با عنوان :  مطالعه تأثیر آژانس‌های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

دانشکده علوم انسانی

گروه آموزشی جغرافیا

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

در رشته: جغرافیاو برنامه‌ریزی توریسم

عنوان:

مطالعه تأثیر آژانس‌های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی

 استاد راهنما:

دکترسید علی پورفیکوئی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده

صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا می باشد که بالاترین ارزش افزوده را ایجاد می کند و به گونه مستقیم و غیرمستقیم سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توسعه توریسم در هر نقطه که باشد می‌تواند توسعه را بدنبال داشته باشد.

پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی تحلیلی می‌باشد. اطلاعات و داده‌های مورد نیاز با بهره گیری از روش‌های اسنادی و مشاهدات میدانی و مصاحبه و تکمیل پرسشنامه جمع‌آوری شده می باشد و با بهره گیری از روش‌های آماری و بهره‌گیری از نرم‌افزارExcel و SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته می باشد. هدف پژوهش مطالعه تأثیر آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان انزلی می باشد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که برخورداری از موقعیت ممتاز طبیعی(تالاب و ساحل دریا)، بهره‌مندی از تالاب با انواع پوشش گیاهی، جانوری، جزایر متعدد و امکان بهره‌برداری از طبیعت و حیات وحش آن برای اجرای تورهای علمی، گردشگری و شکار، وجود چهار منطقه ویژه به عنوان زیستگاه‌های طبیعی و حفاظت شده در شهرستان، وجود زیستگاه‌های بومی در سرتاسر تالاب انزلی، اراضی حاشیه تالاب و کرانه‌های دریای خزر و همچنین زیستگاه ویژه قرقاول(جزیره قلم‌گوده)، و همچنین وجود آداب و سنن، صنایع دستی و وجود بازارهای محلی، هفتگی و همیشگی برای مبادله محصولات و فرهنگ‌ها از پتانسیل‌های گردشگری بندر انزلی به شمار می‌آیند. غنی‌کردن زیرساخت‌ها و طرفداری و تقویت مراکز خدمات توریستی، همینطور آژانس‌های مسافرتی از طریق توسعه فعالیت‌های گردشگری و در نهایت، توسعه و تجهیز این منطقه به عنوان عرضه‌کننده‌ی خدمات جهانگردی نیز پیامدهای ایده‌آلی را می‌تواند به دنبال داشته باشد و می‌تواند منجر به توسعه گردشگری گردد و این محدوده را به یکی از خط‌های مهم گردشگری در شمال کشور تبدیل کند. آن‌چه مهم بنظر می‌رسد این می باشد که به همان اندازه که آژانس‌ها برای توسعه گردشگری فعالیت می‌کنند، لازم می باشد تا زیرساخت‌های بخش گردشگری نیز بهبود یابد.

 واژگان کلیدی: توریسم،آژانس‌های خدمات مسافرتی، توسعه توریسم، شهرستان بندر انزلی

مقدمه:

گیلان سرزمینی می باشد که در آن همه چیز نشان از حیات دارد. طبیعت همیشه زنده با جنگل‌های سوزنی‌برگ و ششماد، باران و برنج، ساحل و جلگه، کوهپایه و کوهستان که هریک به عنوان سمبلی از مظاهر طبیعت کنار یکدیگر جمع شده‌اند و مجموعه به هم‌پیوسته‌ای از آمیزه‌های طبیعی را به وجودآورده‌اند.

تنها طبیعت نیست که زیباست، بخش دیگر زیبایی‌های گیلان در نظمی می باشد که بشر به طبیعت می‌بخشد. مرزبندی برنجزارها، ردیف‌کاری بوته‌های چای، دسته‌بندی ساقه‌های برنج، پوشش سفالین و گالی، مجموعه دیدنی‌های گیلان از همبستگی میان بشر و طبیعت می باشد. تقریباً در گیلان جایی را نمی‌یابید که برای یک مسافر خالی از جذابیت باشد. شهرستان بندر انزلی با دارابودن اقلیم، خاک، پوشش گیاهی، کوهستان، تالاب‌ها، همیشه مقصد خوبی برای مسافرین بومی استان و غیربومی می‌باشد. در کنار جاذبه‌های یک منطقه، آژانس‌ها تأثیر بسیار مهمی در توسعه توریسم اعمال می‌کنند این پایان‌نامه در نظر دارد تا به مطالعه تأثیر آژانس‌ها در توسعه توریسم بپردازد. به همین جهت در پنج فصل به ترتیب زیر تقسیم شده می باشد:

فصل اول: کلیات پژوهش که شامل اظهار مسأله، اهداف پژوهش، فرضیه پژوهش، روش کار، سوابق پژوهش.

