(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

دانشکده علوم انسانی

گروه آموزشی جغرافیا

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد                                                                          رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم

 

عنوان:

راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس

 

نیمسال تحصیلی:

اول 94-1393

«فهرست مطالب

    فصل اول                                  صفحه

1-1 مقدمه 3

1-2 اظهار مساله 4

1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش 5

1-4 اهداف پژوهش 7

1-5 فرضیات پژوهش 7

1-6 کاربرد نتایج پژوهش ……………….8

1-7 پیشینه پژوهش 8

1-8 روش شناسی پژوهش 9

1-8-1 روش پژوهش 9

1-8-2 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات 9

1-8-3  جامعه آماری پژوهش 9

1-8-4 روش انتخاب جامعه نمونه آماری 10

1-8-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 10

1-9 محدودیت های پژوهش 10

 

فصل دوم

2-1 مقدمه 12

2-2 گردشگری 12

2-2-1 مفاهیم و تعاریف گردشگری 12

2-2-2 تعاریف فنی صنعت گردشگری 14

2-2-3 انواع گردشگری 15

2-3 توریسم درمانی 18

2-3-1 مفاهیم و تعاریف توریسم درمانی 18

2-3-2 انواع فعالیتهای گردشگری با هدف بهبود جسمی و درمان امراض 19

2-3-3 تاریخچه توریسم درمانی 22

2-4 مطالعه توریسم درمانی در جهان 25

2-4-1 عوامل موثر در توریسم درمانی 27

2-4-2 آثار رشد و توسعه توریسم درمانی بر کشورها 31

2-4-3 موانع گسترش توریسم درمانی 31

2-4-4 پیش بینی آینده توریسم درمانی در جهان 33

2-4-5 مروری بر توریسم درمانی در بعضی کشورها 37

2-5 توریسم درمانی در ایران 39

2-5-1 جایگاه و ساختار برنامه ریزی برای توریسم درمانی 42

2-5-2 نقاط قوت، اشکال، تهدیدها و چالش های توریسم درمانی در ایران 44

2-5-2-1 نقاط قوت و فرصت ها 44

2-5-2-2 نقاط اشکال و تهدیدها 45

2-5-2-3 چالش ها و موانع پیش روی صنعت گردشگری درمانی در ایران 46

 

فصل سوم

3-1 مقدمه 48

3-2 جغرافیای طبیعی منطقه 48

3-3 پیشینه تاریخی شهر مشهد 48

3-4 موقعیت شهر مشهد 49

3-5 مشخصات اقلیمی 50

3-6 جغرافیای انسانی 50

3-6-1 تعداد جمعیت 50

3-6-2 سواد و تحصیلات 51

3-7 مروری بر وضعیت کشاورزی، صنعتی، تجاری و فرهنگی مشهد 51

3-7-1 وضعیت کشاورزی 51

3-7-2  وضعیت صنعتی 51

3-7-3 وضعیت تجاری 52

3-7-4  وضعیت فرهنگی 53

3-8 ظرفیت های گردشگری 54

3-8-1 جاذبه های تاریخی، فرهنگی 54

3-8-1-1 مجموعه آستان مقدس رضوی 54

3-8-1-2 مجموعه فرهنگی- تاریخی توس 56

3-8-1-3 مجموعه فرهنگی- تاریخی آرامگاه نادری 59

3-8-1-4 دیگر آثار 60

3-8-2 جاذبه های طبیعی 60

3-8-2-1 تفرجگاه ها و باغ ها 60

3-8-2-2 ییلاقات 61

3-9  مطالعه وضعیت گردشگری شهر مشهد 62

3-9-1 تاسیسات گردشگری موجود 62

3-9-2 ورود مسافر 64

3-10 زیرساختهای درمانی موجود شهر مشهد 67

3-10-1 بیمارستان امام رضا(ع) 67

3-10-2 بیمارستان رضوی 68

3-10-3 بیمارستان تخصصی چشم خاتم الانبیاء 69

3-10-4 بیمارستان امید 70

3-10-5 بیمارستان دکتر شیخ 70

3-10-6 بیمارستان پیوند اعضاء منتصریه 71

3-10-7 بیمارستان قائم 72

3-11 وضعیت موجود توریسم درمانی در مشهد مقدس 72

 

