متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

  دانشکده مدیریت و حسابداری

  پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت شهری

  موانع و راهکارهای ارتقای مدیریت بصری شهر – نمونه موردی شهر تهران

   استاد مشاور:

   دکتر وجه الله قربانی زاده

  بهار 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده :

ضرورت در نظر داشتن مقوله مدیریت بصری شهر و معضلات موجود در حوزه سیما و منطر شهر ها در ایران و همچنین ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در شهرداری برای ارتقای کیفیت بصری شهر و عدم انجام فعالیت‌های پژوهشی مناسب که سبب فاصله علمی ایران با سایر کشورها در این زمینه شده می باشد، محقق را بر آن داشت تا با انجام این پژوهش به مطالعه موانع مدیریت بصری شهر تهران پرداخته و راهکارهایی را جهت بهبود و ارتقای مدیریت بصری شهر تهران ارائه دهد، بر این اساس ضمن اظهار مفاهیم و تعاریف مرتبط با موضوع، پژوهش‌ها و تجربیات گذشته به صورت تفصیلی مطالعه شده و ابعاد مدیریت بصری در 4بعد برنامه ریزی و طراحی شکل گیری کیفیت بصری، سازماندهی شکل گیری کیفیت بصری، هدایت شکل گیری کیفیت بصری و در نهایت کنترل و نظارت شکل گیری کیفیت بصری مورد کنکاش قرار گرفته و ظرفیت موجود شهرداری تهران در این ابعاد را از نظر جامعه آماری مورد نظر پژوهش یعنی دو بخش سازمان‌های شهرداری و متخصصین غیروابسته سنجیده می باشد. که نتایج حاصل از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد، که میانگین شاخص‌های مورد مطالعه برای موانع مدیریت بصری بیش از حد متوسط بوده و میانگین ظرفیت‌های موجود برای شکل گیری کیفیت بصری در شهرها با در نظر داشتن شاخص‌های مدل تحلیلی کمتر از حد متوسط و بدین ترتیب راهکارهایی توسط محقق ارائه و مورد مطالعه قرار گرفته می باشد .

کلید واژه: مدیریت بصری شهر، مدیریت شهری،شهر تهران، شهرداری

فهرست مطالب:

فصل اول  کلیات پژوهش:

مقدمه                                                                                                            14

  • طرح مساله 15
  • اهمیت و ضرورت پژوهش 15
  • اهداف پژوهش 17
  • سوالات پژوهش 17
  • روش شناسی پژوهش 17

1-5-1 – روش پژوهش                                                                                         17

1-5-2- قلمرو مکانی جامعه پژوهش                                                                          17

1-5-3- قلمرو زمانی پژوهش                                                                                  17

1-5-4- روش گردآوری داده ها                                                                              17

فصل دوم مبانی نظری پژوهش

مقدمه:                                                                                                            21

2-1- مفاهیم و تعاریف پژوهش                                                                               21

2-1-1- سیمای شهر                                                                                          21

2-1-2- منظر شهر                                                                                            22

2-1-3- محیط بصری شهر                                                                                    22

2-1-4- سازمان بصری شهر                                                                                   25

2-2-چارچوب و مبانی نظری پژوهش                                                                         25

2-2-1- مدیریت شهری                                                                                       25

2-2-2- مدیریت بصری شهر                                                                                  26

2-2-2-1- اهمیت محیط بصری شهر                                                                       27

2-2-3-         رویکردها و معیارهای مدیریت بصری                                                                29

2-2-3-1-رویکرد ها                                                                                           30

2-2-3-1-1- رویکرد ادراکی                                                                                 32

2-2-3-1-2-رویکرد کالبدی – تاریخی                                                                      33

2-2-3-1-3- رویکرد طبیعت محور                                                                         34

2-2-3-1-4-رویکرد کالبدی- بصری                                                                        35

2-2-3-1-5-تلفیق رویکرد کالبدی- بصری و اداراکی                                                      37

