متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

موسسه آموزش عالی فارابی

تحصیلات تکمیلی مدیریت

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

رشته مدیریت فناوری اطلاعات

( گرایش منابع اطلاعاتی )

 

تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند بابلسر از دید معلمان

 

استاد مشاور :

دکتر علی رضا ربیع

 

شهریور 90

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده

هدف کلی این مطالعه ، مطالعه تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات ( فاوا ) در توانمندسازی دانش آموزان اعم از افزایش و بهبود در سطح یادگیری ، پیشرفت تحصیلی ، خلاقیت ، انگیزه ، مشارکت درسی و روحیه پژوهشی دانش آموزان می باشد . سوالات این پژوهش عبارتند از : سوال اصلی : آیا فاوا موجب توانمندسازی دانش آموزان در مدارس هوشمند می گردد؟ و سوالات فرعی : 1) آیا فاوا بر سطح یادگیری دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 2) آیا فاوا بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 3) آیا فاوا بر خلاقیت دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 4) آیا فاوا بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 5) آیا فاوا بر افزایش فعالیت های گروهی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 6) آیا فاوا در افزایش روحیه پژوهشی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟

روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد . جامعه آماری شامل کلیه آموزگاران مدارس هوشمند شهرستان بابلسر در سال تحصیلی 90 – 89 می باشند . حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 91 نفر تعیین گردید . روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید . روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی می باشد که در روش میدانی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته ی بسته پاسخ بهره گیری شده می باشد ، برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ بهره گیری گردید که ضریب آلفای پرسشنامه ، 84/0 محاسبه گردید . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزارSPSS  و Excel بهره گیری گردید .

پس از تجزیه و تحلیل داده ها ، سوال اصلی و سوالات فرعی پژوهش مورد تایید واقع شدند .

 

واژه های کلیدی : فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش الکترونیکی، مدارس هوشمند، انگیزش

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                           صفحه

فصل اول : کلیات پژوهش………………………………………………….. 13-1

1-1 ) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………… 1

1-2 ) تعریف موضوع و اظهار مساله……………………………………………………………………………………………. 2

1-3 ) اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………………… 4

1-4 ) اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………… 6

1-5 ) سوال اصلی و سوال های ویژه پژوهش……………………………………………………………………………. 7

1-6 )  قلمرو پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. 8

1-7 ) روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………. 8

1-8 ) جامعه و نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………. 8

1-9 ) روش گرد آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………….. 9

1-10 ) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:…………………………………………………………………………………… 9