فصل چهارم

4-1 مقدمه 77

4-2 متغیرهای توصیفی پژوهش 77

4-3 یافته های حاصل از ویژگی های پاسخگویان 78

4-3-1 ویژگیهای مربوط به جنسیت پاسخگویان 78

4-3-2 ویژگیهای مربوط به سن پاسخگویان 79

4-3-3 ویژگیهای مربوط به سابقه کار پاسخگویان 80

4-3-4 ویژگیهای مربوط به سطح تحصیلات پاسخگویان 81

4-3-5 ویژگیهای مربوط به سطح شغلی پاسخگویان 82

4-4  یافته های بدست آمده از سوالات پرسشنامه ها 83

 

فصل پنجم

5-1 مقدمه 91

5-2  اختصار نتایج پژوهش 91

5-2-1 شاخص اداری- اجرایی 91

5-2-2 شاخص اقتصادی 93

5-2-3  شاخص قانونی- سیاسی 95

5-2-4  شاخص بازاریابی- اطلاع رسانی 95

5-3  راهکارها جهت توسعه گردشگری درمانی در مشهد مقدس 98

5-4  پیشنهادات 103

5-4-1 پیشنهادات اجرایی پژوهش 103

5-4-2 پیشنهادات پژوهشی 104

 

فهرست جداول                     

جدول 2-1 : طریقه تاریخی و رشد گردشگری سلامت…………………………………….…………………….22

جدول 2-2 : طریقه تاریخی و رشد توریسم درمانی………………………….……………………………………23 جدول 2-3 : گردشگری درمانی در کشورهای مبدا و مقصد…………………………….…..………………….27

جدول 2-4 : مقایسه قیمت بعضی خدمات در کشورها……………………….………………………………….28

جدول 2-5 : آثار رشد گردشگری پزشکی بر کشورها…………….…….…………………………….…………31

جدول 3-1 : هتل ها………………….…………….……….……………………….………………………………63

جدول3-2 : هتل آپارتمان ها…………………………….…………………………………..……………………..63

جدول 3-3 : مهمانپذیر ها……………….…….………………………………………………..………………….63 جدول 3-4 : منازل شخصی……………..………….……………………….……………………………………..63

جدول 3-5 : تعداد افراد خارجی وارد شده به مشهد در سال ………………….………………………..139264

جدول 3-6 : وضعیت تورگردانی دفاتر خدمات مسافرتی مشهد در سال………………..….………… 139264

جدول 3-7 : نوع تورهای دفاتر خدمات مسافرتی مشهد در سال…….……………………………….. 139265

جدول 3-8 : آمار مقایسه ای مسافران خارجی شهر مشهد از …………..……..……………..1384 – 139265

جدول 3-9 : آمار مقایسه ای مسافران داخلی شهر مشهد از…………….…….………………1384 – 139266

جدول 4-1 : ویژگی های مربوط به جنسیت پاسخگویان…………..….……………………………………….78

جدول 4-2 : ویژگی های مربوط به گروههای سنی پاسخگویان……………….…..………………………….79

جدول 4-3 : ویژگی های مربوط به سابقه کار پاسخگویان…………..……….……..…………………………80

جدول 4-4 : ویژگی های مربوط به سطح تحصیلات پاسخگویان…………..………….……..……………..81

جدول 4-5 : ویژگی های مربوط به سطح شغلی پاسخگویان………………..……….……………..………..82

جدول 4-6 : فراوانی نظر کارشناسان به راهکارهای پیشنهاد شده…………….….………….…………………88

جدول 5-1 : راهکارهای اداری- اجرایی……………….……………………………..………………………….91

جدول 5-2 : راهکارهای اقتصادی…………….…………………………………………………………………..93

جدول 5-3 : راهکارهای قانونی- سیاسی…………….…………………………………………………………..95 

جدول 5-4 : راهکارهای بازاریابی- اطلاع رسانی……………………….…………..………………………….96

 

 

 

