متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت 

موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی

پایان نامه رای اخذ درجه ارشد

رشته مدیریت گرایش مدیریت جهانگردی

عنوان پروژه :

مطالعه قابلیتهای توسعه گردشگری رویداد در استان گلستان

(مطالعه موردی ، کورس اسبدوانی گنبد کاووس کاووس)

استاد مشاور:

مهندس سهند بنی کمالی

شهریور 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

استان گلستان به لحاظ موقعیت ممتاز طبیعی و جاذبه های گردشگری از شرایط ویژه ای برای گردشگران داخلی و خارجی برخوردار می باشد پس با بهره گیری از ظرفیت های بالقوه  در صورت برنامه ریزی مناسب می­توان این استان را  به یک مکان بی نظیر در گردشگری تبدیل نمود.

گردشگری رویداد گونه ای جدیدی از گردشگری می باشد که با سایر انواع گردشگری در پیوند می باشد. از میان اشکال متنوع رویداد ها بر گزاری کورس اسب دوانی گنبد کاووس کاووس می تواند بعنوان یک مقصد جدید و مهم برای گردشگرانی باشد که شور و هیجان مسابقات ورزشی را دنبال می کنند.

در این پایان نامه کوشش شده می باشد قابلیت های توسعه گردشگری رویداد ورزشی را در استان گلستان مورد مطالعه قرار دهیم، روش پژوهش حاضر توصیفی بوده که به شکل میدانی اجرا شده می باشد، جامعه آماری نمونه این پژوهش 375 نفر گردشگر بومی و غیر بومی بوده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته گردید. یافته ها نشان داد که بین توانمندی استان گلستان بدلیل تلفیقی از جاذبه های گردشگری و برگزاری رویداد اسب دوانی در جذب توریست و توسعه گردشگری ارتباط معنی داری هست.

 

واژگان کلیدی:

استان گلستان، گردشگری رویداد ورزشی، کورس اسب دوانی گنبد کاووس، توسعه گردشگری

 

