متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت 

مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی مدیریت جهانگردی

گردشگری، انگیزه­ها و عوامل مرتبط با آن

(نمونه مطالعه: شهر قصرشیرین)

استاد مشاور:

دکتر پاکزاد آزاد­خانی

شهریور1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده

هدف پژوهش حاضر مطالعه گردشگری، انگیزه­­ها و عوامل مرتبط با آن در شهر قصرشیرین می باشد. تئوری محوری آن بر اساس تئوری­های چاک. وای. گی، لس لامزدن، وبلن و پیرس تنظیم شده­می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خانوارهای ساکن در قصرشیرین که به داخل و خارج کشور سفرکرده­اند تشکیل می­دهد که تعداد آن 4756 خانوار می­باشد. از این رو     نمونه­ای با حجم 357 نفر با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای از جامعه مورد نظرانتخاب گردید. روش پژوهش پیمایشی بوده و با بهره گیری از ابزار پرسشنامه اطلاعات پژوهش گردآوری شده می باشد یافته­های پژوهش نشان می­دهد که بین عوامل زمینه­ای (سن، جنس، سواد) و عوامل اجتماعی (چشم و هم چشمی و رسانه­های جمعی) با انتخاب نوع گردشگری ارتباط معنا­دار هست و اما بین متغیر اجتماعی قومیت با انتخاب نوع گردشگری ارتباط معنا­دار وجود ندارد. در نتیجه می­توان گفت انگیزه­های گردشگری همچنان توزیع اجتماعی متفاوتی را نشان می­دهد و بیش از آن­که منشأ نیاز داشته باشد، مبتنی بر میل شخصی می باشد.

کلید واژه­ها: گردشگری، انگیزه­های گردشگری، عوامل زمینه­ای، عوامل اجتماعی، قصرشیرین.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                 صفحه

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه.

1-1- اظهار مسأله.

1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش..

1-3- اهداف پژوهش..

1-3-1- اهداف اصلی..

1-3-2- اهداف فرعی..

1-4- سوالات پژوهش..

1-5- فرضیات پژوهش..

1-5-1- فرضیات اصلی پژوهش..

1-5-2- فرضیات فرعی پژوهش..

فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری پژوهش

مقدمه.

2-1- مفهوم شناسی..

2-1-1- گردشگری..

2-1-2-گردشگر.

2-1-3- انگیزه و علایق سفر.

2-2- سوابق تجربی..

2-3- مبانی نظری..

2-3-1- طبقه­بندی انگیزه­های گردشگری..

2-3-2- شیوه طبقه­بندی گردشگری..

2-3-3- اشکال عمده گردشگری..

2-3-4- مروری بر گردشگری و انگیزه­های آن.

2-3-5- عوامل انگیزشی در گردشگری..

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                 صفحه

2-3-6- رویکردها درمورد انگیزه سفر.

2-3-7- عوامل فردی اجتماعی و گردشگری..

2-4- چهارچوب نظری..

2-4-1- مدل مفهومی پژوهش..

فصل سوم: روش­شناسی پژوهش

مقدمه.

3-1- متدولوژی و روش پژوهش..

3-1-1- روش پژوهش..

3- 1- 2- متغیرهای پژوهش….

3- 1- 3- جامعه آماری..

3- 1- 3-1- روش  نمونه­گیری..

3- 1- 3-2-  حجم نمونه و روش محاسبه.

3- 1- 5-  ابزار گردآوری داده­ها

3- 1- 4- رواییو پایایی ابزار اندازه­گیری..

3- 1- 5- ابزار تجزیه و تحلیل..

3-2- مطالعات جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی شهر قصرشیرین  

3-2-1- خصوصیات جغرافیایی..

3-2-2- مطالعه ویژگی­های اجتماعی شهر قصرشیرین..

3-2-2-1- زبان.

3-2-2-2- پوشاک….

3-2-2-3- خوراک….

3-2-2-4- موسیقی..

3-2-2- 5- مراسم عروسی..

3-2-2-6- مراسم سوگواری..

3-2-2-7- سوغات…

3-2-2-8- شیرینی..

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                              صفحه

3-2-2-9- صنایع دستی..

3-2- 3- مطالعه ویژگی­های اقتصادی شهر قصرشیرین..

3-2- 3-1- صنایع و معادن.

3-2-3-2-کشاورزی و دام داری..

3-2-4- تاریخچه شهر قصرشیرین..

3-2-4-1- قصر شیرین پیش از اسلام.

