(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

دانشگاه آزاد اسلامی

  واحد کرمانشاه

دانشکده تحصیلات تکمیلی

 

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته

جغرافیا و برنامه ریزی شهری (M.A)

 

عنوان

واگذاری وظایف شهرداری ها در شهرهای میانی(نمونه موردی: شهر شوشتر)

 

مرداد ماه 1393

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                              شماره صفحه

 

چکیده 1

مقدمه  2

 

فصل اول : کلیات پژوهش

1-1 اظهار مساله پژوهش 5

1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش 6

1-3 اهداف پژوهش 8

1-3-1 هدف کلی 8

1-3-2 اهداف جزئی 8

1-4 سوالات پژوهش 8

1-5 فرضیات پژوهش 9

1-6محدوده مکانی پژوهش 9

1-6-1 ویژگی های استان خوزستان 9

1-6-1-1 جغرافیای طبیعی …………………………………………….. 9

1-6-1-2 پیشینه‌ی تاریخی…………………………………………….. 11

1-6-1-3 جمعیت…………………………………………….. 12

1-6-1-4 فعالیت های اقتصادی…………………………………………….. 15

1-6-1-5 صنعت…………………………………………….. 15

1-6-1-6 کشاورزی…………………………………………….. 16

1-6-1-7  فعالیت حمل و نقل …………………………………………. 18

1-6-1-8 اشتغال…………………………………………….. 20

1-6-1-9 سهم استان خوزستان در تولید ناخالص ملی …………………………………………….. 21

1-6-1-10 نقاط قوت و قابلیت های سازمان  فضایی استان …………………………………………….. 22

1-6-2 ویژگی های شهرستان شوشتر 23

1-7 تعاریف واژگان 28

1-7-1 تعریف مفهومی 28

1-7-2 تعریف عملیاتی 29

1-7-2 خصوصی سازی 29

 

فصل دوم : مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش

2-1 مقدمه …………………………………………….. 32

2-2 ادبیات پژوهش و مبانی نظری…………………………………………….. 32

2-2-1 خصوصی‌سازی…………………………………………….. 32

2-2-1-1 علت های خصوصی‌سازی …………………………………………….. 33

2-2-1-2 فواید خصوصی‌سازی …………………………………………….. 34

2-2-1-3روش‌های خصوصی‌سازی…………………………………………….. 34

2-2-1-4 معضلات، موانع و محدودیت‌های اجرای خطی‌مشی‌های خصوصی‌سازی…………………………………………….. 35

2-2-1-5 چارچوب اقتضایی خصوصی‌سازی …………………………………………….. 35

2-2-1-6رابطه ساختار و خصوصی‌سازی …………………………………………….. 36

2-2-1-7 ارایه مدلی عملی وموثر برای خصوصی سازی سازمان  های دولتی…………………………………………….. 37