فهرست مطالب

فصل اول. 1

مقدمه. 2

1-1 اظهار مسأله. 3

2-1 ضرورت و اهمیت پژوهش.. 6

3-1 سابقه پژوهش.. 8

4-1 کاربرد های متصور از پژوهش: 10

5-1 فرضیه یا سوالات پژوهش.. 10

6-1-تعریف نظری و عملیاتی واژگان. 11

6-1-1- گردشگری رویداد: 11

6-1-2- گردشگری رویداد ورزشی: 13

6-1-3- اسبدوانی: 15

فصل دوم. 16

مقدمه. 17

2-1-گردشگری.. 18

2-2-گردشگری جشنواره ها  و رویدادها 21

2-3- ویژگیهای بهترین رویدادها 25

2-4-مدیریت در رویدادها و جشنواره ها 26

2-5- تأثیر صنعت گردشگری در گسترش ورزش… 28

2-6- جایگاه تمدن اسب ترکمن در استان گلستان. 29

2-6-1- سرزمینی به نجابت اسب های ترکمن و سبزی جنگلهای گرگان. 29

2-6-2-ترکمن ها در گلستان. 30

2-6-3- آداب و رسوم ترکمن : 33

2-6-4-عید باستانی نوروز: 33

2-6-5- عید قربان: 33

2-6-6- ماه مبارک رمضان و عید فطر: 34

2-6-7- جشن شصت و سه سالگی: 35

2-6-8-رقص خنجر: 35

2-7-  راههای جذب گردشگر به وسیله صنعت اسب سواری: 36

2-7-1- صنعت اسب و پتانسیل بالای اشتغال‌زایی.. 36

2-7-2- صنعت اسب دوانی ایالات متحده آمریکا 39

2-8-شرط بندی در مسابقات اسب سواری.. 40

2-8-1-پیش بینی های مجاز باعث کمک به اقتصاد اسب می باشد… 44

2-9- اسب درمانی با هدف جذب گردشگر : 47

2-10- پرورش اسب در ایران. 49

2-11- موقعیت اسب ایران در سطح بین المللی.. 51

2-12-جایگاه ویژه اسبدوانی در بین مردم منطقه. 52

2-13- طبقه بندی رویداد. 54

2-14- مطالعه عوامل موثر در اندازه اثرات ناشی از گردشگری رویداد -. 55

2-15- تأثیرات ناشی از رویدادها -. 57

2-15-1-  تأثیرات اقتصادی.. 58

2-15-2- تأثیرات اجتماعی فرهنگی و روانشناختی.. 59

2-15-3- تأثیرات سیاسی.. 59

2-15-4-  تأثیرات تجاری.. 59

2-16- پیشینه پژوهش : 60

2-16-1- تحقیقات انجام شده در ایران. 60

2-16-2- تحقیقات انجام شده در خارج از ایران. 61

فصل سوم. 64

مقدمه. 65

3-1-جامعه آماری.. 65

3-2-نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 66

3-3-ابزار و شیوه جمع آوری اطلاعات… 67

3-4-روش میدانی.. 67

3-5-روش­های آماری.. 68

3-6-پایایی پرسشنامه: 69

3-7-روش آلفای کرونباخ.. 69

فصل چهارم. 71

مقدمه : 72

4-1-آمار توصیفی.. 73

4-2-طرح سوالات پژوهش: 75

4-3- فرضیات و آزمون های پژوهش.. 81

فصل پنجم. 91

مقدمه. 92

5-1- بحث و نتیجه گیری.. 92

5-2- پیشنهادات… 94

5-3- محدودیت ها 98

منابع و مأخذ: 99

مقدمه

گردشگری ، یکی از متنوع ترین و بزرگترین فعالیت های اقتصادی در دنیا به شمار می آید. این فعالیت نشان داده می باشد که می تواند به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال زایی، رشد و توسعه یک کشور تأثیر چشمگیری را اعمال کند. گردشگری دارای انواع گوناگونی زیرا : گردشگری تاریخی، فرهنگی، ماجراجویانه، ورزشی،‌ درمانی،روستایی، رویدادها و… می باشد. در نظر داشتن رویدادها در گردشگری دارای سابقه طولانی نیست. بعضی از رویدادها همچون مناسک حج از سابقه طولانی برخوردارند و با گذشت زمان، فعالان این رشته دریافته اند که با برگزاری یک رویداد می توان علاوه بر اهالی یک محل، توجه دیگر بازدید کنندگان، از سایر مناطق را نیز به آن محل جلب نمود.(رنجبریان، 1378)

برگزاری یک رویداد موجب اعتبار بخشی، توجه رسانه ها و سرازیر شدن سرمایه ها به یک محل می گردد، که در پی آن تامین هر چه بهتر نیازهای مردم محلی، رشد و توسعه یک منطقه را به همراه دارد.این نوع گردشگری را می توان از محدود راه کارهایی برشمرد که سبب بازدید دوباره گردشگر از یک محل و یا جذب گردشگران در ایام غیراز اوج سفر می گردد. یک رویداد ممکن می باشد به صورت متناوب و سالیانه (مناسک حج) یا چند سال یکبار (مسابقات جام جهانی فوتبال) برگزار گردد، و مدت زمان آن می تواند یک روزه، چند روزه تا چند هفته و در بعضی موردها یکساله (انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام) باشد. (مولادوست، 1391)

رویدادها دارای تنوع و گستردگی فراوان می باشند، و می توانند در برگیرنده یک رویداد ساده برای مردم محلی یک منطقه (مراسم امیری خوانی در استان مازندران) و یا در سطح کلان (برگزاری مسابقات المپیک) باشند. رویداد اسبدوانی گنبد کاووس تنها رویداد مهم ورزشی در حال برگزاری در استان گلستان می باشد. ()