فهرست نمودارها و اشکال

نمودار 3 – 1 : واحدهای اقامتی مشهد …………………………………………………………………62

نمودار 3 – 2 : هتل ……………….……………………………………………………………………………..63

نمودار 3 – 3 : هتل آپارتمان ……………………………………………………………………………………63

نمودار 3 – 4 : مهمانپذیر…………………………………………………………………………………………63

نمودار 3 – 5 : تاسیسات گردشگری شهرستان مشهد ………………….…………………………………….64

نمودار 3 – 6 : آمار مقایسه ای مسافران خارجی شهر مشهد از 1384 – 1392……………………………65

نمودار 3 – 7 : نوع وسیله سفر مسافران ورودی به مشهد مقدس ………………………………………….66

نمودار 3 – 8 : آمار مقایسه ای مسافران داخلی شهر مشهد از 1384 – 1392…………………………….66

نمودار 5 – 1 : فراوانی نظر کارشناسان درخصوص راهکارهای اداری- اجرایی….…….………………..93

نمودار 5 – 2 : فراوانی نظر کارشناسان درخصوص راهکارهای اقتصادی ……….………………….…….94

نمودار 5 – 3 : فراوانی نظر کارشناسان درخصوص راهکارهای قانونی- سیاسی……….………………..96

نمودار 5 – 4 : فراوانی نظر کارشناسان درخصوص راهکارهای بازاریابی- اطلاع رسانی…….…………98

 

فهرست اشکال و عکس ها :

شکل 2 – 1 : تقسیم بندی گارسیا وبنگا، 2005 ……………..……………………………………………..21

عکس 3 – 1 : حرم مطهر امام رضا(ع)………………..……………………………………………………..54

عکس 3 – 2 : آرامگاه فردوسی …………………………………………..…………………………..………57

عکس 3 – 3 : بنای هارونیه ………………..…………………………………………………………………58

عکس 3 – 4 : مجسمه نادرشاه در باغ نادری ………………………………….……………………………59


چکیده :

گردشگری درمانی که از بهم پیوستن دو شاخه پردرآمد گردشگری و خدمات درمانی به وجودآمده می باشد، همواره در جهان مورد توجه بوده و هست، بطوریکه بر اساس آمار بین المللی این شاخه از صنعت گردشگری حتی در دوران رکود اقتصادی در جهان توانسته سالانه رشدی معادل 20 درصد برای خود به ثبت برساند و بسیاری را به خود مشغول کند. عمده ترین دلیل سفر گردشگران درمانی در سراسر جهان را می توان نبود زیرساختهای درمانی در زادگاهشان یا پایین بودن سطح ارایه خدمات درمانی نام برد. در کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس و جمهوری آذربایجان یا اصلا زیرساختهای درمانی وجود ندارد یا اگر هم هست محدود و غیرقابل دسترس همگان می باشد. با در نظر داشتن آثار مثبت توسعه گردشگری درمانی از قبیل توسعه زیرساختهای بهداشتی، افزایش تعداد بیمارستانهای استاندارد بین المللی، افزایش سطح خدمات و کیفیت ، افزایش درآمدهای ارزی و جلوگیری از خروج نیروهای متخصص پزشکی و بهداشتی، مطالعه و ارایه راهکار جهت توسعه این شاخه از گردشگری می تواند در راستای اهداف برنامه های توسعه ای دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

شهر مشهد به عنوان دومین کلان شهر کشور و دومین شهر بزرگ مذهبی جهان اسلام بعد از مکه معظمه با وجود ظرفیتهای فراوان گردشگری و زیرساختهای خدمات درمانی موجود می تواند به عنوان قطب گردشگری پزشکی خاورمیانه و همچنین در بین کشورهای اسلامی ایفای تأثیر نماید. 

هدف اصلی پژوهش ارایه راهکار جهت توسعه توریسم درمانی در شهر مشهد می باشد که لازمه آن شناخت و مطالعه وضع موجود گردشگری درمانی این شهر می باشد. پس از مطالعه وضع موجود راهکارهایی در چهارشاخص اداری- اجرایی، اقتصادی، قانونی- سیاسی و بازاریابی- اطلاع رسانی تعریف گردید و بر اساس نظر کارشناسان راهکارهای دارای اولویت مشخص گردیدند.

