متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت 

دانشگاه مازندران

دانشکده علوم اقتصادی و اداری

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی

موضوع:

مطالعه تاثیر تأثیر مدیریت دانش بر تاثیر واحدهای تولیدی صادراتی صنایع لبنی استان مازندران

استاد مشاور:

دکتر حسنعلی آقاجانی

شهریور 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده

امروزه به دلیل تأثیر راهبردی دانش، بسیاری از سازمان ها، با کسب مزیت رقابتی دانش و اهرم قدرت و نفوذ آن، مدیریت دانش را به صورت موثری به کار می گیرند و نیاز به آن از این واقعیت سرچشمه می گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار عنصری مهم تلقی می گردد. هدف این پژوهش مطالعه تاثیر تأثیر مدیریت دانش بر اثربخشی واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران می باشد. روش انجام پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش،  شامل مدیران واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران می باشد، که بنابر اطلاعات اخذ شده از مدیریت واحدهای فوق 145 نفر می باشند. برای نمونه­گیری در این پژوهش از روش نمونه­گیری تصادفی ساده بهره گیری گردید. با در نظر داشتن فرمول تعیین حجم نمونه، حداقل تعداد نمونه (مدیران) 105 نفر تعیین که در نهایت تعداد 116 پرسشنامه جمع آوری گردید. در این پژوهش از پرسشنامه نوناکا و تاکوچی برای سنجش متغیر مستقل مدیریت دانش و پرسشنامه تالکوت پارسونز برای سنجش متغیر وابسته اثربخشی سازمانی بهره گیری شده می باشد. داده­ها با بهره گیری از نرم­افزارSPSS16  مورد آزمون قرار گرفت.  فرضیه­های پژوهش با بهره گیری از روش­های همبستگی پیرسون و رگرسیون  خطی مورد مطالعه قرار گرفت. یافته­های پژوهش حاکی از آن می باشد نشان می­دهد مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی و مولفه های آن شامل: انطباق (سازگاری) ،کسب هدف سازمانی ، انسجام (یگانگی) و حفظ الگوها (پایداری) تاثیر مثبت و معناداری دارد.

کلمات کلیدی :  مدیریت دانش ،  اثربخشی سازمانی

 