1-1 اظهار مسأله

پیکره اقتصادی بسیاری از کشورها را گردشگری تشکیل می دهد که به عنوان دومین منبع درآمد بیش از 49 کشور در حال توسعه به حساب می آید. گردشگری راهبردی می باشد برای افزایش درآمد، فقرزدایی و توسعه می باشد که براساس پیش بینی WTO (سازمان جهانی گردشگری) در سال 2012 بیش از 6/8 درصد از اشتغال جهان را تشکیل می داد. بر طبق جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی WTO در سال 2010 ، بازار تقاضای گردشگری 935 میلیون گردشگر در سال 2013 ، حدود یک میلیارد دفتر در سال 2020 به عدد 6/1 میلیارد نفر خواهد رسید. (سقایی، 1385)

با در نظر داشتن سه عنصر مهم گردشگری یعنی جاذبه های فرهنگی، طبیعی و رویداد ، گردشگری مبتنی بر رویداد در طی 50 سال گذشته از مهمترین پدیده های اجتماعی و اقتصادی قرن بیستم بوده می باشد.در برگزاری فستیوال 800 ساله چین که به جشن اژدها معروف می باشد تا رخدادهای پرزرق و برق امروزی، رویدادها مقاصد گوناگون گردشگری قرار گرفته اند. در دهه های پایانی قرن بیستم طریقه برگزاری رویدادهای گوناگون در مقاصد مختلف چنان شتاب گرفته می باشد که گویا مسابقه ای در تدارک و برگزاری رویداد میان مقاصد گردشگری در جریان می باشد. این موضوع از آنجا که مسئله توسعه گردشگری در کشور در چارچوب سیاست های کلی نظام قرار دارد، می توان به عنصری جذاب برای معرفی طیفی به نسبت روزآمدتر و قابل توسعه تراز جاذبه ها در گردشگری بدل گردد. بدیهی می باشد نخستین گام در این مسیر شناخت انواع رویدادها و چگونگی مدیریت آنهاست. (برنجبریان و مزاهدی، 1385)

موضوعات گردشگری رویداد که تقریباً در تمامی جوامع هست و منبع مهمی برای جذب گردشگری می باشد، بسیار متنوع می باشد:

  1. جشن های فرهنگی مثل جشنواره ها، کارناوال ها، رخدادهای مذهبی مثل مناسک حج و یادبودها
  2. نشست های سیاسی و دولتی مثل جلسات سران، مراسم سلطنتی ، دیدارهای افراد سیاسی مهم
  3. هنر و سرگرمی مثل کنسرت های موسیقی و مراسم های اعطای جوایز مثل مراسم اسکار و فستیوال کن در فرانسه
  4. تجارت و جلسات تجاری، نمایشگاه های عرضه مصرف کنندگان
  5. کارگاههای آموزشی و علمی مثل کنفرانس ها و سمینارها و جشن های فارغ التحصیلی
  6. ورزش و رقابت های ورزشی مثل برگزاری المپیک و جام جهانی و مسابقات اسبدوانی
  7. رخدادهای خصوصی مثل عروسی های خاص، مهمانی ها و اجتماعی (گتز، دونالد ، 2004)

گردشگری رویداد ورزشی به گردشگرانی می گویند که تماشاگران زیادی برای دیدن قهرمان ورزشی و رویداد رقابت های ورزشی به سفر می طریقه. گذشته از رویدادهای ورزشی زیادی که در ایران برگزاری می گردد ، یکی از منحصر به فردترین رویدادهایی که توجه مردمان محلی را از دیرباز با شور و شوق فراوان به خود جلب کرده می باشد، مسابقات اسبدوانی صحرای ترکمن به خصوص کورس بهاره و پائیزه گنبد کاووس کاووس،  پایتخت اسبدوانی ایران می باشد. رویداد اسبدوانی گنبد کاووس کاووس در استان گلستان، با تلفیقی از فرهنگ اصیل ترکمن ، صنایع دستی ، آئین ها و سنت های قدیمی ، جایگاه خود را از دیرباز در بازار تقاضای داخلی با حجم زیاد از 7000 تا 30000 تماشاگر در هفته بدست آورده می باشد. (زیتونلی ، 1386)

