(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

دانشکده علوم انسانی، گروه جغرافیا

 

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته جغرافیا                                گرایش برنامه ­ریزی گردشگری

 

عنوان

مدیریت و توسعه گردشگری در مشهد با تاکید بر توسعه گردشگری سلامت ( طراحی سایت پلان گردشگری سلامت )

 

تابستان 1394

فهرست عناوین

چکیده 1

فصل اول.. 2

کلیات پژوهش.. 2

مقدمه. 3

1-1 اظهار مساله. 4

1-2 ضرورت و اهمیت پژوهش.. 5

1-3 اهداف پژوهش.. 6

1-3-1 هدف کلی.. 6

1-3-2 اهداف ویژه 6

1-4 سوالات پژوهش.. 6

1-5 فرضیه های پژوهش.. 7

1-6 روش و ابزار پژوهش.. 7

1-7 متغیر های پژوهش.. 7

1-8 روش جمع آوری اطلاعات.. 7

1-9 پیشینه پژوهش.. 8

فصل دوم. 10

مبانی نظری پژوهش.. 10

2-1 تعاریف و مفاهیم. 11

2-1-1 گردشگر. 11

2-1-2 سازمان جهانی گردشگری.. 11

2-1-3 بهداشت و درمان. 13

2-1-4 شاخص‌های توسعه گردشگری.. 14

2-1-4-1 تبلیغات صحیح و اطلاع رسانی وسیع. 14

2-1-4-2 گسترش حمل و نقل ( بنادر، فرودگاهها و شبکه جاده ای) 15

2-1-4-3  امنیت.. 16

2-1-5 شاخص‌هاى بهداشتى و درمانى.. 18

2-1-5-1 سلامت.. 20

2-1-6 توسعه. 20

2-1-7 مدیریت.. 22

2-1-8 برنامه ریزی.. 23

2-1-9 انواع گردشگری.. 24

2-1-9-1 انواع گردشگری بر اساس انگیزه 24

2-1-9-2 انواع گردشگری بر اساس موقعیت مکانی.. 24

2-1-9-3 انواع گردشگری بر اساس هدف.. 24

2-1-9-4 انواع گردشگری از نظر مکانی و موضوعی.. 25

2-2 تعاریف گردشگری از گذشته تا امروز. 27

2-2-1 اهمیت گردشگری در اقتصاد جهان و ایران. 28

2-3 موضوعات مطرح در گردشگری.. 30

2-3-1 سیاست‌گذاری‌ گردشگری.. 30

2-3-2 فرایند سیاستگذاری.. 30

2-4 مدیریت گردشگری.. 32

2-4-1 مدیریت و برنامه‌ریزی در بخش دولتی.. 32

2-4-2 مدیریت بر مبنای هدف.. 33

2-5 اقتصاد گردشگری.. 33

2-5-1 متوازن کردن ترکیب اقتصاد – بخشها و اهداف.. 36

2-5-2 حفظ ثبات اقتصادی در سطح کلان. 36

2-5-3 تخصیص منابع – معمولا منابع کمیاب.. 37

2-5-4 دستیابی به رشد اقتصادی.. 37

2-5-5 تداوم فعالیت‌های اقتصادی در شرایط محیطی.. 37

2-5-6 دستیابی به توزیع عادلانه فعالیت‌های اقتصادی در نواحی گوناگون کشور. 37

2-5-7 به حداقل رساندن سطح بیکاری.. 37

2-6 جاذبه‌ها در صنعت توریسم و گردشگری.. 37

2-7 گردشگری سلامت.. 40

2-8 گردشگری تندرستی.. 41

2-9 گردشگری سلامت در ایران. 43

2-10 ساختار برنامه ریزی برای گردشگری درمانی.. 44

2-11 اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.. 45

2-12 جاذبه ها و امتیازات ایران برای گردشگری درمانی.. 46

فصل سوم. 48

مطالعه منطقه مورد مطالعه. 48

3-1 جغرافیای طبیعی مشهد 49

