متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

دانشکده علوم اداری واقتصادی

 گروه مدیریت صنعتی

گرایش تولید

  پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد

 تخصیص منابع مدیریت کیفیت به استراتژی­های کیفیت با بهره گیری از تحلیل شبکه­ای فازی و برنامه­ریزی آرمانی، مطالعه­ی موردی: شرکت شهدگستران جدید

دی ماه 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

1-1    مقدمه

در دنیای پرچالش امروزی که فضای تجاری بیشتر از گذشته رقابتی و غیر قابل پیش­بینی شده، شرکت­ها برای ماندگاری و حصول اهداف تجاری ناچار به بهره گیری از رویکردهای متعالی و توسعه­ی شایستگی­ها و قابلیت­های خود در روبرو شدن با عدم اطمینان هستند. با در نظر داشتن محدودیت منابع و نامحدود بودن نیازهای انسانی، افزایش جمعیت و رقابت شدید و بی رحمانه در اقتصاد جهانی، بهبود بهره­وری بهره گیری از منابع نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت می­باشد (دیوید، 2006).

تمامی نظامهای تدوین شده در امر کیفیت، کوشش خود را معطوف به کسب اهداف استراتژیک و مزیت رقابتی گردانیده­اند. اما آن چیز که در این بین مهم به نظر می­آید اهمیت منابع در این نظام­ها و تأثیر آن در شکل گیری اهداف مورد نظر می باشد. توجه عمیق به منابع به عنوان برجسته­ترین عامل مزیت رقابتی در رشد توسعه، کارآفرینی و متعاقب آن فرق سازمان­ها از یکدیگر تأثیر کلیدی اعمال نموده می باشد (شورکی، 1390).

این پژوهش در نظر دارد تخصیص منابع مدیریت کیفیت به استراتژی­های کیفیت را در شرکت شهدگستران جدید انجام دهد. در فصل حاضر، آغاز به تشریح و اظهار مسئله پژوهش و ضرورت و اهمیت انجام پژوهش پرداخته می­گردد. سپس اهداف اصلی و سوالات پژوهش و در انتها قلمرو پژوهش و تعریف عملیاتی واژه­های پژوهش اظهار می­شوند.

1-2    اظهار مسئله

رقابت جهانی، تغییرات مداوم فناوری و تحولات سریع و گوناگون در فرهنگ کار، تنها چند عامل از عواملی هستند که بازاری پویا به وجودآورده و بر آن تاثیر متقابل دارند (جعفری و دیگران، 1390). پس سازمان برای متناسب کردن قوت ها و اشکال­های سازمان با فرصت­ها و تهدیدهای محیط و همچنین مقابله با محیط پویا نیاز به تفکر استراتژیک دارد (ریاحی، 1384).

این پژوهش در یک شرکت تولید شکلات و فرآورده های کنجد انجام می­گردد. از آنجا که تولید مواد غذایی مستقیما با سلامت جامعه در ارتباط می باشد، ارتقا کیفیت محصولات در این صنعت بسیار مهم می­باشد. این سازمان با اندازه محدود منابع مواجه می باشد و می­بایست به گونه بهینه از آن بهره گیری کند و برای این کار نیاز به روش علمی و برنامه ریزی دقیق دارد. به گونه عادی، فعالیت­ها بیشتر و یا کمتر از آن چیز که نیاز دارند منابع مدیریت کیفیت دریافت می­کنند و این باعث اتلاف منابع می­گردد. هر راهبرد می­بایست به اندازه لازم و براساس اهمیتی که در افزایش کیفیت محصولات دارد، منابع مدیریت کیفیت را دریافت کند، تا بهره­وری لازم در سازمان مذکور به حداکثر برسد.