سطح بالای تقاضای بومی در هر هفته نشان از قابلیت های فراوان و مثبتی می باشد که برای بدست آوردن توجه ملی نیاز به برنامه ها، توجه زیاد در بخش شناسایی دقیق و طرفداری همه جانبه دولت در پیشبرد برنامه و اجرای استاندارد و درخور بین المللی از زیرساخت های پیست تا جایگاه تماشاگران و غرفه های فروش مواد غذایی و  نگهداری و پرورش و نمایش اسب دارد که نیاز به توجه عزم ملی می باشد.تأثیر ها و مسئولیت ها در زمینه شناساندن این رویداد با تقویت تبلیغات و آگاه سازی بایستی طوری گسترش یابد که به عنوان یک برند اختصاصی برای مقاصد گردشگری قرار گیرد.

پیش بینی (شرط بندی) از دیگر جاذبه های خوشه ای مقصد گردشگری رویداد اسب دوانی می باشد که در کنار رقابت اسب ها و چابکسواران با هم می تواند میزبان گردشگرانی باشد که هیجان پیش بینی را در این رقابت ها تجربه کنند.

پتانسیل بالای رشد و توسعه این رویداد ورزشی که تقریباً به صحرای ترکمن تعلق دارد بیشتر به مقصود تأمین خواسته ها و علایق و نیاز مردم محلی شکل گرفته می باشد. این یک نیاز اساسی می باشد که آن را از منطقه فراتر بوده و به روی پیشرفت و گسترش و شناسایی آن فرصت هایی را در گستره ملی ایجاد کنیم تا حضور گردشگران خارج از استان را فراهم کنیم.

مسأله گردشگری و مؤلفه های اقتصادی، کارآفرینی، رشد و توسعه منطقه و سهم گرفتن از این بازار بزرگ و سرشار از درآمد این موضوع را می طلبد که قابلیت های موجود در منطقه را از دیدگاه علمی و آکادمیک مطالعه کنیم.

بازاریابی نادرست، معضلات سازمانی و تشکیلات ، وجود سازمان های موازی ، معضلات سرمایه گذاری دولتی و خصوصی، اشکال در سیستم زیر ساخت استاندارد مطابق با مسابقات کشورهای پیشرفته  ، کمبود تأسیسات اقامتی و هتل ها ، عدم وجود پرسنل آموزش دیده و کارآمد ، عدم ارائه خدمات مناسب ، عدم اجاره ورود بانوان به دیدن و شرکت در این رویداد سنتی و فرح انگیز را می توان مهمترین موانع در توسعه گردشگری ورزشی در سطح ملی دانست. (ناصری، 1385)

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه امکان سنجی بکارگیری مربی گری (Coaching) در فعالیت های آموزش و بهسازی منابع انسانی

این پژوهش بالتبع می باشد که با در نظر داشتن نظاره قابلیت ها از طرفی و وجود معضلات از طرفی دیگر راهی را برای توسعه این رویداد بزرگ ملی پیدا کند تا پس از شناسایی و تجزیه و تحلیل موضوع، الگویی را برای معرفی آن به عنوان مقصد گردشگری معرفی نماید.

1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش

توسعه سوارکاری = توسعه استان

 در مطالعه های صورت گرفته و اثبات شده کشور ایران یکی از ده کشور اول جهان از نظر جذابیت های گردشگری می باشد و از لحاظ تنوع زیستی و جاذبه های طبیعی رتبه پنجم در جهان را دارا می باشد. سیاست، قدرت اقتصادی و اقتصاد سیاسی و فرهنگی همه باعث شده می باشد که برای خلق رویدادهای مهم نوآوری داشته باشند تا گردشگران با انگیزه های قوی تر در رویدادها شرکت کنند و مخاطبان زیادتری در تغییرات و پیشبرد رویدادهای گردشگری سهیم باشند و در نتیجه بازاریابی ، سوددهی ، کلی فروشی و خرده فروش ها، سهم خود را از این رویدادها به نحو احسن ببرند. (پیکارد و رابینسون، 68)

