متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان :مطالعه و مقایسه اندازه اضطراب و  اعتماد به نفس دانش آموزان دختر مقطع  راهنمایی و متوسطه شهرستان گیلان غرب  در  سال تحصیلی 91-90

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

مقدمه :

نیاز جامعه انسانی به شناخت عزت نفس و رشد و ارتقا عزت نفس خود در این زمان از هر زمان بیشتر شده می باشد. تغییر تحولات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی این دوره به شکلی می باشد که برای برآورده شدن نیازها و کنار آمدن با دنیای پیچیده رو به تحول کنونی احتیاج به اتکای درونی محکم و عزت نفس قوی داریم. عزت نفس یک شاخص بسیار مهم در شخصیت افراد می باشد که با مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می دهیم و فکر می کنیم دیگران برای ما قائل هستند گفته می گردد .عزت نفس مانند مفاهیمی می باشد که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته می باشد، اما قدمت تاریخی این موضوع در مباحثی که علماء و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته‌اند نیز به چشم می خورد( پور شافعی ، 1380، ص 178) .

عزت نفس واقعاً بر همه سطوح زندگی اثر می گذارد. در حقیقت ، مطالعه های گوناگون حاکی از آن می باشد که چنانچه نیاز به عزت نفس ارضاء نشود ، نیازهای گسترده تری  نظیر نیاز به آفریدن ، پیشرفت ، و یا درک و شناسایی استعدادهای بالقوه محدود می ماند. به خاطر بیاورید هنگامی که کاری را به بهترین نحو به پایان رسانده‌اید چه احساس خوشی به شما دست داده می باشد. افرادی که احساس خوبی نسبت به خود دارند ، معمولاً احساس خوبی نیز نسبت به زندگی خواهند داشت . آنها می توانند با اطمینان به خود و اطرافیان ، با معضلات و مسئولیت های زندگی مواجه شوند و از عهده آنها برآیند

اضطراب به منزله بخشی از زندگی بشر در همه جوامع به عنوان یک پاسخ مناسب و سازگار تلقی می گردد فقدان اضطراب بیمار گونه ممکن می باشد ما را با معضلات و خطرات زیادی مواجه سازد اضطراب در حد متعادل و سازنده ما را وادار می کند که برای انجام امور خود به موقع و مناسب کوشش کرده و بدین ترتیب زندگی خود را بادوام تر سازیم بندرت اتفاق می افتد که در خلال فرایند نوجوانی بحرانهای اضطراب نظاره گردد ، گاهی این اضطراب به گونه ناگهانی و زمانی به صورت تدریجی ظاهر می گردد ، گاهی فراگیر می باشد و زکانی بالعکس در خلال چند ساعت پایان می پذیرد پس اضطراب به منزله بخشی از زندگی کودکان و نوجوانان ، یکی از مولفه‌های ساختار شخصیت آنها را تشکیل می دد و از این زاویه می باشد که پاره ای از اضطراب های دوران نوجوانی را می توان بهنجار تلقی نمود و تاثیر مثبت آنها را بر فرایند تحول پذیرفت زیرا این فرصت را در جهت مواجه با منابع استرس زا و اضطراب آور گسترش دهند بالعکس اضطراب حرفی نیز هست که منزله منابع شکست و سازش نایافتگی به شمار می رود و طیف وسیعی از اختلال های شناختی و بدنی ، ترسهای غیر موجه و وحشت زدگی را شامل می گردد و فرد را از بخش عمده ای از امکانات محروم می کند . ( جعفری ، 1383 ، ص 21)