کلمات کلیدی: گردشگری درمانی، توریسم درمانی، گردشگری پزشکی، خدمات درمانی، مشهد مقدس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-1 مقدمه

جهانگردی و گردشگری بزرگترین تحرک اجتماعی بشر در طول تاریخ می باشد، از نظر کسب درآمد تا سال 2020 در راس تمام فعالیتها قرار خواهد گرفت. فعالیتی می باشد که منشاء عمیق ترین اثرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می باشد، اثرات تخریبی زیست محیطی کمی داشته و فاقد خصلت استهلاکی می باشد. منبع لایزال و تمام نشدنی، که به عنوان صادرات نامرئی کشورها مطرح گردیده می باشد.

بهره گیری از منابع طبیعی جهت تقویت روح و روان جایگاه ویژه ای در سلامتی انسانها دارد. بطوری که در برنامه ریزی شهرهای توسعه یافته، جهت گذراندن اوقات فراغت ساکنین، مناطقی تاسیس و راه اندازی میگردد. از لحاظ جاذبه های طبیعی ایران جزء پنج کشور اول جهان می باشد و با بهره گیری از آب و هوای سالم شهر، چشم اندازهای بی نظیر طبیعی، کوه ها، چشمه ها و …. در صورت برنامه ریزی  و سرمایه گذاری مناسب، رعایت اصول بهداشتی و امنیتی میتوان توریسم طبیعی و درمانی را در آنها رونق بخشید.

گردشگرانی که به ایران سفرمی کنند بیشتر با هدف آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، زیارت و بازدید از اماکن مذهبی، دیدن از جاذبه های طبیعی و اکوتوریسمی، فرهنگ و تمدن باستانی و اهداف تجاری و بازرگانی و یا درمانی وپزشکی وارد ایران می شوند اما با وجود اهمیت بی بدیل صنعت گردشگری در توسعه و شکوفایی اقتصادی، سیاست گذاری های مناسبی در خصوص ارتقاء آن در کشورمان صورت نپذیرفته می باشد. (بهرامی،1389،2 )

شهر مشهد به عنوان مهمترین قطب گردشگری شرق کشور و دومین کلانشهر کشور و دومین شهر بزرگ مذهبی جهان اسلام بعد از مکه معظمه علاوه بر توانمندیهای گردشگری متعدد از لحاظ گردشگری درمانی بخصوص گردشگری پزشکی با در نظر داشتن وجود مراکز فوق تخصصی و تخصصی مجهز در سالهای اخیر جاذب این نوع از گردشگران مانند کشورهای همسایه می باشد. زائران مانند گذشته تنها برای زیارت به این شهر سفر نمی کنند بلکه نیازهای دیگری در طول سفر خود دارند که با افزایش ماندگاری و بالتبع افزایش هزینه های مختلف میتوانند موجب رونق اقتصادی هرچه بیشتر منطقه گردند. شهر مشهد سالانه حدود 30 میلیون نفر زائر و گردشگر را میزبانی می نماید که حدود 5 درصد آنان گردشگران خارجی می باشند.

در این پژوهش کوشیده شده با در نظر داشتن ظرفیتهای موجود گردشگری در مشهد مقدس راهکارهای توسعه گردشگری درمانی به عنوان پردرآمدترین شاخه گردشگری مطالعه و ارایه گردد.

1-2 اظهار مساله

گردشگری فعالیت اقتصادی می باشد که بدلیل ماهیت و ویژگی های خاص آن، فرصت هایی مناسب برای ورود به عرصه تجارت بین المللی را فارغ از سطح توسعه یافتگی کشورها فراهم می آورد. این مهم باعث شده می باشد که از این فعالیت اقتصادی به عنوان صنعت یاد گردد که اساسا ماهیت خدماتی دارد و بعد از صنعت نفت و خودرو به عنوان سومین صنعت جهان شناخته گردد(حقیقی وهمکاران،1388،23) و بعد از صنعت های نفت، و اتومبیل، مردمی ترین منبع درآمد شمرده می گردد، زیرا بیشتر در آمد حاصل از آن به گونه مستقیم و بدون واسطه به دست مردم میرسد(گندمکار، 1390،266). می توان گفت فعالیت گردشگری مانند فعالیتهایی می باشد که از نظرماهیت خود یک محصول اجتماعی – فرهنگی و از نظر برنامه ریزی و مدیریتی یک فعالیت میان بخشی می باشد(مشیری و نظری،1385،17).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه مدیریت و برنامه ریزی توسعه گردشگری در بوشهر با تاکید بر توریسم ساحلی (ورزشهای آبی و  طراحی سایت پلان گردشگری)