2-2-2 واگذاری فعالیت‌ها…………………………………………….. 38

2-2-2-1 فرآیند واگذاری…………………………………………….. 38

2-2-3 واژه واگذاری …………………………………………….. 39

2-2-3-1 تاریخچه واگذاری…………………………………………….. 40

2-2-3-2 واگذاری چیست؟ …………………………………………….. 45

2-2-3-3 سطوح واگذاری…………………………………………….. 47

2-2-3-4 اهمیت واگذاری…………………………………………….. 47

2-2-3-5 انواع فعالیت‌های قابل واگذاری …………………………………………….. 48

2-2-3-6 ماهیت فعالیت ها در واگذاری…………………………………………….. 49

2-2-3-7 علت های عمده واگذاری …………………………………………….. 49

2-2-3-8 سطوح واگذاری …………………………………………….. 49

2-2-3-9 سئوالات اساسی در واگذاری …………………………………………….. 50

2-2-3-10 واگذاری استراتژیک چیست؟…………………………………………….. 50

2-2-3-11 تولد واگذاری در کسب و کار…………………………………………….. 51

2-2-3-12 شرایط و ضرورتها برای واگذاری…………………………………………….. 52

2-2-3-13 دسته بندی های واگذاری…………………………………………….. 53

2-2-3-14 واگذاری و دوره عمر سازمان …………………………………………….. 54

2-2-3-15 عوامل موثر بر واگذاری…………………………………………….. 55

2-2-3-15-1 مشتری …………………………………………….. 56

2-2-3-15-2 فرایندهای داخلی…………………………………………….. 57

2-2-3-15-3 منابع انسانی…………………………………………….. 58

2-2-3-15-4 مالی…………………………………………….. 59

2-2-3-15-5 همسویی راهبردی…………………………………………….. 59

2-2-3-15-6 محیط بیرونی…………………………………………….. 59

 2-2-3-16 رویکرد های مهم واگذاری…………………………………………….. 60

2-2-3-17ضرورت واگذاری…………………………………………….. 60

2-2-3-18 شیوه‌های واگذاری…………………………………………….. 61

2-2-3-19 مدل تصمیم گیری منبع یابی استراتژیک…………………………………………….. 62

2-2-3-20 فرایند اجرایی…………………………………………….. 63

2-2-3-21 ملاحظات سازمانی…………………………………………….. 66

2-2-3-22 منافع و چالش ها…………………………………………….. 66

2-2-3-23 مشکل عدم مهارت کافی…………………………………………….. 67

2-2-3-24 ملاحظات سازمانی در واگذاری …………………………………………….. 67

2-2-3-25 معیارهای طبقه بندی در واگذاری …………………………………………….. 67

2-2-3-26 مزایای واگذاری…………………………………………….. 68

2-2-3-27 معایب واگذاری…………………………………………….. 69

2-2-3-28تفاوت پیمانکاری فرعی با واگذاری…………………………………………….. 70

2-2-3-29 طریقه واگذاری …………………………………………….. 70

2-2-3-30 علت های عمده واگذاری…………………………………………….. 70

2-2-3-31 فرآیند واگذاری استراتژیک…………………………………………….. 71

2-2-3-32 مراحل اجرای یک سیستم مدیریت واگذاری موفق …………………………………………….. 71

2-2-3-32-1 تعریف شاخص‌ها و فرآیندهای کلیدی سازمان  …………………………………………….. 71

2-2-3-32-2 شناسایی ریسک‌ها و دسته‌بندی مربوط به آنها …………………………………………….. 72

2-2-3-32-3 تعیین حدود واگذاری در شرکت …………………………………………….. 73

2-2-3-32-4 برنامه‌ریزی در خصوص اولویت‌بندی در واگذاری و کنترل ریسک‌ها …………………………………………….. 73

2-2-3-32-5 ارائه برنامه جهت کاهش اثرات ریسک‌های واگذاری  …………………………………………….. 73

2-2-3-32-6 تدوین برنامه واگذاری …………………………………………….. 74

2-2-3-32-7 فرهنگ سازی سازمان ی در خصوص واگذاری فعالیت‌ها …………………………………………….. 74

2-2-3-32-8 تعریف صحیح و تشریح جامع فعالیت های انجام شده درون سازمان …………………………………………….. 74

2-2-3-32-9 جذب و ایجاد تأمین کنندگان با صلاحیت…………………………………………….. 75

2-2-3-32-10 انتقال اطلاعات تخصصی مربوط به فعالیت ها و تجارب خاص…………………………………………….. 75

2-2-3-33 منابع واگذاری…………………………………………….. 75

2-2-3-34 واگذاری با روش ISPDE برای کاهش مخاطرات…………………………………………….. 76

2-3 تحقیقات پیشین …………………………………………….. 81

2-3-1 تحقیقات خارجی …………………………………………….. 81

2-3-2 تحقیقات داخلی…………………………………………….. 82

2-4 تبیین در خصوص مدل پژوهش …………………………………………….. 87

2-4-1 مدل مفهومی پژوهش …………………………………………….. 90

 

