دانشگاه آزاد اسلامی

واحد دامغان

گروه معماری

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

 عنوان :

هویت یابی در امتداد بی راهه ها
( نیلوفرانی که در مرداب می رویند ) مرکز نگهداری
 آموزشی درمانی دختران فراری

استاد راهنما :

جناب اقای دکترکرباسچی

 استاد مشاور :

جناب اقای دکتر غلامرضا تیمور جلال برش

زمستان 1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده :

واقعیت این می باشد که هیچ یک از دختران جامعه ما دوست ندارند فضای خانه را با همه سختی ها ومشکلاتش رها کرده ودر منجلابی از فساد وتباهی بیفتند .هیج یک از دختران دوست ندارند زندگی در سراب ویا تنهایی تجربه کنند اما یکسری شرایط وعوامل در جامعه وخانواده آنها را ناخواسته به سمت خانه گریزی سوق می دهد . یافته ها نشان می دهد که  با افزایش خودکارامدی روابط اجتماعی مثبت افراد بهبود پیدا می کند .پس اموزش خودکارامدی در این پروژه موجب افزایش تعاملات مثبت اجتماعی در دختران فراری شده می باشد .

حال که ما در فکر جمع اوری این افراد از محیط های الوده واسکان دادن آنها هستیم بایستی محیطی را طراحی کنیم روان – سیال ودر حال حرکت بایستی محیط طراحی شده حرکت را داشته باشد که تداوم زندگی واهنگ زمان ؛ چرخه حیات ؛ تاریکی وروشنی وباد وهوا همه بایستی در طراحی انعکاس پیدا کنند زیرا بشر اولیه از همان اغاز بدو زندگی تمام نیازهای خود را از محیط پیرامون وطبیعت خود فراهم نموده می باشد وهنگامی که فرمها وفضا را به درستی نشناسیم طراحی هر معنا ونظریه ای به صورت معماری ناقص می باشد زیرا معماری فرم پردازی می باشد وان هم در خدمت ایجاد فضا .

در این پژوهش هدف نهایی رسیدن به یک سری قواعد معماری می باشد به شکلی که رشد فکری وتعالی روحی بشر را در مقاطع مختلف سنی ودر طول زندگی به تصویر بکشد .ارتباط معماری در گذشته ؛ حال واینده که در عین حال بتواند جوابگوی نیازمندی های سایت مربوطه باشد این پروژه بر اساس تجزیه وتحلیل حالتهای روحی وروانی جوانان اسیب دیده ومبتنی بر یک سلسله اصول ساختاری که تدریجا به یک سری اصول کلی در طراحی کالبدهای طبیعی برسد  تابتواند عاملی در جهت تعالی وبهبود باشد . جهت طراحی وساماندهی فضاهای معماری بیش از هر چیز نیاز به برنامه ای تدوین شده ومبتنی بر یک سری اصول که پاسخگو به نیازهای روانی وروحی بشر در قالب یک سلسله اصول ساختاری هست که تدریجا به یک سری اصول کلی در طراحی فضاها برسد .

در طراحی این پروژه شاخصهای متعددی مدنظر بوده اند که هریک تاثیر خاصی بر طراحی مجموعه گذاشته اند وپس از گذر از مرحله مطالعاتی مرحله طراحی پروژه اغاز گردیدکه یک بخش طراحی محوطه مجموعه ویک بخش طراحی ساختمانهای مجموعه ویک بخش طراحی کل سایت مجموعه در ارتباط با هم انجام گردید تا نهایتا در مجموع با هم هارمونی وهم خوانی ایجاد کنند .همان گونه که میدانیم روحیاتی که از طرحهای گوناگون بدست می اید متفاوت می باشد به عنوان مثال بهره گیری از حرکات موجی وارگانیک در یک طرح معماری اغلب با انگیزه هایی از قبیل : پویایی ومعنا بخشی به زندگی وجنب وجوش را نشان می دهد وتاثیری را که این فرمها بر روحیه افراد می تواند داشته باشد انچنان قوی می باشد که گاه بشر با قرارگیری در این محیط ها تولدی نو را در خود احساس می کند . فرم های مدور ودایره وار نقطه ای گسترش یافته ودر برگیرنده مفاهیمی زیرا نبود هر نوع فرق وتفکیک ونمادی از زمان زمانی که به عنوان لحظاتی پی در پی تکرار می گردد مانند حرکت اسمان ونمایانگر – درون گرایی وارامش وپاکی می باشد ودر سایت انتخابی که مانند بسترهای طبیعی وجذاب می باشد وپتانسیل های کافی برای گذراندن اوقات فراغت وخلوت گزینی را دارد طرحها وبناهایی هست که نماد یکپارچگی وتغییرات وتکامل ویاد اور بهشت زمینی می باشد . واینکه هنوز زندگی در حال حرکت می باشد وباید به اینده امید داشت .