 زندگی صنعتی در بیشتر کشورهای دنیا الزاماتی را با خود همراه دارد و نیازها برای تناسب اندام و بهره گیری از منابع طبیعی و ویتامین ها، کاهش درد و تسلط بر اعصاب و افزایش سلامت روح و روان و جسم بسیار چشمگیر می باشد. امروزه سفر برای درمان و بازیابی توان از دست رفته یکی از مهمترین اهداف گردشگری می باشد. از دهه 1990 عوامل چندی دست به دست هم دادند تا توریسم سلامت تقویت گردد. از سویی در کشورهای توسعه یافته هزینه بالای خدمات درمانی و پزشکی، زمان طولانی که بیماران بایستی در انتظار نوبت بمانند و همچنین زمانیکه بایستی صرف گرفتن تاییدیه بیمه خود نمایند، موجب پیدایش این انگیزه گردید تا علیرغم وجود بعضی معضلات خدمات مذکور را در کشورهای دیگر دریافت نمایند.(راس،2001،58)

 برآوردها نشان می دهد که هر توریست سلامت سه برابر یک توریست عادی ارزآوری دارد. این درآمد باعث شده که بعضی کشورهای آسیایی زیرا سنگاپور، تایلند و هند بطور چشمگیری در حال تبلیغ سرویس های درمانی خود در میان بیماران جهان باشند. درمورد گردش مالی حاصل از توریسم درمانی آمار دقیقی وجود ندارد، اما بر اساس آمار بهداشت جهانی سالانه حدود 50 میلیارد دلار صرف درمان بیماران منطقه در کشورهای اروپایی و آمریکایی میشود که جذب درصدی از این مبلغ می تواند تاثیر چشمگیری در اقتصاد گردشگری کشورهای آسیایی داشته باشد.

با در نظر داشتن ظرفیتهای موجود مناسب و قابل توجه در ایران، وجود شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی، مراکز درمانی طبیعی، پایین بودن هزینه درمان نسبت به تسهیلات درمانی و خدمات ارایه شده در این زمینه(در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا) و پیش روی نیاز ایران به توسعه صنعت گردشگری و آشنا کردن مردم دنیا با قابلیت ها و ظرفیتهای بسیار موجود، کشور ایران به هیچ وجه از جایگاه مناسبی در صنعت گردشگری برخوردار نمی باشد. عمده ترین تلاشهای مربوط به توسعه صنعت گردشگری در ایران معطوف به رهیافتهای تشویقی و تبلیغاتی و یا به تعبیری تقاضا محور بوده می باشد که از پتانسیلهای کشور در جهت جذب گردشگر در زمینه توریسم درمانی با وجود کادر پزشکی و امکانات پزشکی و درمان ارزانتر همچنین جاذبه های طبیعی زیرا چشمه های آب گرم فراوان ، گل فشانها، گنبدهای نمکی، آب و هوای مناسب، در کشور بهره گیری بهینه صورت نگرفته می باشد. کشور ایران از گذشته های دور دارای پزشکان ماهری بوده و درحال حاضر نیز در زمینه داروهای نوترکیبی، سلولهای بنیادین، درمانهای چشم پزشکی و سرطانها، همچنین هزینه کم پزشکی نسبت به کشورهای اروپایی وآسیایی دارای پتانسیلهایی می باشد و دارای پتانسیلهای بی شمار طبیعت درمانی می باشد که می تواند در منطقه و در بین کشورهای اسلامی به قطب گردشگری درمانی طبیعی تبدیل گردد و حرف نخست را در این زمینه بزند و پذیرای بیمارانی از کشورهای اسلامی همسایه و حوضه جنوب شرقی آسیا باشد و با در نظر داشتن توانمندی های ذکر گردیده در ایران در پزشکی و طبیعت درمانی می تواند نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی جاذب بسیاری از توریست های درمانی باشد و از این طریق باعث ایجاد اشتغال و سود آوری اقتصادی به کشور گردد و از نظر فرهنگی و سیاسی نیز باعث ارتقاء ایران گردد.