فصل سوم : روش اجرای پژوهش

مقدمه…………………………………………….. 92

3-1 نوع پژوهش…………………………………………….. 92

3-2 روش پژوهش…………………………………………….. 92

3-3 ابزار سنجش…………………………………………….. 93

3-4 جامعه آماری…………………………………………….. 93

3-5 حجم نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………….. 94

3-6 روش سنجش روایی و پایایی ابزار پژوهش…………………………………………….. 95

3-6-1 روایی…………………………………………….. 95

3-6-2 اعتبار یا پایایی…………………………………………….. 95

3-7 روش های آماری تجزیه وتحلیل اطلاعات …………………………………………….. 96

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

4-1 مقدمه …………………………………………….. 98

4-2 نتایج حاصل از تحلیل توصیفی …………………………………………….. 98

4-2-1 جنسیت…………………………………………….. 98

4-2-2 تحصیلات…………………………………………….. 99

4-2-3سن…………………………………………….. 100

4-2-4 اندازه رضایت از خدمات شهرداری…………………………………………….. 101

4-3 نتایج حاصل از تحلیل استنباطی  …………………………………………….. 102

4-4 آزمون فرضیه های پژوهش…………………………………………….. 103

4-4-1آزمون کولموگروف اسمیرنف (KS) :…………………………………………….. 103

 

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

5-1مقدمه …………………………………………….. 112

5-2 نتیجه گیری مبتنی بر یافته های پژوهش…………………………………………….. 112

5-2-1 نتیجه گیری فرضیات…………………………………………….. 112

5-3 پیشنهادات پژوهش…………………………………………….. 114

5-4 محدودیتهای پژوهش…………………………………………….. 116

 

منابع و مأخذ

منابع فارسی…………………………………………….. 119

منابع غیر فارسی …………………………………………….. 122

ضمائم

پرسشنامه …………………………………………….. 125

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                              شماره صفحه

 

شکل 2-1 : شرایط کلی سازمان 36

شکل 2-2 خصوصی سازی سازمان دولتی 37

شکل 2-3 عوامل موثر بر واگذاری 56

شکل 2-4 فرآیند واگذاری استراتژیک 71

شکل 2-5 متدولوژی واگذاری راهبردی 77

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                              شماره صفحه

 

جدول شماره 1-1 جمعیت استان خوزستان  برحسب سن و جنس- 1385 توزیع نسبی 12

جدول شماره 1-2 اندازه تولید بعضـــــــی از اقلام محصولات کشاورزی و سهم و رتبه استان               

نتایج سرشماری کشاورزی 1382 16

جدول شماره 1-3 : ارزش افزوده به قیمت‌های جاری  سال 1385  18

جدول شماره 1-4 : رتبه استــــــان خوزستان از نظر سهم ارزش افزوده فعالیت  “حمل و نقل،

انبارداری و ارتباطات ” در کل کشور سال 1385 20

جدول شماره 1-5 : نرخ اشتغال مردان وزنان 29-15ساله استان 21

جدول 2-1 معیارهای طبقه بندی در واگذاری 68

جدول شماره (4-2-1) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب جنس 98

جدول شماره( 4-2-2 ) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب تحصیلات 99

جدول شماره (4-2-3) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سن 100

جدول شماره (4-2-4 ) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سابقه مدیریت 101

جدول شماره (4-3-1 ) توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به استراتژی واگذاری  در سطح

کل شهرداری 102

جدول شماره (4-4-1) نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف جهت مطالعه نرمال بودن

