متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد

رشته تحصیلی:مدیریت گردشگری

موضوع:تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال

دانشجو:صادق رضازاده

استاد راهنما:دکتر جمشید سالار

سال 1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

مقدمه

در شرایطی که قرن بیستم به پایان رسیده می باشد، هنوز توسعه روستایی با مسائل و چالش­های متعددی مواجه می باشد، زیرا که، راهبرد­های گذشته در زمینه توسعه  روستایی موفقیت­آمیز نبوده و نتوانسته­اند مسائلی همچون فقر، اشتغال، بهداشت، امنیت­غذایی و پایداری محیط­زیست را تأمین کنند، این راهبرد­ها در توزیع منافع حاصل از رشد و توسعه نیز موفق نبوده و سبب ایجاد معضلات متعددی برای نواحی  روستایی شده­اند، این مسئله باعث شده می باشد که در سالهای اخیر بار دیگر توسعه روستایی و شهری  مورد توجه قرار گرفته و نظریه­پردازان، برنامه­ریزان و مجریان حکومتی در صدد برآیند تا با راهکار­ها و روش­های جدید، از معضلات و مسائلی که این نواحی گریبا­نگیر آن هستند بکاهند. یکی از این راهبرد­ها که اخیرا در اغلب کشور­های جهان مورد توجه قرار گرفته و حتی در بعضی از این کشور­ها به اجرا، درآمده و نتایج مثبتی بهمراه داشته، توسعه و گسترش توریسم در نواحی روستایی می باشد که دارای پتانسیل­های لازم برای گسترش گردشگری می باشد، می­باشد(میرزایی،1388).

گردشگری، یکی از پویاترین فعالیت‌های اقتصادی عصر حاضر می باشد که تأثیر مهمی در توسعه پایدار محلی اعمال می کند. این صنعت از طریق ترکیب و به‌کارگیری همزمان منابع داخلی و خارجی منافع اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و فرهنگی زیادی را به همراه دارد.در بسیاری از کشورها، امروزه گردشگری نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشور محسوب شده و با فراهم آوردن فرصتی راهبردی به اقتصاد محلی تنوع بخشیده، موجب اشتغالزایی شده، ایجاد درآمد می کند و باعث افزایش ارزش منابع وارد شونده به محیط محلی می گردد.

از این رو گردشگری، یک گزینه اولیه در امر توسعه به حساب می‌آید و ارکان مهم آن عبارتند از: محیط زیست و فرهنگ محلی در کنار رضایت و موافقت محلی برای پذیرش گردش. رشد گردشگری در خلال دهه‌های اخیر، به گونه‌ای بوده که در نواحی گوناگون دنیا به وضوح دیده شده می باشد. فرآیند جهانی‌سازی به گونه مشخص توسعه این بخش را تحت‌تاثیر قرار داده و مرزها را به عنوان یکی از معضلات مهم برای آن از بین برده می باشد.

حرکت‌های جمعیت و منابع، عوامل دخیل در این تحول محسوب شده و اثبات می‌کنند گردشگری ظرفیت بالایی برای تاثیرگذاری داشته و می‌تواند طلایه‌دار توسعه اقتصادی و اجتماعی در قلمروهای مختلف باشد(میراج،1386).

زیر بخش‌های اقتصادی کمی وجود دارند که از چنین انعطاف‌پذیری و قابلیت انطباق با محیطی که در آن اقدام می‌کنند، بهره‌مند باشند و این دلیل ارتباط مبحث گردشگری با موقعیت‌های راهبردی برای توسعه محلی می باشد، اما گردشگری، ارتباط تنگاتنگی با سایر عوامل اقتصادی دارد و عوامل مختلف دست به دست هم می‌دهند تا کشوری، از مسیر گردشگری به موفقیت‌های اقتصادی برسد.

در چارچوب گفتمان‌های اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری، نیز گردشگری می‌تواند ابزار مهمی برای توسعه ثروت باشد. فراتر از این، گردشگری تاثیرات مثبتی در تقویت ارزش‌های بومی منطقه، اثبات ارزش‌های فرهنگی محلی، گشودن جوامع محلی به روی تاثیرات خارجی و توسعه توان بالقوه یک قلمرو می‌گذارد که شایان توجه می باشد(میرزایی،1388).