 در اینجا بایستی تصریح نمود که به علت اشتراکات زیادی که از لحاظ فرهنگی، اجتماعی وآداب و رسوم دینی مانند وجود غذای حلال، ایجاد امنیت اجتماعی، تناسب فضاها و امکانات گردشگری با فرهنگ مسلمانان سایر ملل و وجود اماکن مذهبی در کشور با در نظر داشتن اعتقادات مسلمانان در کشور های مسلمان با تبلیغات گسترده و افزایش امکانات پزشکی، رفاهی، می توان پذیرای گردشگران درمانی در ایران باشیم و حرف نخست را از این نظر در بین کشورهای اسلامی داشته باشیم. اما باوجود اینکه ایران در میان کشورهای منطقه بالاترین توانایی را در بخش گردشگری درمانی دارا می باشد از این فرصت ها همانطور که گفته گردید به گونه کامل بهره گیری نشده می باشد.

1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش

امروزه صنعت گردشگری به اندازه ای در توسعه اقتصادی، اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نام نهاده اند. فراگیری و اشتغالزایی صنعت گردشگری، یکی از ویژگیهای این صنعت اقتصادی پایه می باشد. این صنعت امروزه به صنعتی بسیار پول ساز تبدیل شده و در حال افزایش در کشورهای پیشرفته با سرعتی بیشتر از رشد سالیانه می باشد.

گردشگری درمانی که از بهم پیوستن دو شاخه پردرآمد گردشگری و خدمات درمانی به وجودآمده می باشد، همواره در جهان مورد توجه بوده و هست، بطوریکه بر اساس آمار بین المللی این شاخه از صنعت گردشگری حتی در دوران رکود اقتصادی در جهان توانسته سالانه رشدی معادل 20 درصد برای خود به ثبت برساند و بسیاری را به خود مشغول کند.

به همین دلیل بسیاری از کشورهای مستعد و توانا در زمینه پزشکی جهان برای جلب نظر گردشگران نیازمند خدمات درمانی، از هیچ کاری دست برنداشتند و با تمام توان کوشش در جلب نظر این گروه به داخل مرزها و مراکز درمانی شان داشته اند.(جباری،1387،22).

عمده ترین دلیل سفر گردشگران درمانی در سراسر جهان را می توان نبود زیرساختهای درمانی در زادگاهشان یا پایین بودن سطح ارایه خدمات درمانی نام برد، اما نمیتوان از کشورهایی که هزینه درمان در آنها بسیار هنگفت می باشد نیز چشم پوشی نمود، زیرا بسیاری از گردشگران سلامت گوشه و کنار جهان از پیشرفته ترین کشورها سفر خود را آغاز می کنند و فقط به دنبال دستیابی به خدمات باکیفیت و ارزان در دیگر نقاط جهان هستند؛ نکته ای که باعث شده بسیاری از کشورها روی آن سرمایه گذاری کرده ، با ارتقای سطح کیفی خدمات پزشکی خود با کمترین هزینه آنها را به خود جلب کنند. امتیاز ایران برای در نظر داشتن صنعت گردشگری پزشکی امتیاز منطقه ای و بازار بسیار مستعد منطقه می باشد(جباری،1387،36)

در کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس و جمهوری آذربایجان یا اصلا زیرساختهای درمانی وجود ندارد یا اگر هم هست محدود و غیرقابل دسترس همگان می باشد. پس بعضی سیاستمداران و نیازمندان خدمات درمانی این کشورها علاقمند هستند در دیگر کشورهای منطقه درمان شوند که این موضوع برای ایران یک ظرفیت فوق العاده می باشد که بایستی از آن بخوبی بهره گیری کنیم. از سوی دیگر متخصصان ایرانی میان گردشگران نیازمند به دریافت خدمات درمانی کشورهای یادشده بسیار خوشنام هستند. به بیانی دیگر بازارهای هدف بسیار بکر و مناسب اطراف ایران در کنار وجود متخصصین و تجهیزات به روز و مدرن درمانی می تواند بهترین سرمایه ایران برای توسعه گردشگران درمانی در منطقه باشد.