1-11 ) ساختار کلی پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 9

1-12 ) تعاریف مفاهیم پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 10

1-12-1 ) تعاریف عملیاتی…………………………………………………………………………………………. 10

1-12-2 ) تعاریف نظری……………………………………………………………………………………………… 12

فصل دوم ادبیات پژوهش……………………………………………………………     92-14

2-1 ) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. 14

2-2 ) فاوا در آموزش و پرورش……………………………………………………………………………………………….. 14

2-2-1) اهمیت فاوا در آموزش و پرورش کشور……………………………………………………………………. 14

2-2-2 ) علت های بهره گیری از فاوا در آموزش………………………………………………………………………………. 15

2-2-3 ) توجه های توسعه فاوا……………………………………………………………………………………………… 16

2-2-3-1) توجه ظهور کننده………………………………………………………………………………………….. 17

2-2-3-2) توجه کاربردی………………………………………………………………………………………………… 17

2-2-3-3) توجه ترکیبی ( ادغامی )………………………………………………………………………………. 18

2-2-3-4) توجه تحولی…………………………………………………………………………………………………… 18

2-2-4) ماتریسی برای توسعه فاوا در مدارس……………………………………………………………………….. 19

2-2-5 ) مراحل اجرای برنامه های فاوا در آموزش و پرورش………………………………………………. 23

2-2-5-1) مرحله اول : تا پایان برنامه سوم توسعه…………………………………………………………. 24

2-2-5-2 ) مرحله دوم : تا پایان برنامه چهارم توسعه……………………………………………………. 24

2-2-5-3 ) مرحله سوم : پایان برنامه پنجم توسعه………………………………………………………… 25

2-2-6 ) مراحل توسعه فاوا در آموزش و پرورش ایران از ابعاد علمی و نظری………………….. 26

2-2-6-1)ورود فاوا به صورت ابزار مدیریت در ساختار اداری و … ……………………………….. 26

2-2-6-2) ورود فاوا به مثابه یک درس در آموزش و پرورش ………………………………………. 26

2-2-6-3 ) تغییر نگاه به فاوا و تکوین جهت گیری کلی ……………………………………………… 26

2-2-6-4 ) توسعه ی فاوا در چارچوب طرح تکفا …………………………………………………………. 27

2-2-7 ) مطالعه های موردی در برنامه های ملی فاوا در کشورهای دیگر…………………………… 27

2-2-7-1 ) کشور بلغارستان……………………………………………………………………………………………… 27

2-2-7-2 ) کشور چین……………………………………………………………………………………………………… 29

2-2-7-3 ) آموزش و پرورش امریکا ……………………………………………………………………………….  31

2-2-7-4 ) کشور دانمارک……………………………………………………………………………………………….. 31

2-2-7-5 ) کشور اندونزی…………………………………………………………………………………………………. 32

2-2-7-6 ) کشور برزیل……………………………………………………………………………………………………. 33

2-2-7-7 ) کشور مالزی……………………………………………………………………………………………………. 34

2-2-8 ) موانع بکارگیری فاوا در آموزش و پرورش………………………………………………………………. 36

2-2-8-1 ) موانع زیر ساختی – فنی ……………………………………………………………………………..  36

2-2-8-2 ) موانع فردی ……………………………………………………………………………………………………. 37

2-2-8-3 ) موانع اقتصادی ………………………………………………………………………………………………. 39

2-2-8-4 ) موانع فرهنگی – آموزشی ……………………………………………………………………………  40

2-2-9 ) یادگیری الکترونیکی یا آموزش الکترونیکی……………………………………………………………. 42

2-2-10 ) فاوا و ارتقاء یادگیری دانش آموزان………………………………………………………………………. 45

2-2-11 ) تأثیر های  یاددهی _ یادگیری فاوا…………………………………………………………………….. 46

2-2-11-1 ) تأثیر فاوا در تسهیل یاددهی – یادگیری………………………………………………….. 47

2-2-11-2 ) تأثیر فاوا در انگیزش یادگیری  ………………………………………………………………… 49

2-2-11-3 ) تأثیر فاوا در یادگیری شاگرد محور…………………………………………………………… 50

2-2-11-4 ) تأثیر فاوا در سنجش و ارزیابی………………………………………………………………….. 54

2-2-11-5 ) تأثیر فاوا در بهبود و ارتقای مهارتهای تفکر………………………………………………. 56

2-2-12 ) صلاحیت های مورد نیاز معلمان در فرایند یاددهی– یادگیری مبتنی بر فاوا….. 59

2-2-12-1 ) صلاحیت های ارتباطی – اطلاعاتی………………………………………………………….. 59

2-2-12-2 ) صلاحیت در بهره گیری از فاوا……………………………………………………………………….. 61

2-2-12-3 ) صلاحیت رسانه ای معلم……………………………………………………………………………. 62

2-2-13) مدارس هوشمند……………………………………………………………………………………………………… 65

2-2-14 ) علل تاسیس مدارس هوشمند……………………………………………………………………………… 66

2-2-15 ) اهداف مدارس هوشمند……………………………………………………………………………………….. 68

2-2-16 ) انتخاب محتوا در مدرسه هوشمند……………………………………………………………………….. 69

2-2-17 ) فرایند تمرین و تکرار در مدرسه هوشمند………………………………………………………….. 70

2-2-18 ) آزمون در مدرسه هوشمند……………………………………………………………………………………. 70

2-2-19 ) راهبردهای توسعه مدارس هوشمند……………………………………………………………………. 71

2-2-20 ) زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات در مدارس هوشمند…………………………… 72

2-2-21 ) ساختار اجرایی مدارس هوشمند…………………………………………………………………………. 74

2-2-21-1 ) تبیین وظایف مدیر مدرسه هوشمند………………………………………………………….. 74

2-2-21-2 ) تبیین وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات در مدرسه هوشمند………………. 75

