متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

دانشکده اقتصاد و مدیریت دریایی

گروه حمل و نقل دریایی

پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی مدیریت حمل و نقل بین قاره ای     

عنوان:

مطالعه و اولویت بندی استراتژی های ممکن در مدیریت کانتینرهای خالی موجود در بندر خرمشهر

اساتید مشاور:

دامون رزمجوئی

دکتر محمد امین کوه بر

 

شهریور ماه 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده

.  این پژوهش راه کار بندر خرمشهر را در مورد معضل کانتینر های خالی، مطالعه می کند و علل اتخاذ استراتژی ها و عوامل مؤثر بر اندازه و مدیریت کانتینر های خالی را شناسایی می کند. برای انجام این پژوهش آغاز با مراجعه به ترمینال کانتینری خرمشهر ضمن نظاره ی طریقه مدیریت کانتینرهای خالی و مصاحبه با مسوولان بندر خرمشهر و همچنین نمایندگی کشتیرانی کانتینری هوپاد دریا در مورد استراتژی کانتینرهای خالی موجود در این بندر، اطلاعات جمع آوری گردید و با تکنیک سایپک شمایی از جریان کانتینر های خالی ترسیم گردید. پس از تعیین استراتژی های مدیریتی ممکن برای کاهش اندازه جابه جایی و هزینه کانتینرهای خالی با کمک جامعه ی خبرگان صنعت و با بهره گیری از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی به رتبه بندی آن ها پرداخته گردید. با بهره گیری از تکنیک واکاوی حالات خرابی به تجزیه و تحلیل معضلات مدیریت کانتینرها ی خالی پرداخته گردید. در نهایت اندازه صادرات و عدم تعادل تجاری کانتینری بندر خرمشهر به عنوان مهم ترین عوامل به وجود آورنده ی کانتینرهای خالی شناخته گردید.این پژوهش از نظر هدف، پژوهش کاربردی می باشد و از نظر ماهیت، در دسته ی پژوهش های آمیخته قرار می گیرد.نتایج پژوهش نشان دهنده ی آن می باشد که مطلوب ترین روش های مدیریت کانتینرهای خالی ایجاد یاردهای اختصاصی در محوطه های خارج از بندر خرمشهر و تکمیل بندر خشک و انتقال زمینی کانتینرهای خالی به بندر امام خمینی می باشد.

 بر اساس نتایج به کارگیری تکنیک واکاوی حالات خرابی، بیشترین اندازه معضلات در چرخه ی حرکت کانتینرها از ناحیه ی آسیب وارده به کانتینرها به دلیل عدم در نظر داشتن مسایل تخلیه ی بار و برخورد لیفتراک های وارد شده به درون کانتینر و مسایل گمرکی مربوط به بار کانتینرمی باشد

کلمات کلیدی:کانتینر خالی،بندر خرمشهر،ترمینال کانتینر خرمشهر،عدم تعادل تجاری.

 

 

فهرست مطالب

 

 
فصل اول کلیات پژوهش  
1-1 مقدمه 2    
1-2 اظهار مسأله 3    
1-3 ضرورت انجام پژوهش 5    
1-4پیشینه پژوهش 6    
1-5 اهداف پژوهش 7    
1-6 فرضیه ها و سوالات پژوهش 8    
  1-6-1 فرضیه ها 8    
  1-6-2 سؤالات 8    
1-7 مواد و روش انجام پژوهش 8  
  1-7-1 روش انجام پژوهش 8  
  1-7-2 روش و ابزار گردآوری اطلاعات 9  
  1-7-3 جامعه آماری و تعداد نمونه 10  
  1-7-4 روش تحلیل داده ها 10  
  1-7-5 جنبه جدید بودن و نو آوری 10  
1-8 محدودیت های پژوهش 11  
1-9 ساختار پژوهش 11  
            1-10 اختصار فصل                                                                                                    11  
فصل دوم ادبیات و پیشینه ی پژوهش  
2-1 مقدمه 13  
2-2 مطالعه لزوم جا به جایی کانتینر خالی 15  
                2-2 معرفی بندر خرمشهر(تاریخچه) 20  
2-3 معرفی ترمینال کانتینر خرمشهر 21  
2-4 تجهیزات ترمینال کانتینر 23  
  2-4-1 تجهیزات ساحلی 23  
  2-4-2 تجهیزات محوطه ای 23  
2-5 سیستم مدیریت امور ترمینال های کانتینری 24  
2-6 عوامل مؤثر بر اندازه کانتینرهای خالی یک بندر 25  
  2-6-1عوامل ریشه ای ایجاد معضل کانتینر خالی 25  
  2-6-1-1عدم تعادل در تجارت 26    
  2-6-1-2عدم تعادل در نرخ کرایه 27  
  2-6-1-3قیمت کانتینر جدید پیش روی هزینه حرکت خالی 28  
  2-6-1-4هزینه انبارداری بالا در نواحی با تقاضای زیاد 29  
2-7 پیشینه ی پژوهش 30  
2-8 اختصار فصل 53  
فصل سوم روش شناسی پژوهش    
3-1 روش و نوع پژوهش 55  
3-2 ابزارها و روش های جمع آوری داده ها 56  
     