در این بین استان هایی مانند استان گلستان که در یک منطقه طبیعی ، بکر، ساحلی و کوهستانی قرار دارد و دارای جاذبه های گردشگری ورزشی خاص هستند، می تواند مورد توجه گردشگران واقع شده و به عنوان مقصدی برای گذراندن اوقات فراغت با انگیزه تفریح و استراحت انتخاب شوند و در دوره زمانی خاص ، تعداد کثیری از گردشگران را به خود جلب کند. استان گلستان (نگارستان ایران) با طبیعت جادویی و جاذبه های فراوان ، معروف به گنجینه اکوتوریسم ایران دارای آبشارها و 500 جاذبه فرهنگی ، از توانایی گردشگری ورزشی فراوان برخوردار می باشد وجود ورزش سنتی اسبدوانی با 3 میدان ملی که پیست اسبدوانی گنبد کاووس کاووس با زیر ساخت مناسبی که اخیراً انجام شده می باشد، از جایگاه ویژه ای از نظر پتانسیل بالقوه و بالفعل گردشگری رویداد در کشور برخوردار می باشد. (زتیونلی، عبدالحمید ، 1386 ، کارکن ، لیلا ، 1390)پس تسریع در این فعالیت ، شناسایی و پژوهش درمورد این منطقه برای سرمایه گذاری و جذب گردشگران جهت توسعه ضروری گویا.

با برگزاری هفتگی رویداد اسبدوانی و سازوکارهای فراهم آمده و اثرات چندبخشی در فعالیت‌های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ، این پژوهش بدنبال آن می باشد که آغاز این رویداد گردشگری را شناسایی کامل کرده و قابلیت ها و پتانسیل های موجود را با نگاه دقیق تر مورد مطالعه قرار دهد. در ثانی با در نظر داشتن اینکه این رویداد منحصر به فرد در یک محیط طبیعی و بومی که در استان گلستان و در چهار محیط گنبد کاووس کاووس، بندرترکمن و آق قلا و در فصل تابستان در نوروزآباد تهران انجام می گیرد و اکثر بازدیدگنندگان از مردم منطقه ترکمن صحرا تشکیل می دهند، پس با کوشش و پی گیری ، این رویداد را از منطقه خارج کرده و توسعه و گسترش آن را به خارج از استان برای بازدیدکنندگان و گردشگران تعمیم دهیم.در این اظهار مولفه های توسعه در کشور شامل بخش های زیر می باشد:

  1. شناخت رویدادهای ورزشی و سنتی و توانمندکردن توسعه گردشگری (کارکن، 1390)
  2. تدوین استراتژی توسعه گردشگری ( اصفهانی ، 1387)
  3. تدوین بازاریابی گردشگری (هنرو ، 1390)
  4. مطالعه آمیخته های بازاریابی در صنعت گردشگری (عباسی ، 1389)
  5. تقویت تبلیغات و آگاه سازی در خصوص قابلیت های گردشگری منطقه و بهره گیری از تقویت توریسم فرهنگی و روستایی مبتنی بر رویداد اسبدوانی

با در نظر داشتن موضوعات مطرح شده ، هدف اصلی این پایان نامه و پژوهش ها و تحقیقات همانطور که از عنوان آن پیداست ، مطالعه و ا مکان سنجی گردشگری رویداد مبتنی بر کورس اسبدوانی گنبد کاووس می باشد که آیا این رویداد محلی قابلیت تبدیل شدن به یک رویداد ملی و خوش بینانه تر به یک رویداد بین المللی و ورود گردشگران خارج از استان و بین المللی هست یا خیر؟!

1-3- سابقه پژوهش

گویا برگزاری مسابقات و رویداد اسبدوانی پس از سالها برگزاری از نظر جذب مخاطب بومی به بلوغ خود رسیده می باشد. با وجود اهمیت این مهم تاکنون هیچ گونه قابلیت سنجی و مطالعه و تجزیه و تحلیل پژوهش جدی در خصوص این رویداد در ایران انجام نگرفته می باشد.