2-2-21-3 ) تبیین وظایف معلمان مدرسه هوشمند………………………………………………………. 75

2-2-21-4 ) تبیین وظایف دانش آموزان مدرسه هوشمند…………………………………………….. 77

2-2-21-5 ) تبیین وظایف اولیای دانش آموزان مدرسه هوشمند…………………………………. 77

2-2-22 ) موانع موجود در راه توسعه ی مدارس هوشمند در کشور…………………………………. 78

2-3 ) مبانی عملی پژوهش  …………………………………………………………………………………………………….. 79

2-3-1 ) تحقیقات انجام شده در داخل کشور………………………………………………………………….. 79

2-3-2 ) تحقیقات انجام شده در خارج کشور………………………………………………………………….. 84

فصل سوم روش شناسی پژوهش………………………………………………….. 98-93

3-1 ) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. 93

3-2 ) نوع و روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 93

3-3 ) جامعه آماری پژوهش………………………………………………………………………………………………………. 93

3-4 ) نمونه آماری (فرمول نمونه گیری، چگونگی محاسبه و انتخاب نمونه)…………………………….. 94

3-5 ) روش جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………….. 94

3-6 ) ابزار جمع‌آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………… 94

3-7 ) روایی ابزار اندازه گیری………………………………………………………………………………………………….. 96

3-8 ) پایایی ابزار اندازه گیری………………………………………………………………………………………………….. 96

3-9 ) روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات……………………………………………………………………………….. 98

فصل چهارم   تجزیه و تحلیل داده ها………………………………….. 127-99

4-1 ) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. 99

4-2 ) تحلیل توصیفی داده ها بر مبنای ویژگی های فردی آزمودنی ها…………………………….. 100

4-2-1 ) تحلیل توصیفی متغیر جنسیت ………………………………………………………………. 100

4-2-2 ) تحلیل توصیفی متغیر گروه سنی……………………………………………………………. 101

4-2-3 ) تحلیل توصیفی متغیر اندازه تحصیلات………………………………………………….. 102

4-2-4 ) تحلیل توصیفی متغیر سابقه تدریس در آموزش و پرورش پاسخگویان.. 103

4-2-5 )  تحلیل توصیفی متغیر سابقه تدریس در مدارس هوشمند پاسخگویان. 105

4-2-6 ) تحلیل توصیفی متغیر گذراندن دوره مهارتهای عمومی کامپیوتر…………. 106

4-3 ) تحلیل توصیفی متغییرهای پژوهش……………………………………………………………………………. 108

4-3-1 ) تحلیل توصیفی متغیر سطح یادگیری…………………………………………………….. 108

4-3-2 ) تحلیل توصیفی متغیر پیشرفت تحصیلی………………………………………………… 109

4-3-3 ) تحلیل توصیفی متغیر خلاقیت دانش آموزان…………………………………………. 110

4-3-4 ) تحلیل توصیفی متغیر انگیزش تحصیلی…………………………………………………. 111

4-3-5 ) تحلیل توصیفی متغیر فعالیت های گروهی دانش آموزان…………………….. 113

4-3-6 ) تحلیل توصیفی متغیر روحیه پژوهشگری دانش آموزان……………………….. 114

4-4 ) تحلیل استنباطی داده ها……………………………………………………………………………………………… 115

4-4-1 ) سوال ویژه نخست :…………………………………………………………………………………… 115

4-4-2 ) سوال ویژه دوم :………………………………………………………………………………………… 117

4-4-3 ) سوال ویژه سوم :……………………………………………………………………………………….. 119

4-4-4 ) سوال ویژه چهارم :……………………………………………………………………………………. 120

4-4-5 ) سوال ویژه پنجم :……………………………………………………………………………………… 122

4-4-6 ) سوال ویژه ششم :……………………………………………………………………………………… 124

4-4-7 ) سوال اصلی :……………………………………………………………………………………………… 126

فصل پنجم   نتیجه گیری و پیشنهادها……………………………….. 135-128

5-1 ) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. 128

5-2 ) یافته های پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. 128

5-3 ) بحث و تفسیر………………………………………………………………………………………………………………… 129

5-4 ) نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………….. 131

5-5 ) محدودیت ها و معضلات پژوهش…………………………………………………………………………………. 132

5-5-1 ) محدودیت های در کنترل محقق……………………………………………………………………… 132

5-5-2 ) محدودیت های خارج از کنترل محقق…………………………………………………………….. 132

5-6 )پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج پژوهش………………………………………………………………………….. 130

5-7 ) پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی…………………………………………………………………………………. 135

فهرست منابع و ماخذ………………………………………………………………………… 136

پیوست ………………………………………………………………………………………………… 149

پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………. 149

چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………. 153

) مقدمه

انقلاب ارتباطات و اطلاعات سرعت اقتصاد ، فرهنگ ، و سیاست جهان را دستخوش دگرگونی می کند و جهان را عملا به یک « دهکده جهانی[1] » تبدیل می کند . با بهره گیری از امکانات این فناوری ، رخدادهایی که در هر گوشه از کره زمین رخ می دهد در کمترین زمان به سراسر جهان مخابره می گردد ( شکفته ، 1387 : 41) .