فصل دوم: مبانی نظری پژوهش می‌باشد.

فصل سوم: به ویژگی‌های جغرافیایی، شهرستان پرداخته شده می باشد.

فصل چهارم: به یافته‌های پژوهش پرداخته شده می باشد.

فصل پنجم: نتایج و پیشنهادها بوده و در نهایت منابع و مآخذ و پیوست می‌باشد.

 «فهرست مطالب»

عنوان                                                                                                          صفحه

چکیده-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———— ج

مقدمه -بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———— د

فصل اول. کلیات پژوهش—————- 1

1-1- اظهار مسأله-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– 2

1-2- اهمیت و ضرورت—————- 3

1-3- اهداف پژوهش-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 4

1-4- فرضیه های پژوهش—————- 4

1-5- سؤال‌های پژوهش-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 4

1-6- تعاریف واژه ها و مفاهیم———— 4

فصل دوم. ادبیات پژوهش————— 6

2-1- پیشینه پژوهش-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 7

2-2- گردشگری-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 9

2-2-1- گردشگری از نظر لغوی———- 9

2-2-2- واژه توریسم-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد- 9

2-3- تعریف و مفاهیم گردشگری———- 10

2-3-1- گردشگری-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 10

2-3-2- گردشگری داخلی (یا بومی)——- 11

2-3-3- گردشگری خارجی(یا بین‌المللی)—- 11

2-3-4- گردشگری از بعد جغرافیایی——- 11

2-3-5- گردشگری از بعد اجتماعی——– 11

2-4- فواید گردشگری-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 11

2-4-1- فرهنگی و اجتماعی————- 11

2-4-2- اقتصادی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 12

2-5- گردشگری در جهان————— 12

2-5-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان—- 12

2-6- گردشگری در جهان————— 13

2-6-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان—- 13

2-6-2- گردشگری در دوران قرون وسطی— 14

2-6-3- گردشگری در دوران رنسانس—— 15

2-6-4- گردشگری در دوران انقلاب صنعتی و بعد از آن——— 15

2-6-5- گردشگری در ایران————- 16

2-6-6- طریقه توسعه گردشگری در ایران قبل و بعد از انقلاب—— 16

2-7- طریقه شکل‌گیری گردشگری در گیلان— 18

2-8- ارتباط‌ی جغرافیا و فعالیت‌های گردشگری—————- 18

2-9- اشکال عمده توریسم————– 19

2-10- انواع توریسم-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 19

2-11- مفهوم توسعه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 20

2-12- تئوری قطب رشد—————- 20

2-13- توسعه پایدار-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 21

2-14-تاریخچه سیستم توزیع محصولات و خدمات گردشگرى—– 22

2-15- تاریخچه شرکت‌هاى خدمات مسافرتى در ایران———– 23

2-16- فدارسیون بین‌المللى اتحادیه آژانس‌هاى مسافرتى(UFTAA)- 24

2-17- سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى و شوراى عالى میراث فرهنگى و گردشگرىبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 25

2-18- انواع فعالیت شرکت‌هاى خدمات مسافرتى————– 25

2-18-1- فعالیت شرکت‌هاى خدمات مسافرتى برحسب نوع مجوز– 25

2-18-2- فعالیت شرکت‌هاى خدمات مسافرتى بر حسب بعد سازمانىبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————— 26

2-18-3- فعالیت شرکت‌هاى خدمات مسافرتى برحسب سطح فعالیتبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————— 28

