.

 1-1مقدمه

   امروزه مهمترین عامل برای موفقیت شرکت ها در بازار رقابتی، برآورده کردن نیازهای مشتریان می باشد. شرکت ها پی برده اند که بهینه سازی عملیات در چهار دیواری شرکت برای دستیابی به سرآمدی کسب وکار کافی نیست، پس برای بهبود عملکرد از یک طرف به مشارکت تامین کنندگان در بهبود کیفیت و از طرف دیگر برآورده کردن خواسته های مشتریان نیاز دارند(احمدی کهنعلی،1387). در رقابت های جهانی موجود در عصر حاضر، بایستی محصولاتی متنوع را با در نظر داشتن درخواست مشتری در دسترس وی قرار داد. خواست مشتری بر کیفیت بالا و خدمات رسانی سریع، موجب افزایش فشار هایی شده می باشد که قبلا وجود نداشته می باشد، در نتیجه شرکت ها بیش از این نمی توانند به تنهایی از عهده تمامی کارها بر آیند. در بازار رقابتی موجود، بنگاه های اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته اند. اینک سازمان ها دریافتند جهت بقاء خود در محیطی که تنوع و مسئولیت پذیری آن ها بالا باشد، بایستی قادر باشند تا خود را با تغییرات آینده تطابق دهند. نیازمندی های مشتری به گونه مداوم در حال تکامل بوده و چرخه عمر محصول نیز کوتاه تر می گردد. پس، زنجیره تامین  می بایستی بتواند به بازار پاسخ دهد. در کسب و کار دنیای امروزی، مدیریت زنجیره تامین به عنوان ابزاری جهت دستیابی به سود اقتصادی کوتاه مدت و مزیت رقابتی بلند مدت به شمار می رود. مدیریت زنجیره تامین به عنوان مجموعه ای از رویکردها و کوشش هایی به شمار می رود که از تولید کنندگان، عرضه کنندگان و توزیع کنندگان طرفداری نموده و زنجیره ارزش را به گونه ای متناسب می نماید که محصولات در مقادیر مناسب، و مکان مناسب تولید و توزیع گردیده تا در نتیجه رضایت مشتری حاصل گردد(ملکی،1392). براین اساس فعالیت هایی نظیر برنامه ریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزی محصول، خدمت نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری که قبلا همگی در سطح شرکت انجام می شده اند، اینک به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا کرده می باشد. مساله کلیدی در یک زنجیره تامین، مدیریت و کنترل متناسب تمامی این فعالیتها می باشد. امروزه مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یکی از مبانی زیرساختی پیاده سازی کسب وکار الکترونیک دردنیا مطرح می باشد. مدیریت زنجیره تأمین [1]SCM پدیده ای می باشد که در دهه 90 میلادی ظهور یافته و  اینکار را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند. در حالت کلی زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل می گردد که رسما ازیکدیگر جدا هستند و به وسیله جریانهای مواد، اطلاعات و جریانهای مالی به یکدیگر مربوط می شوند. این سازمانها می توانند بنگاه هایی باشندکه مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی زیرا توزیع، انبارش، عمده فروشی و خرده فروشی تولید می کنند. حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز می توان یکی ازاین سازمانها در نظرگرفت(نقاده،1391). همچنین اجرای ERP[2] شرکت ها را توانمند می سازد به سمت یک مدل شرکت تجاری گسترش یافته که ارزش اقتصادی را از طریق مجموع زنجیره تامین افزایش می دهد، حرکت کنند. به مقصود بهره مند شدن ازکارایی و بازدهی زنجیره تامین، شرکت ها نیازمند مبادله حجم انبوهی از اطلاعات عملکردی برنامه ریزی، اعم از اطلاعات قرارداد های سالیانه و گزارش های دوره ای تا زمان واقعی می باشند (اسکات و کندی، 2000)[3]. پس در دنیای رقابتی امروزه سازمان ها بایستی با مدیریت کیفیت توانمند زنجیره تامین و برنامه ریزی منابع سازمانی سطح  تولید و خدمات رسانی، را در جهت رفع خواسته های مشتریان با بهره گیری از منابع وامکانات موجود و یکپارچه سازی در سطح دیگر سازمان های زنجیره تامین با  کمترین هزینه، افزایش دهد. در این رساله ما به دنبال مطالعه تاثیر پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر روی مدیریت کیفیت زنجیره تامین هستیم از این رو، در این فصل از رساله به تبیین کلیات پژوهش می پردازیم و در فصول بعدی، تبیین و بسط موضوع را پی خواهیم گرفت.