یکی از اصول بهداشت روانی ، عزت نفس می باشد به اعتقاد روانشناسان ، افراد بهنجار ، خود و زندگی خود را در دست دارند و هیچگاه کاری نمی کنند که مورد بی احترامی دیگران واقع شوند یا حب ذات و شخصیت خود را به خطر اندازد در صورتی که افراد نابهنجار نه تنها از خود بیزارند بلکه نفرت خویش را به دیگران نیز نشان می دهند برای حصول عزت نفس پدران و مادران به ویژه معلمان و بزرگترها وظیف دارند که از تحقیر شاگردان و فرزندان خود به گونه جدی بپرهیزند و نیز مدیران و کارفرمایان ، امیران و فرماندهان ارتش ، بایستی نسبت به زیر دستان با ادب رفتار کنند و تا می توانند در برخورد های خود تکریم ۀنان را رعایت کنند بایستی به خاطر داشت که مفهوم خود از روابط دوران کودکی با افراد خانواده سرچشمه می گیرد در تکوین آن بیش از هر چیز تابع انگیزه ذاتی اجتماعی می باشد آدمی دوست دارد که دیگران او را بشر با ارزش ریال لایق کمک و محبت ، شایسته مقامی امن و تکریم آمیز در جامعه بدانند وقتی عزت نفس به خطر می افتد ، اعتماد به نفس بشر نیز سست شده یا از بین می رود و ایمان آدمی به ارزش بشر خود نیز متزلزل می گردد . ( همان منبع ، ص 60)

 

 

اظهار مسئله :

بسیار دیده شده دانش‌آموزانی که از لحاظ توانایی و استعداد در سطح یکسانی می باشند عملکرد تحصیلی متفاوتی را به هنگام امتحان و یادگیری مطالب قبل از امتحان نشان می دهند هر ساله دانش آموزان و دانشجویان زیادی در سراسر کشور با وجود توانایی و استعداد خوب جهت ادامه تحصیل دچار افت تحصیل شده و در پاره ای از موردها مجبور به ترک تحصیل شده اند عوامل چندی در این مسئله دخیل می باشد که اضطراب یکی از مهمترین آنهاست اضطراب تاثیر مهمی بر عملکرد تحصیلی داشته و ممکن می باشد موجب کاهش آن گردد و در نهایت خود اثر بخش عزت نفس دانش آموزان و دانشجو را تضعیف نموده و منجر به افزایش نگرانی اجتماعی و خانوادگی و تشویش گردد در بعضی از موردها پژوهش های انجام شده بین اضطراب امتحان و عوامل شخصیتی ، اجتماعی خانوادگی و آموزشگاهی ارتباط نشان داده می باشد ( غفاری ، 1385، ص 44 ) .

اعتماد به نفس دیدگاهی می باشد که به فرد اجازه می دهد که از خود تصور مثبت روانی داشته باشد او را با اعتماد به نفس به توانایی هایشان اعتماد می کنند به گونه کلی حس می کنند که بر زندگیشان کنترل دارند و عقیده دارند که در یک طیف منطقی قادر به انجام کارهایی که می خواهند و برنامه ریزی می کنند هستند داشتن اعتماد به نفس انتظارات واقع گرایانه را قبول دارند آنهایی که اعتماد به نفس کمتری دارند برای اینکه در مورد خودشان احساس خوبی داشته باشند به مقدار زیادی به تایید دیگران وابسته هستند آنها معمولاً از ریسک کردن اجتناب می کنند به خاطر اینکه از شکست می‌ترسند معمولاً انتظار موفق شدن دارند معمولاً خودشان را دست کم می گیرند و اگر تشویق یا تحسین شوند آنرا کوچک می‌شمارند یا رد می کنند به خاطر اینکه به تواناییهای خودشان اعتماد دارند آنها خودشان را می پذیرند و این حس را ندارند که بایستی خودشان را وفق بدهند تا پذیرفته شوند اعتماد به نفس الزاماً  خصوصیتی نیست که در همه ابعاد زندگی فرد تبلور داشته باشد معمولا افراد در بعضی از جنبه ها اعتماد به نفس دارند مانند درس یا ورزش اما در بعضی از جنبه ها اعتماد به نفس ندارند مثل تیپ و قیافه یا روابط اجتماعی ،(راستی نایز ،1386، ص 90) . اکنون این پژوهش کوشش دارد ارتباط بین اندازه اضطراب و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر راهنمایی و متوسطه را مطالعه کند در این پژوهش بر آنیم که این سوال را پاسخ دهیم آیا عزت نفس می تواند بر اندازه اضطراب دانش آموزان موثر باشد

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه : بررسی رابطه بین روابط موضوعی با سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی

 

 

اهمیت و ضرورت پژوهش:

اضطراب به عنوان یک پدیده‌ی متداول و مهم آموزشی ، ارتباط تنگاتنگی با اعتماد به نفس و عملکرد و پیشرفت تحصیلی میلیون‌ها  دانش آموز و دانشجو در مراکز آموزشی دارد(اسلامی نسب ، 1388،ص 45).