  فهرست    
صفحه   عنوان  
ج چکیده  ………………………..  
ح فهرست مطالب  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….  
ز فهرست اشکال  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….  
س فهرست جداول  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….  
ص فهرست نمودارها  ………………………………………………………………………………………………………………………………………….  
فصل اول- کلیات پژوهش  
2 1-1- مقدمه فصل……………………………………………………………………………………………………………………………………….  
2 1-2- ضرورت و اهمیت  انجام پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..  
3 1-3-اظهار مسأله  …………………………………………………………………………………………………………………………………………..  
4 1-4- قلمرو پژوهش  ……………………………………………………………………………………………………………………………………….  
4    1-4-1- قلمرو موضوعی  …………………………………………………………………………………………………………………………….  
4    1-4-2- قلمرو مکانی  …………………………………………………………………………………………………………………………………  
4 1-4-3- قلمرو زمانی ………………………………………………………………………………………………………………………………….  
4 1-5- اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………..  
5 1-6- سؤال پژوهش  ……………………………………………………………………………………………………………………………………….  
5 1-7- فرضیه­های پژوهش  …………………………………………………………………………………………………………………………………  
5 1-8- تعریف واژه­های کلیدی  ………………………………………………………………………………………………………………………..  
5    1-8-1- تعریف مفهومی  …………………………………………………………………………………………………………………………….  
6    1-8-2- تعریف عملیاتی  …………………………………………………………………………………………………………………………….  
8 1-9- اختصار فصل  ……………………………………………………………………………………………………………………………………….  
 فصل دوم- ادبیات نظری پژوهش  
10 2-1- مقدمه  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  
10 2-2-مفهوم مدیریت دانش  …………………………………………………………………………………………………………………………….  
13 2-3- سیر تطور مدیریت دانش  ………………………………………………………………………………………………………………………..  
14 2-4-  انواع دانش  …………………………………………………………………………………………………………………………………………  
14    2-4-1-  دانش صریح  ………………………………………………………………………………………………………………………………..  
14    2-4-2- دانش ضمنی………………….. ……………………………………………………………………………………………………………..  
15    2-5- مزایای مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………..  
16    2-6- مبانی زیرساخت مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………  
17    2-7- فرآیند . مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………  
18      2-7-1- خلق دانش……………………………………………………………………………………………………………………………………  
18      2-7-2- سازماندهی و ذخیره سازی………………………………………………………………………………………………………………  
18      2- 7-3- انتقال و به اشتراک گذاری دانش ……………………………………………………………………………………………………  
    18      2-7-4- به کارگیری دانش…………………………………………………………………………………………………………………………  
19  2-8- استراتژی های مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………….  
21  2-9- مدل های پیاده سازی مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………..  
21     2-9-1- مدل هیکس………………………………………………………………………………………………………………………………….  
22     2-9-2-  مدل مک الروی…………………………………………………………………………………………………………………………….  
22     2-9-3- مدل هفت سی……………………………………………. …………………………………………………………………………………  
23     2-9-4- مدل بک من…………………………………………………………………………………………………………………………………  
 24     2- 9-5- مدل پایه های ساختمان دانش………………………………………………………………………………………………………….  
25     2-9-6-  مدل بکوویتز و ویلیامز…………………………………………………………………………………………………………………..  
25     2-9-7-   مدل پیتر گوتشاک …………………………………………………………………………………………………………………….  
26     2-9-8-  مدل برگرون………………………………………………………………………………………………………………………………..  
27    2-9-9-   مدل عمومی مدیریت دانش نیومن …………………………………………………………………………………………………..  
27    2-9-10- مدل توربان………………………………………………………………………………………………………………………………….  
28    2-9-11- مدل نوناکا و تاکوچی……………………………………………………………………………………………………………………  
31      2-9-11-1-  بهره گیری از فناوری در چهارچوب مدل نوناکا و تاکوچی ……………………………………………………………..  
33 2-10- مفهوم اثربخشی……………………………………………………………………………………………………………………………………  
35 2-11- رویکردهای اثربخشی سازمانی……………………………………………………………………………………………………………..  
35   2-11-1- رویکرد سنتی………………………………………………………………………………………………………………………………  
35      2-11-1-1- روش مبتنی بر منابع…………………………………………………………………………………………………………………  
35      2-11-1-2- روش مبتنی بر فرآیند درونی……………………………………………………………………………………………………..  
36      2-11-1-3- روش مبتنی بر تامین هدف ………………………………………………………………………………………………………  
36   2-11-2-  رویکرد جدید  …………………………………………………………………………………………………………………………….  
36      2-11-2-1-   روش مبتنی بر تأمین رضایت گروه های ذینفع ………………………………………………………………………..  
37      2-11-2-2- روش مبتنی بر ارزشهای رقابتی  ………………………………………………………………………………………………..  
37  2-11-3-  روش اثربخشی سازمانی پارسونز ………………………………………………………………………………………………………  
38     2-11-3-1-  انطباق  …………………………………………………………………………………………………………………………………..  
38     2-11-3-2-  کسب هدف  ………………………………………………………………………………………………………………………….  
38     2-11-3-3- انسجام ویگانگی هداف……………………………………………………………………………………………………………..  
39     2-11-3-3- پایداری و حفظ الگوها……………………………………………………………………………………………………………..  
39 2-12- عوامل موثر بر اثربخشی سازمانی……………………………………………………………………………………………………………  
39   2-12-1-  بهبود کیفی عامل کار …………………………………………………………………………………………………………………..  
40   2-12-2-  اصلاح روابط مدیریت و کارکنان …………………………………………………………………………………………………..  
40   2-12-3-   بهره گیری از نظرات و پیشنهادات کارکنان ………………………………………………………………………………………….  
40   2-12-4-  ره آورد فناوری …………………………………………………………………………………………………………………………..  
41 2-13- تحقیقات مشابه داخلی و خارجی…………………………………………………………………………………………………………..  
41  2-13-1-  مطالعات انجام شده در داخل کشور ………………………………………………………………………………………………..  
44  2-13-2-  مطالعات انجام شده در خارج کشور ………………………………………………………………………………………………..  
47 2-14-  جمع بندی پیشینه تجربی …………………………………………………………………………………………………………………  
2-15-   تاریخچه و معرفی واحدهای تولیدی –  صادراتی صنایع لبنی استان مازندران ……………………………………………..            49  
  2-15-1- شرکت کاله آمل…………………………………………………………………………………………………………………………….        49