 

1-2 اظهار مساله

    با اینکه در سال های اخیر توجه زیادی به مفهوم زنجیره تامین شده می باشد اما در نظر داشتن ارتباط متقابل آن با دیدگاه مدیریت کیفیت در اغلب موردها بسیار سطحی و در قالب موضوعات فرعی پرداخته شده می باشد. اگرچه اهمیت مدیریت کیفیت جامع در سراسر دنیا پذیرفته شده می باشد اما جا دارد که افراد رویکرد تمرکز یافته ­تری را برای ارزیابی موضوعات مدیریت کیفت در بستر زنجیره تامین داخل و خارج شرکت­ها به کار بندند. تاثیر جنبش کیفیت بر بازار جهانی در30 سال اخیر این بوده می باشد که بین شرکت­هایی که اقدام به بهره گیری از نظریات مشتریان در طراحی و تولید کرده اند نسبت به شرکت­هایی که چنین نکرده­اند اختلاف هست و این اختلاف در سود و زیان آنها منعکس شده می باشد. در دهه گذشته شرکت­ها نه تنها نیازمند بهبود بی وقفه کیفیت بوده­اند بلکه ضرورت داشته تا در بازارهای دنیای در حال تغییر روز­افزون به گونه سریع و کارا رقابت نمایند در نتیجه فلسفه­ای به نام مدیریت زنجیره تامین مطرح گردید که به معنی همکاری بین سازمانی شرکت­ها و ادغام اقدامات استراتژیک و نیز فرایندهای بالا دستی و پایین دستی آنان به مقصود تعالی در فرایند­های کسب­ و­کار می­باشد. مدیریت کیفیت زنجیره تامین عبارت می باشد از هماهنگی رسمی و یکپارچه سازی فرایندهای کسب ­وکار کلیه سازمان­های عضو شبکه تامین برای اندازه­گیری، تجزیه­ و­تحلیل و بهبود مستمر محصولات، خدمات و فرایندها به مقصود اینکه ایجاد ارزش کرده و رضایت مشتریان را کسب نماید(رابینسون و مالهوترا،2005)[4].

 در دهه 80 میلادی با افزایش تنوع در الگوهای موردانتظار مشتریان، سازمان­ها به گونه فزاینده­ای به افزایش انعطاف پذیرش در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ارضای نیازهای مشتریان علاقه ­مند شدند. در دهه 90 میلادی، به همراه بهبود در فرایندهای تولید و به کارگیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهای داخلی و انعطاف پذیری در توانائی­های شرکت کافی نیست، بلکه تامین کنندگان قطعات و مواد نیز بایستی موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع کنندگان محصولات نیز بایستی ارتباط نزدیکی با سیاست­های توسعه بازار تولید کننده داشته باشند. با چنین نظری، رویکردهای زنجیره تامین و مدیریت آن وارد حیطه وجود نهاد. سیستم­های اطلاعاتی که در دهه­های گذشته مورداستفاده قرار می ­گرفت دارای اشکال و یا عدم برخورداری ازمزیتی بودند که همان یکپارچگی سیستم­ها می باشد. فعالیت­های درون سازمان درارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند. این ارتباط سبب می­گردد برای برنامه­ریزی هریک از این فعالیت­ها در زنجیره ارزش نیازمند اطلاعاتی از سایر حوزه­های کارکردی باشیم. از این رو یکپارچگی سیستم­های اطلاعاتی سبب تسهیل و تسریع برنامه­ریزی منابع سازمانی می­گردد. کاهش فعالیت­های اضافی و فعالیت­های مازاد، برنامه ریزی جامع و دقیق و حصول تصمیم گیری­های دقیق­تراز مزایای یکپارچگی می باشد. سیستم­های برنامه­ریزی جامع منابع سازمان بر محور پاسخ­گویی به این نیاز شکل گرفتند. به گونه اختصار برنامه ریزی منابع سازمان را می توان راهکاری یکپارچه برای برنامه­ریزی و مدیریت تمامی منابع سازمان تعریف نمود(شفیع­زاده، 1383).