2-18-4- کارگزاران مسافرتى(آژانس‌ها یا سفرگذارى‌ها)———- 29

2-19- ساختار شرکت‌هاى خدمات مسافرتى– 29

2-19-1- واحد فروش و بازاریابى——— 29

2-19-2- واحد عملیات—————- 30

2-19-3- واحد ذخیره‌ی جا————- 30

2-19-4- واحد ادارى و اجرایى———– 30

2-19-5- واحد محاسبات و امور مالى—— 30

2-19- کارکنان شاغل در واحدهاى خدمات مسافرتى———— 31

2-19-1- مدیرعامل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 31

2-19-2- مدیر فنى-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 31

2-19-3- مدیر تور-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 32

2-20- تور و اجزاى آن-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 32

2-21- راهنمای تور-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 34

2-22- اهمیت راهنمایان در تورهاى گردشگرى—————- 34

2-23- مسئولیت‌ها و وظایف راهنما——– 34

2-24- فرایند اجراى تور—————- 35

2-25- انواع سفرهاى گروهى که در داخل کشور برگزار مى‌گردد—– 36

2-25-1- سفرهاى طبیعت‌گرا———— 36

2-25-2- طبیعت‌گردى و راهنماى کویر—– 37

2-26- دستورالعمل‌هاى ویژه برگزارکنندگان تور طبیعت———- 38

فصل سوم. روش اجرای پژوهش———– 40

3-1- روش پژوهش و مراحل آن———– 41

3-2- مراحل پژوهش-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 41

3-2-1- مرحله جمع‌آوری پژوهش———- 41

3-2-2- مرحله سازماندهی و طبقه‌بندی پژوهش- 41

3-2-3- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات—— 41

3-2-4- جامعه آماری و حجم نمونه——- 41

3-3- مواد-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——— 42

3-4- موقعیت جغرافیایی شهرستان بندر انزلی—————- 43

3-5- نامواژه انزلی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 46

3-6- ساختار کالبدی شهرستان بندر انزلی—- 46

3-7- زمین‌شناسى بندر انزلى————- 47

3-8- توپوگرافى-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– 48

3-9- اقلیم-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——— 50

3-9-1- مطالعه ایستگاه هواشناسی ناحیه مورد مطالعه———– 50

3-10- منابع آب-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 58

3-11- پوشش گیاهى و جانورى———– 60

3-12- ارتباط ویژگی‌های طبیعی با قابلیت‌های گردشگری———- 61

3-13- ویژگی‌های اجتماعی جمعیتی——- 63

3-13-1- ساختار جنسی و سنی جمعیت —- 63

3-13-2- تعداد، توزیع و تحولات خانوار و جمعیت————- 63

3-14- ویژگی‌های اقتصادی————– 64

3-14-1- فعالیت و اشتغال————– 64

3-14-2- صنعت گردشگری————- 65

3-15- جاذبه‌هاى گردشگرى شهرستان بندر انزلی————– 65

3-15-1- موزه نیروى دریایى————- 65

3-15-2- برج ساعت انزلى————– 66

3-15-3- برج موزیک-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد- 66

3-15-4- بناى شهردارى انزلى———— 66

3-15-5- عمارت معتمدى————– 66

3-15-6- کاخ سردارى-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 67

3-15-7- بنای تاریخی کلیسای مریم مقدس— 67

3-15-8- خانه داوودزاده————— 67

3-15-9- ساختمان دادگستری———— 67

3-15-10- مناره مسجد قائمیه انزلی——– 68

3-15-11- تالاب انزلى-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 68

3-15-12- جزیره قلم‌گوده————– 69

3-15-13- پناهگاه حیات وحش سرخانگل— 69

3-15-14- منطقه شکار ممنوع حسین‌بکنده — 69

3-16- منابع و جاذبه‌های طبیعی———– 70

3-16-1- سواحل انزلی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 70

3-16-2- رودخانه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 72

3-16-3- تالاب و رودگاها————– 74

3-16-4- رویش گیاهی در تالاب انزلی—— 75

3-16-5- جزایر نی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 75

3-16-6- قایقرانی تفریحی————– 76

3-16-7- ماهیگیری تفریحی————- 77

3-16-8- شکار تفریحی—————- 77

3-17- جاذبه‌های تاریخی شهرستان انزلی—- 80

3-17-1- مناره-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– 80

3-17-2- کاخ موزه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 80

3-17-3- پل غازیان-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 81

3-17-4- پل میان‌پشته-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 81

3-17-5- بلوار ساحلی انزلی————- 81

3-17-6- موج شکن-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 81

3-17-7- حافظیه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 82

3-17-8- ساختمان شهرداری———— 82

3-17-9- ساختمان چهارطبقه———— 82

3- 18- جاذبه‌های فرهنگی- مذهبی——– 83

3-18-1- شنبه‌بازار-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 83

3-18-2- مساجد قدیمی—————- 83

3-18-3- فرهنگسراها، سینماها و نمایشگاه‌ها– 84

3-18-4- مراکز خرید اصلی————- 84

3-18-5- هتل‌ها و مهمانپذیرها———— 86

3-18-6- پانسیون های خانگی———— 87

3-18-7- آرامگاه بی‌بی‌حوریه———— 87

3-18-8- امام‌زاده صالح—————- 87

3-18-9- آرامگاه آقاپیر-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 87

3-18-10- آرامگاه آقا سیدنجفی———- 88

3-18-11- بقعه آقاپیر-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد- 88

فصل چهارم. یافته‌های پژوهش———— 90

4-1- مطالعه تأثیر آژانس‌های مسافرتی در توسعه گردشگری شهرستان بندر انزلیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——- 91