 در این پژوهش هشت استراتژی (آراویندان و دیوانداسان، 1996) برای مدیریت کیفیت در سازمان مورد نظر انتخاب شده که بر اساس نیاز هر یک، منابع انسانی، منابع سازمانی و منابع تکنولوژیکی بدون وجود اضافه یا کمبود، به استراتژی­های کیفیت تخصیص داده می­گردد. یکی از این استراتژی­ها، بازنگری مداوم در فعالیت های مربوط به کیفیت محصولات می باشد که نیازمند اقدامات اصلاحی و فعالیت­های پیشگیرانه توسط تمام اعضا می­باشد. این بهبود مستمر سازمان مذکور را به سمت کاهش نرخ خطا، هزینه­های شکست و ضایعات جهت دهی می­کند. دیگر استراتژی مورد بهره گیری، مطالعه مداوم معضلات کیفی می باشد. زیرا در صنعت شکلات سازی در عین سادگی نکات ریز و قابل توجهی دارد که اگررعایت نشود در کیفیت محصول نهایی اثر خواهد داشت. سازمان مورد نظر برای رسیدن به سطح کیفیت دلخواه محصولات خود نیاز به استراتژی ای دارد که رویکرد همیشگی به سمت اهداف و آرمان ها نامیده می­گردد که سازمان بایستی متعهد باشد و نظری حداقل ده ساله داشته باشد و برای ماندن در آن برنامه­ریزی کند. استراتژی دیگر، رسیدگی دوره ای کیفیت به مقصود پیشگیری از معضلات می­باشد. در استراتژی دیگر، انتقال مداوم نظرات مشتریان و تجزیه تحلیل آنها مورد توجه می باشد. از آنجایی که مدیریت کیفیت فراگیر، فعالیتی برای تمام سازمان می باشد، پس بهره گیری از دانش افراد و مشارکت دادن آنها یکی دیگر از استراتژی های مورد بهره گیری می­باشد. مدیریت اطلاعات مربوط به کیفیت نیز دیگر استراتژی مورد نظر می باشد. کنترل هزینه­های کیفیت نیز استراتژی مهمی می باشد که به آن پرداخته می­گردد.

پژوهش حاضر در یک کارخانه تولید مواد غذایی انجام می­گردد. به دلیل بالا بودن رقابت در این صنعت، شرکت تصمیم به بالا بردن بهره­وری بهره گیری از منابع دارد. این شرکت هدف خود را ارائه­ی محصولات متمایز با بهترین کیفیت قرار داده می باشد و همین امر نیاز به روشی علمی برای این کار در این سازمان را ایجاد نموده می باشد. طریقه افتتاح خط تولید جدید و نوع ارائه­ی محصولات بهترین گواه این مدعا می باشد، زیرا مطلعین نسبت به صنعت غذا می­دانند که تأسیس و اداره­ی یک مجموعه­ی غذایی چه مسائلی به دنبال دارد. در اینجا می توان با اولویت بندی استراتژی­های مناسب بر مبنای معیارهای آن­ها، تصمیم گیرنده را در شرایط مناسب تری از درک اهمیت هر استراتژی مدیریت کیفیت بر مبنای منابع مورد نظر در مدیریت کیفیت جامع قرار داد و تخصیص منابع را بر پایه این اولویت­بندی انجام داد.

1-3    ضرورت و اهمیت انجام پژوهش

با انجام این پژوهش، منابع مؤثر در مدیریت کیفیت جامع و تأثیر هر کدام در پیشبرد اهداف مدیریت کیفیت جامع شناسایی می­گردد. به مقصود ارتقاء کیفیت محصولات این شرکت، نیازمند استراتژی­هایی هستیم که بتوانند راه را برای رسیدن به هدف هموار کرده و بهره­وری در تولید محصولات، با کیفیت بالا را تضمین نمایند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه:بررسی تاثیر ا ستراتژی تعمیم نام تجاری بر نگرش مصرف کننده از محصول جدید