در دو دهه اخیر با تحولاتی که در بازارهای جهانی شکل گرفته می باشد، مدیریت زنجیره تامین نیز با چالش­های متعددی رو برو شده می باشد و رویکردهای سنتی به مدیریت زنجیره تامین کارائی خود را از دست داده اند. در نتیجه کوشش­های زیادی در زمینه بهبود زنجیره تامین انجام شده می باشد(رومانو و وینلی، ٢٠٠١ )[5] زیرا محققان دریافتند که در مدل­های موجود مدیریت زنجیره تامین کاستی هایی هست که اثر بخشیشان را مختل کرده می باشد. پس به کیفیت بعنوان یک متغیر استراتژیک توجه کرده اند که نه تنها در شرکت­های منفرد بلکه در زنجیره تامین که شرکت بخشی از آن می باشد، بایستی مورد توجه قرار گیرد. در حقیقت سطح کیفیتی که مشتری نهایی دریافت می کند، نتیجه اقدامات مدیریت کیفیت هر واحد در زنجیره تامین می باشد و هر شرکت مسئول نتایج نهایی می باشد. این به معنی جابه­جایی در رویکرد مدیریت کیفیت از توجه صرف به شرکت و سیستم­های داخلی کیفیت به دید وسیع تری می باشد که مشتریان و تامین کنندگان را مورد توجه قرار دهد. به بیانی دیگر به زنجیره تامینی که شرکت در آن فعالیت می کند، توجه شده می باشد(احمدی کهنعلی، 1387). مدیریت کیفیت، عملکرد میان رشته ای در صنایع و سازمان­ها می باشد. و در کنترل، هدف متقابل پیچیده فرآیندهای ناهمگن در یک محیط بسیار پویا می باشد. از دیدگاه ماکروسکوپی این می باشد که، مدیریت کیفیت  به فرایند تصمیم گیری در همه سطح کارآفرینی، از شبکه های تولید و زنجیره تامین گرفته تا سطح کارگاه، که در آن پارامترهای محصول و فرآیند بایستی به مقصود حفظ ثبات و قابلیت کنترل و اقتباس گردد کمک می­کند. مدیریت کیفیت، عملکرد مهمی برای شبکه­های تولید زنده می باشد. به مقصود اینکه تصمیم­گیرندگان واجد شرایط اصول اساسی مدیریت کیفیت درشبکه تولید را درک کنند، شبیه سازی وآموزش محیط زیست­ مبتنی بربازی توسعه یافته می باشد، که میتواند علاوه براینکه برای درک چگونه عوامل انسانی مورد بهره گیری می باشد تحت تاثیر کیفیت تصمیم­ گیری در شبکه های تولید پیچیده قرارمی­گیرد. برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP) و مدیریت زنجیره تامین(SCM) نشان دهنده اطلاعات مهم گزینه­های سرمایه­گذاری تکنولوژی برای عملیات می باشد، که درادبیات علمی برای توانایی­های بالقوه خود به مقصود بهبود عملکرد کسب و کاراست(فن سو،2010).[6]