توزیع متغیرها 104

جدول شماره (4-4-2) نتایج توصیفی آزمون t تک نمونه ای جهت استراتژی واگذاری  در

سطح کل 105

جدول شماره (4-4-3) نتایج تحلیلی آزمون t تک نمونه ای 105

جدول شماره (4-4-4) نتایج توصیفی آزمون t تک نمونه ای جهت استراتژی واگذاری  در

سطح وظیفه ای 106

جدول شماره (4-4-5)نتایج تحلیلی آزمون t تک نمونه ای 106

جدول شماره (4-4-6)نتایج توصیفی آزمون t تک نمونه ای جهت استراتژی واگذاری  

در سطح واحدهای 107

جدول شماره (4-4-7) نتایج تحلیلی آزمون t تک نمونه ای 107

جدول شماره (4-4-8) نتایج توصیفی آزمون t تک نمونه ای جهت استراتژی واگذاری   108

جدول شماره (4-4-9 )نتایج تحلیلی آزمون t تک نمونه ای 108

جدول شماره (4-4-10) نتایج توصیفی آزمون t تک نمونه ای جهت استراتژی واگذاری   108

جدول شماره (4-4-11)نتایج تحلیلی آزمون t تک نمونه ای 109

جدول شماره (4-4-12)نتایج میانگین رتبه آزمون فریدمن 109

جدول شماره (4-4-13) نتایج تحلیلی آزمون فریدمن 109

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                              شماره صفحه

 

نمودار شماره (4-2-1) فراوانی پاسخ دهندگان برحسب جنس 99

نمودار شماره( 4-2-2 ) فراوانی پاسخ دهندگان برحسب تحصیلات 100

نمودار شماره (4-2-3) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سن 101

نمودار شماره (4-2-4 ) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سابقه مدیریت 102

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نقشه ها

عنوان                                                                              شماره صفحه

 

نقشه 1-1 : نقشه استان خوزستان 23

نقشه 1-2 : نقشه شهرستان شوشتر 28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده :

  امروزه سازمان ها در دنیایی به سر می برند که پویایی،تغییر و پیچیدگی جزء عناصر اصلی آن می باشد و برای بهره وری از فرصت های زودگذر عصر حاضر ناچار به ایجاد ساختار منعطف و بهره مندی از امکانات بیرون از سازمان  هستند .در این راستا دیدگاه غالب در مدیریت ،کاهش فعالیت های دولتی و حرکت به سمت کوچک سازی، مهندسی مجدد، واگذاری و خصوصی سازی می باشد. واگذاری به عنوان یکی از ابزارهای توسعه و بهبود عملکرد سازمان  ها در سنوات اخیر مورد توجه مدیران ومسئولان                  سازمان  ها قرارگرفته و به صورت های مختلف به اجرا درآمده می باشد. این پژوهش به مطالعه تأثیر استراتژی واگذاری بر عملکرد شهرداری شوشتر می پردازد. در این پژوهش تأثیر واگذاری در سه سطح کل، وظیفه (پروژه) و واحدهای شرکت، بر مؤلفه های عملکرد ،شامل اثربخشی،کارآیی،کیفیت و کمیت مورد مطالعه قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش ، شامل تمامی مدیران، کارکنان و افراد مراجعه کننده به شهرداری بوده می باشد که به شیوه تصادفی انتخاب شدند .روش این پژوهش از نوع توصیفی و از نظر زمانی پیمایشی و به جهت بهره گیری از نتایج پژوهش در شهرداری، کاربردی می باشد. ابزار  گردآوری اطلاعات،  پرسشنامه می باشد. جهت آزمون روایی سوالات  ، از اعتبار محتوایی و برای پایایی سوالات از روش آلفای کرونباخ بهره گیری شده می باشد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که استراتژی واگذاری در بر عملکرد شهرداری و تمامی مؤلفه های آن تأثیر مثبت دارد.

واژه های کلیدی: برنامه ریزی، استراتژی، واگذاری، عملکرد، خصوصی سازی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه :

طریقه سریع تغییرات در دنیای کسب وکار امروز و ضرورت همگامی سازمان ها با این طریقه موجب تغییرات اساسی در ساختار و رفتار آن ها به مقصود واکنش سریع در بهره گیری از فرصت های زود گذر شده می باشد.در این بین برنامه ریزی وتعیین استراتژی مناسب توسط مدیران سازمان، همگام با تحولات جوامع بشری و در پاسخگویی به نیاز های موجود تأثیر کلیدی جهت دسترسی به اهداف سازمانی اعمال می نماید، به طوری که بسیاری از دانشمندان و تحلیل‌گران اظهار می‌دارند. که اگر تنها یک عامل وجود داشته باشد که وجه افتراق بین سازمان ‌های موفق و ناموفق را مشخص می کند، آن عامل برنامه‌ریزی صحیح در سازمان  می باشد که می‌بایست توسط سیستم به صورت مناسب صورت پذیرد(الوانی،10:1387).