  3-2-1.فرآیند تحلیل سلسله مراتبی 56  
  3-2-2.نمودار سایپک 60  
  3-2-3تکنیک واکاوی حالات خرابی 61  
                3-2-3-1معرفیتکنیکآنالیز حالات خرابی و اهداف آن 64  
3-4 اختصار فصل                                                                                                                  65  
 
        فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده های پژوهش      
4-1 مدیریت کانتینرهای خالی موجود در بندر خرمشهر                                                                     67  
4-2 استراتژی های بندر و کشتیرانی در ارتباط با کانتینرهای خالی موجود در بندر خرمشهر                                71  
4-3.نمودار سایپک جریان کانتینرهای خالی                                                                                   73  
4-4-رتبه بندی استراتژی های ممکن در مدیریت کانتینرهای خالی

 موجود در بندر خرمشهر با بهره گیری از فرایند تحلیل سلسله مراتبی             

74  
4-5-فاکتورهای مؤثر بر اندازه کانتینرهای خالی موجود در بندر خرمشهر 87  
   
4-6-تحلیل و مطالعه معضلات مدیریت کانتینرهای خالی  با در نظر گرفتن تمام عوامل درگیر در زنجیره و با بهره گیری از

تکنیک واکاوی حالات خرابی

 

 

89

 
4-7-اختصار فصل                                                                                                                 102  
            فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات    
5-1 نتیجه گیری 104  
5-2.پیشنهادات 110  
  5-2-1پیشنهادات کاربردی به خطوط کشتیرانی 110  
  5-2-2پیشنهادات کاربردی به  جامعه ی بندری و دولت 113  
5-3.پیشنهادات برای محققان آتی 120  
منابع و مآخذ 121  

 

مقدمه:

حمل و نقل کانتینری در سراسر دنیا طی سالهای2001 تا 2011 دو برابر شده می باشد و از 59 میلیونتی ای یو[1]به 118 میلیون تی ای یو رسیده می باشد(شرکت مشاوره ی حمل و نقل دِرِوری[2]، 2012 و گلوبال اینسایت[3]، 2011). فرستندگان کالا برای برقراری جریان حمل و نقل کانتینری به کانتینر خالی نیاز دارند که در صورت عدم وجود آن در محل صادرات، ناچار به بازآوری آن ها به مکان های مورد نظر می باشند(دی فرانسسکوو همکاران، 2009). بازآوری کانتینرهای خالی به جذب عدم تعادل حمل و نقلی و تجاری، به وسیله ی جابه جایی کانتینرهای خالی از نواحی دارای مازاد به نواحی دارای کمبود آ نها،کمک می کند(مون و همکاران، 2013). به هر حال اندازه بازآوری کانتینرهای خالی مهم می باشد:یک پنجم کانتینرهای دریایی  و 40 درصد از تمام کانتینرهایی که حمل زمینی می شوند خالی هستند(کارملیک و همکاران، 2012 و کونینگس، 2001). در سال 2005 تقریبا 82 میلیون کانتینر خالی در بنادر تخلیه و بارگیری شده اند(وجدانی و همکاران، 2011). هزینه ی مستقیم ناشی از لجستیک کانتینرهای خالی تنها برای متصدیان حمل و نقل به 33 بیلیون دلار در سال 2011 رسیده می باشد(نتبوم و همکاران، 2008 و وجدانی و همکاران، 2011). این هزینه های مستقیم شامل هزینه ی حمل و نقل، هزینه ی ترمینال و تعمیر و نگهداری می باشد(لون و همکاران، 2010) که این مساوی 10-7 درصد هزینه های عملیاتی متصدیان حمل و نقل می باشد و به دلیل درآمد های پایین اخیر متصدیان حمل و نقلی، سودآوری کلی آن ها به لجستیک و مدیریت کانتینرهای خالی بستگی دارد(فلامیگ و همکاران، 2011، الیوو و همکاران، 2005، فنگ و همکاران، 2008، لام و همکاران، 2007 و سانگ و همکاران، 2009). بازآوری کانتینرهای خالی هزینه های غیر مستقیم دیگری مانند ناوگان بزرگتر و تأثیر بر روی دیگر بازیگران زنجیره مانند شرکت های اجاره دهنده ی کانتینر و ترمینال ها و اپراتور دپو ها(لون و همکاران، 2010) و حتی مصرف غیرقابل بازگشت سوخت کشتی ها  را منجر می گردد(هاتمن، 2013).