با در نظر داشتن مطالب ذکر گردیده و موضوعات مطرح شده در منابع مربوطه و همچنین ضرورت­های موجود، ما را وادار نمود که در این پژوهش به مطالعه مدیریت کیفیت زنجیره تامین و پیاده سازی سیستم برنامه­ریزی منابع سازمانی در زنجیره تامین به یکپارچه سازی جریان مواد و منابع و اطلاعات و… که در بسیاری از سازمان­ها مد نظر قرار نمی­گیرد بپردازیم. زیرا مفهومERP مستلزم به دست آوردن دانش از بهترین شیوه ­های کسب­ و­کار و بهره گیری از این شیوه برای بهبود و یا تغییر کامل قوانین موجود می باشد. سیستم برنامه­ ریزی منابع سازمان را به عنوان بسته­ هایی با قابلیت تنظیم سیستم­های اطلاعاتی که تمام اطلاعات و فرآیندهای مبتنی بر اطلاعات درون یا میان ­وظیفه ای در یک سازمان را یکپارچه می­کند، تعریف کرده­ اند. چنین سیستمی ممکن می باشد شامل مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)[7]، مدیریت منابع انسانی(HRM)[8]، بازاریابی و نرم افزار حسابداری ، کارآموزان و منابع علمی ، مدیریت زنجیره تامین (SCM) وسیستم اطلاعات کتابخانه ای (LIS)[9] باشد(کالیما و همکاران،2014)[10]. در نهایت کلیه فعالیت­های یک سازمان به مشتریان ختم می­گردد و کلیه کوشش­ها بایستی برای رسیدن به رضایت مشتریان صورت گیرد. همان­گونه که غلامیان در سال 1385 تصریح کرده برای حضور موفق در بازار پویای امروزی بایستی یک جزء مهم به نام مشتری را توجه کرد. رمز بقای سازمانهای امروزی در درک و شناخت نیاز مشتریان و پاسخگویی سریع به این نیازها نهفته می باشد. در این پژوهش ما بالتبع هستیم که با روش های علمی و مستند و با تکیه بر موضوع پژوهش به مطالعه  نتایج تاثیر پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی برمدیریت کیفیت زنجیره تامین در شرکت مورد مطالعه دست یابیم.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارزیابی پذیرش سیستم مدیریت اطلاعات پروژه در سازمان‌های تسهیلگر در حوزه فناوری پیشرفته

 

1– 3 اهمیت وضرورت اهداف پژوهش

   در زمینه اهمیت و ضرورت، شرکت­ها بایستی ابعاد رقابتی خود را بهبود بخشند که یکی از این ابعاد کیفیت می باشد. کیفیت نه تنها بعنوان معیاری برای برنده شدن می باشد بلکه برای بسیاری از شرکتها بعنوان معیار تعیین صلاحیت در نظر گرفته می­گردد. با وجود اینکه در سال­های اخیرتلاش­های زیادی در جهت بهبود زنجیره تامین شده می باشد، اما در زمینه بکارگیری مدیریت کیفیت در طول زنجیره تامین و همچنین بهره گیری از برنامه ریزی منابع سازمان توجه کمی صورت گرفته می باشد. پس مدیریت کیفیت زنجیره تامین برای عملکرد مناسب نیازمند برنامه ریزی منابع سازمانی می باشد. سازمان­های کسب وکار، امروزه با محیط رقابتی پیچیده تری ازقبل رو به رو هستند. شرکت تنها بخشی واحدی اززنجیره تامین می باشد. پس، شرکت­ها با تمرکز براستراتژی زنجیره تامین به ساده کردن بهره وری عملیات، بهبود کیفیت محصول، وکاهش هزینه­های تولید اقدام می کنند. یکی از علت های انجام این طرح کاهش هزینه های قابل در نظر داشتن دست آمده توسط بهبود توانایی­ها و ظرفیت­های شرکت می باشد(فن سو، 2010). اتخاذ سیستم های برنامه­ریزی منابع سازمانی  ممکن می باشد با فشار از رقبا، یا با درخواست انگیزه از همکاران و یا مشتریان در زنجیره تامین برای ارتباط و یا ارتقاء سیستم، شکل گیرد. هنگامی که سیستم های برنامه­ریزی منابع سازمانی به گونه کامل در یک سازمان کسب و کار به کار گرفته شوند می توانند به مزایای بسیاری مانند: کاهش چرخه زمان، معاملات سریعتر، مدیریت مالی بهتر، بهبود کارآیی که به سود دهی بیشتر یا افزایش سهم بازار منجر می گردد، افزایش شفافیت فرایند برای مشتری، افزایش رضایت مشتری، کاهش سرمایه گذاری در تجهیزات، کاهش هزینه‌های سفارش و تولید و … دست یابند(اینزه و همکاران، 2013).