در عصری که اطلاعات همیشه و همه وقت در دسترس دانش آموزان می باشد ، مفهوم یادگیری تغییر یافته می باشد . آن چیز که بایستی در کلاس درس مورد توجه و تاکید قرار گیرد ، یاد دادن چگونه یاد گرفتن به دانش آموزان (آموزش یادگیری) می باشد . به این معنا که دانش آموزان به گونه دقیق اطلاعات مورد نیاز خود را تشخیص دهند و از مهارت های لازم برای تصمیم گیری و انتخاب آن برخوردار باشند . این نوع یادگیری به توسعه توانایی دانش آموزان در تبدیل اطلاعات به دانش کاربردی تاکید دارد (کاستلز[2] ، 2001) .

فاوا[3] به دانش آموزان کمک می کند تا سواد اطلاعاتی خود و الگوهای یادگیری مادم العمر مورد نیاز برای زندگی و کار در یک محیط غنی اطلاعاتی را به گونه موثر توسعه دهند . به مقصود موفقیت و دستیابی به این هدف ، برنامه درسی چارچوبی را برای دانش آموزان به مقصود یادگیری چگونگی حل مساله شان با بهره گیری از فناوری اطلاعات ارائه دهند . دانش آموزان به کمک فناوری اطلاعات از پیرامون محیط زندگی خود آگاهی می یابند . آنها از تأثیر فناوری اطلاعات در زندگی روزمره مطلع و با ابزارهای فناوری اطلاعات مشابه آشنا می شوند . از این ابزارها به گونه مستقل و گروهی بهره گیری می کنند و با روش های گوناگون جمع آوری ، سازماندهی و ارائه اطلاعات آشنا می شوند . بهره گیری از این ابزارها توان دانش آموزان را در ارتباطات گروهی افزایش می دهد و نیز اطمینان آنها را در دستیابی به اطلاعات تقویت می کند ( دیلمقانی ، 1382 : 27 ) .

قرن حاضر به دلیل توسعه و فراگیر شدن رایانه در ارتباطات و تولید روز افزون اطلاعات علمی ، قرن انفجار اطلاعات نامیده شده می باشد . اهمیت اطلاعات به حدی می باشد که تاثیر آن را می توان در تمام ابعاد زندگی و فعالیت های افراد و جوامع دید . در چند دهه اخیر تکنولوژی مدرن اطلاعات ، بر موفقیت و عملکرد بسیاری از جوامع ، مدارس و افراد اثر قابل ملاحضه ای گذاشته و به موزات آن پیشرفت های شگرفی که در این زمینه به وجودآمده می باشد ، سرنوشت جوامع و افراد هر روز بیش از گذشته به این فناوری مدرن گره می خورد . بدیهی می باشد که در چنین موقعیتی شناخت تاثیرات فاوا یکی از عوامل مهم محیطی به شمار می آید که بر موقعیت ، عملکرد و سرنوشت جوامع و افراد اثرات جدی می گذارد ( حسن پور قروقچی ، 1386 : 72 ) .

 

1-2 ) تعریف موضوع و اظهار مساله

فاوا در طی زمانی کوتاه ، به یکی از اجزای اساسی تشکیل دهنده ی جامعه مدرن تبدیل شده می باشد . اینک ، بسیاری از کشورها به موازات خواندن ، نوشتن و حساب کردن ، درک فاوا و تسلط بر مهارت ها و مفاهیم پایه فاوا را به عنوان هسته مرکزی آموزش و پرورش مورد توجه داده اند ( قورچیان ، 1382 : 2 ) .