3-1-1 شرایط اکولوژیکی مشهد 49

3-1-2موقعیت جغرافیایی مشهد 50

3-1-3  پستی وبلندیها 51

3-1-4  آب و هوا 52

3-2 جغرافیای انسانی مشهد 53

3-2-1 تقسیمات کشوری.. 53

3-2-1-1 سابقه تقسیمات کشوری در خراسان. 53

3-3 جغرافیای تاریخی.. 57

3-4 جغرافیای فرهنگی.. 57

3-5 طریقه تاریخی و گسترش شهر مشهد 59

3-5-1 مطالعه تحولات و تقسیمات سیاسی – اداری شهرستان مشهد 59

3-6 تکوین تاریخی شهر مشهد 60

3-6-1 تاریخچه مختصر شهر قدیم مشهد 60

3-6-2 تعریف و مفهوم آستان قدس.. 61

3-7 مشهد از آغاز پیدایش (سال 59 ه.ش تا 1299 ه.ش) 61

3-7-1 مشهد از سال 1300 تاکنون. 63

3-8 گردشگری در مشهد 66

3-9 جاذبه های شهر مشهد 67

3-9-1 جاذبه های طبیعیمشهد 67

3-9-1-1 ییلاقات طرقبه. 67

3-9-1-2 ییلاقات شاندیز. 68

3-9-1-3 جاغرق.. 68

3-9-1-4 سد طرق.. 68

3-9-1-5 رودخانه و سد کارده 69

3-9-1-6 جاذبه های غارنوردیغارمغان. 69

3-9-1-7 غار هندل آباد 69

3-9-1-8 غار دره‌آل. 69

3-9-1-9 غار کارده 70

3-10 جاذبه‌های فرهنگی.. 70

3-10-1 حرم مطهر امام رضا (ع) 70

3-10-2 مسجد گوهر شاد 71

3-11 توریسم و توسعه تاسیسات گردشگری در مشهد 71

3-11-1 مسیر تحول هتلداری در شهر مشهد (از سال 1345 تا 1390) 71

3-11-2 هتل. 72

3-11-3 هتل‌ آپارتمان. 73

3-11-4 مهمانپذیر. 74

3-11-5 مجتمع‌های پذیرایی – تفریحی.. 74

3-12 جاذبه های گردشگری از دیدگاه کاربرد 75

3-12-1 جاذبه های تاریخی و مذهبی.. 75

3-12-2 جاذبه های تفریحی.. 76

3-12-3 مراکز اقتصادی و بازارهای خرید 77

3-12-4 شهرک های ییلاقی و توریستی طرقبه و شاندیز. 78

3-13 مهمترین پروژه‌ها و برنامه‌های اجرائی تاثیرگذار در توسعه گردشگری شهر مشهد 79

3-14 مدیریت و سازمان های مرتبط با گردشگری مذهبی – فرهنگی مشهد 82

3-14-1 آستان قدس رضوی.. 82

3-14-2 سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان. 84

3-14-3 اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی.. 84

3-14-4 شهرداری مشهد 84

3-14-5 حمل و نقل. 85

3-14-6 واحد های اقامتی و پذیرایی.. 86

3-14-7 دفاتر خدمات مسافرتی (سفر گذاری ها) 89

3-14-8 ساختار اجتماعی- فرهنگی گردشگران شهر مشهد 90

3-15 کارکردهای مؤثرگردشگری بر رشد و توسعه فضایی شهر مشهد 94

3-15-1 اثرات و کارکردهای گردشگری بر شهر مشهد 96

3-16 جاذبه های درمانی مشهد 99

3-16-1 مشهد میزبان گردشگران درمانی.. 99

3-16-2 بازاریابی در کشورهای آذری زبان. 100

3-16-3 مشهد قطب درمان نازایی.. 101

3-16-4 جراحی پیوند در مشهد 101

3-17 مطالعه وضعیت زیرساخت های درمانی مشهد 104

فصل چهارم. 108

یافته های پژوهش.. 108

مقدمه. 109

4-1 طریقه رو به رشد آمار گردشگران سلامت در مشهد 109

4-2 بیمه بیماران خارجی مشهد 110