با توسعه گردشگری توسط سازمان میراث در استان گیلان امتیازات زیادی برای مردم این استان فراهم شده می باشد اما علی رغم این مزایای فراوان اقتصادی،غیر تخصصی بودن،فصلی بودن و دشواری مشاغلی که به مردم محول می گردد،عدم توانایی مالی افراد در سرمایه گذاری برای توسعه امکانات زیر بنایی و رو بنایی این صنعت در استان از عواملی هستند که اثرات مثبت اقتصادی را برای مردم این استان کمرنگ کرده و آنها را بدبین می ‌کند.   مهمترین جاذبه های گیلان جاذبه های طبیعی می باشد که بخش های قابل توجهی از آن به علت فقدان امکانات رفاهی هنوز دست نخورده می باشد. سالانه بیشتر از 180 هزار نفر از گیلان دیدن می کند که این رقم نشان می دهد که گیلان یکی از قطب های گردشگری ایران می باشد.بنابر این با در نظر داشتن مطالعه تأثیر و کارکرد گردشگری روستایی در ایجاد اشتغال در استان گیلان سوالی که مطرح میشود این می باشد که:آیا صنعت گردشگری روستایی بر اندازه پویایی اشتغال ساکنین از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان موثر می باشد یا خیر؟و اینکه گردشگری بر اندازه اشتغال ساکنین،جوانان و زنان و کارآفرینی موثر می باشد یا خیر؟

طرح مسئله و سوالات اصلی پژوهش

گردشگری پدیده کهنی می باشد که از دیر باز در جوامع انسانی وجود داشته می باشد و به تدریج در طی مراحل مختلف تاریخی به موضع فنی، اقتصادی، اجتماعی وصنعتی کنونی خود رسیده می باشد (بهمن کارگر، مقدمه). امروزه صنعت توریسم به ویژه توریسم داخلی (که توریسم روستایی نیز بخشی از آن محسوب می­گردد) جایگاه خاصی در اقتصاد کشور­ها داشته می باشد و تأثیر فعال و موثری در ارتقاء ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور­های رو به توسعه بازی می­کند (راجی،1379، ص 1، در مهدوی،1383، ص 2). در شرایط کنونی، در نظر داشتن رویکرد توسعه و گسترش گردشگری روستایی می­تواند کمک زیادی به تنوع بخشی، پایداری و رشد اقتصادی جوامع روستایی و حل معضلات مانند بحران بیکاری روستایی بنماید. به بیانی دیگر گردشگری روستایی منبع با ارزش اشتغال­زایی و ایجاد درآمد می باشد و می­تواند وسیله­ای در جهت طرفداری از محیط زیست و فرهنگ روستایی باشد و می­تواند تأثیر اساسی در توسعه و حفظ روستا داشته باشد (ریچارد، جولیا شارپلی، 1380، ص8).