 

1-4 اهداف پژوهش

  در پژوهش اهداف به دو صورت اصلی و ویژه مطرح می گردد. هدف اصلی عبارتند از مقصود و مقصود نهایی از انجام پژوهش. هدف اصلی مستقیماً از مساله پژوهش مشتق می گردد؛ در واقع یکی از اهداف اصلی، خود موضوع پژوهش می باشد که معلوم می دارد پژوهش چه چیز را دنبال می کند و یا قصد تعیین آن را دارد. همچنین هدف اصلی دیگر، معمولاً پیشنهاد هایی می باشد که براساس یافته ها ارایه می شوند. اهداف ویژه پژوهش که اصولاً از مساله پژوهش و اهداف اصلی نشأت می گیرند را می توان «خرده مساله پژوهش» نیز نامید که در راستای رسیدن به اهداف اصلی مطرح می گردد. 

 

1-4-1 اهداف اصلی

1- تعیین تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تامین با بهره گیری از ERP درعملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.

2- تعیین تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تامین با بهره گیری از  SCMدرعملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.

1-4-2 اهداف ویژه

1- تعیین تاثیر کیفیت اطلاعات ، بر سیستم ERP در عملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.

2- تعیین تاثیر کاربردسیستم، بر سیستم ERP در عملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.

3- تعیین تاثیرات شخصی بر سیستم ERP درعملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.

4- تعیین تاثیرات سازمانی بر سیستم ERP در عملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.

5- تعیین تاثیر مشارکت استراتژیک با تامین کنندگان بر شیوه های  SCM در عملکرد شرکت پتروشیمی

کرمانشاه.

6- تعیین تاثیر ارتباط با مشتری بر شیوه های SCM در عملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.

7- تعیین تاثیر سطح با اشتراک گذاشتن اطلاعات و کیفیت بر شیوه های SCM درعملکرد شرکت

 پتروشیمی کرمانشاه.

 

1-5 فرضیه های پژوهش

فرضیه حدس بخردانه ای درمورد ارتباط دو یا چند متغیر می باشد که به صورت جمله ای خبری اظهار شده

و نشانگر نتایج مورد انتظار می باشد. به اظهار دیگر، فرضیه حدسی می باشد زیرکانه و علمی که بایستی به کمک

واقعیات ( داده ها) مورد مطالعه قرار گرفته و سپس تایید یا رد گردد.

1-5-1فرضیه های اصلی

1-مدیریت کیفیت زنجیره تامین با بهره گیری ازERP در عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد.

2-مدیریت کیفیت زنجیره تامین با بهره گیری ازSCM در عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معناداری دار

1-5-2 فرضیه های فرعی

1-  کیفیت اطلاعات برسیستم ERP تاثیر مثبت و معناداری دارد.

2- کاربرد سیستم بر سیستم ERP تاثیر مثبت و معناداری دارد.

3- تاثیرات شخصی بر سیستم ERP تاثیر مثبت و معناداری دارد.

4- تاثیرات سازمانی بر سیستم ERP تاثیر مثبت و معناداری دارد.

5- مشارکت استراتژیک با تامین کنندگان بر شیوه های SCM تاثیر مثبت و معناداری دارد.

6- ارتباط با مشتری بر شیوه های SCM تاثیر مثبت و معناداری دارد.

7- سطح با اشتراک گذاشتن اطلاعات و کیفیت آنها بر شیوه های SCM تاثیر مثبت و معناداری دارد.

 

1-6 جامعه

 یک جامعه پژوهش(آماری)، همه اعضایی هستند که یافته های پژوهش را به آن تعمیم می دهیم که در واقع دارای ویژگی های همگون، مشترک، و قابل اندازه گیری می باشند و با اهداف موضوع پژوهش کاملاً مرتبط اند (احمدی و همکاران، 1392). جامعه مورد نظردر این پژوهش شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه می باشد.