1-2-اظهار مساله:

تا چند دهه ی گذشته حمل و نقل کالاها به ویژه در مسیر های طولانی دریایی با دشواری های بسیاری همراه بود. یکسان نبودن شکل بسته ها و معضلات مربوط به چیدمان کالاها در فضای محدود و در آمدزای انبار کشتی به گونه ای که حداکثر سود حاصل گردد، مهار کالاها در انبار، چیدمان کالاها در محوطه ها، تخلیه و بارگیری توسط نیروی انسانی و آسیب رسیدن به کالاها، زمان بر بودن عملیات، دزدی و آبدیدگی کالاها و . . . نمونه هایی از مسایلی هستند که متصدیان حمل و نقل با آن رو به رو بودند. اما با ورود کانتینر،  صنعت حمل و نقل دگرگون گردید. کانتینر، کاهش خسارات، کاهش وابستگی به نیروی انسانی و افزایش سرعت را به ارمغان آورد که مؤلفه های کلیدی در گسترش به کارگیری آن هستند(جلال کمالی،1389). ابعاد استاندارد کانتینر به بنادر سراسر جهان این امکان را داد تا منطبق با ابعاد استاندارد و از پیش تعریف شده ی کانتینر، به دستگاه های خودکار مجهز شوند و خدمات تخلیه و بارگیری بسیار سریعتری را ارایه دهند. این بسته ی مقاوم نیاز به انبار مسقف ندارد و چیدمان و مهار آن مشکل نیست و به دلیل بهره گیری از تجهیزات خودکار و نیز یکسان بودن شکل بسته ها،  هزینه های بندری آن به ازای هر تن کالا کاهش می یابد. با قرار گرفتن کالا ها در بسته ای بزرگتر تعداد فهرست های بسته بندیکاهش می یابد و به همان نسبت تعداد اسناد گمرکی نیز کاهش می یابند. به خاطر این مزیت هاست که امروز کشتی های غول پیکر کانتینری در آبهای جهان در حرکت اند و مفهوم اقتصاد مقیاس و جابه جایی انبوه کانتینرها را به وجود آوردند و تجارت کانتینری این گونه در سراسر جهان فراگیر گردید.

اما کانتینرها معایبی نیز دارند،کانتینرها شبیه یکدیگر هستند و در سراسر جهان با سرعت در حال جابه جایی؛که این کنترل کانتینرها و محتوای آنها را مشکل می سازد اما معضل نگران کننده تر این می باشد که کانتینرها بایستی پس از تخلیه در بندرمقصد به مبدأ کالا فرستاده شوند و اغلب مواقع، مسیر برگشت را خالی طی می کنند و حرکت کانتینر خالی یعنی هزینه. کانتینرها حدود 56 درصد از عمر خود را خالی طی می کنند و یا بیکار و بدون بار هستند. این واقعیت، اهمیت مطالعه در مورد بازگرداندن کانتینرهای خالی به چرخه ی درآمد زایی را نشان می دهد. اگر کانتینر می توانست در هر دو مسیر رفت و برگشت درآمدزایی کند بسیار به صرفه تر می گردید. صاحبان کانتینر و خطوط کشتیرانی از روشهایی برای کاهش تعداد حرکات کانتینرهای خالی بهره گیری می کنند که بهره گیری از کانتینرهای تاشو و یکبار مصرف و یا جمع آوری آنها در مراکز دپو یا همان ایستگاه های توزیع در مسیر های پر تردد مانند ی آن هستند.