4-1-1- فعالیت در تورهای داخلی و خارجی آژانس‌های مسافرتی شهرستان بندر انزلیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 95

4-1-2- فعالیت‌های گسترده دفاتر خدمات مسافرتی شهرستان بندر انزلیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- 95

4-1-3- فعالیت‌های اکوتوریستی، آژانس‌های خدمات مسافرتی شهرستان بندر انزلیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—— 95

4-1-4- علت های اشکال آژانس‌های خدمات مسافرتی شهرستان بندر انزلی در توسعه اکوتوریسم————— 96

4-1-5- تأثیر فصول سال در اجرای گشت‌های طبیعت‌گردی توسط آژانس‌های خدمات مسافرتی————- 97

4-1-6- گروه‌های سنی استقبال‌کننده از تورهای طبیعت‌گردی—— 97

4-1-7- خدمات ارائه شده توسط آژانس‌های خدمات مسافرتی جهت تورهای طبیعت‌گردیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 97

4-1-8- خدماتی که در صورت عدم محدودیت‌های توسط آژانس‌های خدمات مسافرتی برای توسعه اکوتوریسم قابل

اجراست-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———- 98

4-1-9- علت های برتری یک آژانس خدمات مسافرتی نسبت به رقبا—- 98

4-2- یافته‌های توصیفی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 99

4-2-1- جنسیت-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 99

4-2-2- سن-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——- 100

4-2-3- سطح تحصیلات————— 101

4-2-4- شغل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——- 102

4-2-5- مبدأ سفر-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 103

4-2-6- وسیله سفر-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 104

4-2-7- اهداف سفر-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 105

4-2-8- چگونگی آشنایی با مکان سفر——— 106

4-2-9- مسافت محل زندگی گردشگران تا انزلی————— 107

4-2-10- تأثیر دفاتر خدماتی در علاقمندی گردشگران به بازدید مجددبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————– 108

4-2-11- تأثیر دفاتر خدمات گردشگری در رضایتمندی———- 109

4-2-12- اندازه عملکرد آژانس‌های مسافرتی نسبت به گذشته—— 110

4-2-13- اندازه مراجعات گردشگران در طول فصول———— 111

4-2-14- جایگاه توریسم در شهرستان انزلی– 112

4-2-15- بهره گیری از خدمات آژانس‌های گردشگری————- 113

4-2-16- تأثیر آژانس‌های خدمات مسافرتی در خدمات‌رسانی به توریست‌هابلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———- 114