   هر چند برنامه‌ریزی نوع ویژه‌ای از تصمیم‌گیری می باشد که مدیر، برای سازمان، آینده خاصی را مورد توجه قرار می‌دهد،لیکن بایستی توجه نمود که یک رویداد منحصر به فرد نیست که دارای یک آغاز و انتهای مشخص باشد بلکه یک فرآیند مستمر و همیشگی می باشد که منعکس کننده تغییرات می باشد. (استونر، 1379: 135).

   یکی از مهمترین ویژگی‌های یک رهبر و مدیر اثربخش در سازمان ، به کارگیری مناسب یک استراتژی و شیوه برخورد در رقابت می باشد که البته می‌بایست این استراتژی توسط منابع اقتصادی و فنی آن سازمان  و نیز به وسیله عوامل محیطی تعیین گردد. (استونر، 139:1379).

   کشورها برای دستیابی به فاکتورهای اقتصاد توسعه یافته، نیازمند بهره‌مندی از مزیت‌های استراتژی‌های رقابتی هستند. این استراتژی‌ها در دنیای کسب و کار جدید به وسیله مکانیزم بازار اعم از(بازار داری،بازار سازی وبازار گردانی) حاصل می گردد.  

  مانند استراتژی های جدید، شبکه ای شدن فعالیت سازمان  ها می باشد. به گو نه ای که سازمان  ها فعالیتهایی که در آن ها قابلیت کلیدی دارند واز آن در مقایسه با رقبا ارزش آفرینی می کنند خود انجام           می دهند و سایر فعالیت هارا به کسب وکارهایی واگذار می نمایند که در آن فعالیت ها قابلیت کلیدی داشته باشند. این استراتژی واگذاری[1] نام دارد.(الوانی،1387 : 12).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد:راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس

  واگذاری موجب کوچک شدن سازمان همراه با کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری ،سرعت وکیفیت خدمات، انعطاف پذیری،انتقال تکنولوژی و فن آوری ،جذب سرمایه گذاری خارجی،تقسیم خطر پذیری ودر مجموع عملکرد بهینه سازمان می­گردد.

با در نظر داشتن اهمیت سیستم شهرداری که در تأمین نیازهای جامعه تأثیر اساسی دارد ، به کارگیری سیاستهای خصوصی سازی و واگذاری امور در راستای عملکرد بهینه و تأمین خواسته‌های جامعه می تواند شتاب تحولات محیطی و عدم اطمینان را برای سازمان  تا حدودی بهبود  بخشد پس با در نظر داشتن ضرورت هماهنگی سازمان با تحولات بیرونی و دستیابی به مزیتهای رقابتی در دنیای کسب و کار کنونی، محقق امیدوار می باشد این پژوهش بتواند پایه ای برای تحقیقات بعدی در آینده باشد و توسط پژوهشگران دیگر تکمیل گردد ، تا گامی کوچک در شکل گیری هدف دیرینه یعنی بهبود عملکرد در سازمان ‌های خدماتی و به خصوص شهرداری که در ارائه بخش عظیمی از خدمات به جامعه سهیم هستند، برداشته گردد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