3-2-4-2- قصرشیرین پس از اسلام.

3-2-4-3- قصر شیرین در دوران معاصر.

3-2-5- مطالعه جاذبه­های شهر قصرشیرین..

3-2-5-1- جاذبه زیارتی..

3-2-5-2- جاذبه­های تاریخی..

3-2- 6- مطبوعات…

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته­های پژوهش

مقدمه.

4-1- آمار توصیفی..

4-2- آزمون فرضیات…

فصل پنجم: بحث، نتیجه­گیری و پیشنهادات

5-1- اهم یافته­ها

5-2- تفسیر یافته­ها

5-3- نتیجه­گیری..

5-4- معضلات و محدودیت­های پژوهش..

5-5- پیشنهادات…

5-5-1- پیشنهادات کاربردی..

5-5-2- پیشنهادات علمی..

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                 صفحه

منابع و مآخذ.

منابع فارسی..

منابع انگلیسی..

مقدمه

با این مقدمه مطلب را آغاز می­کنیم و امید می باشد در این رهگذر، محقق توانسته باشد در مطالعه و شناسایی انگیزه سفر و عوامل زمینه­ای واجتماعی تاثیر­گذار بر گردشگری شهر قصرشیرین دین خود را تاحدی ادا نماید؛ و با ارائه راهکارهایی بتواند دست­اندرکاران گردشگری شهرستان قصرشیرین را در برنامه­ریزی خود برای توسعه گردشگری این شهرستان یاری دهد. در این پژوهش آغاز درصدد بر آمدیم تا با ارائه مفاهیم کلیدی و تعاریف کلیدی توجه خواننده را به هدف اصلی محقق که شناسایی انگیزه سفر در مردمان قصرشیرین می باشد جلب کنیم. در ادامه در راستای انجام پژوهش اصولی و با کیفیت از میان این مردم به گونه تصادفی گروهی را انتخاب کردیم و        پرسشنامه­های مربوط به موضوع پژوهش را در اختیار آن­ها قرار دادیم تا با پر کردن سوالات ما را در رسیدن به نتیجه مطلوب یاری کنند. از آنجا که طیف گسترده­ای از افراد این پایان نامه را مطالعه می­کنند ما کوشش کردیم با ارائه تصویری جامع از ویژگی­های جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و جمعیتی شهر قصرشیرین خوانندگان را با محدوده مورد مطالعه آشنا کنیم که این بخش تصاویری از جاذبه­های گردشگری شهر قصرشیرین را در بر می­گیرد. در گام بعدی اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه را با بهره گیری از روش­های گوناگونی زیرا لاندا، اسپیرمن، پیرسون و … مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. در فصل پنجم این پژوهش نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری را با نظریه­هایی که پیرامون انگیزه­های گردشگری وجود دارند مقایسه کردیم و در انتها محقق کوشش می­کند با ارائه راهکارها و پیشنهادات موثر و کارگشا دین خود را نسبت به آتیه گردشگری زادگاه خود به جاآورد.

 

1-1-­ اظهار مسأله

گردشگری به فعالیتی اطلاق می­گردد که زمان سفر گردشگران به و قوع می­پیوندد و در بر­گیرنده همه چیز از قبیل برنامه ریزی سفر، مسافرت به مکان مورد نظر، اقامت در آنجا، بازگشت و یادآوری خاطرات سفر بعد از بازگشت می­باشد.  همچنین فعالیت­هایی که مسافر به عنوان بخشی از سفر انجام می­دهد، نظیر خرید­های انجام شده و تعاملاتی که میان میزبان و میهمان به وجود    می­آید. اختصار آنکه، گردشگری تمامی فعالیت­ها و تاثیراتی می باشد که در طول سفر برای بازدیدکننده، به وقوع می­پیوندد (لامزدن[1]،  1387 : 4).

آن­گاه که موضوع گردشگری مطرح می­گردد یکی از نخستین سوالاتی که در ذهن برنامه­ریزان این صنعت، سیاست­گذران، محققان و علاقه مندان آن شکل می­گیرد این می باشد که مردم چرا به سفر می­طریقه، آن­ها چرا مقصد مشخصی را برای سفر خود انتخاب می­کنند و انگیزه ایشان از این انتخاب چیست.