هر جا که نیاز به تخصیص منابع محدود به مجموعه ای از فعالیت­ها یا تیم­ها وجود داشته باشد نیاز به راهبردهای بهره­ورانه برای بهره گیری­ی بهینه از آن نیز هست (عابدی و دیگران، 1386). در این پژوهش تخصیص منابع به گونه دقیق و با روش­های علمی مؤثر صورت می­گیرد. اگر این طور نباشد منجر به عدم بهره­وری واحد تولیدی و عدم اثربخشی استراتژی­های برنامه­ریزی شده می­گردد. تخصیص به جا و مناسب هریک از منابع مدیریت کیفیت، به این سازمان کمک می­کند تا بتواند منابع محدود خود را بهتر مدیریت کرده و حداکثر بهره گیری را از آن­ها داشته باشد. همچنین اگر استراتژی­های کیفیت برای اجرا، با کمبود منابع مواجه نشوند، می­توانند تأثیر خود را در ارتقاء کیفیت محصولات سازمان به گونه مؤثر اعمال کنند.

مسلم می باشد که بین اندازه دریافت پشتیبانی استراتژی­ها از منابع در حالتی که از روش­های غیر علمی بهره گیری می­گردد با حالتی که از روش­های معتبر و علمی بهره گیری می­گردد تفاوت هست. درک این اندازه تفاوت در این پژوهش به سازمان کمک بزرگی می­کند تا تخصیص مجدد منابع را به نحو صحیح انجام دهد.

1-4    اهداف اصلی پژوهش

  1. اولویت­بندی منابع سازمانی، انسانی و تکنولوژیکی بر اساس کمک به یکدیگر و بر اساس کمک به هر استراتژی کیفیت و تعیین سهم هر منبع از کل منابع
  2. اولویت بندی استراتژی­های کیفیت بر اساس کمک به کیفیت و بر اساس منابع در دسترس سازمانی، انسانی و تکنولوژیکی و تعیین سهم هر استراتژی از کل استراتژی­ها
  3. تخصیص منابع سه گانه سازمانی، انسانی و تکنولوژیکی به استراتژی­های مختلف کیفیت

1-5    سوالات اصلی پژوهش

  1. منابع بر اساس کمک به یکدیگر و بر اساس کمک به هراستراتژی کیفیت چگونه اولویت­بندی می­شوند و سهم هر منبع از کل منابع مدیریت کیفیت چقدر می باشد؟
  2. استراتژی­های کیفیت بر اساس کمک به کیفیت و بر اساس منابع در دسترس چگونه اولویت­بندی می­شوند و سهم هر استراتژی از کل منابع مدیریت کیفیت چقدر می باشد؟
  3. منابع سه­گانه سازمانی، انسانی و تکنولوژیکی به استراتژی­های کیفیت مختلف چگونه تخصیص می­یابد؟

1-6    قلمرو پژوهش

1-6-1 قلمرو موضوعی

قلمرو موضوعی پژوهش تخصیص منابع مدیریت کیفیت به استراتژی­های کیفیت به روش تحلیل شبکه­ای فازی و برنامه­ریزی آرمانی می­باشد.

1-6-2 قلمرو مکانی

قلمرو مکانی این پژوهش شرکت شهد گستران جدید واقع در شهرک صنعتی مشهد در جاده کلات می­باشد. شرکت شهد گستران جدید در سال 1386 به ثبت رسیده و در زمینه ی صنایع غذایی فعالیت می کند. مانند محصولات تولیدی این شرکت شامل انواع شکلات فراورده کنجدی، بادام زمینی و کاکائویی، انواع ارده کرم کنجد، پشمک، انواع غلات حجیم شده می باشد. این شرکت دارای 3 خط تولید در فضای 3000 متری کارخانه و یک خط تولید در فضای باز می­باشد. خط یک تولید مربوط به شکلات کنجدی با بسته بندی­های مختلف در 73 کد کالا می­باشد. خط دو تولید این شرکت به تولید شکلات خالص برای روکش شکلات کنجدی و شکلات پشمکی در چهار نوع شیری، دارک، سوپر دارک و کرم­دار می­پردازد. خط سوم شکلات پشمکی تولید کرده و تولید این شکلات­های پشمکی با روکش نسکافه و قهوه را نیز در دستور کار دارد. این کارخانه حدودا 80 نفر نیروی صف دارد.