1-1 اظهار مساله پژوهش

توجه جدی به مفهوم بهره وری و بهره گیری بهینه از امکانات و منابع سازمان ها امری روشن و بدیهی می باشد و برای افزایش نرخ بهر ه وری، بازبینی در روش ها ی اداره سازمان  و در صورت لزوم تجدیدنظر در آنها اجتناب ناپذیر می باشد. از نظر علمی، روش ها ی متعددی هست که مدیران می توانند در انتخاب راه حل های بهره گیری مناسب و عقلایی از منابع از آنها کمک بگیرند. سازمان ها در سراسر جهان به دنبال تکنیک ها و روش هایی برای حفظ و توسعه مزایای رقابتی خود هستند. بهره گیری از روش های جدید مدیریت خدمات، مانند واگذاری  که در آن تمام یا بخشی از فعالیت های سازمان  به افراد یا                        سازمان های بیرونی واگذار می گردد، یکی از روش های بهره وری می باشد که در دو دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته می باشد.  واگذاری  در سال های اخیر خود را به عنوان یکی از این رویکردها ی پراهمیت معرفی کرده می باشد . بعضی از شرکت ها به مقصود بهبود کیفیت خدمات و محصولات، کاهش هزینه و زمان تولید، تمرکز بر روی مزیت ها ی اصلی رقابتی و به گونه کلی افزایش اثربخشی سازمان ، اقدام به واگذاری  بعضی فعالیت ها نمود ه اند و چنین گویا که شرکت ها با واگذاری  فعالیت های خود به سازمان  های تخصصی دیگر، بهتر می توانند بر روی فعالیت هایی که ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کنند، تمرکز کرده و بدین طریق تاثیر فعالیت های خود را به حداکثر برسانند .

از نظر کلی[2] و راشید[3] (2000) واگذاری  عبارت می باشد از عقد قرارداد با عرضه کننده بیرونی برای انجام فعالیت هایی که قبلاً در شرکت انجام می گردید، یا انجام فعالیت هایی که کاملاً جدید هستند. پس، تصمیم گیری برای واگذاری مانند مسائلی می باشد که بایستی کلیه ملاحظات سازمانی، موردها پیش نیازی و شرایطی آمادگی سازمان  و مراحل بکارگیری و مدیریت و کنترل فرآیند در مورد آن در کانون توجه قرار گیرد .

امروزه، بسیاری از شرکت ها با تمرکز بر یک تخصص و یا مهارت ویژه فقط برای ارائه خدمات به مجموعه ای بیرون از خود فعالیت می کنند. تحقیقات نشان می دهد منافع حاصل از واگذاری  برای بسیاری از شرکت ها، زیاد بوده و مهمترین آنها صرفه جویی در وقت و هزینه و ارتقای کیفیت و آزادسازی منابع داخلی به مقصود بهره گیری بهینه از آنها بوده می باشد.

در کشور ما به علت های مختلف، واگذاری به مفهوم وسیع و گسترده خود مورد بهره گیری و توجه مدیران و مسئولان قرار نگرفته می باشد . از این رو لازم می باشد محققان و مدیران صنعتی در جهت بکارگیری آن و نیز بایدها و نبایدها در انجام آن به مطالعه و پژوهش بپردازند تا طبق شرایط مشخص علمی و روشن بدانیم چه چیز را، چه وقتی و به چه طریقی و به چه کسی بسپاریم.

 

1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش

در گذشته، واگذاری زمانی مورد بهره گیری قرار می گرفت که سازمان ها نمی توانستند خوب اقدام کنند. در رقابت ضعیف بودند، کاهش ظرفیت داشتند، با مشکل مالی روبرو بودند و یا از نظر فناوری عقب و شکست خورده بودند.

امروزه سازمان هایی که کاملاً موفق هستند نیز از این ابزار برای تجدید ساختار سازمان  هایشان بهره گیری می کنند و مدیران این سازمان ها به عنوان یک موضوع حیاتی این موضوع را درک کرده اند که ایجاد قابلیت های کلیدی برای برآورده کردن نیازهای مشتری ضروری می باشد و بایستی دراین راه کوشش نمایند.

تحقیقات نشان می دهد که افزایش واگذاری می تواند منجر به کاهش هزینه ها شده و نیاز به           سرمایه گذاری در زمینه تسهیلات، تجهیزات و نیروی انسانی را پایین بیاورد. از سوی دیگر شواهدی نیز حاکی از این می باشد که افزایش واگذاری  می تواند نوآوری و کنترل برروی کارها را کاهش دهد . واگذاری  را شکلی از فعالیت پیمانکاری می دانند که قبلاً در شرکت انجام می شده می باشد و اکنون انجام آن امور به دیگران واگذار شده می باشد.