4-3 تسهیلات ورود گردشگران سلامت مشهد 110

4-4 افزایش تقاضای کشورهای اروپایی و آمریکایی.. 111

4-5 اختصاص بخشی از بودجه زیارت به گردشگری سلامت.. 111

4-6 گواهینامه سلامت حرفه‌ای آژانس‌های مسافرتی.. 112

4-7 کیفیت و قیمت مناسب خدمات درمانی در مشهد 113

4-8 ساماندهی تعرفه‌های درمانی برای توسعه گردشگری سلامت مشهد 114

4-9 تسهیل در صدور روادیدهای درمانی.. 114

4-10 مطالعه نقاط مثبت و منفی توسعه گردشگری سلامت مشهد 115

فصل پنجم. 121

مطالعه فرضیات ، نتیجه گیری و پیشنهادات.. 121

5-1 مطالعه فرضیه های پژوهش.. 122

5-1-1 فرضیه اول پژوهش.. 122

5-1-2 فرضیه دوم پژوهش.. 123

5-1-3 فرضیه سوم پژوهش.. 123

5-2 طرح پیشنهادی برای ایجاد مجتمع گردشگری سلامت در مشهد (سایت پلان) 124

5-2-1 اهداف کلان طرح. 124

5-2-2 اهداف میانی طرح. 125

5-2-3 اهداف خرد 125

5-3 دستاوردهای پایان نامه برای برنامه ریزی گردشگری سلامت در مشهد 127

منابع فارسی.. 128

 

 

 

فهرست جداول

جدول 2-1 : تعاریف مختلف گردشگری و نقاط اشکال و قوت آنها 27

جدول 2-2 اثرات مثبت و منفی صنعت گردشگری.. 40

جدول شماره 3-1 : معرفی خراسان رضوی.. 53

جدول 3-2 مشخصات عمومی شهرستانها براساس تقسیمات کشوری در سال 1390. 56

جدول 3-3 : تقسیم بندی انواع جاذبه های گردشگری مشهد بر اساس کارکرد 81

جدول 3-4 : مشخصات کلی واحدهای اقامتی شهر مشهد سال 1390. 86

جدول 3-5 : تعداد گردشگران داخلی و خارجی شهر مشهد 1385-1379. 91

جدول 3-6 : مقایسه شاخص رشد جمعیت، گردشگران مشهد 1335 تا 1385. 95

جدول 3-7 : تعداد جمعیت و رتبه مهمترین شهرهای مذهبی جهان اسلام. 95

جدول 3-8 : لیست بیمارستانهای مهم مشهد 103

جدول 4-1 عوامل مثبت گردشگری درمانی شهر مشهد 116

جدول 4-2  عوامل منفی گردشگری درمانی شهر مشهد 117

جدول 4-3 فرصت های موجود جهت توسعه گردشگری درمانی شهر مشهد 118

جدول 4-4 تهدایدات پیش روی توسعه گردشگری درمانی شهر مشهد 119

جدول 5-1 : ارتباط زیرساختهای درمانی با گردشگران سلامت در مشهد 123

جدول 5-2 : قسمتهای اصلی سایت پلان پیشنهادی.. 127

 

 

فهرست اشکال و نمودارها

تصویر 3-1 : میدان طرقبه(منطقه ییلاقی) 67

تصویر 3-2 : ییلاقات شاندیز. 68

تصویر 3-3 : بارگاه مطهر حضرت رضا (ع) 70

نمودار 3-1 : نسبت مجوزهای گوناگون در دفاتر خدمات مسافرتی شهر مشهد 89

نمودار 3-2 : تعداد گردشگران داخلی ورودی به شهر مشهد بر حسب ماههای سال. 91

نمودار3-3 : نسبت اهداف گردشگران داخلی و خارجی شهر مشهد 94

تصویر 3-6 : الگوی پیشنهادی سیستم گردشگری  شهر مشهد 98

تصویر5-1 : ماهواره ای از محل پیشنهادی برای ایجاد مجتمع گردشگری سلامت در مشهد 126

تصویر 5-3 : جزئیات سایت پلان پیشنهادی.. 126

 