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد رشته مدیریت: بررسی موانع استقرار بودجه ریزی عملیاتی در دستگاه های اجرایی استان سمنان

انفجار اطلاعاتی از طریق فناوری الکترونیکی جدید از قبیل رایانه  ، اینترنت ، وب ، فناوری های جدید ویدیوئی از قبیل کنفرانس های ویدیویی و ماهواره ، ماهیت دانستن را تغییر داده می باشد . دانش آموزان به جای اینکه اطلاعات را حفظ کنند بایستی یاد بگیرند که اطلاعات را چگونه بدست آورند ، از اطلاعات بدست آمده چگونه بهره گیری کنند و اطلاعات بدست آمده را چگونه با هم ترکیب کنند  . بجای اینکه اطلاعات را تنها از طریق معلمان و کتب درسی بدست آورند ، در توجه جدید یاددهی و یادگیری ، فناوری تأثیر اساسی را اعمال می کند . این تحول آموزشی ، دانش آموزن را قادر می سازد که بیندیشند ، معضلات را حل کنند ، به کار با دیگران بپردازند و برای دست یافتن به راه حل های خلاق جستجو کنند ( ذوفن و لطفی پور ، 1379: 4 ) .

اهمیت بهره گیری از فاوا در تقویت شخصیت علمی دانش آموزان ، انعطاف پذیری ، خلاقیت ، مسئولیت پذیری ، مشارکت بیشتر در دانش آموزان ، تعمیق مطالب درسی و علاقمندی بیشتر به یادگیری و ایجاد انگیزه و پیشرفت تحصیلی آنها می گردد . دانش آموزان می توانند از فناوری به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط از راه دور و تشریک مساعی ، تعامل بین گروه های همگن بهره گیری کنند . ( بیرانوند و صیف ، 1389 : 189 ) . راهبردهای جدیدی را برای همکاری با همسالان و دوستان خود به کار می برند ؛ یادگیری آن ها توأم با انگیزه و در بجای آوردن کارها از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند ( کوزما[4] ، 2002 : 9 ) . تحقیقات نشان می دهد که فناوری بکار برده شده در مدارس در فرایند یاددهی و یادگیری مفید می باشد . در این زمینه فرصت های داده شده به دانش آموزان به آنها کمک می کند تا خلاقیت و تفکر انتقادی ، یادگیری خود هدایتی و همچنین خود مدیریتی شان را افزایش دهند . در حقیقت فناوری به عنوان یک توانمندساز ، دانش آموزان را تجهیز می کند تا دقیق تر بیاندیشند و خلاق تر باشند  ( قویفکر[5] ، 2010 : 10 ) .

نهاد آموزش و پرورش مهمترین تأثیر و وظیفه را در این مسیر بر عهده دارد ، یعنی اگر بستر مناسب  در مدارس و محیط های آموزشی برای پرورش روحیه دانشجویی و پژوهشگری فراهم و زمینه تبادل اندیشه ها ، آرا و افکار مهیا گردد ، فضای آموزشی به جای انتقال یک طرفه اطلاعات به روش های دو سویه کسب اطلاعات و دانش هدایت گردد و تأثیر معلمان بر تسهیل جریان و فرایند یاددهی – یادگیری متمرکز گردد ، دانش آموزان و دانشجویان نیز خود خالق دانش و اطلاعات شوند ، زمینه مساعدی برای رشد و توسعه و تعالی کشورها فراهم خواهد گردید . بی شک یکی از مهمترین دستاوردهای توسعه فناوری اطلاعات ، تحول در عرضه آموزش و پرورش می باشد . کلاس های مجازی ، مدارس مجازی ، مدارس هوشمند و دانشگاه های مجازی و بطور کلی یادگیری الکترونیکی از ظرفیت های و قابلیت های قابل اتکا برای توسعه این مهارت هاست ( عطاران محمد ،1383 : 11 ) .

بکارگیری گسترده فاوا در فرآیند آموزش، همزمان با تحول در رویکردهای آموزشی در جهان، زمینه شکل گیری مدارس هوشمند را فراهم آورده می باشد. این مدارس مانند نیازمندی های کلیدی جوامع دانش محور می باشند و رویکردهای توسعه مهارت های دانشی و کارآفرینی دانش آموزان را دنبال می نمایند. در این مدارس، فرآیندهای یادگیری – یاددهی تقویت شده و محیط تعاملی یکپارچه برای ارتقای مهارت های کلیدی دانش آموزان در عصر دانایی محور فراهم می گردد. ( نقشه راه مدارس هوشمند ، 1388 : 3 ) .