 

1-7 مدل مفهومی پژوهش

مدل، از ریشه لاتینی Modus به ‌معنای اندازه گرفته شده می باشد. مدل همچنین به ما کمک می کند که به متن و درون پدیده‌هایی که نمی‌توانیم مستقیما آن‌ها را ببینیم هدایت شویم. مدل جزیی کوچک یا بازسازی کوچکی از یک شیء بزرگ می باشد که از لحاظ کارکرد با شیء واقعی یکسان می باشد (گرجی و برخورداری ،1388). به گونه اختصار می توان گفت که مدل دستگاهی می باشد متشکل از مفاهیم، فرضیه ها و شاخص ها که کار انتخاب  و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای آزمون فرضیه ها را تسهیل می کند(ایران نژاد،1382). به مقصود ساختن مدل مفهومی این پژوهش، از بسیاری از مقالات و مطالعات در حوزه موضوع پژوهش بهره گیری گردید و در نهایت به تایید اساتید امر رسید. که در شکل (1-1) قابل نظاره می باشد .

 

شکل 1-1: مدل مفهومی پژوهش(اینزه و همکاران، 2013).

 1-8  قلمرو پژوهش

  قلمرو پژوهش شامل: قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی می باشد که در زیر به اظهار آنها پرداخته می گردد.

 

  1-8-1 قلمرو موضوعی

 موضوع پژوهش مورد نظر در ارتباط با مطالعه تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تأمین با بهره گیری از برنامه ریزی منابع سازمانی در عملکرد شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه می باشد.

1-8-2 قلمرو مکانی

پژوهش مورد نظر، از نظر مکانی در شرکت پتروشیمی باختر استان کرمانشاه به انجام رسیده می باشد و همچنین در سایر شرکت ها و صنایع مشابه قابلیت اجرا دارد.

1-8-3 قلمرو زمانی

 جمع آوری داده های لازم برای پژوهش حاضر، از میان آزمودنی های پژوهش از بهمن ماه1393آغاز و در شهریورماه 1394 پایان پیدا نمود.

 

1-9 تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی 

1-9-1 تعریف مفهومی

  • مدیریت کیفیت زنجیره تامین

آخرین مرحله در حرکت کیفیت جامع می باشد و به “هماهنگی رسمی و یکپارچگی فرایند های کسب و کار تصریح دارد که همه سازمانهای شریک در زنجیره تامین را برای سنجش ، تجزیه و تحلیل و بهبود مستمر محصولات، خدمات و فرایندها به مقصود ایجاد ارزش و دستیابی به رضایت مشتریان را در بر می گیرد.(مالهوترا ورابینسون، 2005).

  • زنجیره تامین

زنجیره تامین شامل همه مراحلی می باشد که به گونه مستقیم یا غیر مستقیم خواسته­های مشتری را برآورده می­سازد(زندحسامی،1391).

 

  • برنامه ریزی منابع سازمانی

مجموعه ای از برنامه های کاربردی در یک بستر نرم افزاری که فرایند های اصلی کسب وکار را در یک سازمان یکپارچه می سازند.  چنین مکانیسمی باعث تسهیل جریان اطلاعاتی ، استاندارد کردن فرایند ها ، پیوستگی اطلاعات عملیاتی، یکپارچگی اطلاعات مالی و سفارش مشتری می گردد(دفت، ریچارد آل1999)[11].

  • عملکرد سازمانی

عملکرد در لغت یعنی حالت یا کیفیت کارکرد. پس، عملکرد سازمانی یک سازه ی کلی می باشد که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی تصریح دارد. عملکرد را مقبولیت نتایج برای مشتریان داخلی و خارجی سازمان می دانند که محصولات، خدمات، اطلاعات و تصمیمات یا رخدادهای کارکردی مانند ارائه ها و رقابت ها را دریافت می کنند( رضاییان، 1390).

 تعریف عملیاتی

  • کیفیت اطلاعات: کیفیت اطلاعات تمامی ویژگی های یک محصول که در توانایی آن برای برآورده کردن نیازهای تصریح شده یا تلویحی موثر می باشد می گویند . کیفیت اطلاعات ارتباط تنگاتنگی با ارزش اطلاعات دارد. هنگام بازیابی کیفیت اطلاعات، نهایتاً عوامل زیر تعیین کننده خواهند بود: تناسب، اعتمادپذیری، اعتبار، معنابخشی در طول زمان، کامل بودن، دقت، زیبایی گرایی، به هنگام بودن. از یک سو، ارزش اطلاعات بستگی به جنبه های کیفیت اطلاعات دارد و از سوی دیگر به مفاهیمی همچون: آشنایی با منابع اطلاعات، روش های پردازش اطلاعات، کاربرپسند بودن عناصر اطلاعات، پیچیدگی مشکلی که بایستی حل گردد، سطح تشخیص کاربر. در چشم انداز اقتصاد تجاری، ارزش اطلاعات بستگی به چگونگی مشارکت عملی هر قسمت یا مجموعه در راستای هدف مورد نظردارد.