در بعضی از بنادر، برای کاهش هزینه های اقتصادی کانتینر خالی،  اقداماتی نظیر بارگیری کانتینر با زباله های تر یا خشک همانند پلاستیک یاآهن قراضه،  امضاء تفاهمنامه با خطوط کشتیرانی برای ارایه تخفیف برای حمل کالاهای صادراتی و یا تخفیف در هزینه [4]THC (تخلیه و بارگیری کانتینر) انجام می گردد. ایجاد شهرک های صنعتی در اطراف بنادر و تبدیل مواد اولیه وارداتی به کالای نهایی که زمینه صادرات مجدد و ایجاد ارزش افزوده را برای کشور رقم خواهد زد، از دیگر اقدامات مدیریت های بنادر جهان برای کاهش معضل “کانتینر خالی ” می باشد. ایجاد مناطق ویژه اقتصادی نیز در همین راستا می باشد که توجه بیشتر مسوولین امر را به تسهیل قوانین و تکمیل زیر ساخت های این مناطق می طلبد. حال اقدامات بنیادی تری که می تواند مورد عنایت مسوولین وزارت راه و سازمان بنادر قرار گیرد و تا امروز مورد کم توجهی و غفلت واقع شده می باشد، توجه بیشتر به مقوله حمل و نقل چند وجهی و ایجاد بنادر خشک در نقاط مختلف کشور، به خصوص در مناطقی که علاوه بر نزدیکی به مراکز اصلی تولید کالا،  به کریدورهای اصلی کشور نیز متصل می باشد، از نکات دیگر می باشد.

در بین بنادرکشور، بنادر صادراتی با کمبود کانتینر خالی روبه رو هستند؛ از طرفی دیگر بنادر وارداتی به دلیل اینکه اندازه واردات کالاها نسبت به صادرات آن بیشتر می باشد،  با مازاد کانتینر خالی رو به روهستند که تکمیل بندر خشک در اطراف این بنادر را ضروری می سازد؛ همچنین جابه جایی کانتیرهای خالی خطوط کشتیرانی مختلف توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی به و از بنادر امام (ره)،  خرمشهر و عسلویه،  می تواند از دیگر اقدامات اثر بخش باشد. در پایان بایستی اضافه نمود، مهمترین دلیل بروز معضل “کانتینرخالی”، صادرات ناچیزغیرنفتی کشور(بدون احتساب میعانات گازی) می باشد که افزایش کانتینرخالی را در پی دارد. این نکته در خور توجه می باشد که،  افزایش صادرات در گرو تصحیح بسیاری از موضوعات کلان اقتصادی مانند بهبود فضای کسب وکار ،  در نظر داشتن بخش خصوصی و ایجاد فضای غیر رانتی و ثبات در قوانین و. . . می باشد.

پژوهش حاضر به مطالعه استراتژی مدیریت کانتینرهای خالی موجود در بندر خرمشهر می پردازد و مدیریت این معضل را در این بندر به عنوان یکی از بنادر فعال تجاری ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

1-3- ضرورت انجام پژوهش‌:

نتیجه وقوع معضل کانتینرهای خالی در بندر خرمشهر،  علاوه براینکه هزینه های واردات را افزایش می دهد، وابستگی به بنادر دیگر کشورها را در پی دارد و عملاً استقلال اقتصادی کشور نیز با مخاطره روبه رو خواهد گردید. از زمانی که با ورود کانتینر به عرصه حمل و نقل کالا، این حوزه دچار تحول گردید تا به امروز همچنان مشکل عدم توازن بین ورودی و خروجی کانتینر به بنادر، پا بر جاست این ناهماهنگی بین واردات و صادرات کالا، معضل کانتینر خالی را به وجودآورده می باشد. مهمترین آسیب اقتصادی از این ناحیه، متوجه خطوط کشتیرانی می باشد؛ از آنجایی که کانتینر جزو دارایی های این خطوط بوده و برای تهیه آن هزینه های بسیاری صرف شده می باشد،  زمانی که کانتینرهای یک کشتی در اسکله بندر تخلیه می گردد،اگر ظرف مدت کوتاهی این کانتیرها مجدداً به چرخه عملیاتی خطوط کشتیرانی باز نگردند، این شرکت ها از سرمایه خود نمی توانند بهره برداری درستی داشته باشند،  پس ناگزیر تصمیم به ترک آن بندر می گیرند،  که در این صورت،  بازنده اصلی مناطق اطراف این بنادر یا حتی کشوری که دچارعدم توازن در صادرات و واردات می باشد، خواهد بود(وبسایت نیوز هاب،1394).البته معضل کانتینرهای خالی درهمه بنادر جهان هست، اما اندازه موفقیت این بنادر در کاهش این پدیده، نیز با هم متفاوت می باشد.