 

فهرست نقشه ها

نقشه 3-1 : نقشه جمهوری اسلامی ایران. 49

نقشه 3-2 : نقشه کلانشهر مشهد 50

نقشه 3-3 : پراکندگی فضایی جاذبه های گردشگری شهر مشهد 82

نقشه 3-4 : پراکندگی فضایی اقامتگاههای گردشگری مشهد 88

 

 

 

چکیده

بر اساس تعریف های سازمان جهانی جهانگردی یکی از اهدافی که می تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی می باشد. چیزی که از آن به گردشگری سلامت تعبیر میکنند.در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری می باشد که به مقصود حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از 24 ساعت و کمتر از یک سال انجام می شود. به این ترتیب یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می تواند از خدمات درمانی مقصد بهره گیری کند تا سلامت جسمی و روحی اش را به دست بیاورد. نوعی از گردشگری که این روزها خوشبختانه در ایران رواج پیدا کرده و توریست های زیادی را از کشورهای منطقه برای بهره مندی از خدمات پزشکی و درمانی ایران به کشورمان می کشاند. کشور ایران و به خصوص شهر مشهد با داشتن پزشکان متخصص و متبحر ، هزینه های پایین درمان نسبت به کشورهای اروپایی ، نزدیکی به کشورهای عربی و تشابه فرهنگ و گویش با کشورهای همجوار دارای مزیت های قابل توجهی در زمینه جذب توریست می باشد . پس ضرورت پژوهش در زمینه راههای توسعه گردشگری درمانی و مذهبی در شهر مشهد بیش از پیش احساس می گردد .از طرفی با پیشرفت دانش پزشکی در خود کشورهای عربی و کشورهای همجوار مانند ترکیه شاهد شکل گرفتن قطب های جدید درمانی در سطح منطقه هستیم که با کم توجهی و عدم برنامه ریزی مناسب ، موجب از دست رفتن این صنعت نوپا و سودآور خواهیم گردید و همین امر ضرورت پژوهش و برنامه ریزی را در زمینه راهکارهای توسعه گردشگری درمانی نمایان می سازد . نتایج مطالعه های صورت گرفته در این پژوهش نشان داد بین زیرساختهای اقتصادی مشهد با توسعه گردشگری سلامت در این شهر ارتباط مشخصی هست. همچنین بین امکانات درمانی با توسعه گردشگری سلامت مشهد نیز ارتباط معناداری هست. در پایان نیز با مطالعه منطقه مورد مطالعه مکانی نیز به عنوان محل مناسب جهت ایجاد مجتمع گردشگری سلامت در مشهد معرفی گردید.

واژگان کلیدی : گردشگری سلامت ،‌ توسعه ، زیرساخت های اقتصادی ،‌امکانات درمانی ، مجتمع سلامت

 

 

 

 

 