  2-15-2- شرکت لبنی دوشه آمل (هراز)…………………………………………………………………………………………………………..        51

  2-15-3- شرکت لبنی گلا آمل………………………………………………………………………………………………………………………         52

  2-15-4- شرکت لبنیات پاستوریزه پاک ساری…………………………………………………………………………………………………..        52

  2-15-5- شرکت فرآورده های لبنی لاله ساری…………………………………………………………………………………………………..        53

2-16- اختصار فصل………………………………………………………………………………………………………………………………………….       53

فصل سوم- روش شناسی پژوهش

 
57 3-1- مقدمه  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  
57 3-2- فرضیه ها و مدل مفهومی پژوهش  …………………………………………………………………………………………………………  
59  3-2-1- متغیر مستقل  ………………………………………………………………………………………………………………………………….  
60 3-2-2- متغیر وابسته  …………………………………………………………………………………………………………………………………  
60 3-3- روش پژوهش  ……………………………………………………………………………………………………………………………………….  
61 3-4- جامعه و نمونۀ آماری  …………………………………………………………………………………………………………………………….  
61 3-5- روش نمونه­گیری و تعیین حجم نمونه  ………………………………………………………………………………………………………  
62 3-6- ابزار جمع­آوری داده­ها  ………………………………………………………………………………………………………………………….  
63 3-6-1- مطالعات کتابخانه­ای و اینترنتی  …………………………………………………………………………………………………………  
63 3-6-2- پرسشنامه  ……………………………………………………………………………………………………………………………………..  
63 3-6-2-1- تبیین پرسشنامه  ………………………………………………………………………………………………………………………….  
64 3-7-  اعتبار و قابلیت اعتماد / روایی و پایایی   ………………………………………………………………………………………………….  
64   3-7-1- روایی پرسشنامۀ پژوهش  ………………………………………………………………………………………………………………….  
65    3-7- 2-  پایایی پرسشنامۀ پژوهش  ………………………………………………………………………………………………………………  
67 3-8- ابزارها و روش­های  تجزیه و تحلیل داده­ها………………………………………………………………………………………………  
3-9- اختصار فصل………..  …………………………………………………………………………………………………………………………….           67  
 

فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده­ها

 
70 4-1- مقدمه  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  
70 4-2- ویژگی­های جمعیت شناختی پاسخ­دهندگان و جامعه آماری …………………………………………………………………………..  
70   4-2-1- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت ………………………………………………………………………………………….  
71   4-2-2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن  ……………………………………………………………………………………………..  
72   4-2-3- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل  ………………………………………………………………………………  
73   4-2-4- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اندازه تحصیلات  ……………………………………………………………………………  
       4-2-5- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقۀ کاری  ………………………………………………………………………………….          75  
76   4-3- تحلیل استنباطی داده­ها  ………………………………………………………………………………………………………………………  
76   4-3- 1- آزمون همبستگی فرضیه اصلی  ………………………………………………………………………………………………………  
 77   4-3-2-آزمون های همبستگی فرضیه فرعی…………………………………………………………………………………………………..  
79   4-3-3- آزمون رگرسیون فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………………………  
80   4-3-4-  آزمون های رگرسیون فرضیه های فرعی…………………………………………………………………………………………….  
84 4-4- اختصار فصل ………………………………………………………………………………………………………………………………………..  