بندرخرمشهر یکی از بنادر مهم و کلیدی در کشور ایران می باشد که با برخورداری از موقعیت استراتژیک نقشی اساسی در اقتصاد کشور دارد.ترمینال کانتینری بندرخرمشهر به عنوان یکی از ترمینال های مهم این بندر، عاملی تاثیرگذار بر اقتدارو توسعه ی این بندر می باشد و با گسترش تجارت کانتینری تأثیر مهمی در فعالیت تجاری بندر خرمشهر بازی می کند، زیرا که در دنیای  امروز می توان گفت تقریبا تمام کالاها با انواع کانتینرها حمل می شوند و در سراسر دنیا در حال حرکت اند و عدم به کارگیری و پیشرفت روز افزون در کانتینریزاسیون به معنای عقب ماندن کشور از تجارت و توسعه می باشد. امروزه این نگاه که کالاها به سمت بنادر در حرکت هستند منسوخ شده و بنادر بایستی تمام کوشش خود را برای جذب کالاها و تجار به کار گیرند و با ارایه ی خدمات با ارزش افزوده با هزینه ی مناسب برای طرفین و نیز سایر حلقه های زنجیره تأمین سود و مطلوبیت ایجاد کنند.فعالیت های بنادر بایستی به گونه ای برنامه ریزی شوند که با کمبود کانتینر خالی مواجه نشود. کمبود کانتینر خالی صادرات کشور را تهدید می کند و زیاد بودن کانتینر های خالی در بندر دیگر یعنی هزینه انبارداری، بیکار بودن کانتینر و هزینه فرصت. با در نظر گرفتن هزینه و فاصله، کانتینرهای خالی در سراسر کشور یا در یک منطقه توزیع می گردند تا برای تجارت کشور مشکلی یا مانعی به وجود نیاید. این پژوهش راه کار بندر خرمشهر و صاحبان کانتینر را در مورد کانتینر های خالی موجود در بندر خرمشهر، مطالعه و علل اتخاذ استراتژی ها و عوامل مؤثر بر اندازه و مدیریت کانتینر های خالی را مطالعه می کند.

1-4پیشینه پژوهش

با وجود اهمیت بحث کانتینرهای خالی در صنعت حمل و نقل،  به ویژه حمل و نقل دریایی و تحقیقات بسیار زیاد انجام شده در زمینه ی کانتینرهای خالی به وسیله ی محققان سراسر دنیا، سهم کشور ایران از این تحقیقات نزدیک به صفر می باشد. درادامه اختصار ای از مطالعات خارجی موجود در این حیطه آورده شده اند.

چونگ و همکاران سال 2002به مطالعه تاثیرمدت افق برنامه ریزی بر مدیریت کانتینرهای خالی در شبکه های بین وجهی پرداخته اند.با بهره گیری از مدل سازی ریاضی،مدلی ارایه شده می باشد که ضمن اینکه هزینه ها را حداقل می سازد به موقع نیز کانتینر خالی در اختیار مشتری قرار می گیرد.مطالعه ی موردی این پژوهش رود می سی سی پی می باشد.نتایج این پژوهش نشان دهنده ی آن می باشد که با وجود آن که طول افق برنامه ریزی به نوع شبکه های بین وجهی و شرایط آنها بستگی دارد هرچه مدت افق برنامه ریزی بلندمدت تر باشد امکان بهره گیری از گزینه های ارزان تر (مانند بارج ها) و کم سرعت تر در برنامه ها و دوره های  زمانی نزدیکتر بیشتر می گردد. 