4-2-17- تأثیر امکانات آژانس‌ها در توسعه توریسم————- 115

4-2-18- تأثیر آژانس‌ها در معرفی جاذبه‌های گردشگری——— 116

4-2-19- ارتباط بین آژانس‌های مسافرتی و تورهای توریسم——– 117

4-2-20- آسیب رساندن تورهای طبیعت گردی بر محیط زیست—- 118

4-2-21- تأثیر تورها در ایجاد انگیزه برای سفر به انزلی———- 119

4-2-22- تأثیر آژانس‌ها در افزایش گردشگر– 120

4-2-23- تأثیر آژانس‌های گردشگری در توسعه توریسم———- 121

فصل پنجم. نتیجه‌گیری —————- 122

5-1- نتیجه گیری-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 123

5-2- مطالعه فرضیه‌ها-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد- 125

5-2-1- فرضیه اول-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 125

5-2-2- فرضیه دوم-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 126

5-3- ارائه راهکار  127

– اظهار مسأله

صنعت گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت دنیا به شمار می‌آید. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان اساس درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می‌دانند. در سراسر کره زمین؛ بویژه در کشورهای در حال توسعه، به توسعه صنعت گردشگری توجه فراوانی معطوف می گردد. از طرف دیگر، این صنعت تعاملات میان فرهنگی جوامع مختلف را تسهیل نموده و شیوه‌های برقراری تعاملات رفتاری بر اساس گفتمان صلح‌آمیز را مستقر می کند(قرخلو، 1386: 3). ا مروزه اهمیت گردشگری و جهانگردی و لزوم مطالعه و پژوهش در مورد آن با در نظر داشتن تأثیر‌های مهم اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی‌اش بر هیچ کسی پوشیده نیست(مشبکی و ملک اخلاق، 1382: 7). این فعالیت در دنیای کنونی به صورت یکی از مهم‌ترین عوامل تولید ثروت، کار، ایجاد پویایی، جابجایی بشر‌ها و ثروت ملت‌ها درآمده می باشد. بشر امروزین در راستای دسترسی به اهدافی زیرا آشنایی با حقایق تاریخی گذشتگان، بهره‌گیری از مواهب طبیعی، فرار از آشفتگی‌ها و روزمرگی‌های زندگی شهری و… توریسم را وسیله‌ی منفرد و مناسبی برای نیل بدآن‌ها می‌داند(آمار، 1382، 55). امروزه گردشگری بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت دنیا به شمار می رود. بسیاری از کشورهای جهان به دنبال دستیابی به توسعه پایدار بوده و از این صنعت به عنوان یک صنعت پویا، جهت کسب درآمد و اشتغال‌زایی و تعامل فرهنگ خود بهره گیری می‌نمایند. در جهان امروز بهره گیری از منابع و جاذبه‌های گردشگری یک منطقه اعم از طبیعی یا بشر ساخت در توسعه آن اثرگذار تأثیر بسزایی دارد.

مطالعات نشان داده‌اند که بین رشد و توسعه صنعت گردشگری با رشد و توسعه اقتصادی کشورها ارتباط‌ی مثبت و معناداری هست. هزاره سوم، پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری را با خود به همراه دارد. صنعتی‌شدن زندگی در جهان امروز اوقات فراغتی را برای بشر در شهرهای مدرن فراهم ساخته که می‌تواند فرصتی مناسب برای فاصله گرفتن از محیط خشک و بی‌روح توأم با سروصدای شهرهای شلوغ، مناسب تلقی گردد. امروزه آژانس‌های خدمات مسافرتی ارائه‌دهنده‌ی انواع خدمات گردشگری در زمینه‌های داخلی، خارجی و طبیعت‌گردی می‌باشند. این آژانس‌ها با در نظر داشتن فعالیتشان مورد تقسیم‌بندی قرار گرفته‌اند که تعدادی از آن‌ها مسئول فروش بلیط و تعدادی دیگر خدمات تورگردانی را بر عهده دارند و تعدادی دیگر نیز ارائه‌دهنده‌ی هر دو خدمات به گونه همزمان می‌باشند. این تورها تأثیر بسیار مهمی در جابجایی و نقل و انتقال گردشگران دارند؛ بطوری‌ که بعضی از گردشگران مشتری دائم این آژانس‌ها در تمامی سفرها می‌باشند. پس می‌توان گفت آژانس‌های گردشگری ارتباط مستقیمی با توسعه گردشگری دارند. بندر انزلی به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم استان گیلان از موقعیتی مناسب برای توریسم و استراحت برخوردار می باشد. این شهرستان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی و طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبا مانند دریا، منطقه آزاد، بازارهای تجاری، مکان‌های زیارتی، توجه اکثر مردم چه در داخل و چه در خارج از آن را به خود معطوف نموده می باشد . این ویژگی باعث توسعه گردشگری در طبیعت این منطقه شده می باشد؛ بطوری که هر روزه بر تعداد گردشگران و هم بر تعداد تورهای گردشگری افزوده می‌‌گردد. پس پژوهش به دنبال مطالعه و ارزیابی عملکرد آژانس‌های خدماتی و مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی می‌باشد و پژوهش بدنبال پاسخگویی به این سؤال می باشد که آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی تا چه حد تأثیر داشته می باشد؟

1-2- اهمیت و ضرورت

امروزه توریسم در اقتصاد کشورهای جهان دارای جایگاهی بسیار مهم می باشد و تنها در سال 2010 میلادی 935 میلیون نفر در جهان با سفر به کشورهای دیگر 1550 میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند(سایتwto ).

نظریه‌های جدید در زمینه گردشگری نشان می‌دهد جذابیت‌های گردشگری بر پایه ورزش در مقایسه با دیگر جذابیت‌های فرهنگی٬ مزیت‌های اقتصادی٬ اجتماعی و سیاسی بیشتر دارد. از طرفی کشور ایران با در نظر داشتن مطالعه‌های صورت گرفته یکی از ده کشور اول جهان از نظر جذابیت‌های گردشگری می باشد(هنرور و همکاران٬ 1386: 32).