در حال حاضر در بسیاری از نواحی روستایی، گردشگری از حالت انفعالی به عاملی پویا و مؤثر بر تغییرات و کنترل چشم انداز اجتماعات روستایی مبدل شده می باشد. ماهیت و اهمیت این تغییرات، توجه فزآینده­ای را به کارکرد گردشگری و فراغتی در نواحی روستایی معطوف داشته می باشد ( .(Butler et al, 1998, 3به طوری که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز با افول فعالیت­‌های اقتصادی، تضعیف جریان صنعتی­سازی در روستاها و مهاجرت جوانان دارای تحصیلات عالی، گردشگری را به عنوان یکی از راهبردهای توسعه برای باز تولید اقتصادی و اجتماعی در نواحی روستایی اتخاذ کرده اند (Briedenhann and Wickens,2004, 71). از طرف دیگر در کشورهای کمتر توسعه یافته، کارشناسان عقیده دارند که گردشگری یکی از معدود گزینه­‌های عملی برای توسعه روستایی می باشد. اما دولت‌­های کشور­های در حال­توسعه که برای تجدید ساختارتحت فشار می­باشند و نیاز شدید به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال دارند، معمولاً به خاطر بی‌توجهی به شرایط مناسب فرهنگی و به ویژه مشارکت ساکنین محلی در فرآیند تصمیم‌گیری و اندازه طرفداری آنها یا توجه و گرایش ساکنین، قربانی خطرات توسعه بدون برنامه یا بر حسب ضرورت می شوند (Briedenhann and Wickens,2004, 71). بدین ترتیب موفقیت هر پروژه گردشگری در راستای برنامه­ریزی و توسعه پایدار روستایی، بدون شناخت و طرفداری از جامعه میزبان مورد تهدید قرار می گیرد، در حالیکه موفقیت در این فعالیت به جاذبه­ها و خدمات روستایی وابسته می باشد. علاوه بر آن نیازمند میهمان­نوازی و استقبال از طرف جامعه میزبان نیز می باشد. به طوری که عصبانیت، بی علاقگی و سوء­ظن جمعیت میزبان نهایتاً به گردشگران منتقل خواهد گردید و احتمالاً منجر به عدم تمایل گردشگران به بازدید از مکانهایی می­گردد که آنها احساس ناخوشایندی از آنجا دارند. بدین سان درک واکنش محلی و عواملی که برروی این طرز تفکر تأثیر می­گذارند در دستیابی به هدف طرفداری مطلوب از توسعه گردشگری روستایی امری ضروری می باشد (Gursoy et al, 2002, 80). رشد روزافزون و پرشتاب گردشگری بسیاری از صاحب نظران را بر آن داشته می باشد که قرن بیستم را قرن گردشگری بنامند.انتونیو ساوینیاک،دبیر کل پیشین سازمان جهانگردی در 1998 اعلام نمود((گردشگری در پایان قرن بیستم به صنعت شماره یک جهان تبدیل خواهد گردید))(gee,1994,16).بسیاری از کشورها از این صنعت پویا به عنوان عامل اصلی درامد و اشتغال زایی بهره گیری می کنند،این خصیصه بویژه در کشورهای در حال توسعه به گونه ملموستری قابل نظاره می باشد و حتی تعدادی از کشورها به گردشگری به عنوان یک فعالیت اقتصادی اصلی و در نتیجه یک صنعت می نگرند.پس بایستی کشورها برای بهره گیری هرچه بیشتر از صنعت گردشگری با اجرای برنامه هایی به ایجاد تغییراتی در این زمینه بپردازند تا بتوانند از این صنعت رو به رشد به عنوان عامل اصلی اقتصادی بهره مند شوند.امروزه اقتصاد و بیکاری از مسائل مهم در ادبیات اقتصادی همه کشورهاست.اشتغال منبع عمده درامد مردم و عامل اصلی تعدیل فقر در جامعه می باشد.گسترش بیکاری نیز عامل مهم در زمینه رشد اقتصادی و افزایش عارضه های اجتماعی بشمار میرود.(نصیری زاده و توتونچی،211,1382)با توسعه جهانگردی توسط سازمان میراث در استان گیلان امتیازات زیادی برای مردم این استان فراهم شده می باشد اما علی رغم این مزایای فراوان اقتصادی،غیر تخصصی بودن،فصلی بودن و دشواری مشاغلی که به مردم محول می گردد،عدم توانایی مالی افراد در سرمایه گذاری برای توسعه امکانات زیر بنایی و رو بنایی این صنعت در استان از عواملی هستند که اثرات مثبت اقتصادی را برای مردم این استان کمرنگ کرده و آنها را بدبین می ‌کند.   مهمترین جاذبه های گیلان جاذبه های طبیعی می باشد که بخش های قابل توجهی از آن به علت فقدان امکانات رفاهی هنوز دست نخورده می باشد. سالانه بیشتر از 180 هزار نفر از گیلان دیدن می کند که این رقم نشان می دهد که گیلان یکی از قطب های گردشگری ایران می باشد.

بنابر این با در نظر داشتن مطالعه تأثیر و کارکرد گردشگری در ایجاد اشتغال در استان گیلان سوالی که مطرح میشود این می باشد که:چه ارتباط ای میان صنعت گردشگری و پویایی اشتغال در این استان هست .

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه امکانسنجی پیاده سازی فناوری شناسایی از طریق امواج رادیویی RFIDدر مبارزه با قاچاق کالا

 

فرضیات پژوهش

فرضیه اصلی:

صنعت گردشگری روستایی بر پویایی اشتغال از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موثر می باشد.