شینتانی و همکارانسال 2005 به طراحی مسیرشبکه های کشتیرانی لاینری کانتینری با در نظر گرفتن کانتینر های خالی پرداخته اند.آنها اظهار می کنند که در تمام شیوه های حمل و نقلی حرکت خالی وسیله نقلیه به دلیل عدم توازن بین نقطه ی مبدأ و مقصد هست.از آنجایی که این حرکت خالی بر مدیریت ناوگان و سراسر لجستیک اثر گذار می باشد اخیرا توجه زیادی به این مساله شده می باشد.این مقاله مساله ی طراحی مسیر کانتینرها را با در نظر گرفتن دو زیر مساله دنبال می کند.مبحث اول مربوط به کانتینرهای پر و بارگیری شده می باشد و در قسمت دوم به وجود کانتینرهای خالی در کشتی پرداخته می گردد به تعبیری  برای طراحی شبکه و مسیریابی کشتی های کانتینری به جای جدا کردن کانتینرهای پر و خالی  به در نظر گرفتن همزمان وجود کانتینر پر و خالی در کشتی پرداخته شده می باشد و با بهره گیری از الگوریتم ژنتیک تعدادی بنادر را به عنوان بندر مقصد معرفی کرده و در اقدام به کارگرفتن این روش منجر به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد شرکت های کشتیرانی شده می باشد.

       لام و همکاران در سال 2007، از برنامه ریزی پویا برای مکان یابی مجدد کانتینرهای خالی بهره گیری می کنند. یک مدل برای دو سفر و دو بندر ارایه شده می باشد  و این مدل به چند سفر و چند بندر قابل بسط می باشد.

ولف و همکارانسال 2012، مساله ی کانتینرهای خالی را در منطقه ی بالتیک مطالعه کرده اند.آنها اظهار می کنند که در حالی که در سالهای 2005-2010 اندازه سهم جابه جایی کشورهای جهان از کانتینرهای خالی (مانند امارات )20درصد بوده می باشد در منطقه بالتیک 21 تا  26درصد کانتینر خالی جا به جا شده می باشد و راهکارهای زیر را برای حل این مساله ضروری می دانند:

کاهش هزینه های مکان یابی مجدد برای کانتینر خالی شده،استانداردسازی جریان اطلاعات،ردیابی و قابلیت دانستن محل کانتینر،کنترل فرایند عملیات در ترمینال،قیمت گذاری،ادغام های عمودی و افقی،هماهنگی زیر ساخت ها و رو ساخت ها و مطالعه موقعیت بازار.

    جان و همکاران نیز در سال 2014 یکی از جدیدترین تحقیقات در زمینه ی کانتینرهای خالی را ارایه داده اند. آن ها حرکات و جا به جایی کانتینرهای خالی 9 کریر بزرگ که 46 درصد سهم بازار را برعهده داشته اند برای هر ماه ثبت کرده اند و بر اساس آمار ثبت شده به این نتیجه رسیده اند که به گونه میانگین 5 تا10 درصد جا به جایی کانتینرهای خالی به وسیله ی همکاری بین خطوط مختلف قابل پوشش می باشد.

1-5- اهداف پژوهش: 

از انجام این پژوهش اهدف زیر دنبال می گردد:

  1. هدف اصلی:شناساییو اولویت بندی استراتژی های ممکن در مدیریت کانتینر های خالی در راستای بازگرداندن آنها به چرخه ی اقتصاد و درآمدزایی و کاهش هزینه های شرکت های کشتیرانی در بندر خرمشهر

اهدف فرعی:

1.شناسایی عوامل مؤثر بر اندازه کانتینر های خالی یک بندر

2.مطالعه اندازه و نحو ه ی اثرگذاری عوامل مؤثر شناسایی شده بر تعداد کانتینرهای خالی بندر خرمشهر

3.شناسایی چالش ها و معضلات موجود در مدیریت کانتینرهای خالی موجود در بندر خرمشهر

 

1-6- فرضیه ها/ پیش فرض ها و سوالات پژوهش:

1-6-1-فرضیه ها

با در نظر داشتن اینکه این پژوهش از نوع استقرایی می باشد در آغاز فاقد فرضیه می باشد.