آسیب دیده در پی درمان می باشد ، نه حرمان  ، او را آسایش و امنیت نیاز می باشد نه نصایح بی پایه و باز خواست!

فصل اول :

دختران فراری

 نام موضوع :

هویت یابی در امتداد بی راهه ها ( نیلوفرانی که در مرداب می رویند )

مرکز نگهداری – آموزشی – درمانی دختران فراری

1-1-1-  اظهار موضوع :

1-1-2- سوال اصلی پژوهش :

آیا این مسئله یک معضل روانشناختی می باشد ودرمان پذیر می باشد ؟ چگونه می توان ریشه ی این درد را شناخت وبا بهره گیری از اصول ومبانی معماری آن را به سمت بهبود وضع هدایت کنیم ؟

چرا اکثر این دختران با وجود اینکه پس از فرار در ساختمانهای متروکه – پارک ها شب را به صبح می رسانند اما حاضر به مراجعه به صورت خود معرف بهخانه های سلامت وبهزیستی نیستند ؟

مراکز نگهداری از این افراد آسیب دیده بر مبنای کدام شاخص در شهر مکان یابی می شوند ؟

این پژوهش در جست وجوی تحلیل وارزیابی تحلیل وارزیابی این معضل اجتماعی وبدست آوردن نتیجه ای برای طراحی مکانی امن وعاری از خشونت برای پناه دختران ناامید از زندگی که برای شکل گیری آرزوهایشان تصمیم گرفته اند که این گونه سرنوشتشان را رقم بزنند باشد .

ریز سوالات :

ا – دختر فراری کیست ؟

2 – نوجوانان چرا خانه های خود را ترک می کنند ؟

3 – سرنوشت این دختران بعد از فرار چیست ؟

4 – هزینه های زندگی خود را چگونه تامین می کنند ؟

5 – چه ارتباط ای بین محیط اقامت وانحراف هست ؟

6 – چرا نوجوانی که فرار می کند دیگر به خانه وخانواده باز نمی گردد ؟

7 – آیا به دختران فراری بایستی به چشم یک مجرم نگاه نمود ؟

8 – سیاست های جاری کشور جهت تعامل با موضوع دختران فراری چیست ؟

9- آیا می گردد با بهره گیری از راهکارهای معماری وطراحی یک مکان باعث جذب ودرمان وبهبودا این افراد گردید ؟

10– معماری تا چه حد بر افراد وانسانها تاثیر می گذارد ؟

طرح مسئله :

طراحی یک اثر معماری که ممکن می باشد خود به خود هیچ ویژگی خاصی در معماری یا ظاهرش نداشته باشد وتنها از جهت ارتباطی که افراد با آن مستقر می کنند اهمیت می یابد .

مکانی که از داخل آن بتوان زمین را لمس نمود –اسمان را دید وجایی که در اندیشه آنها اهمیت والایی داشته باشد وفرصت مناسبی را برای خلوت گزینی ایجاد کند حسی که زائیده فضاهای معماری می باشد.