  • مقدمه ی فصل

در این فصل آغاز به ضرورت و اهمیت این پژوهش پرداخته وسپس در مورد تشریح مساله بحث گردیده می باشد. سپس قلمرو ، اهداف، سوال و فرضیات پژوهش اظهار شده و در پایان تعاریف مفهومی وعملیاتی متغیرها مورد مطالعه قرار گرفته می باشد.

1-2-  ضرورت و اهمیت انجام پژوهش

در عصر حاضر که به عصر اطلاعات و دانش موسوم می باشد، مزیت رقابتی اصلی سازما ن ها، در سرمایه دانشی[1] آن ها نهفته می باشد و هم اکنون بزرگترین شرکت ها دنیا برتری خود را نه در دارایی های انباشته ناشی از کارخانجات و حتی بازارهای بزرگ پیش روی آن ها، بلکه در دانش در جریان فرآیندهای خود کسب کرده اند(قاضی زاده فرد و عطایی، 1391). پس سازمان ها یقین دارند که برای رقابتی ماندن که بایستی منابع و فعالیت های فکری خود را مدیریت کنند. مطالعه پیشینه نظری و آرای صاحب نظران نشان می دهد که ضرورت بکارگیری مدیریت دانش[2] در سازمان ها انکار ناپذیر می باشد. عواملی نظیر جهانی شدن، کوچک سازی دولت ها، شهروند محوری و ضرورت مشارکت شهروندان می طلبد که توجه ویژه ای به مدیریت دانش به اقدام آید و سازمان ها بایستی بتوانند به گونه ای موثر سرمایه های دانش خود را مدیریت کنند(ابطحی و صلواتی، 1385). همچنین امروزه به دلیل تأثیر راهبردی دانش، بسیاری از سازمان ها، با کسب مزیت رقابتی دانش و اهرم قدرت و نفوذ آن، مدیریت دانش را به صورت موثری به کار می گیرند (وو و لی[3]، 2007). و نیاز به آن از این واقعیت سرچشمه می گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار عنصری مهم تلقی می گردد(داونپورت و گروور[4]، 2001)، سازمان دانشی به توانمندی هایی دست می یابد که قادر می باشد از نیروی اندک، قدرتی عظیم بسازد(الوانی و دانایی فرد، 1380:283). پس باور به سودمندی و البته ضرورت به پیاده سازی مدیریت دانش برای دستیابی به موفقیت، در سازمان ها، اشتیاق ایجاد نموده و آن ها را به پیاده سازی مدیریت دانش ترغیب می کند. در چنین شرایطی تکیه صرف بر فناوری های پیشرفته، نه تنها راهگشا نیست بلکه موجب اطمینان نادرست از پیاده سازی مدیریت دانش می گردد(جعفری مقدم، 1388). پس برای رهایی از این مساله ارزیابی مدیریت دانش در سازمان ابزاری می باشد، که می تواند مراکز و سازمان دانشی را به سوی حوزه هایی که نیازمند توجه بیشتر هستند و شناسایی اقدامات مدیریت دانشی که در آن ها برتری دارد هدایت نماید(دیجاگر[5]، 1999). 

از طرف دیگر، مفهوم اثربخشی سازمانی[6]به عنوان مهم ترین هدف هر سازمان، مقصدی می باشد که تمامی کوشش های سازمانی در راستای رسیدن به آن صوت می گیرد(اسداله زاده، 1388). اضافه بر این، اندیشمندان حوزه رهبری و مدیریت نیز عقیده دارند که عوامل متعددی (سازمانی، محیطی، فردی) با تاثیر سازمان ارتباط دارد  و سهم مهمی در افزایش و یا کاهش اثربخشی سازمانی اعمال می کنند( واعظی و همکاران، 1388). یکی از این عوامل سازمانی مدیریت دانش می باشد که می تواند به عنوان یکی از مکانیزم های موثر در ارتباط با اثربخشی سازمانی اقدام کند، که تا کنون به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته می باشد (نقوی و همکاران، 1389).  بنابر این در این پژوهش به مطالعه تأثیر مدیریت دانش و تاثیر آن بر اثربخشی سازمانی از دیدگاه مدیران پرداخته شده می باشد.