1-6-3 قلمرو زمانی

قلمرو زمانی جمع­آوری داده­های این پژوهش در شرکت شهدگستران­جدید، شش ماهه­ی اول سال 1394 می­باشد. پرسشنامه­ها در مهرماه 1394 جمع­آوری شده­اند.

1-7    تعاریف

  • منابع انسانی: نیروی انسانی سازمان و مسائل مربوط به آن ها را شامل می­گردد ( هشام و شریف، 2012).
  • منابع سازمانی: مقصود تاریخچه، فرهنگ، سیستم مدیریتی، سیاست­ها و روابط رسمی و غیر­رسمی سازمان می­باشد (هشام و شریف، 2012).
  • منابع تکنولوژیکی: شامل اطلاعات، امکانات، تکنیک­ها و فرآیندهای مورد نیاز برای تبدیل نهاده­ها به ستاده­ها می­باشد ( هشام و شریف، 2012).
  • استراتژی مدیریت مستمر سیستم کیفیت: مقصود از این استراتژی، سازماندهی مجدد و پیاده سازی یک سیستم مستند سازی دارای استانداردهای مدیریت کیفیت می باشد که بتوان در مواقع نیاز به سیاست­های کیفیت، روش­ها و سوابق دسترسی داشت که پیشرفت فنی، ارتقاء و تغییر در توجه کارکنان و مشتریان را در پی داشته باشد (آراویندان و دیگران، 1996).
  • استراتژی چک کردن مداوم شکست­ها: استراتژی می باشد که سیستم (محصولات، روش­ها و خدمات) بعد از تشخیص هر خرابی تصحیح می­گردد، پس از وقوع خرابی بیشتر جلوگیری شده و یا به کمترین حد ممکن کاهش پیدا می­کند (آراویندان و دیگران، 1996).
  • استراتژی رویکرد همیشگی به سمت هدف: استراتژی­ای می باشد که سازمان­ در آن نظری بلند مدت در هدفگذاری کیفیت دارد و چرخه های تجاری خود را برای رسیدن به آن هدف تکمیل می­نماید (آراویندان و دیگران، 1996).
  • استراتژی رسیدگی دوره­ای کیفیت تولیدکننده و مشتری: استراتژی می باشد که تولید کننده با مشورت با مشتریان، محصولات را با کیفیت مورد نظر آن­ها در حد بهایی که پرداخت می­کنند، تولید می­کند (آراویندان و دیگران، 1996).
  • استراتژی انتقال مداوم بازخوردهای مشتریان: استراتژی می باشد که تهیه­ی یک برنامه­ی کیفیت منعطف برای انتقال صحیح، سریع و سیستماتیک درخواست­ها و نظرات­ در حال تغییر مشتریان در صنعت بسیار پیچیده­ی امروز که ارتباط بین تولیدکننده و مشتری شکل متفاوتی به خود گرفته می باشد را برای مدیریت کیفیت اساسی می­داند (آراویندان و دیگران، 1996).
  • استراتژی بهره گیری مستمر از دانش افراد: از آنجایی تمام فعالیت­های تولیدی و تجاری از زمان ورود مواد خام تا تحویل ستاده­ها توسط کارکنان صورت می­گیرد، وجود روشی که بتوان از دانش افراد بهترین بهره گیری را نمود الزامی می باشد (آراویندان و دیگران، 1996).
  • استراتژی مدیریت مستمر اطلاعات کیفی:استراتژی­ می باشد که اجرای یک سیستم اطلاعاتی کیفیت کارآمد و منعطف را ضروری می­داند (آراویندان و دیگران، 1996).
  • استراتژی کنترل مستمر هزینه­های کیفیت: این استراتژی به معنی وجود یک سیستم برای چک کردن مداوم هزینه­های کیفیت می باشد به این دلیل که اگر سرمایه گذاری مقرون به صرفه نباشد، موجب اتلاف آن می­گردد (آراویندان و دیگران، 1996).

تعداد صفحه :93

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

دسته‌ها: رشته مدیریت