یافته ها :

این پژوهش از دو بخش الف ) روانشناسی وآسیب شناسی جامعه ب ) تاثیر معماری بر خصوصیات افراد تشکیل شده می باشد .در پژوهشهای پیمانی بخش الف به این نتیجه رسیدم که دختران قبل از فرار دارای معضلات فراوان وطاقت فرسایی مانند : نداشتن سرپرست یا بد سرپرست – مهاجرت – عدم آگاهی وپایین بودن سطح دانش – ازدواج های اجباری – فقر وبیکاری – طلاق – ازدواج های موقت و… هستند وتعارض در خانواده مانند عوامل آسیب زا جهت انواع انحرافات اجتماعی به شمار می رود زیرا که محیط خانواده اولین محیطی می باشد که مهمترین عامل تربیتی کودک محسوب میشود پس خوب یا بد شدن همه ارتباط ی مستقیم با تربیت والدین دارد .ناگفته نماند که علاوه بر تأثیر خانواده عواملی مانند : مدرسه – دوستان – همسایگان و… می توانند عوامل بسیار مهمی در ارتکاب جرم وجنایت باشد .و متاسفانه بعد از فرار دارای مشکلاتی وخیم تر همچون : تجاوز – خودکشی – افسردگی واضطراب – پرخاشگری – اعتیاد وعضویت در باندهای قاچاق – انواع بیماریهای مقاربتی وایدز – سرقت و… می شوند

.ودر مطالعه قسمت دوم به این نتایج رسیدم که کنش های رفتاری بشر در تاثیر گرفتن از محیط می باشد واینکه محیط مصنوع می تواند در کاهش کنش های رفتاری ناشی از تنش های محیطی موثر واقع گردد زیرا تاثیری که محیط بر ذهن آدمی می گذارد بی گمان بر رفتار وکردار او ظاهر می گردد .از دید مکتب ( فرهنگ وشخصیت ) انسانها به مثابه رسانه وحاملانی هستند که فرهنگ را در درون خود پذیرفته وحفظ می کنند پس برای مطالعه یک فرهنگ کافیست افراد آن فرهنگ ورفتار وشخصیت هایشان را مطالعه کنیم شخصیت هایی که زاییده غرایز وکالبد آدمی نبوده بلکه محصول شرایط ومحیط وجامعه هستند . انکار نمی توان نمود که ساختمان ها جزیی از محیط اند پس بایستی روی این غیر از ویژه دقت فراوانی نمود.بر این اساس معمار بایستی از بشر ،محیط وروابط بین آن دو آگاهی فراوانی داشته باشد تا بتواند اثری نیکو خلق کند .

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد:تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی

ریز موضوعات :

1 – مطالعه وتحلیل آسیب های اجتماعی به خصوص فرار دختران از خانه

2 – ارزشیابی کانون خانواده ونقش آن در پدید آمدن این معضل

3 – ارزشیابی جامعه وافراد جامعه ونقش آنها در پدید آمدن یا گسترش این معضل

4 – مطالعه راهکارهای فعلی ونتیجه ی این راهکارها وسیاست ها

5 – تحلیل روانشناسی محیط وتاثیر آن بر این افراد

6 – مطالعه اصول معماری در بهبود شرایط

فرضیه پژوهش :

گویا دختران فراری نه معضل اند ونه مجرم بلکه آنها را می توان تجلی دردناک کژیهای برخاسته از متن جامعه ای انگاشت که کاستی هایش را در واحدی به نام خانواده  باز تولید می کند .خانه وخانواده ای که نخستین جهان آدمی می باشد وبایستی ارامشگر وارایشگر روح وجسم بشر باشد اما مکانی برای رعب وترس وفرار می گردد .

هدف پژوهش :

آسیب دیده در پی درمان می باشد نه حرمان او را آسایش وامنیت نیاز می باشد نه بازخواست .

کیفیت فضا منجر به ایجائ حس وحدت در انسانها می گردد در معماری اسلامی نیز با تلفیق همه جانبه اصل در جهت نیل به وحدت می باشد . معماری در تعیین بخشیدن جامع به روحیات بشر وبیان نسبت بشر با عالم درون وبیرونش تواناتر از هنرهای دیگر بوده وهمچون آینه ای بر تجلی دادن نیازهای معنوی ومادی انسانها کیفیت ، کمیت ، زیست آنها رابا زبانی خاص نمایانده می باشد .