براساس برآورد سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) هر گردشگر درمانی می تواند از 3000 تا 4000 دلار سودآوری برای کشور مقصد خود داشته باشد. در این زمینه میتوان به درآمد صنعت گردشگری سلامت سال 2012 میلادی در کشورهای همسایه تصریح نمود؛ ترکیه چهار میلیارد دلار، هندوستان 17 میلیارد دلار و اردن یک میلیارد دلار.

ایران با داشتن جاذبه های فراوان گردشگری سهم بسیار اندکی از صنعت گردشگری جهانی را به خود اختصاص داده می باشد. بهره گیری نامناسب از توانمندی های گردشگری، نبود توجه مناسب نسبت به صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت اقتصادی درآمدزا و ارزآور و نبود امکانات مناسب جهت پذیرش گردشگران خارجی در کشور، طریقه کار در این صنعت را با معضلات جدی و بی شماری روبرو کرده می باشد. متاسفانه تابحال این صنعت از زوایا مختلف مورد بحث و مطالعه قرار نگرفته می باشد، موانع و معضلات جذب توریست بصورت جدی و راهگشا شناسایی نشده و برنامه ریزی مشخصی نیز در این زمینه صورت نگرفته می باشد. این در حالیست که با در نظر داشتن آثار مثبت توسعه گردشگری درمانی از قبیل توسعه زیرساختهای بهداشتی، افزایش تعداد بیمارستانهای استاندارد بین المللی، افزایش سطح خدمات و کیفیت ، افزایش درآمدهای ارزی و جلوگیری از خروج نیروهای متخصص پزشکی و بهداشتی، مطالعه و ارایه راهکار جهت توسعه این شاخه از گردشگری می تواند در راستای اهداف برنامه های توسعه ای دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

شهر مشهد به عنوان دومین کلان شهر کشور و دومین شهر بزرگ مذهبی جهان اسلام بعد از مکه معظمه با وجود ظرفیتهای فراوان گردشگری و زیرساختهای خدمات درمانی موجود می تواند به عنوان قطب گردشگری پزشکی خاورمیانه و همچنین در بین کشورهای اسلامی ایفای تأثیر نماید. 

1-4 اهداف پژوهش

هدف اصلی پژوهش ارایه راهکار جهت توسعه توریسم درمانی در شهر مشهد می باشد که لازمه آن شناخت و مطالعه وضع موجود گردشگری درمانی این شهر می باشد.

بدین ترتیب اهداف فرعی پژوهش شامل:

  • شناخت و معرفی توریسم درمانی
  • شناخت ظرفیت های گردشگری و درمانی مشهد مقدس
  • مطالعه وضعیت موجود توریسم درمانی مشهد مقدس

1-5 فرضیات پژوهش

می توان سه فرضیه برای پژوهش به شکل زیر مطرح نمود :

اینگونه بنظر میرسد که استانداردسازی و تعیین سطح کیفیت خدمات درمانی، یکی از عوامل اساسی در راستای توسعه گردشگری درمانی شهر مشهد می باشد.

 سرمایه گذاری جهت تامین زیرساخت های توریسم درمانی شهر مشهد با در نظر داشتن سرمایه گذاری های در حال بهره برداری کاملا قابل دفاع می باشد.

معرفی ظرفیت های موجود و ساماندهی حضور بدون برنامه و انفرادی گردشگران درمانی شهر مشهد باعث بهره برداری بیشتر از این پتانسیل می باشد.

1-6 کاربرد نتایج پژوهش

مطالعه و ارایه راهکار جهت توسعه توریسم درمانی در صورت اجرایی شدن می تواند به گسترش صنعت توریسم در ایران بیانجامد، که خود ضمن فروش کالا و خدمات به اتباع خارجی و افزایش آمار ورودی های کشور و ارزآوری باعث ایجاد فرصتهای شغلی جدید و صادرات خدمات پزشکی میگردد. همچنین باعث توسعه زیرساختها و رونق صنعت گردشگری کشور نیز میگردد.

سازمانها و نهادهای ذیل می توانند از نتایج این پژوهش بهره گیری نمایند :

  • سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • تاسیسات و موسسات گردشگری بخصوص دفاتر خدمات مسافرتی و تورگردانها
  • بیمارستانها و بخش خصوصی ارایه دهنده خدمات درمانی

تعداد صفحه :124

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com