از این رو، اهمیت دارد که از قابلیت‌های خود در توسعه گردشگری مانند گردشگری ورزشی بهره گیری کند. بی‌شک انتخاب مکان مناسب جهت انجام فعالیت‌های ورزشی برای ورزشکاران بسیار مهم می‌باشد. پس در این پژوهش کوشش بر این می باشد که با مدنظر قراردان این مهم که گردشگری نواحی گوناگون ساحلی٬ دریایی و تالاب از فعالیت‌های عمده تفرجی در جهان می باشد٬ به شناخت توان‌های موجود و تعیین محدوده مکانی مناسب جهت جذب توریسم ورزشی پرداخته و با در نظر داشتن عدم داشتن منابع علمی و تخصصی لازم در کشور با مطالعه عوامل مختلف در جذب توریسم و گسترش توریسم ورزشی می‌توان با اخذ نتایج به سمت آینده روشن حرکت نمود. مانند کاربرد نتایج این پژوهش می‌توان به توسعه کمی و کیفی شهرستان٬ بالا رفتن سطح فرهنگ مردم٬ تبادل اخلاق ورزشی و فرهنگی حفظ محیط زیست و توسعه پایدار منطقه٬ رونق اقتصادی و بهبود زیرساخت‌های منطقه تصریح نمود.

1-3- اهداف پژوهش

مهم‌ترین اهداف این پژوهش بشرح زیر می باشد:

  1. تعیین پتانسیل‌های توریستی و اکوتوریستی شهرستان بندر انزلی،
  2. تعیین تأثیر آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی،
  3. تعیین راهکارهایی جهت توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی.

1-4- فرضیه‌های پژوهش

  • آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی تأثیر دارند.
  • بین افزایش آژانس‌های مسافرتی و افزایش گردشگر ارتباط هست.

 1-5- سؤال‌های پژوهش

آژانس‌های خدمات مسافرتی شهرستان بندر انزلی در توسعه توریسم، تا چه اندازه تأثیر دارند؟

1-6- تعاریف واژه‌ها و مفاهیم

  • گردشگر

کسانی هستند که به مقصود تفریح، گردش و گذران روزهای تعطیل و اوقات فراغت، اقدام به سفر می‌نمایند. این نوع گردشگری شامل افراد یا گروه‌هایی می باشد که جهت بهره گیری از تعطیلات، تفریح، استراحت، بهره گیری از آب و هوای گرم‌تر یا خنک‌تر از محل اقامت خود به مسافرت می‌طریقه(سازمان مناطق گردشگری، 1381: 6).

  • دفاتر خدمات مسافرتی:

مؤسساتی هستند که توسط افراد(بخش خصوصی) تأسیس می شوند و جنبه انتفاعی دارند. کار اصلی آن‌ها ارائه دادن خدمات جهانگردی می باشد، البته به نمایندگی از سوی مؤسسات تولیدکننده خدمات جهانگردی نظیر شرکت‌های حمل و نقل، مؤسسات پذیرایی، گردانندگان گشت‌ها و سایر مؤسساتی که به گونه‌ای در مقصد جهانگردی خدماتی به جهانگرد ارائه می‌دهند(محلاتی، 1380: 185).

  • توسعه:

اندیشمندان متعددی در علوم مختلف کوشش نموده‌اند برای این فرایند تعریف جدیدی ارائه دهند. «مایکل تودارو» در کتاب «توسعه اقتصادی در جهان سوم» از توسعه چنین تعریف دارد: «جریانی می باشد که مستلزم تغییرات اساسی اجتماعی، طرز تلقی عامه مردم و نهادهای ملی و نیز تسریع رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و ریشه‌کن کردن فقر مطلق می باشد(تودارو، 1370: 7). همه‌ی توسعه‌ها با تغییر همراه هستند(داس ویل، 1387: 200).

  • توسعه گردشگری:

توسعه گردشگری؛ به معنی تغییر و تحول گردشگری در طول زمان و در مقیاس‌های گوناگون جغرافیایی می‌باشد(ضیایی، 1388: 22).

تعداد صفحه :155

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه بررسی بازاریابی هوشمند در توسعه گردشگری ایران با رویکرد آژانس های درجه 1 تهران

قیمت : هفده هزار و سیصد تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com