این پدیده یکی از متغییر‌های شناختی-هیجانی بسیار مهم می باشد که از سالهای بسیار دور وجود داشته و ارزیابی عملکرد کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار داده می باشد. اسپیلبرگر ، کانزالز و انتول (1978) در نوشته‌های خود ماهیت اضطراب را به 50 سال پیش نسبت داده‌اند . به گونه کلی مطالعه متون روانشناسی نشان می‌دهد که پژوهش درمورد اضطراب به گونه جدی از سال 1952 میلادی توسط مذلو و ساراسون شروع شده می باشد پژوهش‌های اولیه نشان می‌دهند که افراد دارای اضطراببالا هنگامی که از آنان انتظار موفقیت می‌رود عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند اما افراد دارای اضطراب پایین در چنین موقعیتی عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند. این یافته‌ها توسط «ای.سارسون» و همکارانش در بین دانشجویان نیز به دست آمده می باشد و توسط «آنتوان » «بدل» و اسپیلبرگر (1976) مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته می باشد. تفاوت و اختلاف در عملکرد افراد از نظر مذلو و ساراسون (1952) بر اساس سایق‌های روانشناختی آموخته شده شکل میگیرد.(همان منبع،46).

موقعیت امتحان دو نوع سایق را فرا می‌خواند:

1 – تکلیف جهت یافته یا تکلیف مدار بر انگیخته می گردد که موجب بروز رفتار‌هایی برای انجام تکلیف می گردد.

2 – سایقهایی دوم سایقهای اضطراب اموخته می‌باشند که این نوع سایق ‌ها دو نوع رفتار مخالف و ناهمساز را به وجود می‌آورند. کوشش‌های مربوط به این تکلیف که افراد را بر اساس آن بتوانند امتحان را به پایان برسانند و به این طریق اضطراب خود را کاهش دهند.

پاسخها و رفتارهای ناموربوط به تکلیف که با احساسات هیجانی از درماندگی ، واکنش جسمانی شدت یافته، پیش بینی و انتظار تنبیه و توبیخ ، اعتماد کم و کوشش‌های ضمنی برای رهایی از موقعیت امتحان مشخص می گردد.

 

 

مزایا و معایب عدم اجرای پژوهش :

پژوهش در این زمینه لازم می باشد زیرا در دنیای پیچیده امروز شناخت عزت نفس و ارتقای آن بیش از هر زمان دیگر برای افراد جامعه مهم و ضروری می باشد در دنیای پیچیده امروز برای اینکه شخص بتواند به نیازها ی خود دست پیدا کند بایستی به نیروی درونی خود تکیه کند و عزت نفس قوی داشته باشد شناخت عوامل مربوط به عزت نفس و هم چنین اضطراب ، شناخت عوامل ایجاد کننده اضطراب و عواملی که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در افراد جامعه می گردد یاعث می گردد که ما افرادی موفق را در تمام رشته های موجود در جامعه داشته باشیم که با عزت نفس قوی می توانند به اهداف خود برسند . یکی از مسئله های اصلی که در حل معضلات پیش آمده هست عدم شناخت کافی از مشکل موموضوع پیش آمده برای ارائه راه حل می باشد با بدست آوردن شناخت و انجام پژوهش می توانیم به راه حل های بهتر برای حل مسائل پیش آمده دست پیدا کنیم .