2-2-3-1- معیارها                                                                                            39

2-2-4-پیشینه پژوهش                                                                                       40

2-2-4-1- پژوهش های انجام شده در جهان                                                               41

2-2-5- تهران                                                                                                  51

2-2-5-1- اهمیت مدیریت بصری شهر تهران                                                              51

2-2-5-2- سازمانها و مجموعه های مرتبط با مدیریت بصری شهر تهران                                52

2-2-5-3- عوامل موثر بر معضلات بصری در ایران                                                                  53

2-2-6- نتیجه گیری و مدل تحلیلی                                                                         60

فصل سوم : روش پژوهش

مقدمه                                                                                                            62

3-1-روش پژوهش                                                                                              62

3-2-جامعه آماری                                                                                              62

3-3-حجم نمونه                                                                                                         64

3-4-روش نمونه گیری                                                                                        64

3-5-محدوده زمانی و مکانی                                                                                   64

3-6- ابزار و روش های گردآوری                                                                             65

3-7- پرسشنامه پژوهش                                                                                                65

3-8-پایایی و روایی پژوهش                                                                                   68

3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها                                                                           68

3-10-ملاحظات اخلاقی                                                                                                71

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

مقدمه                                                                                                            73

4-1-تحلیل جمعیت شناختی نمونه                                                                          74

4-1-1-مطالعه جنسیت پاسخگویان                                                                          75

4-1-2-مطالعه سن پاسخگویان                                                                               76

4-1-3-مطالعه سطح تحصیلات پاسخگویان                                                                 77

4-1-4-مطالعه وضعیت رده سازمانی                                                                         78

4-1-6-مطالعه وضعیت سابقه کاری                                                                         79

4-1-7-مطالعه محل اشتغال به کار پاسخگویان                                                             80

4-2-تحلیل توصیفی                                                                                           82

4-2-1-شاخص های توصیفی سوالات                                                                       83

4-2-2-مطالعه الگو فرضیه‌های پژوهش                                                                      84

4-2-3-تحلیل سوالات پژوهش                                                                               85

4-2-3-1-تحلیل سوال اول پژوهش                                                                         86

4-2-3-1-1-پاسخ جمع بندی شده سوال اول پژوهش                                                    92

4-2-3-2-تحلیل سوال دوم پژوهش                                                                         104

4-2-3-2-1-پاسخ جمع بندی شده سوال دوم                                                            106

4-3-آزمون های تکمیلی                                                                                                107

4-3-1-مقایسه میانگین متغییرهای پژوهش در سطوح مختلف شغل و رده سازمانی                     108

4-3-2-مقایسه میانگین متغییرهای پژوهش در سطوح مختلف شغل و رده سازمانی                     111

4-4-یافته های حاصل ازسوالات تشریحی                                                                             116

4-4-1-جمع بندی پاسخ های سوالات تشریحی                                                            118

 

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات پژوهش

مقدمه                                                                                                            123

5-1-جمع بندی و اختصار                                                                                    124

5-2-یافته های حاصل برای سوال اول پژوهش                                                              125

5-3-یافته های حاصل برای سوال دوم پژوهش                                                             126

5-4-یافته ها برای پاسخ به سوال سوم                                                                       127

5-5-پیشنهادات پژوهش                                                                                                128

5-6-پیشنهادات برای پژوهش های آتی                                                                      131

5-7-محدودیت ها و تنگناهای پژوهش                                                                       131

منابع فارسی                                                                                                     132

منابع انگلیسی                                                                                                   134

پیوست ها

مقدمه :

 توسعه بی رویه شهرها، تغییرات ساختار اقتصادی _ اجتماعی، ترافیک و آلودگی، وجود تشکیلات متعدد و موازی در زمینه مدیریت شهری و مهم‌تر از همه بی‌توجهی مدیریت و برنامه‌ریزی شهری  به  جنبه های بصری و ادراکی شهر در ذهن شهروندان باعث افت و نزول کیفیت زندگی در شهرها می گردد. در ادراک شهر اولین حسی که به ما کمک خواهد نمود حس بینایی می باشد. اما اگر درک ما محدود به درک بصری گردد، فقط بر شکل ها تمرکز کرده‌ایم در واقع درک مکانی، زمانی آغاز می گردد که از ظواهر فراتر برویم.