با در نظر داشتن توضیحات فوق ، در پژوهش حاضر به پاسخ این سوال ، که آیا بکارگیری فاوا در مدارس می تواند عاملی جهت توانمندسازی دانش آموزان در قالب خلاقیت ، انگیزه ، پیشرفت تحصیلی ، سطح یادگیری ، فعالیتهای گروهی و روحیه پژوهشی در مدارس هوشمند مورد مطالعه ، گردد ؟

 

1-3 ) اهمیت و ضرورت پژوهش

در دنیای امروز آن چیز که بیش از همه مورد توجه بوده و از ارزش بالایی برخوردار می باشد ، دانش و دانایی و خلاقیت می باشد . این عوامل سبب ایجاد و ارزش در منابع موجود خواهد گردید . به اظهار دیگر منابعی از قبیل نیروی کار و تجهیزات بدون این عوامل ارزش چندانی نخواهند داشت ، این ویژگی جهان امروز می باشد . ضروریات دنیای جدید جوامع بشری را به سمت جامعه دانایی محور سوق داده می باشد . در این جوامع ، مرکزیت توجه از تولید و فناوری محصولات به فناوری دانش و دانایی تغییر یافته می باشد و همچنین اهمیت تأثیر فکر و دانایی در مقایسه با تأثیر منابع فیزیکی افزایش یافته می باشد . توسعه توانایی دانش آموزان بایستی با در نظر داشتن استعدادهای نهفته و خاص هر یک از آنها صورت پذیرد .

این امر موجب خواهد گردید تا افراد از تمامی ظرفیت های بالقوه خود بهره گیری کنند و تأثیر موثرتری را در جامعه اعمال نماید . دانش آموزان بایستی این امکان را داشته باشند تا در هر زمینه ای و تا آنجا که توانایی و قابلیت ایشان اقتضاء می کند به جلو حرکت کنند و متوقف نشوند . آن چیز که در جامعه دانایی محور ، ارزش به شمار می رود تولید علم و دانش می باشد . پس ، افراد جامعه ، بایستی بتوانند این راه را به نحوی طی کنند ( پیش نویس سند راهبردی مدارس هوشمند ، 1384 : 8 ) .

فاوا در ایجاد انگیزه، عمق و وسعت دادن به یادگیری و پایدار ساختن آن و رفع خستگی و کسالت دانش آموزان و ایجاد مهارت ذهنی جهت پاسخگویی به پرسش ها تأثیر مؤثری دارد (امیرتیموری ، 1387) . فاوا در نظام آموزشی از یک سو برای بازاندیشی و بازسازی برنامه درسی و سواد رایانه ای و از سوی دیگر برای تجدید حیات و غنی سازی محیط یادگیری و برقراری تعامل برای یادگیرنده و منابع یادگیری لازم می باشد (دبلیو بروور، ترجمه مشایخ و بازرگان هرندی ،1382: 17). یکی از شایع ترین علت های ذکر گردیده برای به کارگیری این فناوری در کلاس درس ، آماده کردن بهتر نسل فعلی دانش آموزان برای ورود به محیط جدید یادگیری جهت پاسخگویی به نیازهای آموزش و به تبع آن نیازهای شغلی در بازار کار آینده می باشد . با روش سنتی و وقت گیر بودن این روش های آموزشی ، همچنین عدم برخورداری از اطلاعات به روز، معلمان به گونه صحیح قادر به آماده سازی دانش آموزان برای یک محیط کاری ایده آل نیستند . پس بهره گیری از فاوا در آموزش کلاس های درسی می تواند به عنوان یک بازوی رقابتی در یک بازار کار در حال جهانی شدن باشد تا فرد آموزش دیده با دید باز و نگاه کلی بتواند وارد بازار جهانی ، سیاسی و آموزشی گردد (هیومز ، ترجمه عزیزی : 1385) .

کاربرد فاوا در آموزش و پرورش زمینه ساز ایجاد انگیزه، یادگیری، تجربه و نوآوری می باشد. پس کاربرد آن در آموزش و پرورش یک ضرورت انکار ناپذیر می باشد . تجارب کشورهایی زیرا اندونزی، آمریکا و آلمان بیانگر برنامه ریزی دولت این کشورها برای توسعه و اجرای برنامه درسی مبتنی بر فاوا می باشد  (حاجی کتابی ، 1381 ) .