1-6-2-سوالات

  1. ترمینال کانتینری خرمشهر چگونه جریان کانتینر های خالی را مدیریت می کند؟
  2. چه فاکتورهایی بر تعداد و اندازه کانتینر های خالی در بندر موثر می باشد؟
  3. معضلات موجود در زمینه کانتینر های خالی از کجا سرچشمه می گیرند و چه نتایجی به بار می آورند؟

 

1-7- مواد و روش انجام پژوهش:

1-7-1- روش انجام پژوهش:

این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی می باشد و از نظر ماهیت، در دسته ی پژوهش های ترکیبی یا آمیخته قرار می گیرد و از آنجایی که شناسایی عوامل تأثیر گذار در روش پژوهش کیفی پیش نیاز تحلیل داده ها در روش کمی پژوهش می باشد از این رو در دسته ی تحقیقات آمیخته ی اکتشافی جای دارد.  پس به مقصود جمع آوری اطلاعات بخش کیفی پژوهش در آغاز با مراجعه به ترمینال کانتینری خرمشهر ضمن نظاره ی طریقه مدیریت کانتینرهای خالی و مصاحبه با مسوولان ارشد ترمینال کانتینر در مورد استراتژی این بندر در راستای مدیریت کردن کانتینرهای خالی،  اطلاعات جمع آوری می گردد و با روش سایپک([5]SIPOC)شمایی از جریان کانتینر های خالی ترسیم می گردد. هدف از ترسیم نمودار سایپک مشخص کردن عوامل درگیر و فرایند کانتینرهای خالی در بندر خرمشهر  به مقصود ساده سازی درک جریان آن می باشد ضمن آنکه پس از ترسیم چنین قالبی،عوامل درگیر در فرایند آن به راحتی شناسایی شده و در این حالت می توان به تأثیر و معضلات ایجاد شده توسط عوامل زنجیره ی تأمین آن پرداخت که یکی از اهداف این شکل گیری می باشد. پس از انجام مصاحبه با مسوولان آگاه از مسأله ی کانتینرهای خالی در صنعت که شناسایی آنان از طریقبه کارگیری روش گلوله ی برفی در بندر خرمشهر و در نهایت تشکیل یک جامعه ی هدف 10 نفره از افراد متخصص و خبره-که مدیران و مسوولان ارشد ترمینال کانتینری خرمشهر و نمایندگی یک شرکت کشتیرانی کانتینری در خرمشهر- می باشند، استراتژی های مدیریتی کانتینرهای خالی در این بندر تعیین گردید. همچنین عوامل مؤثر بر اندازه کانتینرهای خالی بندر خرمشهر و چگونگی ی مدیریت این معضل در سراسر کشورشناسایی گردید و پس از شناسایی عوامل مؤثر در روش کیفی پژوهش به تحلیل های کمّی و آماری پرداخته گردید. در بخش کمّی در آغاز،  استراتژی های بندر و کشتیرانی در راستای مدیریت معضل کانتینر خالی با کمک تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP[6]) و اعمال میانگین نظرات  15 نفر ازخبرگان صنعت در کشتیرانی و بندر خرمشهر رتبه بندی گردید.هدف از به کارگیری روش تحلیل سلسله مراتبی اولویت بندی گزینه های مدیریتی موجود برای معضل کانتینرهای خالیبر اساس مقادیر کمّی شده ی عوامل اثرگذار بر چگونگی ی مدیریت کانتینرهای خالی همچنین، روشن ساختن علت به کارگیری راه کارهای اجرایی بر اساس مقادیر کمّی می باشد. در آخرین بخش کمّی با به کارگیری نظرات تیمی و به کارگیری تکنیک واکاوی حالات خرابی(FMEA[7]) معضلات مربوط به هر یک از بخش های حرکت یک کانتینر شناسایی و توسط متصدی بخش مربوطهرتبه دهی گردید. بدین مقصود به مسوولان بندری، مدیر شعبه شرکت کشتیرانی کانتینری «هوپاد دریا»، ناظر عملیات و بارشماران، مدیر و رییس ترمینال کانتینرخرمشهر و همچنین صاحبان کالا مراجعه گردید.

  1. 1. واحد اندازه گیری کانتینر یا واحد اندازه گیری معادل بیست فوت( Twenty Foot Equivalent Unit)

[2]. Drewry

[3]. Global insight

[4]. مخفف عبارت:Terminal Handling Charge

[5].Supplier,Input,Process,Output,Customer

[6].Analytical Hierarchical Process

[7].Failure Mode and Effect Analysis

تعداد صفحه:141

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری در استان گلستان
دسته‌ها: رشته مدیریت