متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

عنوان : تعیین ارتباط و سهم پیش­ بینی­ کنندگی تاثیر هوش معنوی و اقدام به باورهای دینی بر تنظیم هیجان شناختی در زنان باردار

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

عنوان : تعیین ارتباط و سهم پیش­ بینی­ کنندگی تاثیر هوش معنوی و اقدام به باورهای دینی بر تنظیم هیجان شناختی در زنان باردار

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

فصل اول

کلیات پژوهش

 فصل اول: کلیات پژوهش

1-1- مقدمه

تنظیم هیجان تأثیر مهمی در سازگاری ما با وقایع استرس­زای زندگی دارد. یکی از راهبردهای نظم­جویی هیجان، تنظیم هیجان شناختی می باشد، که دلالت بر شیوه شناختی دستکاری اطلاعات فراخواننده هیجان دارد. نتایج پژوهش­ها ­نشان می­دهند که ظرفیت افراد در تنظیم مؤثر هیجان شناختی بر بهزیستی روانشناختی، جسمانی و بین­فردی تأثیر می­گذارد. از آنجایی که اثربخشی فردی در تنظیم هیجان شناختی و شناسایی عوامل زیربنایی مؤثر در آن امری اساسی به شمار می­رود و بشر موجودی زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی می باشد، در مطالعه مسائل مربوط به او و دست­یابی به نتایج دقیق و جامع، نیازمند مطالعه تک­تک این ابعاد بر مساله مورد مطالعه و سپس برنامه­ریزی جهت ایجاد تغییر بهینه می باشد. پس در پژوهش حاضر می­خواهیم به مطالعه ارتباط تنظیم هیجان شناختی، هوش معنوی و اقدام به باورهای دینی در زنان باردار بپردازیم زیرا بهداشت روانی زنان در این دوره اهمیت دوچندان می­یابد و در سلامت جسمانی و روانی مادر و جنین تأثیر بسزایی دارد. در این فصل به اظهار مسئله، ضرورت و اهمیت پژوهش، هدف­ها و سؤالات پژوهش و تعریف نظری و عملیاتی متغییرها با هدف شناخت بیشتر موضوع خواهیم پرداخت.

 

1-2- تعریف موضوع و اظهار مسأله

تنظیم هیجان، مؤلفه­های تحولی و پیامدهای آن موضوعی می باشد که به موازات توجه مجدد به هیجانات، اهمیت و تفسیر جدیدی پیدا کرده و در زمینه­های متعدد دیگری زیرا رشد شناخت بر خود، رشد شناخت و گویایی، و تکامل دستگاه عصبی– فیزیولوژیک گسترش یافته می باشد. مقصود از تنظیم هیجان گماشتن افکار و رفتارهایی می باشد که به عملکرد هر چه بهتر در زندگی بینجامد (امین­آبادی، دهقانی و خداپناهی، 1390). در دیدگاه سازمانی، پاسخ­های هیجانی قابلیت انعطاف دارند و قالبی نیستند، حساس به موقعیت­هایند، با سرعت در برابر شرایط تغییر می­کنند، به نحوی که کنش­وری سازنده ارگانیسم زنده بتواند در سطح بالاتری تنظیم گردد و فرآیندهای تنظیم­گر هیجانات­اند که می­توانند این امور را انجام دهند. فقدان توانایی تنظیم هیجان می­تواند منجر به برانگیختگی­های هیجانی زیان آور، ناسازگاری و عدم هدایت هیجان­ها گردد و بدین ترتیب مانع از داشتن توانایی عملکردی سازش یافته و شایسته گردد (گرنفسکی[1] و کریج[2]، 2006).

هنگامی که فرد با یک موقعیت هیجانی روبرو می­گردد، احساس خوب و خوش بینی برای کنترل هیجان کافی نیست بلکه وی نیاز دارد که در این موقعیت­ها بهترین کارکرد شناختی را نیز داشته باشد (رضوان، بهرامی و عبدی، 2006). در اصل در تنظیم هیجان به تعامل بهینه­ای از شناخت و هیجان جهت مقابله با شرایط منفی نیاز می باشد (اکنر[3] و گراس[4]، 2005). زیرا بشر­ها با هر چه مواجه می­شوند آن را تفسیر می­کنند و تفسیرهای شناختی تعیین­کننده واکنش­های افراد می باشد (عبدی، باباپور و فتحی، 1389).