از علت های دیگر کاربرد فاوا در آموزش و پرورش کمک به پیشبرد کیفیت آموزش می باشد که این کار از طریق افزایش انگیزه فراگیران جهت یادگیری با بهره گیری از نرم افزارهای چند رسانه ای که متن، صدا و تصاویر متحرک را ادغام می کنند، صورت می پذیرد . این نرم افزارها می توانند مضمونی معتبر ایجاد کنند و با دخالت دادن دانش آموز در فرآیند آموزش، موجبات تسهیل فراگیری مهارت های پایه و مفاهیمی که زیر بنای مهارت های فکری درجه بالاتر و خلاقیت هستند را ایجاد کنند.

با در نظر داشتن رواج بهره گیری از فناوری های جدید در آموزش و یادگیری در کشورهای پیشرفته ضروری می باشد ، هر چه سریعتر برنامه های تحقیقاتی در زمینه  مطالعه فناوری های جدید مولفه آموزش و پرورش صورت گیرد ، تا زمینه سرمایه گذاری های لازم جهت تولید رسانه ای تعاملی و نیز امکانات کافی جهت بهره گیری از این رسانه های جدید فراهم آید ، تا از این طریق برای گذر از وضع موجود و نیل به اهداف مطلوب گامهای موثرتر و علمی تری برداریم .

 

1-4 ) اهداف پژوهش

هدف اصلی از این پژوهش شناسایی اندازه تاثیر مثبت بکارگیری فاوا در اندازه توانمندسازی دانش آموزان در مدارس هوشمند می باشد .

اهداف ویژه این پژوهش  عبارتند از :

  • آگاهی از اندازه ارتباط محتوای کتاب های درسی دانش آموزان با فناوری های جدید موجود در اینگونه مدارس .
  • شناخت اندازه در دسترس بودن امکانات برای بهره گیری از فناوری های جدید در اینگونه مدارس .
  • شناخت اندازه تاثیر ناشی از بکارگیری این فناوری ها بر بهبود پیشرفت تحصیلی موثرتر دانش آموزان .
  • شناخت اندازه تاثیر ناشی از بکارگیری این فناوری ها بر انگیزه و خلاقیت دانش آموزان .
  • شناخت اندازه تاثیر ناشی از بکارگیری این فناوری ها بر مشارکت جمعی در انجام تکالیف درسی و روحیه پژوهشگری در کلاس درس .
  • ارائه پیشنهادها و راهکارهایی مبتنی بر یافته های پژوهش حاضر و تحقیقات مشابه برای مدیران و معلمان این مدارس جهت بکارگیری هر چه بهتر از فناوری ها در امر تدریس .

 

1-5 )  سوال های پژوهش

سوال اصلی

آیا فاوا موجب توانمند سازی دانش آموزان در مدارس هوشمند می گردد ؟

سوالات ویژه

  1. آیا فاوا بر سطح یادگیری دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟
  2. آیا فاوا در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟
  3. آیا فاوا بر خلاقیت دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟
  4. آیا فاوا بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟
  5. آیا فاوا بر افزایش فعالیت های گروهی (مشارکت) دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟
  6. آیا فاوا در افزایش روحیه پژوهشی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟

 

1-6 )  قلمرو پژوهش:

پژوهش از لحاظ قلمرو موضوعی در حوزه ی مدیریت و از لحاظ قلمرو مکانی ، مکان پژوهش آموزش و پرورش و مدارس هوشمند و از لحاظ قلمرو زمانی ، پژوهش از اسفند ماه سال 89 آغاز و تدوین نهایی آن در شهریور ماه 90 به پایان رسید.

 

1-7 ) روش پژوهش:

رویکرد پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی می باشد و راهبرد آن کمی و یک مطالعه خرد و واحد تحلیل آن معلم (فرد ) می باشد و از نظر زمانی یک مطالعه مقطعی می باشد.

 

 1-8 ) جامعه و نمونه آماری :

کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس هوشمند شهرستان بابلسر بعنوان جامعه آماری و نمونه آماری ، بر اساس برابر با 91 نفر تعیین گردید .

[1] Global Village

[2] Castells

می باشد   مخفف عبارت فناوری اطلاعات و ارتباطات 3

[4] Kozma

[5] Ghavifekr

تعداد صفحه :173

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

دسته‌ها: رشته مدیریت