 

اهداف پژوهش :

هدف کلی : مطالعه و مقایسه اندازه اضطراب و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی و متوسطه شهرستان گیلان غرب  در سال تحصیلی 91-90

اهداف جزیی :

1 – تعیین ارتباط بین اندازه اضطراب و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر .

2 – – تعیین ارتباط بین اندازه اضطراب و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر.

3 – مقایسه اندازه اضطراب دانش آموزان دختر و پسر .

4 – مقایسه اندازه اعتماد به نفس دانش آموزان دختر و پسر.

 

سوالات پژوهش :

1 – آیا بین اندازه اضطراب دانش آموزان دختر و اعتماد به نفس آنها ارتباط هست ؟

2 – آیا بین اندازه اضطراب دانش آموزان پسر و اعتماد به نفس آنها ارتباط هست ؟

3 – آیا اندازه اضطراب دانش آموزان دختربیشتر از پسران می باشد می باشد ؟

4 – آیا اندازه اعتماد به نفس دانش آموزان پسر بیشتر از دختر می باشد ؟

 

فرضیات پژوهش :

1 – بین اندازه اضطراب دانش آموزان دختر و اعتماد به نفس آنها ارتباط هست .

2 –بین اندازه اضطراب دانش آموزان پسر و اعتماد به نفس آنها ارتباط هست .

3 –اندازه اضطراب دانش آموزان دختربیشتر از پسران می باشد می باشد .

4 –اندازه اعتماد به نفس دانش آموزان پسر بیشتر از دختر می باشد .

 

تعریف نظری متغییر‌ها:

متغییر مستقل: به متغیری گفته می گردد که از طریق آن متغیر وابسته تبیین یا پیش بینی می گردد به این متغیر محرک یا درون داد گفته می گردد .

متغییر مستقل در این پژوهش اضطراب دانش اموزان می‌باشد.

متغییر وابسته: متغییر می باشد که در جریان پژوهش از متغییر مستقل تأثیر می‌‌پذیرد.(ساروخانی ، 1377،ص 130)

متغییر وابسته در این پژوهش اعتماد به نفس دانش آموزان می‌باشد.

تعریف نظری اضطراب: حالت نگرانی و دلشوره که با ترس پیوند دارد موضوع اضطراب (مانند خوابی مبهم ، یک رویداد احتمالی ناگوار) معمولاً نامشخص تر و غیر اختصاصی تر از موضوع ترس مانند یک حیوان وحشی می باشد.

تعریف عملیاتی اضطراب: در این پژوهش مقصود از اضطراب نمره‌هایی می باشد که دانش آموزان در مقیاس اضطراب عمومی ANQ کسب می کند و این نمره‌ شاخص عددی برای اندازه‌گیری اندازه اضطراب عمومی می‌باشد و نمره ای که فرد در این مقیاس می‌گیرد بیانگر اندازه شدت اضطراب عمومی وی می‌باشد.(نجاریان و همکاران 1374،36)

تعریف نظری اعتماد به نفس: اعتماد به نفس قضاوت فردی نسبت به درجه ارزشمندی خود می باشد ، که در توجه فرد نسب به خود اظهار می گردد و  آن یک تجربه ذهنی می باشد که فرد به وسیله‌ اظهارات شفاهی و سایر رفتارهای بیانی آشکارا انتقال می‌دهد.(کوپر اسمیت ، 1997)

تعریف عملیاتی اعتماد به نفس: در این پژوهش مقصود از اعتماد به نفس نمره‌ای می باشد که فرد از مقیاس بخشی اعتماد به نفس کوپر اسمیت کسب می کند.

متغییر‌های کنترل‌کننده: متغییر‌های هستند که در جریان آموزش تحت کنترل محقق می‌باشند که در این پژوهش جنسیت ، شهرستان محل تحصیل ، پایه تحصیلی می‌باشند.

متغییر مداخله گر: هوش ، سطح تحصیلات والدین ، ساختار خانواده ، وضعیت اقتصادی خانواده می‌باشد.

 

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه :83
قیمت : هفده هزار و سیصد تومان

***

—-

پشتیبانی سایت :               serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***