ارزش‌های بصری ، مهم ترین بخش کیفیات محیطی محسوب می‌گردند که عامل تقویت و یا تضعیف حس مکان و در نهایت حس تعلق خاطر افراد به محیط خود میگردند. این پدیده تأثیر کلیدی و تاثیر گذار  در  هویت و مطلوبیت یک مکان و جامعه را دارد که در انتها دارای تبعات سازنده در اقتصاد  مکان  و  جایگاه  گردشگری می‌باشد. کیفیت‌های بصری نه تنها منعکس‌کننده ارزش‌های مذکور می باشد بلکه در مورد هایی سمبل و هویت ملی، منطقه‌ای به شمار می‌آید. (سلیمه خداوردی،11:1393)

سیما و منظر عمومی موجود شهرهای کشور بدون شک، مورد تایید متخصصین در امر شهرسازی و صاحبنظران امور شهری نیست. این شرایط در مورد مردم عادی و غیر متخصص نیز به صورت دیگری صدق می ‌کند. با تاملی در عکس العمل های توام با آرامش مردم به هنگام بازدید از بافت های تاریخی و آثار معماری ایرانی و اسلامی موجود در شهرهای مختلف کشورمان و مقایسه آن با رفتار های پرخاشگرایانه در داخل خیابانها و محلات اغلب شبیه به یکدیگر موجود در شهر های مختلف میتوان به اندازه اهمیت و اثرگذاری این مقوله در جسم و روح بشر‌ها پی برد.

اشکال بسیار متفاوت و بی ارتباط نماها ، ارتفاع‌ها و رنگ‌های متفاوت انواع و اقسام مصالح ، فرم های متفاوت، وضعیت بناهای واقع در طرفین کوچه ها و خیابان‌ها ، بالکن‌های اکثرا بی‌منطق که به انباری تبدیل می شوند، تابلوهای متفاوت، دود کش‌ها ، آنتن‌ها و خرپشته‌ها و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی که در پشت بام‌ها و در نمای ساختمان‌ها خود نمایی می کند و بسیار دیگری از جزئیات موجود در شهرها باعث گردیده می باشد تا مجموعه ای ناهماهنگ از سیما و منظر شهری در پیش روی شهروندان قرار گیرد.

  • طرح مساله:
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد رشته مدیریت دولتی : تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان

 فقدان طرح یا نظام بصری مشخص، اندیشیده شده ودرعین حال انعطاف‌پذیر و متناسب با زمینه در بسیاری از شهرها موجب بروز اغتشاشات بصری شده می باشد. این آشفتگی های بصری مانند ابهام در فرم، فقدان پیوستگی کالبدی- بصری و عدم پیوند بصری حوزه‌های شهری، در منظر شهرهای امروزی خودنمایی می‌کنند. محصول این اغتشاشات بصری، پیچیدگی حس شناسایی و جهت یابی شهروندان در شهر و در نتیجه عدم دسترسی راحت به نقاط شهری  خصوصا در شهرهای بزرگ می باشد. تاثیر این آشفتگی و نابه‌سامانی بر روح و روان شهروندان و همچنین تاثیر آن بر عملکرد نامطلوب شهرها موجب گسست پیوند معنایی و ارتباط شناختی ـ ادراکی بین شهر و ساکنان آن شده می باشد.