این توانایی معماری می باشد که باعث می گردد بعضی از بناها ماندگار وارزشمند وبعضی خاصیت درمانی پیدا می کنند وبعضی از بناها مانند کلبه ی هایدگر می باشد که کلبه ی ارامش می گردد .

هدف این پژوهش وپروژه اثبات قدرت معماری در خلق فضاهایی پویا وکارآمد وعملکردگرا در شرایط نامناسب برای افراد در شرایط نامناسب می باشد .

ضرورت انجام پژوهش :

حال که ما واقفیم معضلی به نام دختران فراری هست بایستی به دنبال راه حلی برای رفع این معضل اجتماعی بود وبه جای کتمان وپنهان کاری وجود این مشکل به فکر این قشر آسیب پذیر باشیم وباید طرحی مبتنی بر روحیه ی حساس وشکست خورده ی آنها داشته باشیم . جمع آوری این افراد از محیط آلوده ای که گرداگرد آنها هست در فضایی دارای حس آرامش بخش ومطمئن لازم است زیرا وجود این افراد با این شرایط علاوه بر گرفتاریهایی که برای خود آنها دارد باعث ترویج مسائل غیر اخلاقی وبیماریهای مهلک در جامعه نیز می گردد .

1-1-10 – بحث ونتیجه گیری :

یکی از مفاهیم روانشناسی که توسط مکتب فرهنگ وشخصیت مطالعه شده مفهوم شخصیت پایه بود که مجموعه ای از رفتار وشیوه های تفکر شخص در زندگی روزمره می باشد چیزی که نوعی مخرج مشترک از جامعه می باشد ودر پاسخ به نیازهای حاصل از ارتباط انسانبا محیط طبیعی وفرهنگش ایجاد می گردد پس محیط های یکسان احتمالا شخصیت های پایه یکسانی را نیز ایجاد می کنند .

محیط مسکونی شامل نهادهای مختلفی می باشد که عبارتند از :

نهادهای اولیه = خانواده – آموزش وپرورش که شخصیت فرد را شکل داده واثر مستقیمی بر عملکرد اجتماعی شدنش دارند .

نهادهای ثانویه = دین – فرهنگ و… که در ارضای نیازهای شخصیت پایه تأثیر دارند .

نهادهای ثانویه با تاثیراتی که تدریجا بر نهادهای اولیه می گذارد تغییراتی را در شخصیت پایه آینده اعمال می کنند واین چرخه همچنان ادامه دارد پس خانواده اساسی ترین نهاد اولیه می باشد جایی که پایه های شخصیت افراد در آن شکل می گیرد .

اهمیت خانه دوران کودکی در شکل دهی به پایه های شخصیت افراد می باشد زیرا خانه ی کودکی اولین تجربه هر بشر از جهان می باشد وبه عبارتی اولین جهانی می باشد که هر بشر تجربه اش می کند ومنشا بسیاری از ترسها وآرزوهاست .

ارتباط خوب وبد افراد علل مختلفی دارد مانند ی این علت ها محیط می باشد .تاثیری که محیط بر ذهن آدمی می گذاردبی گمان بر رفتار وکردار او ظاهر می گردد .

محیطی که حکایت از گرمی وجذابیت کند روح را شاداب ورفتار را صمیمانه می کند بر عکس اگر محیطی سرد وخشک باشد روح ورفتار را سرد وبی نشان از زندگی می کند .

به یقین روابط بین بشر ومحیطدو طرفه می باشد زیرا بشر در دامان او پرورش می یابد وبنابر تقدیر الهی تغییر آن در ید بشر می باشد . در عالم ماده بشر تنها موجودیست که اراده دارد پس تنها اوست که قادر می باشد روابط خود را بر هم زند یا تغییر دهد بعضی روابط قابل قطع شدن نیست بلکه تنها کیفیت ( مثبت یا منفی ) آن تغییر می کند ومحیط مانند ی آنها می باشد .پس با مثبت ومنفی شدن آن می توان ارتباط بین خود ومحیط را مطالعه نمود . وروانشناسی محیط به مطالعه تاثیر متقابل بشر ومحیط می پردازد .