پژوهش­ها نشان داده­اند که طبقه قدرتمندی از تنظیم هیجان شامل راه­های شناختی اداره اطلاعات هیجانی تحریک­کننده می باشد (اکنر و گراس، 2005). تغییر در هر کدام از بخش­های مختلف عملکرد سیستم­های شناختی، از قبیل؛ حافظه، توجه و هوشیاری موجب تغییر خلق می­گردد. پس نمی­توان تأثیر تنظیم هیجان شناختی را در سازگاری افراد با وقایع استرس­زای زندگی صرف نظر کرد (گرنفسکی و کریج، 2006). تنظیم هیجان شناختی به تمام سبک­های شناختی اطلاق می­گردد که هر فردی از آن به مقصود افزایش یا کاهش و یا حفظ هیجان خود بهره گیری می­کند (گراس، 2001).

تنظیم هیجان بوسیله شناخت به طرزی تفکیک ناپذیری با زندگی افراد ارتباط دارد، تنظیم هیجان شناختی همراه همیشگی آدمی می باشد که به مدیریت یا تنظیم عواطف و هیجان­ها کمک می­کند و به بشر توان سازگاری بیشتر به خصوص بعد از تجارب هیجانی منفی را می­دهد (موریس[5]، سیلک[6]، استنبرگ،[7] مایرز[8] و رابینسون[9]، 2007). از عواملی که می­تواند به تنظیم هیجان شناختی کمک کند بکارگیری الگوهای معنوی و دینی در زندگی روزمره بشر می باشد که می­تواند احساس امنیت جسمانی، شناختی و هیجانی را فراهم آورد (پکوک[10] و پولاما[11]،1994) و موجب افزایش سازگاری و بهزیستی بشر گردد (آمرام[12]، 2007).

دین حقیقتی می باشد که در جنبه­ها و ابعاد گوناگون زندگی بشر حضور جدی و قابل توجهی دارد. پژوهش در باب دین یا دین­پژوهی نیز عرصه­ها و شاخه­های متعددی یافته می باشد. به گونه­ای که رشته­های علمی بسیاری در زمینه­های مختلف معارف بشری تدوین و تکوین پیدا کرده­اند که در این بین می­توان به روان­شناسی دین[13] تصریح نمود. وقتی از مفهوم روان­شناسی دین بهره گیری می­گردد مراد شکل گیری و بروز و ظهور دین در رفتار بشر می باشد، به سخن دیگر تدین و دینداری مورد نظر می باشد نه چیز دیگر (آذربایجانی و موسوی اصل، 1385).

در دو دهه گذشته روان­شناسی دین و مطالعه موضوعات معنوی به گونه فزاینده­ای مورد توجه روان­شناسان قرار گرفته می باشد و در اکثر این مطالعات یک ارتباط مثبت بین باورهای دینی و معنویت با سلامت روان افراد پیدا نمود شده می باشد، در چند سال اخیر مفهوم جدیدی وارد حوزه روان­شناسی دین شده و آن مفهوم هوش معنوی می­باشد (رجایی، بیاضی و حبیبی پور، 1388). هوش معنوی سازه­های معنویت و هوش را درون یک سازه جدید ترکیب می­کند. هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد تأثیر اساسی در زمینه­های گوناگون به ویژه ارتقاء و تأمین سلامت روانی دارد (یعقوبی، 1389) و دارای چندین مؤلفه می­باشد که یکی از این مؤلفه­ها به ارتباط بین معنویت و حل مسائل و معضلات یا به بیانی دیگر به ارتباط دین و معنویت با مهارت­های حل مسأله تصریح دارد (رجایی و همکاران، 1388). افراد دارای هوش معنوی بالا، افرادی انعطاف­پذیر، دارای درجه بالایی از هوشیاری نسبت به خویشتن و توانمند در رویارویی با معضلات و دردها و چیره شدن بر آن­ها هستند (هالما[14] و اسرینسیک[15]، 2004). هوش معنوی مجموعه­ای از توانایی­ها، ظرفیت­ها و منابع معنوی می­باشد که کاربرد آن­ها در زندگی روزانه موجب افزایش انطباق­پذیری می­گردد (کینگ[16]، 2007). زوهر[17] و مارشال[18] (2000)، عقیده دارند هوش معنوی زاییده بینشی عمیق در تندباد حوادث روزگار می باشد و شخص را در برابر رویدادها و حوادث تلخ و شیرین زندگی آبدیده می­کند، تا از سختی­های زندگی نهراسد و با صبر و تفکر با آنها مقابله نموده و راه حل­های منطقی و انسانی برای آن­ها بیابد؛ و آن را هوشی می­دانند که به وسیله آن افراد به معضلات معنایی و ارزشی پرداخته و آن­ها را حل می­کنند. هوش معنوی نوعی از هوش می باشد که با بهره گیری از آن افراد قادر می­شوند تا فعالیت­ها و زندگی خود را در مسیری عمیق­تر، غنی­تر و معنادارتر هدایت کنند.