امروزه بر خلاف دیدگاه‌های کمی گذشته در نظر داشتن کیفیت محیط شهری یکی از دغدغه‌های مردم و حکومت راتشکیل داده می باشد. از آنجاییکه چارچوب مدیریت بصری وظیفه کنترل و جهت دهی به نظم بصری شهر را دارد و مکانهایی که بر پایه ویژگیها و شخصیت محلی خود توسعه می یابند قابلیت زیادی برای پایداری، دلپذیری و جذب سرمایه های فرهنگی و مالی ایجاد می‌کنند،در سال‌های گذشته پروژه های بسیاری با مضامین سیما و منظر شهر تعریف شده ،در قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بند ب ماده 137به مقصود هویت بخشی به سیما و کالبد شهرها و روستاهای کشور انطباق مشخصات کلیه ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی کشور باویژگی های فرهنگ معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی ( بومی) و رعایت اصول و ضوابط مربوطه در نماسازی و طراحی شهری و روستائی کشور و جلوگیری از تخریب ساختمان ها و نماهای با ارزش در شهرها،به عهده وزارت مسکن و شهرسازی بوده ،همچنین در قانون برنامه چهارم ماده 30 ، تحت عنوان ضوابط و مقررات نمای شهری و به مقصود ارتقای کیفی بصری و ادراکی سیما و منظر شهری ، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ضوابط و مقررات ارتقای کیفی سیما و منظر شهری را با اهدافی مانند جلوگیری از بروز ناهماهنگی‌های بصری و کارکردی در فضا ها و فعالیت‌های شهری تصویب نموده می باشد.

 

با اینکه در ایران تحقیقات بسیار محدودی در این مورد انجام شده می باشد، اما از تجربیات جهانی و اظهار نارضایتی مردم از محیط های زیست شهری فعلی در ایران می توان ادعا نمود که آن چیز که یک بشر می بایستی از ارتباط طبیعی و سالم خود با محیط زیستش کسب کند، از او  در شهرهای ما دریغ شده می باشد. نمی توان پذیرفت که در این شرایط بشر‌های شهر نشین از نظر سلامتی روانی و جسمانی، از شرایط طبیعی و قابل قبولی برخوردار باشند. شهر تهران به دلیل داشتن طبیعتی زیبا و خصائص توپوگرافیک منحصر به فرد حوزه های مسلط دید،کانون های دریافت منظرمتعدد و ارزش‌های قابل رویت از عرصه‌های عمومی درونی شهر و مکانهای تفریحی و گردشگری و پتانسیل‌های فراوان در زمینه بصری و از طرف دیگر تهدید از بین رفتن آنها توسط فرایند توسعه و ساخت ابنیه بلند مرتبه در مکان‌های نامناسب ،مستلزم هدایت و مدیریت می باشد. عدم توجه کافی به مساله ی مدیریت بصری شهر در رشد کالبدی شهر و عدم وجود هماهنگی در بین ساختمانهای در دست احداث که باعث شده شهروندان نیز از ناهماهنگی‌های بصری رنج ببرند، این موضوع را به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری و بسیاری از متخصصین تغییر داده می باشد.

  • اهمیت و ضرورت موضوع:

ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺍﺭﺯﺵﻫﺎﻱ ﺑﺼﺮﻱ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻤﻲ ﺍﺯ کیفیت‌های زیست محیطی سبب شده می باشد ﺗﺎ ﻣﻨﺎﻇﺮ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻳﮏ ﺷﻬﺮﻱ، ﺩﺭ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻫﻮﻳﺖ ﻣﮑﺎﻧﻲ، ﻋﺮﺻﻪ ﺭﻗﺎﺑﺖﻫﺎﻱ ﺷﻬﺮﻱ ﻭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﺷﻬﺮ ﻳﺎ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﻪ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﻣﻮﺛﺮ ﻭﺍﻗﻊ ﺷــﻮﻧﺪ. ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺷــﻨﺎﺧﺖ ﻣﻨﺎﻇﺮ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻳﮏ ﺷــﻬﺮﻫﺎﻱ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ می‌رسد. اهمیت بصر شهری به عنوان واسطه میان بشر و پدیده شهر به اندازه‌ای می باشد که در بعضی اوقات در تعریف طراحی شهری گفته‌اند طراحی شهری، مدیریت منظر یا بصر شهری می باشد.