جیفورد ( 1997) روانشناسی محیط را مطالعه متقابل بین فرد وقرارگاه فیزیکی وی تعریف می کند . به عقیده او در چنین تاثیر متقابلی فرد محیط را دگرگون می کند وهمزمان رفتار وتجارب وی به وسیله محیط دگرگون می گردد .

یکی از موضوعات مهم در روانشناسی محیط تاثیر فضا بر بشر وبر رفتار وی می باشد اینتاثیر برایند تمام تاثیراتی می باشد که بشر از عناصر یک فضا وخصوصیات وشرایط آن از قبیل هندسه – رنگ – بافت – اندازه – تناسب و… می پذیرد .لیکن تاثیر فضا بر بشر نیز بر حسب محیط های مختلف کالبدی ، اجتماعی ، روانشناختی ورفتاری متفاوت می باشد .

ادراک یک محیط تنهانتیجه دریافت وتجزیه وتحلیل تحریکات ارگان های حسی نیست وسه عامل بسیار مهم زیر نیز در آن تأثیر اساسی دارند :

الف –  وضع روحی بشر در آن لحظه وحال وهوای محیط در زمان ادراک

ب –  خلق وخوی شخصی که چیزی می باشد تأثیر گرفته از تمامی تجربیات ووقایع گذشته شخص بیننده

ج –  عوامل موروثی وزمینه اجتماعی

یک ساختار معماری محصول اقدام آگاهانه می باشد که به گونه مجسم دریک بنا بروز کرده می باشد ساختار معماری علاوه بر اینکه گویای هنر معماری زمان خویش می باشد گنجینه ای از تاریخ وفرهنگ اجتماعی زمان خود نیز می باشد وهمین اثر معماری می تواند بر روان بشر اثر مثبت یا منفی گذارد .

همیشه از عمر مفید یک ساختمان صحبت می گردد اما از معماری متناسب با زمان وفرهنگ اقتصادی واجتماعی کمتر صحبت می گردد واین بارها شنیده شده که فلان خانه کلنگی می باشد اما نشنیده ایم که این طرح معماری عمرش به سر آمده می باشد .

کنش های رفتاری بشر در تاثیر گرفتن از محیط می باشد اینکه محیط مثنوع چه تاثیری می تواند در کاهش کنش های رفتاری ناشی از تنش های محیطی داشته باشد .آیا با شناخت عوامل تنش زای محیطی می توان تنش ایجاد شده از طرف محیط را کنترل نمود ؟

برای پاسخ به این سوال لازم می باشد آغاز تعریفی از انرژی های مثبت ئمنفی ارائه دهیم .انرژی مثبت انرژی های موجود در فضاست که با جریان طبیعی اش باعث ایجاد حالتی مناسب وراحت در محیط گشته وموجب حس آرامش – آسایش –امنیت ودر نهایت حیات می گردد .انرژی منفی شکل دگرگون شده ی انرژی مثبت می باشد که مانع جریان طبیعی انرژی گشته وباعث ایجاد فشار – ناامنی وعدم آسایش در محیط شده ودر نهایت ویرانگر ومخل حیات می باشد .شرایط فیزیکی – معماری – فرهنگی واجتکاعی وابعاد نمادین محیطی که بشر در آن واقع می گردد در رفتار وپاسخ او به محیط موثر واقع می گردد البته بشر ها به دلیل استمرار در محیط زیست خود وعادت کردن به شرایط آن بسیاری از عوامل محیطی را بدیهی پنداشته ومتوجه وجود واهمیت تاثیر بسیاری از عوامل محیطی در رفتار خود نمیشوند پس وقتی که تحت تاثیر یکی از این شرایط محیطی به مانع بر می خورند علت آن را در نمی یابند . در حقیقت با ایجاد فضاهای فیزیکی مطلوب فضاهای مناسب روح وروان ایجاد گردیده می باشد .

 

 

تعداد صفحه :278

قیمت : 14700تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***