فصل اول

کلیات پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

امروزه گردشگری از یک فعالیت صرفا تفریحی به صنعتی درآمدزا مبدل گشته می باشد . کشورهای مختلف دنیا با بهره گیری از تمام جاذبه ها و ظرفیت های خود کوشش در جذب حداکثر گردشگران را داشته تا بتوانند بیشترین سود را از صنعت گردشگری به دست آورند . در گذشته تنها جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورها عامل جذب گردشگران به آن منطقه بود اما امروزه با افزایش رقابت ، کشورها با فراهم آوردن زمینه های جدید کوشش در جذب گردشگران بیشتری دارند . کشورهایی مثل امارات متحده عربی با ساختن ساختمان ها ، هتل ها و مراکز تفریحی خارق العاده ، کشورهایی مانند اندونزی و مالزی با به وجود آوردن شرایط سرمایه گذاری و گردشگری مناسب و کشورهایی دیگر نیز با سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان و توسعه این صنعت سبب ورود گردشگران درمانی و پدیدار شدن صنعت جدیدی به نام گردشگری درمانی شده اند . در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری می باشد که به مقصود حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از 24 ساعت و کمتر از یک سال انجام می شود. به این ترتیب یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می تواند از خدمات درمانی مقصد بهره گیری کند تا سلامت جسمی و روحی اش را به دست بیاورد. نوعی از گردشگری که این روزها خوشبختانه در ایران رواج پیدا کرده و توریست های زیادی را از کشورهای منطقه برای بهره مندی از خدمات پزشکی و درمانی ایران به کشورمان می کشاند . البته بد نیست بدانید که توریسم سلامت در ایران تاریخچه بسیار کوتاهی دارد. در حقیقت در سال 82 برای اولین بار توریسم درمانی در گردشگری ایران از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت؛ البته وزارت بهداشت بیشتر با هدف اشتغالزایی برای دانش‌آموختگان پزشکی به این مبحث پرداخت و نه رونق توریسم درمانی. اما کم کم از سال 83 و درست پس از ادغام سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌ ایرانگردی و جهانگردی توریسم درمانی به صورت مستقل در ایران ایجاد گردید و مورد توجه بیشتری قرار گرفت.(معینی فر،1388، 54)

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد:تحلیل نقش مشارکت مردم در توسعه روستاهای بخش خشکبیجار

کشور ما نیز با پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی در تولید علم و پرورش پزشکان نخبه داشته می باشد ، به طوریکه در این سال ها با ورود گردشگران خارجی صرفا به جهت درمان در ایران روبرو شده می باشد . شهرستان مشهد با سرمایه گذاری مناسب در این بخش و ساخت و تجهیز بیمارستان های فوق تخصصی بستر مناسبی را برای جذب این بخش از گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده می باشد . علاوه بر اینکه مشهد به دلیل وجود بارگاه امام هشتم در طول ایام سال تقریبا با خیل کثیری از گردشگران روبه رو می باشد . به همین جهت مطالعه توانمندی های این شهر از این دو منظر توجه خاصی را طلب می کند . این پژوهش کوشش در آن دارد تا مدیریت و برنامه ریزی جهت توسعه گردشگری در مشهد را از دیدگاه گردشگری درمانی مورد مطالعه قرار داده و راهکارهای مناسبی جهت توسعه این صنعت در شهر مشهد ارائه دهد.

1-1 اظهار مساله

بر اساس تعریفهایسازمانجهانیجهانگردی یکی از اهدافی که می تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی می باشد. چیزیکهازآنبهگردشگریسلامتتعبیرمیکنند.در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری می باشد که به مقصود حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از 24 ساعت و کمتر از یک سال انجام می شود. به این ترتیب یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می تواند از خدمات درمانی مقصد بهره گیری کند تا سلامت جسمی و روحی اش را به دست بیاورد. نوعی از گردشگری که این روزها خوشبختانه در ایران رواج پیدا کرده و توریست های زیادی را از کشورهای منطقه برای بهره مندی از خدمات پزشکی و درمانی ایران به کشورمان می کشاند.(کلانتری،1387، 12)

کلان شهر مشهد نیز به عنوان مرکز استان خراسان رضوی ، با حدود 205 کیلومتر مربع مساحت و جمعیتی بالغ بر 420/2 میلیون نفر (شهرداری مشهد ، 1386) به عنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان و دومین کلان شهر کشور پس از تهران به شمار می رود . از نظر موقعیت جغرافیایی شهر مشهد در عرض شمالی 36 درجه و 17 دقیقه و طول شرقی 59 درجه و 35 دقیقه و در ارتفاع متوسط 970 متری از سطح دریا واقع شده می باشد .آن چیز که که در ارتباط با موقعیت مشهد در جذب گردشگر دارای اهمیت می باشد تأثیر و عملکرد فرهنگی – مذهبی آن و اهمیت ارتباطی – تجاری آن در سطح کشور می باشد که توانسته به عنوان بی رقیب ترین قطب جذب گردشگری مذهبی ایران ، گردشگران قابل توجهی را از سراسر کشور و شیعیان کشورهای منطقه به سوی خود بکشاند . از طرفی دیگر در طی سالیان اخیر مشهد با ساخت و توسعه بیمارستان های فوق تخصصی و جذب پزشکان توانمند توانسته خود را به عنوان یکی از قطب های بهداشتی و درمانی کشور نیز معرفی کند و گردشگران بسیاری را علاوه بر داخل کشور ، از کشورهای همجوار نیز صرفا جهت درمان جذب کند.(سلطانی فر،1386، 21)