برای سپردن کار به بیرون متاسفانه بنگاه ها و سازمان های ما به وظایف دیگری که برعهده آنها گذاشته می گردد، توجهی ندارند در صورتی که بایستی در هنگام واگذاری  به برقراری مکانیزم های واگذاری  بپردازند و با مدیریت صحیح، توانایی مانیتور کردن شرکتی را که کار به او واگذار شده، داشته باشند و به گزارش مداوم بپردازند.

همچنین شرکتی که تمایل به دریافت خدمات واگذاری دارد، بایستی متخصص انجام آن کار باشد و فعالیت هایش منحصر به خدمت گرفته شده باشد . همچنین شرکت خدمت گیرنده بایستی بتواند فعالیت خود را طوری تنظیم کند تا قابلیت کنترل شدن را داشته باشد و امکاناتی را به مقصود مانیتور کردن امور فراهم کند.

فعالیت هایی که در محور فعالیت های اصلی سازمان  قرار ندارند، بایستی واگذاری  شوند و فقط کارهایی که به موضوع اصلی فعالیت سازمان  مربوط بوده یا قیمت و شرایط انجام آن بهتر باشد، می توانند در داخل مجموعه انجام شوند . متأسفانه نگاه مدیران ما در مورد واگذاری  با ناآگاهی همراه شده و دیدگاه مناسب در این زمینه کمتر هست، چنانچه بخشی فکر می کنند در صورتی که کار را به بیرون واگذار کنند، آن کار به گونه صحیح انجام نشده و با کیفیت پایین تر و هزینه بیشتر انجام می پذیرد . در حالی که اگر کارفرما، کار را صحیح مطرح و بر آن کنترل داشته باشد، کیفیت خدمات افزایش می یابد.

رویکرد سیستماتیک در واگذاری  امری حیاتی می باشد و به عنوان یکی از عوامل بحرانی موفقیت در مدیریت تدارکات و مشارکت های پروژه های تحیقاتی، به این مساله پرداخته شده می باشد . مساله واگذاری در سازمان  ها موضوعیت دارد . اما در پروژه های تحقیقاتی بواسطه وجود ریسک از دست رفتن دانش انحصاری سازمان  اهمیت دو چندانی می یابد. نتیجه این امر افزایش آگاهی نسبت به اهمیت تصمیمات واگذاری شده می باشد .

تصمیمات واگذاری  مقداری از منابع و سرمایه را جهت صرف در موردها دیگر آزاد می سازد. واگذاری  به این شکل سبب کاهش هزینه ها حتی تا 39% شده می باشد، جدا از اینکه منافعی مثل وارد شدن به بازارهای کلیدی نیز به این ترتیب و با این مشارکت ها تسهیل شده می باشد . اولین موج واگذاری  فعالیت ها به فعالیت هایی که مستلزم مهارت ها ی سطح پایین بودند محدود می گردید، مثل مشاغل صنعت نساجی یا صنعت اسباب بازی .

دومین موج شامل صنایعی مثل تهیه نرم افزارها، پردازش کارت های اعتباری و مورد هایی همانند این بود . سومین موج یا موجی که الان در جریان می باشد شامل فعالیت هایی می گردد که دارای دستمزد بالایی هستند و نیاز به مهارت های سطح بالا دارند که مانند آنها می توان به طراحی تراشه، مهندسی،             تحلیل های مالی، داروسازی و پژوهش و توسعه تصریح نمود.

با مطالعه ساختار هزینه شرکت های تولیدی در کشورهای مختلف نتایج مشابهی گزارش شده می باشد . همه آنها اظهار می کنند که مو اد و قطعات /فرآیندهای خریداری شده از تأمین کنندگان به گونه متوسط50%  کل هزینه ها ی تولیدی را تشکیل می دهد . پس هزینه های مدیریت زنجیره تأمین، یک عنصر اصلی در مدیریت هزینه کل و افزایش سودآوری شرکت می باشد. شواهد حاکی از آن می باشد که در گذشته ارتباط تأمین به صورت سیستماتیک انجام نمی شده می باشد . اما در سال ها ی اخیر مدل ها یی در این ارتباط ارائه شده می باشد.