در اکثر مطالعات یک ارتباط مثبت بین معنویت و باورهای دینی با سلامت روان افراد پیدا نمود شده می باشد. دین می­تواند به عنوان یک نظام اجتماعی پیچیده، بر رفتار و بازخوردهای مهم مانند برنامه­ریزی خانواده، کار، چگونگی تفسیر زندگی روزانه و برداشت از امور مختلف و تنظیم هیجان تأثیر بسزایی داشته باشد. سلیگمن[19] (2000) اظهار می­دارد افرادی که امور مذهبی را به جا می­آورند شادتر از سایر اشخاص هستند به این معنا که از راهبردهای مثبت تنظیم هیجان بیشتر از راهبردهای منفی تنظیم هیجان بهره گیری می­کنند.

کیم و دیگران[20] (2004) به این نتیجه دست یافتند که اقدام به باورهای دینی با هیجانات و عواطف مثبت مانند خوش­خلقی، شادکامی، مهربانی، اعتمادبه­نفس، توجه و آرامش ارتباط مثبت دارد. مک­نلتی و دیگران[21](2004) نشان دادند که دین تأثیر قابل توجهی در سازگاری دارد. اقدام به باورهای دینی به معنای به کار بردن دین در جنبه سه­گانه اعتقادات، عبادات و اخلاقیات می­باشد (شاه نظری 1385). مقصود از اعتقادات بخشی از شناخت و دانش دینی می باشد. عبادات همان شعائر دینی می باشد و اخلاقیات هم بخشی از تعالیم اسلام می باشد که رفتارهای پسندیده و ناپسند را مشخص می­کند.

این پژوهش بر روی زنان باردار انجام گردید به این علت که بارداری یک دوره حاد در زندگی زنان می باشد که در طی آن تغییرات هیجانی، جسمانی و اجتماعی زیادی رخ می­دهد (لارا[22]، لی[23]، لتچیپیا[24] و هاچهوزن[25]، 2008).  حدود %90 از زنان دست کم یک مرتبه در طول زندگی باردار می­شوند؛ بارداری رویدادی می باشد که بسیاری از دیدگاه­های زندگی یک زن را تغییر می­دهد و ظرفیت مهمی می باشد که در سلامتی، خوشبختی و تأثیر­های اجتماعی یک زن تأثیر می­گذارد (هیوزینک[26]، مولدر[27]، مدینا[28] و بیتکلار[29]، 2004). دوران حاملگی یکی از پر استرس­ترین دوران زندگی زن می­باشد و حتی استرس ناشی از تولد اولین فرزند در جداول استرس روانی- اجتماعی، جزء استرس­های شدید طبقه­بندی می­گردد، در این دوران امکان بروز حالت­هایی مانند نوروز[30]، افسردگی[31]، اضطراب[32]، ترس مرضی[33]و اختلال وسواس[34]زیاد می باشد (فروزنده، 1377). و ضرورت تنظیم هیجان شناختی هر چه بیشتر در این دوران اهمیت پیدا می­کند و انجام پژوهش­های بیشتر برای تعیین عوامل مؤثر در کنترل هیجان لازم است.

حاملگی تجربه جسمی، روانی مهمی می باشد که سبب ایجاد تغییرات زیادی در زنان می­گردد که می­تواند زمینه­ساز بروز اضطراب زیادی در زنان گردد (رفیعی، اکبرزاده، اسدی و زارع، 1392). اغلب زنان نسبت به تولد و نگهداری فرزند احساس دوگانه دارند و از زایمان و به دنیا آوردن کودک نابهنجار و از اینکه نتوانند مادر خوبی باشند ترس دارند (هریس[35]، لاوت[36]، اسمیت[37] و رید[38]، 1996). تأثیر فرایندهای روان­شناختی مادر بر رشد و سلامتی جنین بسیار گسترده و فراگیر می باشد، زیرا که فضای درون رحمی پیوسته از هیجان­ها و وضعیت روانی مادر تأثیر می­پذیرد (مولاوی[39]، موهدی[40] و بنگر[41]، 2002). در صورتی که زنان در مدت حاملگی دچار استرس هیجانی شدید شوند، کودکان آنها در معرض انواع معضلات قرار می­گیرند. افسردگی شدید با اندازه سقط زودرس، کم وزنی هنگام تولد و بیماری تنفسی نوزاد ارتباط دارد (فروزنده،1377).