مطالعه­ی انگیزه­های مسافران از آن رو اهمیت دارد که به برنامه­ریزان و سیاست­گزاران آن­ها اطلاع می­دهد که مقصد مطلوب گردشگران کجاست و چه ویژگی­هایی بایستی داشته باشد. به این ترتیب مدیریت مقاصد گردشگری خواهد توانست بازار هدف خود که بیشترین تطابق را با داشته­ها و امکانات مقصد مورد نظر دارند یافته و منابع خود را به گونه­ای مناسب در جهت پاسخگویی به نیازهای بازار هدف تجهیز نماید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد:رزیابی رابطه بین بازاریابی رابطه‌مند (RM) و ارزش چرخه عمر مشتری (CLV) (مطالعه موردی: بانک صادرات شهر رشت)

شناسایی انگیزه­های گردشگران به طرق مختلفی میسر می باشد. نخستین روش مطالعه­ی تاریخ سفر و مطالعه انگیزه­ی گردشگران در دوران­های مختلف می باشد. دوم، بهره گیری از تحلیل­های روانشناختی برای مطالعه رفتار مصرف­کنندگان گردشگری و روش سوم، انجام مطالعات بازار برای مقاصد گوناگون گردشگری می باشد (رنجبریان و همکاران، 1388: 49).

بسیاری از نظریات جامعه شناختی و روان­شناختی حاکی از آنند که انگیزه، مفهومی نسبتا ایستا می باشد، اما پیرس[2] (1988) که از مفهوم “نردبان مسافرت” در مطالعه انگیزه در گردشگری بهره گیری می­کند بر این باور می باشد که انگیزه امری متنوع الشکل و پویاست که خصوصا در نتیجه  افزایش سن و مراحل چرخه عمر تغییر می­کند و همچنین تحت تاثیر افراد دیگر نیز قرار می­گیرد. پیرس اذعان دارد که تحت تاثیر روانشناختی به نام مازلو[3] (1945) بوده­می باشد مازلو طیفی ازسلسله مراتب نیازها ارائه نمود که از نیازهای سطح پایین که اکثرا نیازهای جسمی هستند شروع شده به نیازهای سطح بالای فکری ختم می­گردد. وی از این نیازها به ترتیب صعودی به عنوان نیازهای فیزیولوژیکی، امنیتی، اجتماعی، تکریم به خود و خود­شکوفایی یاد می­کند، پیرس با بهره گیری  از عقاید مازلو (1945)   طبقه­بندی زیر را انگیزه­های گردشگری ارائه داد :آرامش، هیجان و شور، تعامل اجتماعی، پرورش اعتماد به نفس و احساس خرسندی (میسون[4] ، 1387 : 10).

در زمینه­ی گردشگری، انگیزه و عوامل مرتبط با آن مطالعات قابل توجهی صورت نگرفته می باشد با این تفاصیل در پژوهشی که اخیرا در زمینه انگیزه­های گردشگری انجام شده­می باشد صرفا به مقایسه دو نسل جوان و میانسال پرداخته می باشد. پس در اینجا ضروری می­نماید که این مقایسه در سطح گسترده­تری در سه نسل (جوان، میانسال و پیر) انجام گردد که در این پژوهش درصدد آن هستیم گردشگری، انگیزه و عوامل مرتبط با آن را در سه نسل (جوان، میان­سال و پیر) در شهرستان قصرشیرین مورد مطالعه قرار دهیم حال باتوجه به  آن چیز که که مطرح گردید مسئله پژوهش حاضر این می باشد که چه عواملی بر انتخاب گونه­های گردشگری در  شهرستان قصرشیرین تاثیر دارد؟

 

1-2-­ ضرورت و اهمیت پژوهش

از لحاظ قدمت گردشگری پدیده­ای کهن می باشد که بر پایه حرکت و جابه­جایی بشر استوار و در عین حال سرشت آدمی نیز با سفر و آشنایی با زمینه­های مختلف مکان­هایی غیر از محل اقامت او عجین شده می باشد. از نظر اهمیت اقتصادی نیز گردشگری در اقتصاد جهانی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و یکی از منابع مهم درآمدهای ارزی هم برای جوامع پیشرفته و هم برای کشورهای در حال توسعه می باشد و امروزه مساله انگیزه­ها در توریسم، انتخاب مسافرت مانند مسائلی می باشد که ذهن محققان حوزه توریسم و گردشگری را به خود مشغول کرده­می باشد آن­ها را به کوشش وا داشته می باشد تا هر روز بیش از پیش درمورد انگیزه­ها و رویاهایی که مسافران را وا می­دارد تا وقت و پول خود را در این راه هزینه نمایند و به کنکاش بپردازند (جاروندی و همکاران، 1388: 124).