همچنین با توسعه علم پزشکی در بین کشورهای منطقه ، این کشورها کوشش در جذب هرچه بیشتر گردشگران درمانی دارند تا بتوانند هرچه بیشتر از این بازار مهم و درآمدهای ناشی از ورود این گردشگران بهره مند گردند . از این رو در این پژوهش کوشش می گردد تا جاذبه های درمانی مشهد نیز که تاکنون مانند بعضی دیگر از جاذبه های گردشگری آن شناخته شده نیست شناسانده و راهکارهای جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی به مقصود دریافت خدمات درمانی معرفی گردد. همچنین این پژوهش کوشش دارد تا شاخه ای از  گردشگری در کلانشهر مشهد که همان گردشگری سلامت می باشد را مطالعه کند و با ارائه راهکارهایی مناسب بتواند برای توسعه گردشگری درمانی در این شهر مفید باشد .

1-2 ضرورت و اهمیت پژوهش

طبق آمارهای جهانی ارائه شده، در سال 2004 درآمد حاصل از گردشگری سلامت 40 میلیارد دلار بوده می باشد که این رقم در سال 2006 به 60 میلیارد دلار رسیده و در سال 2012 به بیش از 100 میلیارد دلار رسیده می باشد. درواقع صنعت گردشگری درمانی یا سلامت اکنون مدت‌هاست می باشد که درمیان عموم مردم درکشورهای مختلف محبوبیت بسیار یافته می باشد. با این حال برخلاف خدمات به ظاهر یکسانی که دراین صنعت به متقاضیان و گردشگران ارائه می گردد، بسته به هدف نهایی ازارائه این خدمات در مقصد یا دریافت این خدمات از سوی گردشگر، درهر کشوری این موضوع معنا و مفهوم متفاوتی دارد. بر اساس آمارهای جهانی از بیماران بین المللی ، می توان بازار عرب را پرجاذبه ترین بازار درمانی دانست . جمعیت 245 میلیون نفری کشورهای عربی و فقدان خدمات تخصصی کافی موجب شده می باشد سالان هزاران بیمار عرب راهی کشورهای دیگر شوند . آمارها متوسط هزینه درمان تخصصی بیمار خارجی در کشورهای پیشرفته را بین بیست تا سی هزار دلار نشان می دهد . (سایت وزارت بهداشت ، 1390)

کشور ایران و به خصوص شهر مشهد با داشتن پزشکان متخصص و متبحر ، هزینه های پایین درمان نسبت به کشورهای اروپایی ، نزدیکی به کشورهای عربی و تشابه فرهنگ و گویش با کشورهای همجوار دارای مزیت های قابل توجهی در زمینه جذب توریست می باشد . پس ضرورت پژوهش در زمینه راههای توسعه گردشگری درمانی در شهر مشهد بیش از پیش احساس می گردد .

 از طرفی با پیشرفت دانش پزشکی در خود کشورهای عربی و کشورهای همجوار مانند ترکیه شاهد شکل گرفتن قطب های جدید درمانی در سطح منطقه هستیم که با کم توجهی و عدم برنامه ریزی مناسب ، موجب از دست رفتن این صنعت نوپا و سودآور خواهیم گردید و همین امر ضرورت پژوهش و برنامه ریزی را در زمینه راهکارهای توسعه گردشگری درمانی نمایان می سازد .