فرضیه های فرعی:

  • صنعت گردشگری روستایی بر اندازه اشتغال جوانان از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موثر می باشد
  • صنعت گردشگری روستایی بر اندازه اشتغال زنان از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موثر می باشد
  • صنعت گردشگری روستایی بر اندازه اشتغال ساکنین از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موثر می باشد
  • صنعت گردشگری روستایی بر گرایش به کارآفرینی ساکنین از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موثر می باشد.

اهمیت و ضرورت پژوهش

محققان در زمینه گردشگری به ویژه گردشگری روستایی لزوم در نظر داشتن توجه­ها و عقاید ساکنان محلی و مشمول قرار دادن آن در آغاز امر برنامه­ریزی را مورد تاکید قرارمی دهند (Liu et al,1987.17).

بدین ترتیب توسعه گردشگری در نواحی روستائی به مانند دیگر راهبردهای توسعه اقتصادی نیازمند حضور بخش‌های گوناگون برای رسیدن به موفقیت می‌باشد. پیش­شرط­هایی توسعه موفقیت­آمیز گردشگری شامل موردها زیر می باشد :

1- جاذبه‌ها: چه طبیعی و چه ساخته دست بشر هم در درون اجتماع و هم در نزدیکی آن.

2- تبلیغات: بازاریابی یک اجتماع و جاذبه‌های گردشگری آن برای گردشگران بالقوه.

3- زیر­ساخت‌های گردشگری: تسهیلات دسترسی (راه‌ها، فرودگاه‌ها، قطارها و اتوبوس‌ها)، خدمات برق و آب، پارکنیگ، علائم راهنمائی و تأسیسات تفریحی.

4- خدمات: اسکان، غذاخوری‌ها و مغازه‌های خرده فروشی و تنوع که بایستی نیاز گردشگران را در نظر بگیرند.

5- مهمان نوازی و طرفداری جامعه میزبان: چگونگی برخورد با گردشگران توسط ساکنین اجتماع و کارکنان مغازه‌ها و جاذبه‌های گردشگری. به این فهرست، بایستی کارآفرینان گردشگری و تأثیر آنها در تقویت این اجزاء را نیز اضافه نمود. اگر چه روشن می باشد که بخش‌های فوق و دارائی‌های یک اجتماع در توسعه گردشگری مهم هستند، اما تنها مشارکت همه جانبه و طرفداری ساکنین، مسئولان و کمک کارآفرینان بخش گردشگری روستائی تضمین‌کننده یک پایه‌گذار فراگیر برای توسعه موفق گردشگری می‌باشد (Wilson et al, 2001, 133). براین اساس ویلسون[1] یکی از مهمترین پیش شرط­های موفقیت آمیز توسعه گردشگری در نواحی روستایی را طرفداری جامعه میزبان می­داند.

کوک نیز معتقد می باشد که تمام برنامه‌ریزی‌ها برای گردشگری شهری و روستایی بایستی براساس اهداف و اولویت‌های ساکنین باشد. در واقع او حتی گام را از این هم فراتر گذاشت و پیشنهاد نمود که جاذبه‌های محلی تنها به هنگام کسب اجازه قانونی از ساکنین ارتقاء یابد (Cooke, 1982, 26)

درآمد حاصل از توریسم استان گیلان در برنامه چهارم توسعه 123296/24 میلیون ریال پیش بینی شده می باشد که در صورت موفقیت از آن طریق می توان 948 شغل جدید در استان ایجاد نمود که 24/66 درصد از بیکاری را در استان پوشش خواهد داد و اگر بتوان با ایجاد مدیریت کارا،فقط 2/7 درصد از توریسم گذری استان را که 12 میلیون نفر بازدیدکننده در سال می باشد جذب نمود مشکل بیکاری در استان رفع خواهد گردید.استان گیلان به رغم داشتن موقعیت مناسب و بکر برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی،متاسفانه از نرخ بالای بیکاری رنج می برد که بایستی با برنامه ریزی هوشمندانه و کارمند گرد و غبار پدیده بیکاری را از سطح استان زدود.در این بین گویا یکی از ارگانهایی که تأثیر اساسی را برای ایجاد اشتغال بازی می کند سازمان میراث استان گیلان باشد که با در نظر داشتن امکانات طبیعی بسیار زیاد این استان از نظر گردشگری می تواند در امر ایجاد شغل در این صنعت گام موثری برداشته و ضریب اشتغال را افزایش دهد.