پس با این شناخت، مدیریت مقاصد گردشگری خواهند توانست بازار هدف خود را به     گونه­ای مناسب در جهت پاسخ­گویی به نیازهای بازار هدف تجهیز کنند.این تنها راه واقعی موفقیت در جلب رضایت گردشگران و توسعه گردشگری در مقصد می باشد، زیرا تامین انتظارات گردشگران  یا اقدام کردن فراتر از این انتظارات به معرفی مقصد یا جلوه­ای مناسب نزد گردشگران می­انجامد و آنها نه فقط تکرار سفر به این مقصد را در برنامه قرار خواهند داد بلکه عاملی موثر در تبلیغ برای مقصد ومورد نظر خواهد بود.

با در نظر گرفتن آن چیز که که گفته گردید فواید گونه شناسی گردشگری را می­توان به گونه مختصر و مفید در چند مورد ذکر نمود:

-­ امکان پذیری پیش بینی و شناخت جریان­ها و روندهای گردشگری؛

-­ سمت و سو دهی به بازارهای هدف گردشگری به ویژه برای آژانس­های مسافرتی؛

-­ شناخت ظرفیت موجود در کشور از نظر انواع گردشگری؛

-­ شیوه­ای برای ساده­سازی در درک رفتار گردشگران برای دست­اندرکاران صنعت گردشگری؛

-­ تسهیل امکان برنامه­ریزی، بازاریابی، تامین خدمات و تاسیسات زیربنایی مورد نیاز  متناسب با

در این پژوهش کوشش می­گردد تا باشناسایی انگیزه­های گردشگران شهرستان قصرشیرین و تاثیر عوامل زمینه­ای و اجتماعی بر انتخاب گونه­های گردشگری به راهبرد­های توسعه متناسب با نیاز گردشگری این شهرستان دست پیدا نمود.

1-3- اهداف پژوهش

1-3-1-­ اهداف اصلی

-­ شناخت تاثیر عوامل موثر بر انتخاب نوع گونه­های گردشگری آن­ها

1-3-2-­ اهداف فرعی

-­ شناخت تاثیر جنس گردشگران بر نوع انتخاب گونه­های گردشگری آن­ها

-­ تبیین تاثیر سن گردشگران بر نوع انتخاب گونه­های گردشگری آن­ها

-­ آگاهی از تاثیر سواد گردشگران بر نوع انتخاب گونه­های گردشگری آن­ها

-­ شناخت تاثیر قومیت گردشگران بر نوع انتخاب گونه­های گردشگری آن­ها

-­ تبیین تاثیر چشم و هم چشمی (مقایسه اجتماعی) گردشگران بر نوع انتخاب گونه­های گردشگری آن­ها

-­ شناخت تاثیر رسانه­ها بر نوع انتخاب گونه­های گردشگری آن­ها

1-4-­ سوالات پژوهش

-­ آیا بین ویژگی­های زمینه­ای گردشگران و نوع انتخاب گونه­های گردشگری ارتباط معنا داری هست؟ 

-­ آیا بین ویژگی­های اجتماعی گردشگران و نوع انتخاب گونه­های گردشگری ارتباط معنا­داری هست؟

 1-5-­ فرضیات پژوهش

1-5-1- فرضیات اصلی پژوهش

-­ بین ویژگی­های زمینه­ای[5] گردشگران و نوع انتخاب گونه­های گردشگری ارتباط معنا­داری هست.

-­ بین ویژگی­های اجتماعی[6] گردشگران و نوع انتخاب گونه­های گردشگری ارتباط معنا­داری هست.

 1-5-2- فرضیات فرعی پژوهش

-­ بین سن گردشگران و انتخاب نوع گردشگری ارتباط معنا دار هست.

-­ بین جنس گردشگران و انتخاب نوع گردشگری ارتباط معنا دار هست.

-­ بین سوادگردشگران و انتخاب نوع گردشگری ارتباط معنا دار هست.

-­ بین نوع قومیت گردشگران و انتخاب نوع گردشگری ارتباط معنا دار هست.

-­ بین چشم و هم چشمی (مقایسه اجتماعی) گردشگران و انتخاب نوع گردشگری ارتباط معنا دار هست.

-­ بین تاثیر رسانه­ها و انتخاب نوع گردشگری ارتباط معنا دار هست.

تعداد صفحه :112

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

دسته‌ها: رشته مدیریت