 

1-3 اهداف پژوهش

1-3-1 هدف کلی

هدف کلی این پژوهش معرفی گردشگری سلامت در شهر مشهد و همین گونه ارائه راهکارهای اجرائی در دوره های کوتاه مدت و بلند مدت بمنظور برنامه ریزی های مناسب و سرمایه گذاری در جهت توسعه گردشگری درمانی در کلان شهر مشهد می باشد.

1-3-2 اهداف ویژه

شیوه های ارائه خدمات مناسب به گردشگران با در نظر داشتن ذوق و سلیقه های مختلف گردشگران

چگونگی معرفی جاذبه های سلامت مشهد از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی در کشور های هدف

راهکارهای اجرائی در جهت ایجاد زیر ساختهای گردشگری درمانی در مشهد

برنامه ریزی مناسب برای افزایش ارائه خدمات و معرفی جاذبه های موجود در دوره های کوتاه مدت و میان مدت

مطالعه طریقه جذب گردشگران درمانی به مشهد و ارائه راهکارهای چگونگی افزایش آنها از طریق بازاریابی و تبلیغات در کشور های هدف

1-4 سوالات پژوهش

حال با در نظر داشتن توضیحات ارائه شده سوالات زیر گویا .

  • آیا بین زیرساخت های اقتصادی مشهد و توسعه گردشگری سلامت در این شهر ارتباط معناداری هست؟
  • آیا بین امکانات درمانی مشهد و توسعه گردشگری سلامت در این شهر ارتباط معناداری هست؟
  • آیا بین ایجاد مجتمع گردشگری سلامت با افزایش جذب گردشگری سلامت در مشهد ارتباط معناداری هست؟

1-5 فرضیه های پژوهش

با در نظر داشتن سوالات مطرح شده ، فرضیات زیر گویا .

  • بین زیرساخت های اقتصادی مشهد و توسعه گردشگری سلامت در این شهر ارتباط معناداری هست.
  • بین امکانات درمانی مشهد و توسعه گردشگری سلامت در این شهر ارتباط معناداری هست.

 

  • بین ایجاد مجتمع گردشگری سلامت با افزایش جذب گردشگری سلامت در مشهد ارتباط معناداری هست.

 

1-6 روش و ابزار پژوهش

این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. توصیفی می باشد زیرا به توصیف ویژگی های جامعه آماری می پردازد و تحلیلی می باشد زیرا به مطالعه روابط بین متغیرهای پژوهش به ویژه با متغیر وابسته پژوهش می پردازد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این پژوهش علاوه بر مصاحبه با کارشناسان امر گردشگری از کتاب ها ، مقالات مجلات معتبر علمی پژوهشی و پایگاههای اینترنتی معتبر نیز بهره گیری شده می باشد.(حافظ نیا،1388، 39)

1-7 متغیر های پژوهش

پژوهش حاضر دارای دو دسته متغیرهای وابسته و متغیرهای مستقل می باشد.

متغیر مستقل : که همان پارامترهای مرتبط با گردشگری سلامت می باشد

متغیر وابسته : مدیریت و برنامه ریزی گردشگری در مشهد می باشد.

1-8 روش جمع آوری اطلاعات

برای گردآوری اطلاعات موردنیاز این پژوهش از شیوه های مختلفی بهره گیری می گردد

مطالعات کتابخانه ای: به مقصود مطالعه تحقیقات انجام شده ، از سایت های معتبر ، کتب و مقالات موجود و آرشیو دانشگاهها بهره گیری خواهد گردید. از طرفی به مقصود دست یابی به یافته ها و مطالعات پیشین در ارتباط با موضوع از مجلات معتبر و فصل نامه های پژوهشی نیز بهره گیری می گردد.

مصاحبه : در این پژوهش برای دست یابی به اطلاعات موردنیاز و موثق در ارتباط با موضوع و همچنین برای تدوین پرسشنامه ، مصاحبه ای نیز با کارشناسان و صاحب نظران گردشگری سلامت نیز صورت خواهد گرفت. در مجموع برای جمع آوری اطلاعات در بخش مبانی نظری از روش مطالعات کتابخانه ای ، بهره گیری از کتب تخصصی ، مقالات علمی و بازدید از پایگاههای اطلاع رسانی بهره گیری خواهد گردید.