اهداف کلی پژوهش

شناخت و سنجش  تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر اندازه اشتغال

   اهداف فرعی پژوهش

شناخت و سنجش تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر اندازه اشتغال جوانان

شناخت و سنجش تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر اندازه اشتغال زنان

شناخت و سنجش  تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر اندازه کاهش اشتغال ساکنین

شناخت و سنجش  تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر گرایش به کارآفرینی

روش­ها و ابزارهای گرد­آوری اطلاعات

روش­گردآوری اطلاعات باتوجه به ماهیت مطالعه حاضر به دوصورت کتابخانه­ای و میدانی بوده و با در نظر داشتن ضرورت در هر یک از مراحل پژوهش از یک یا هر دو روش مورد بهره گیری قرار خواهد گرفت. براین اساس آغاز برای شناخت کامل موضوع پژوهش، کسب بینش نظری لازم و استخراج متغیرها و شاخص­ها از نظریه­های مرتبط با موضوع پژوهش نظیر گردشگری پایدار، رویکردهای برنامه­ریزی گردشگری، توجه وگرایش ساکنین به توسعه گردشگری بهره گیری می­گردد. همچنین باتوجه به موضوع موردمطالعه و فرضیه­های پژوهش، اطلاعات مورد نیاز برای آزمون فرضیات از طریق داده­های عینی[2] و­ذهنی[3] از طریق تکمیل پرسشنامه با کارکنان اداره کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در سال1392 بدست خواهد آمد. براین اساس واحد تحلیل فرد(کارمند) می­باشند.

در این پژوهش برای دستیابی به اهداف مورد نظر پژوهش، یک نوع پرسشنامه طراحی شده می باشد.

پرسشنامه­‌های بهره گیری شده در این پژوهش به صورت سؤالات بسته و باز تهیه گردیده می باشد. پرسشنامه­های مورد نظر از و یژگی­های خاصی برخوردار می باشد اولا ًبا در نظر داشتن سوالات و موضوع مورد مطالعه طراحی شده می باشد تا حدامکان کوشش شده می باشد ارتباط سؤالات با متغیرها، معرفها و بالاخره شاخص مورد نظر مشخص گردد. به طوریکه برای محقق روشن گردد که از طریق سؤالات، داده­های مورد نیاز را برای شاخص مورد نظر به دست خواهد آورد. ثانیا ًبه مقصود ارتقاء اعتبار و پایایی پرسشنامه این پژوهش، طراحی و تنظیم شاخص­ها از یک­سو دقیقاً براساس نظر یا تعلمی در راستای رویکرد توسعه گردشگری پایداری و از سوی دیگر باتوجه به مشاهدات مستقیم محقق از ناحیه مورد مطالعه صورت گرفته می باشد.

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

برای تجزیه و تحلیل داده­ها و اطلاعات بدست آمده از تحلیل­های کمی وکیفی بهره گیری خواهد گردید که برای طبقه­بندی و تجزیه و تحلیل داده­ها و اطلاعات با بهره گیری از روش­های آماری (توصیفی و استنباطی) و با بهره­گیری از نرم افزارهای EXCEL و  SPSS صورت خواهد گرفت.  

در مطالعه آماری داده­های پرسشنامه­ای از روش­های آماری نظیر میانگین، میانه، حداکثر و حداقل و جهت آزمون فرضیه­ها بسته به نوع داده و اهداف مورد نظر از روش­های آماری پارامتری نظیر ازمون تی تک نمونه ای و فریدمن بهره گیری می­گردد.

 

 

جامعه آماری

جامعه آماری این مطالعه در این پژوهش را کلیه کارمندان ستادی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان تشکیل می دهند که تعداد انان برابر با آخرین اطلاعات 136نفر می باشند.