  • اظهار مساله

مدیریت دانش، فرایند یا فعالیت ایجاد، به دست آوردن، تسخیر، تسهیم و به کاربردن دانش، هرجایی که وجود داشته باشد، برای افزایش یادگیری وعملکرد در سازمان هاست (نوروزیان، 1385:26). سازمانها ناگزیرند به مقصود سازش با محیط در حال تغییر و پر از رقابت، در ساختار خود تجدیدنظر کنند و نیاز دارند که پیش روی تغییرات محیط، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به گذشته از خود نشان دهند و همچنین نیازبه شیوه های پیچیده تری دارند تا بتوانند سرمایه های دانشی خود را مدیریت کنند. آنها مجبورند که چرخه دانش خود را( مراحل تولید و انتشار دانش) به طورموثر کنترل کنند و همچنین از فرایندهای اجتماعی که به ایجاد دانش منجر می شوند، طرفداری موثرتری به اقدام آورند(صیف و همکاران، 1385:17). همچنین اثربخشی سازمانها در فرایندها و روشهای مدیریتی، وجود ارتباطات قوی در سازمان، تعامل سازنده بین واحدهای سازمانی نهفته می باشد و مدیران موفق در ایجاد محیطی بدون ترس و سرشار از اعتماد که اعضای حاضر به تسهیم دانش با یکدیگر باشند، محیطی که زایش دانش را به حداکثر میرساند و نوآوری را ترویج می دهد، در کسب اثربخشی از دیگران پیشی می گیرند (گلد و همکاران[7]، 2001). تحقیقات نشان می دهد بهینه سازی دانش سازمانی از طریق روشهای متفاوت (تشخیص کمبودها در دانش سازمانی، بهره وری بیشتر از سرمایه های انسانی، یادگیری کارامدتر و مؤثرتر از کارکنان، ارائه کالاها و خدمات دارای ارزش افزوده، افزایش رضایتمندی مشتریان، جلوگیری از تکرار اشتباهات، کاهش دوباره کاری و صرفه جویی در زمان هنگام حل مسئله، برانگیختن خلاقیت و نوآوری) سبب افزایش کارایی و اثربخشی سازمان میشود و لاجرم برای اطمینان از ارائه مطلوب کالا و خدمات به مشتریان و کسب رضایت آنان، بایستی دانش را مدیریت کنیم (باتی و همکاران[8]، 2011). پس در این پژوهش اولاً محقق در جهت سنجش مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی از دیدگاه مدیران کوشش کرده و ثانیاً به مطالعه تاثیر مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران پرادخته می باشد.

  • قلمرو پژوهش

حدود پژوهش حاضر را می­توان در سه محدوده به تبیین زیر اظهار نمود

1-4-1- قلمرو موضوعی پژوهش

قلمرو موضوعی پژوهش حاضر مطالعه تاثیر تأثیر مدیریت دانش بر تاثیر سازمانی می باشد.

1-4-2-  قلمرو مکانی پژوهش

قلمرو مکانی پژوهش، واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی در استان مازندران می باشد.

1-4-3- قلمرو زمانی پژوهش

قلمرو زمانی پژوهش، زمستان سال 1393 و بهار سال 1394 می باشد.

  • اهداف پژوهش

 هدف از پژوهش حاضر مطالعه تاثیر تأثیر مدیریت دانش بر اثربخشی بنگاه می باشد.

  • سوال پژوهش

این پژوهش برای پاسخ به سوال زیر طراحی شده می باشد:

مدیریت دانش چه تاثیری بر تاثیر واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران دارد؟

                                                                                                                                                          

  • فرضیه های پژوهش

1-7-1- فرضیه اصلی

مدیریت دانش بر اثربخشی واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارد.