 

  • کاربرد سیستم: کاربرد سیستم(بهره گیری سیستم) به چگونگی و چگونگی بهره گیری کاربران از سیستم و تاثیر آن بر سازمان تصریح دارد.

 

  • تاثیرات سازمانی: به اندازه امکانات و تجهیزات سازمانی که بر روی زنجیره تامین اثر مثبت یا منفی می گذارد تاثیر سازمانی گفته می گردد. که این تاثیر می تواند نیروی انسانی، کیفیت اطلاعات، تولید و… در زنجیره تامین را تحت شعاع خود قرار دهد.

 

  • تاثیرات شخصی: از آنجا که هر شخص متعلق به گروه و یا طبقه خاصی از مردم می باشد از این رو به ناچار لایه‌های متعددی از برنامه‌ریزی ذهنی متناسب با سطوح مختلف فرهنگ، در آنان وجود خواهد داشت تاثیر شخصی به آن دسته از دانش و توانایی گفته می گردد که هر فرد در سازمان می تواند بر روی افکار و اعمال همدیگر وهمچنین سازمان گذارند. دینی(1392).

 

  • مشارکت استراتژیک با تامین کننده: در دهه 1980، عواملی وجود داشت که روابط تامین کننده را تحت تاثیر قرار می داد. امروزه گرایش اکثر شرکت های بزرگ به سمت روشی مشابه روش مدیریت تامین می باشد. شراکت استراتژیک میان خریدار و تامین کننده، زمانی ضروری گویا که سازمان تامین کننده، ورودی های استراتژیک برای سازمان خریدار فراهم می کند. شرکت هایی درآینده از مزیت نسبی رقابتی برخوردار خواهند بود که بتوانند در زمینه مدیریت استراتژیک تامین کنندگان خود موفـق تر از سایر رقبا اقدام کنند.

 

  • ارتباط با مشتری: به همه فرآیندها و فناوری‌هایی گفته می گردد که در شرکت‌ها و سازمان‌ها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان به کار می‌رود. اصول مدیریت ارتباط با مشتری، چگونگی ایجاد موفق یک سیستم و اجرای آن را برای ارتباط با مشتریان از شروع و اجرای اولیه یک چنین سیستمی تا نگهداری آن در زمان های مختلف را اظهار می کند(اسکات و همکاران،2011).

 

  • کیفیت اطلاعات به اشتراک گذاشته شده سطوح: به اشتراک گذاشتن اطلاعات در سطوح مختلف شرکت، به عنوان یک روش اصلی برای بقاء شرکت ها به شمار می رود و به عنوان وسیله ای برای ایجاد یکپارچگی در زنجیره‌ی تامین، بکار گرفته می گردد. امروزه، با پیشرفت های ایجاد شده در زمینه‌ی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، به اشتراک گذاشتن اطلاعات تسهیل شده می باشد. به علاوه، به اشتراک گذاشتن اطلاعات در نهایت منجر به بهبود مزیت های رقابتی شرکت ها می گردد. که خود به کیفیت اطلاعات به اشتراک گذاشته شده نیز بستگی دارد(رضاییان،1390).

 

 

1-10 مراحل پژوهش

  • مرور ادبیات موضوع، مبانی نظری موضوع، و پیشینه پژوهش .
  • شکستن موضوع به فاکتور های تشکیل دهنده موضوع و تمرکز بیشتر به برنامه ریزی منابع سازمانی و مدیریت کیفیت زنجیره تامین.
  • طراحی و تدوین پرسشنامه و توزیع آن در میان اعضای نمونه آزمون.
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری نهایی.
  • ارائه راهکارهای پیشنهادی در جهت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی در مدیریت کیفیت زنجیره تامین.

تعداد صفحه :124

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com