نمونه آماری

مقصود از نمونه گیری  انتخاب واحد ها وافرادی از جمعیت اصلی می باشد بطوری که واحد ها وافراد مزبور دارای وی‍ژگی ها و پارامتر های اصلی بوده  باشند و در کسب اطلاعات خاصی مورد بهره گیری قرار گیرند.منظوراز پارامتر در این  تعریف ویژگی جمعیت می باشد ویک جمعیت ممکن می باشد ویژگی ها وپارامترهای  متعددی داشته باشند(ساده ،1375) در این پژوهش نمونه ، تعداد  103نفرازجامعه اماری بوده اند که نمونه مورد نظر در این پژوهش با بهره گیری از جدول مورگان و  بصورت تصادفی ساده  انتخاب گردیدند.

محدودیت های پژوهش

محدودیت­های زیادی در انجام این پژوهش وجود داشته می باشد که به بعضی از آنها تصریح می گردد:

– فقدان آمار و اطلاعات دقیق در زمینه تعداد گردشگران و فعالیتهای گردشگری منطقه؛

– عدم همکاری مسئولین بعضی از سازمانها و ادارات در جهت ارائه آمار و اطلاعات دقیق؛

– دشواری انجام کارهای میدانی؛

– هزینه زیاد انجام این پژوهش در زمینه تهیه آمار، اطلاعات و انجام کارهای میدانی؛

تعاریف و مفاهیم

گردشگری: تمام مسافرت­هایی که منجر به اقامت حداقل یک شبه در مقصد گردد، اما مدت زمان دور بودن از منزل نباید بیش از یکسال باشد .(World Tourism Organization, 1983, 5)

گردشگری روستایی: تعریف مشترک و پذیرفته شده‌ای بین محققان در زمینه گردشگری روستایی وجود ندارد. شناخته شده‌ترین و عمومی‌ترین تعریف مربوط به لین می باشد که این نوع گردشگری را به عنوان فعالیتهای گردشگری در محیط روستایی می­داند (Frochot; 2003, 335).

توسعه پایدار روستایی: توسعه پایدار روستایی فرآیندی می باشد که ارتقای همه جانبه حیات روستایی را از طریق زمینه­سازی و ترغیب فعالیت­های همساز با قابلیتها و تنگناهای محیطی (به مفهوم عام آن) مورد تأکید قرار می­دهد. در همین ارتباط مهمترین هدف توسعه پایدار روستایی عبارت خواهد بود از قابل زیست کردن عرصه­های زندگی برای نسلهای فعلی و آینده با تأکید خاص بر بهبود و توسعه مداوم روابط انسانی – محیطی (سعیدی، 1377، ص 19-18).

گردشگری پایدار: گردشگری که نیازهای نسل حاضر را پاسخ دهد، بدون اینکه از ظرفیت­های مربوط به نسل­های آینده برای پاسخگویی به نیازهای خود مایه بگذارد. پس گردشگری پایدار به نحوی برنامه­ریزی و اجرا می­گردد که بر محیط زیست، اقتصاد و فرهنگ جامعه میزبان اثر منفی نگذارد (زاهدی، 1385، ص 111).

استراتژی: استراتژی را می­توان به عنوان الگوی هدایتی برای جریان منفرد اقدامات و تصمیمات مستمر دانست استراتژی اقدامات منفرد را تحت یک چیز جمع­آوری کرده و آنها را به سمت و جهت درست هدایت می­کند (مرادی مسیحی، 1384، ص 276).

توسعه گردشگری: در این پژوهش توسعه گردشگری به عنوان متغیر مستقل پژوهش می باشد که از طریق شاخص­های ذهنی شامل اندازه وابستگی شاغلین سرپرست خانوارهای روستایی به بخش گردشگری، اندازه وابستگی درآمدی خانوارهای روستایی، ارزیابی ساکنین از اندازه وابستگی اقتصادی روستا به بخش گردشگری و اندازه رشد گردشگری در روستا مورد سنجش قرار گرفت.

اشتغال: اشتغال به عنوان متغیر وابسته پژوهش می باشد که از طریق مؤلفه های اشتغال جوانان،اشتغال زنان ،اشتغال خود ساکنین و کارآفرینی مورد سنجش قرار گرفت.

                                                                                                   Wilson   [1]

[2] Objective data

[3] Subjective data

تعداد صفحه :141

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

دسته‌ها: رشته مدیریت