1-7-2- فرضیه های فرعی

  • مدیریت دانش بر انطباق (سازگاری) واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی با محیط خارجی استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
  • مدیریت دانش بر کسب هدف سازمانی توسط واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
  • مدیریت دانش بر انسجام (یگانگی) کارکنان واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
  • مدیریت دانش بر حفظ الگوها (پایداری) در واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
    • تعریف واژه های کلیدی

برای درک بهتر و آشنایی بیشتر با موضوع پژوهش، در این قسمت به تعریف تعدادی از واژه­های اساسی به­کار گرفته شده در این پژوهش پرداخته می­گردد.

1-8-1- تعریف مفهومی واژه ها

  • مدیریت دانش: مدیریت دانش مفهومی می باشد برای جمع آوری، اشتراک و تجزیه و تحلیل دانش افراد و گروه های سازمان؛ که اثرات مستقیمی بر عملکرد سازمان دارد. مدیریت دانش به افراد سازمان کمک می کند تا با هم مرتبط شده و اطلاعات را در اختیار هم قرار دهند. مدیریت دانش روی راه های توزیع و نگهداری دانش و راه های افزایش سرعت، کارایی و شایستگی افراد در یک سازمان برای سودآوری و منافع بیشتر متمرکز می گردد( رضائیان، 1385).
  • اثربخشی سازمانی: عبارتست از درجه یا میزانی که سازمان به هدف های مورد نظر خود نایل می آید. اثربخشی یک مفهوم کلّی دارد، آن به صورت ضمنی در برگیرنده تعداد زیادی از متغیرها می باشد. هنگام تعیین اثربخشی سازمان، حدود یا میزانی که هدف های چندگانه تامین شده اند سنجیده و مورد قضاوت قرار می گیرند(ترجمه پارسیان و اعرابی،1390:64).

1-8-2- تعریف عملیاتی واژه ها:

مدیریت دانش: برای سنجش مدیریت دانش از پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی[9] (1995) جهت عملیاتی­کردن مدیریت دانش بهره گیری شده می باشد. نوناکا و تاکوچی مدیریت دانش را به چهار بعد تقسیم می­کنند:

  • اجتماعی کردن[10])پنهان به پنهان): انتقال دانش نامشهود یک فرد به فرد دیگر، برای انجام موثر این فرآیند بایستی میان افراد، فرهنگ مشترک و توانایی کار گروهی ایجاد گردد. که با بهره گیری از نظریه های اجتماعی و همکاری میسر می گردد. نشست گروهی که تجربیات را تبیین داده، درمورد آن بحث می‏کند، فعالیتی می باشد، که در آن اشتراک دانش پنهان می تواند رخ دهد(مارویک[11]، 2001).

ü     بیرونی سازی[12] (نهان به عیان): تبدیل دانش نامشهود به دانش مشهود. در این حالت فرد می تواند دانش خود را در قالب مطالب منظم، سمینار،کارگاه آموزشی به دیگران ارایه دهد گفتگوهای میان یک گروه، در پاسخ به پرسش ها یا برداشت از رخدادها، مانند فعالیت های معمولی هستند که این نوع از تبدیل در آنها رخ می‏دهد.

ü     پیوند مستقر کردن[13])عیان به عیان): در این مرحله، حرکت، از دانش عیان فردی، به سمت دانش عیان گروهی و ذخیره سازی آن صورت می پذیرد و با در نظر داشتن بهره گیری از دانش موجود، امکان حل مسائل از طریق گروه فراهم شده، بالتبع دانش، توسعه می یابد.

ü     درونی سازی[14] (عیان به نهان): در این مرحله، دانش عیان به دست آمده در سازمان، نهادینه می گردد. همچنین گذراندن این مرحله برای افراد، آفرینش دانش ضمنی جدید شخصی را نیز در پی دارد (کسب دانش پنهان جدید از دانش عیان موجود(. (نوناکا و تاکوچی، 1995).