اما در خارج از ایران به دلیل اهمیت بالای گردشگری رویداد و مسابقاتی نظیر این پژوهش ها، کتاب ها و پایان نامه های زیادی نگاشته شده می باشد که در ذیل منابع خارجی و داخلی می آید:

  1. گردشگری رویداد، راهی به سوی بدست آوردن امتیاز از طریق رقابت نویسنده دونالدگتز (2002)
  2. گردشگری رویداد ، تعریف ، تکامل و پژوهش نویسنده ، دونالدگتز (2004) مقاله ای جامع در مورد گردشگری رویداد
  3. توریسم ورزشی ، شرکت کنندگان ، رویکردها و برگزارکنندگان (2004) نویسنده کریس بول و مایک وید
  4. گردشگری ، رویدادها و تغییرات اجتماعی ، دوباره سازی جهان، نویسندگان دیوید پیکارد و مایک رابینسون (2006)
  5. فستیوال ها ، رویدادها و گردشگری ، نویسنده ؛ برنادت کوئین (2009)
  6. توسعه گردشگری ورزشی ، نویسنده ؛ توماس هینج و جیمز هایمن (2010)

 و محققان داخلی به ترتیب سال و پژوهش عبارتند از :

  1. شناسایی توانمندی های گردشگری ورزشی استان گلستان (1386) ، پایان نامه کارشناسی ارشد، عبدالحمید زیتونلی ، رشته تربیت بدنی ، دانشگاه پیام نور تهران
  2. آیدین تاج زاده نمین (1389) ، بازاریابی بهترین راه توسعه گردشگری رویداد
  3. لیلا کارکن (1390) ، تأثیر برگزاری رویداد اسب دوانی در توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور تهران
  4. دکتر هاشم کوزه چیان (1390) تأثیر ابعاد کیفیت خدمات گردشگری در رضایت مندی گردشگران ورزشی

امید می باشد با انجام این پژوهش گامی در جهت شناسایی و شناساندن آن به عنوان یک رویداد قابل توجه و مهم برداشته باشیم.

1-4- کاربرد های متصور از پژوهش:

با انجام این پایان نامه تحقیقی و مطالعه امکان سنجی گردشگری رویداد در استان گلستان اولین سازمانی که متنفع از این شناسایی رویداد می شوند، فدراسیون اسبدوانی جمهوری اسلامی ایران می باشد. با رونق دادن و اثر بخشیدن به این بخش به عنوان یک رویداد مهم و بزرگ برای جذب تماشاگر، باعث پویایی این رویداد آمیخته با ورزش فرح انگیز باشد.از این پایان نامه به عنوان یک پژوهش پژوهشی در دانشگاه ها و علاقمندان به گردشگری رویداد می‌توانند بهره گیری کنند.

هیئت های سوارکاری استان ، هیئت هایی سوارکاری شهرستان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، آژانس های مسافرتی و تورگردانی و تمامی ارگان ها و سازمان هایی که در این بخش دخیل هستند می توانند باعث غنی ساختن تورهای گلستان گردی و شرکت در کورس اسب دوانی سهیم باشند.

1-5- فرضیه یا سوالات پژوهش

– بین گردش گری رویداد با کورس اسب دوانی گنبد کاووس کاووس ارتباط معنی داری هست.

– بین مسافران خارج استان با گردش گری رویداد اسب دوانی گنبد کاووس ارتباط معنی داری هست.

– بین پیشرفت های اقتصادی و گردشگری رویداد اسب دوانی گنبد کاووس ارتباط مستقیم هست.

– بین پیشرفت های فرهنگی – اجتماعی و گردشگری رویداد اسب دوانی گنبد کاووس ارتباط معنی داری هست.

– بین سطح درآمد ساکنین گنبد کاووس کاووس و گردشگری رویداد اسب دوانی گنبد کاووس ارتباط معنی داری هست.

– بین آلودگی محیط زیست و گردش گری رویداد اسب دوانی گنبد کاووس ارتباط معنی داری هست.