میدانی : در بخش میدانی نیز به مقصود کسب داده های مورد نیاز پژوهش ، با حضور در مشهد به تکمیل اطلاعات موردنیاز خواهیم پرداخت.

1-9 پیشینه پژوهش

در خصوص عنوان پژوهش تاکنون پژوهش های مستقلی صورت گرفته می باشد اما در پژوهش های انجام گرقته بیشتر به جنبه گردشگری مذهبی مشهد پرداخته شده می باشد. در حالیکه این پژوهش کوشش دارد به گردشگری مشهد از دیدگاه گردشگری سلامت نیز بپردازد .

در زمینه  پیشینه پژوهش موردها ذیل هم موجود می باشد

– زمانی(1380) در پایان نامه خود تحت عنوان «تاثیر توسعه گردشگریسلامت بر توسعه شهر تهران» به این نتیجه رسیده می باشد که بهبود زیرساختهایاقامتگاهی گردشگریسلامت در کلانشهر تهران می تواند به توسعه پایدار در این شهر کمک شایانی کند.

– میمنت اصیلی،پایان نامه “گردشگری زیارتی و تأثیر آن در توسعه شهر مشهد”،واحد تهران مرکز،سال1389

– الهام سادات جوادی،پایان نامه “مطالعه گردشگری مذهبی شهر تهران”،واحد تهران مرکز،سال1388

– سحر دلفانی،کتاب گردشگری مذهبی با تاکید بر جاذبه های فرهنگی-زیارتی زرتشتیان در ایران،سال1388

– اکبر رضائی نژاد،مقاله مطالعه جاذبه های گردشگری با تاکید بر گردشگری مذهبی(مطالعه موردی ناحیه رزن همدان 1388

– نصراله شاهسون،پایان نامه “تأثیر گردشگری مذهبی ،زیارتی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در توسعه اقتصادی و اجتماعی شهر ری” سال1387

– سید دانیال نوربخش،کتاب جغرافیای تاریخی و گردشگری مذهبی شهر ری سال1389

– اعظم مرادی، کتاب کاربری اراضی شهر مشهد در ارتباط با گردشگری مذهبی طی سالهای 1373-1380

_ مقاله گردشگری سلامت و تجربه بعضی کشورهای پیشرو در این صنعت (قاسم خسروآبادی ، 1388)

 _ مقاله مطالعه گردشگری سلامت در جزیره کیش ( دکتر محمد باقر رکنی و همکاران 1386)

_ مقاله گردشگری درمانی در جهان ( کامبیز حیدر زاده ، 1390 ) ،

_ مقاله طرح جامع توسعه گردشگری سلامت ایران ( عبدالحسین ناصری ، 1385 )

– ترکی (1385) در پایان نامه خود با عنوان «مطالعه تاثیر ایجاد مجتمع گردشگری سلامت  بر شهر تهران» پژوهشی علمی انجام داده می باشد. پژوهش مذکور از روشی پیمایشی ، تطبیقی در جامعه آماری تهران و اصفهان و با بهره گیری از پرسش نامه کتبی انجام شده که فرضیات وی به اثبات رسیده می باشد.

– غلامی (1388) در تحقیقی جامع با عنوان «تبیین پیامدهای پراکنش بهینه اقامتگاههای گردشگری سلامت » به مطالعه تاثیرات ایجاد زیرساخت های مناسب و افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجیجهت درمان به تهران پرداخته می باشد. جمع بندی پژوهش فوق حاکی از آن می باشد که هر چند جاذبه های کنونی گردشگری تهران می تواند گردشگران زیادی را به این شهر وارد کند اما با تغییر در مکانسیم سرمایه گذاری و ایجاد شرایط بهتر برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توان اقامتگاههای جدیدی که قابلیت رقابت با کشورهای حوزه خلیج فارس را دارا هستند ، ایجاد نمود.

 

تعداد صفحه :120

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com