اثربخشی سازمانی: برای سنجش اثربخشی سازمانی از پرسشنامه اثربخشی سازمانی تالکوت پارسونز[15]  (AGIL) جهت عملیاتی­کردن اثربخشی سازمانی بهره گیری شده می باشد. تالکوت پارسونزاثربخشی سازمانی  را به چهار بعد تقسیم می­کند: (هوی و میسکل[16] ، ترجمه سیدعباس زاده و میرمحمد، 1382:265).

  • انطباق(سازگاری)[17]: وقتی تقاضای محیطی و منابع سازمان با یکدیگر همخوانی ندارند، یک رویکرد حل مشکل پدید می آید که در آن هر دو (محیط و سازمان) از جهاتی تفاوت دارند. سازمان ضمن تغییر خود، بایستی توانایی انطباق با محیط را داشته باشد تا بتواند اختلاف و تفاوت موجود خود و محیط را به گونه موثرتری حل کند. پس سازمان به گونه آگاهانه از طرف مدیران و با تصمیماتی که اتخاذ می کنند، تغییر یا سازگاری پیدا می کند. سازمان هایی که این کارها را انجام نمی دهند، از محیط جدا گشته و پس از مدتی مجبور به توقف فعالیت های خویش می شوند( هرسی و بلانچارد؛ ترجمه کریمی، 9-2: 1378).
  • کسب هدف[18]: کسب هدف به مثابه پاداش برای سیستم اهداف می باشد. این سیستم مقاصد خود را تعیین می کند و منابع خود را برای کسب اهداف مورد نظر بسیج می کند(ترک زاده، 1377).
  • انسجام ( یگانگی) اهداف[19]: انسجام و یگانگی، به اتحاد و اشتراک در داخل سیستم تصریح می کند. انسجام زمانی در سازمان به وجود می آید که افراد در گروه های کار، هدف های خود را بر اثر شکل گیری هدف های سازمانی شکل گیری یافته ببینند. اندازه یگانگی هدف ها به حد شکل گیری آن ها بستگی دارد. زمانی که نیروهای کاری سازمان در هدف گذاری و فرآیند تصمیم گیری مشارکت داشته باشند و احساس کنند در هدف های سازمان سهیم هستند، یگانگی به اوج خود می رسد و هر اندازه هدف های فردی به هدف های سازمانی نزدیک تر گردد، عملکرد سازمانی بهتر و بیشتر می گردد (حمیدی زاده، 1379).
  • پایداری (حفظ الگوها)[20]: حفظ الگوها (مداومت)، مجموعه اجزای کنشی می باشد که در کنشگران (عاملان) سیستم اجتماعی ایجاد انگیزه کرده و کلّ سیستم اجتماعی را تغذیه می کند. کارکرد آن، انباشتن انرژی به صورت انگیزش و پخش کردن آن به صورت اطلاعات در سیستم اجتماعی می باشد (روشه؛ ترجمه نیک گهر، 77-70: 1376).

 اختصار فصل

این فصل اظهار می­کند که مدیریت دانش یکی از موضوعات مطالعه شده در کسب و کار می باشد و تأثیر مهمی را در اثربخشی سازمان ها اعمال می کند، در این راستا پژوهش حاضر به مطالعه تاثیر تأثیر مدیریت دانش در اثربخشی واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران می­پردازد. جامعه آماری پژوهش مدیران واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران اظهار شده می باشد. قلمرو زمانی پژوهش  سال های 1393 و 1394 می باشد. هدف و سوال نیز در ادامه این پژوهش اظهار شده می باشد.  این پژوهش دارای یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی می باشد. تعاریف مفهومی و عملیاتی واژهای کلیدی پژوهش نیز در انتهای این فصل ارائه شده می باشد.

[1تعداد صفحه :140

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد : بررسی روابط متقابل میان اجزای سرمایه های فکری
دسته‌ها: رشته مدیریت