1-6- تعریف نظری و عملیاتی واژگان

1-6-1-گردشگری رویداد:

طبق نظریه میل و موریسون[1] توریسم به مجموعه فعالیتی اطلاق می گردد که در جریان مسافرت یک گردشگر اتفاق می افتد. این فرایند شامل هر فعالیتی از قبیل برنامه ریزی سفر، مسافرت به مقصد، اقامت، بازگشت و حتی یادآوری خاطرات آن نیز می گردد. همچنین فعالیت هایی را که گردشگر به عنوان بخشی از سفر انجام می دهد نظیر خرید کالاهای مختلف و تعامل میان میزبان و میهمان را نیز در بر می گیرد. به گونه کلی می توان هر گونه فعالیت و فعل و انفعالی را که در جریان سفر یک سیاحت گر اتفاق می افتد گردشگری تلقی نمود.

 این تعریف جامع میل و موریسون از جهانگردی شامل چهار مرحله از رفتار مصرف کننده می باشد که گاه با یکدیگر هم‌پوشانی دارند:

 ۱. فعالیت های قبل از سفر نظیر کسب اطلاعات، پرس و جو از اقوام و دوستان، نگهداری جا یا برنامه ریزی برای یک بازدید روزانه و آماده شدن برای سفر.

 ۲. انجام سفر از مبدا به مقصد و برعکس که احتمالا شامل توقف شبانه در مسیر نیز می گردد.

 ۳. فعالیت هایی که در مقصد انجام می گردد که ممکن می باشد به صورت یکنواخت و معین و بسیار متنوع باشد.

 ۴. فعالیت هایی که بعد از سفر انجام می پذیرد از قیبل چاپ عکس، گفتگو و بحث درمورد ی تجارب سفر.

همچنانکه که گردشگری یکی از سریعترین فعالیت های در حال رشد می باشد، در داخل گردشگری، رویدادها بیشتر و بیشتر اهمیت می یابند. (جانسن و همکاران[2]، 2003) بر طبق تعریف گتز[3] در سال 2001 از رویداد ، رویداد یک رخداد برجسته، نتیجه، کار و یا امری خاص می باشد. در دو دهۀ اخیر گردشگری رویداد، یکی از سریعترین بخشهای در حال رشد صنعت سفر و گردشگری بوده می باشد.(نیکلسون و همکاران، 2001[4]) همانطور که بخش تبلیغات و گردشگری نیوزلند نیز گردشگری رویداد یکی از بخشهای بسیار مهم و در حال رشد گردشگری بین المللی می باشد. گزارش داده می باشد امروزه، صنعت رویداد تقریبا 400 میلیارد دلار از تجارت سالانه را می سازد(گزارش سازمان جهانی، 2002). با رشد رویدادها، این صنعت بزرگ بخش ضروری‌هایی از بازار شامل بازاریابی، منابع انسانی، تجارت و روابط عمومی و غیره را تشکیل داده می باشد.(گولدبلات، 2002[5])گتز تصریح دارد که، رویدادها در طول دهه های اخیر، برای جوامع و مناطق گردشگری وسیله مهمی در بدست آوردن مزایا و تنوع اهداف اقتصادی، اجتماعی و محیطی شدهاند و در پی افزایش رقابت در میان مقاصد، پیگیری توسعه رویدادها به تجارتی بزرگ تبدیل شده می باشد(گتز، 2004) مردم بیشتر و بیشتر به انواع رویدادها علاقه‌مند میشوند و برای شرکت در رویدادهایی که نسبت به آن علاقه دارند به مکانهای دور سفر میکنند. بر طبق گفته گتز، این افراد بخش بازار گردشگری خودشان را، گردشگری رویداد قرار داده اند(گتز 1997)گردشگری رویداد به عنوان بخشی از بازار شامل افرادی می باشد که برای دیدن رویداد و یا شرکت در رویدادها سفر میکنند، یا کسانی که برای شرکت در رویدادها خارج از محل سکونتشان برانگیخته می­شوند.

تعداد صفحه :116

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

دسته‌ها: رشته مدیریت