تصمیمات تأمین تنها به مواد و قطعات / فرآیندهای محصول ، محدود نمی گردد و در ارتباط با              فعالیت های غیر تولیدی از قبیل خدمات پشتیبانی نیز قابل کاربرد می باشد. در اکثر سازمان ها، تصمیمات تأمین بالقوه زیادی هست . به گونه مثال، شرکت های تولیدی صدها قطعه دارند که می تواند از داخل یا خارج سازمان تأمین گردد.

نتیجه تصمیمات کاملاً متأثر از کیفیت اطلاعات در دسترس و فرضیات بهره گیری شده در تحلیل                  می باشد. در کنار ملاحظات هزینه و سود، در تصمیمات تأمین، مسائل استراتژیک، ارزیابی مالی، ابعاد کارایی و ریسک در ارتباط با کیفیت تأمین کننده ، قابلیت اطمینان، زمان های پیشبرد و تحویل مد نظرقرار می گیرند. زمانیکه تمام این فاکتورها با هم در نظر گرفته می شوند، تصمیم تأمین می تواند یک تصمیم بسیار پیچیده و حساس باشد که بر سودآوری، سرمایه گذاری و موقعیت رقابتی تأثیر می گذارد. یک تصمیم اشتباه می تواند منجر به هزینه های محصول بالاتر، حیف و میل و از دست دادن فرصت ها، مشتریان و سهم بازار گردد.

 

1-3 اهداف پژوهش

1-3-1 هدف کلی :

تجزیه و تحلیل آثار ناشی از واگذاری کارها به پیمانکاران بر عملکرد شهرداری شهرهای با تاکید بر شهر شوشتر و ارائه پیشنهادات لازم به مقصود بهبود آنها.

1-3-2 اهداف جزئی :

1)تأثیر واگذاری شهرداری شوشتر  بر کیفیت ارائه خدمات به شهروندان

2)تأثیر واگذاری شهرداری شوشتر  بر زمان انجام تعهدات به شهروندان

3)تأثیر واگذاری شهرداری شوشتر  بر بالا بردن درآمدها

4)تأثیر واگذاری شهرداری شوشتر  بر کنترل هزینه ها

5)تأثیر واگذاری شهرداری شوشتر  بر ایمنی کارکنان 

 

1-4 سوالات پژوهش

در این پژوهش به سؤالات ذیل پاسخ داده می گردد:

1-آیا واگذاری کارها به پیمانکاران موجب بهبود عملکرد سازمانی شده می باشد؟

به مقصود یافتن پاسخ برای سوال فوق، تأثیر واگذاری کارها به پیمانکاران در موردها

ذیل مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته می باشد:

  • کیفیت ارائه خدمات به مشتریان،
  • زمان انجام تعهدات به مشتریان،
  • ایمنی،
  • روحیه و انگیزه کارکنان،
  • هزینه ها
  • درآمدها

2- برای بهبود عملکرد شهرداریها در ارتباط با واگذاری کارها به پیمانکاران چه بایستی نمود؟

 

1-5 فرضیات پژوهش

گویا بین واگذاری و شکل گیری اهداف مالی در شهرداری شوشتر ارتباط معنادار هست.

گویا بین واگذاری و شکل گیری رضایتمندی مشتری ها در شهرداری شوشتر ارتباط معنادار هست.

گویا بین واگذاری و کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان در شهرداری شوشتر ارتباط آماری هست.

گویا بین واگذاری و روحیه و انگیزه کارکنان در شهرداری شوشتر ارتباط معنادار هست.

گویا بین واگذاری و زمان انجام تعهد به مشتریان در شهرداری شوشتر ارتباط معنادار هست.

[1] outsourcing

[2] Kily

[3] Rashid

تعداد صفحه :118

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com