منظر شهری امکان انجام آسیب‌شناسی(پاتولوژی) شهری را فراهم می‌سازد. همچنین تأثیر و اهمیت منظر شهری در ترویج فرهنگ هنری و ارتقای ذائقه زیباشناختی شهروندان غیر قابل انکار می باشد. به علاوه اینکه منظر شهری خوب می‌تواند توان رقابتی شهرها را افزایش دهد.(گلکار،3:1387)

 

  • اهداف پژوهش

هدف اصلی این پژوهش مطالعه موانع مدیریت بصری شهر می‌باشد، که نمونه موردی پژوهش، شهر تهران در نظر گرفته شده می باشد و هدف کلی در قالب اهداف فرعی زیر دنبال خواهد گردید:

  • سنجش ظرفیت سازمانی لازم برای مقابله با موانع مدیریت بصری تهران
  • ارائه راهکارهای مدیریتی لازم برای تقویت مدیریت بصری شهر تهران

1-4- سوالات پژوهش:

  • موانع مدیریت بصری شهر تهران کدامند؟
  • ظرفیت سازمانی لازم برای مقابله با موانع مدیریت بصری تهران به چه اندازه هست؟
  • راهکار های مدیریتی لازم برای تقویت مدیریت بصری شهر تهران کدامند؟
    • روش‌شناسی پژوهش

1-5-1- روش پژوهش

روش کلی این پژوهش توصیفی می‌باشد. همچنین از لحاظ ماهیت داده‌ها، کمی و به لحاظ هدف کاربردی و از نظر زمان، مقطعی می باشد. از آنجا که پژوهش به مطالعه موانع و راهکارهای مدیریت بصری شهر از دیدگاه متخصصان می‌پردازد، پیمایشی می باشد، در این پژوهش آغاز داده‌ها از طریق  پرسشنامه که نمونه آماری پاسخگویان آن به صورت تصادفی از بین 5 خوشه (واحد سازمانی) جمع آوری گردید و پس از آن با توصیف داده‌ها و با بهره گیری از نرم‌‎افزار آماری SPSS به تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته گردید.

1-5-2- قلمرو مکانی-جامعه پژوهش:

قلمرو مکانی این پژوهش شهر تهران و قلمرو سازمانی آن شهرداری تهران می‌باشد.

1-5-3-قلمرو زمانی پژوهش:

قلمرو زمانی پژوهش دهه 1380 شمسی می باشد.پس از تصویب پیشنهاد طرح اولیه پژوهش در گروه در خرداد ماه 1393 کار بر روی پژوهش آغاز شده و پیش‌بینی می گردد تا اوایل بهار 1394 به اتمام برسد.

1-5-4- روش گردآوری داده‌ها:

جهت گردآوری داده‌های مربوط به مبانی نظری از روش مطالعات کتابخانه ای شامل مطالعه اسناد مرتبط، کتب، مقالات، پایان‌نامه‌ها و گزارش‌های چاپ گردیده از پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی بهره گیری خواهد گردید. به مقصود پاسخ به سوالات پژوهش و جمع آوری داده های کمی نیز پرسشنامه مورد بهره گیری قرار خواهد گرفت.

  • موانع و محدودیت های پژوهش
  • کمبود تحقیقات انجام شده در خصوص تأثیر شهرداری ها در مدیریت بصری شهر
  • کمبود اطلاعات و منابع لازم به زبان فارسی
  • نیاز به زمان بیشتر برای مطالعه و ترجمه منابع خارجی

تعداد صفحه :137

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

دسته‌ها: رشته مدیریت