رایگان شلمانی، خداکرمی، حسن­زاده خوانساری و اکبرزاده باغبان (1391) در پژوهش خود نقل می­کنند: دوران بارداری، یکی از مهم­ترین مراحل زندگی یک زن می باشد، این دوره اگرچه برای بیشتر زنان، دوره­ای مسرت­بخش تلقی می­گردد، اما اغلب، یک دوره پر استرس همراه با تغیرات فیزیولوژیکی و روانی به حساب می­آید (بنت[42] و برون[43]، 2005). در این دوره تغییرات بیوشیمیایی، فیزیولوژیک و آناتومیک زیادی در بدن زن رخ می­دهد (کنینگهام[44]، کننس[45] و هوث[46]، 2005). وضعیت روحی زن در بارداری تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار می­گیرد و برای زنانی که بارداری را یک اقدام بیولوژیک کامل­کننده می­دانند، این امر بسیار مسرت­بخش و خشنودکننده می باشد، اما بسیاری از زنان دوره­ای از اضطراب را در این دوران سپری می­نمایند، زیرا طی دوره بارداری، فرد دستخوش بزرگ­ترین تغییرات در شیوه زندگی خود می­گردد و بایستی در تصویر شخصیتی خود دست به تغییر بزند و به حالت مادری درآید (کنینگهام، کننس و هوث، 2010).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه:تعیین رابطه صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز

با وجود یافته­های فوق، از آنجا که زنان در دوران بارداری تغییرات روانی زیادی را تحمل می­کنند و تأثیرپذیری آنان نسبت به استرس­های متفاوت زندگی در این دوره افزایش می­یابد، این دوران از نظر روانی اهمیت پیدا می­کند و لزوم تنظیم هیجان شناختی کارآمد ضرورت می­یابد. از آنجایی که مفهوم سبک­های تنظیم هیجان شناختی در حال حاضر تازه در عرصه ارائه پژوهش­های روان­شناختی وارد شده می باشد و درمورد ارتباط آن با هوش معنوی و اقدام به باور­های دینی مطالعه­ای انجام نشده، به همین لحاظ، در پژوهش حاضر کوشش شده می باشد به مطالعه این موضوع پرداخته گردد که هوش معنوی و اقدام به باورهای دینی با در نظر داشتن تأثیر آن­ها در سازگاری، انطباق پذیری و بهزیستی هر چه بیشتر در زندگی بشر، می­توانند به زنان باردار در تنظیم هیجان شناختی­شان کمک کند؟  آیا هوش معنوی بالاتر، تنظیم هیجان شناختی بهتری را در زنان باردار پیشگویی می­کند؟  آیا ارتباط­ای بین هوش معنوی و اقدام به باورهای دینی هست؟ و آیا بین اقدام به باورهای دینی و تنظیم هیجان شناختی در زنان باردار ارتباط­ای نظاره خواهد گردید؟

 

1-3- ضرورت و اهمیت پژوهش

شیوع بیماری­های غیرواگیر متأثر از صنعتی شدن و سبک زندگی مدرن به سرعت در حال گسترش می باشد که بی­توجهی و عدم برنامه­ریزی جهت کنترل آن می­تواند عواقب غیر قابل جبرانی را به دنبال داشته باشد (حسینی، 2010، و کیولاس[47]، 2010). یکی از مسائل بسیار مهم و ضروری، تشخیص عوامل مؤثر بر بهداشت روانی و تنظیم هیجان می باشد. مذهب یک عامل اصلی در زندگی بسیاری از بشر­ها می باشد و می­توان اندازه دینداری و معنویت فرد و تعهد او به آداب و تعالیم دینی و مذهبی را یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار بر تنظیم هیجان و بهداشت روانی او دانست (اسپین­دلا[48]، ویل[49] و بیلو[50]، 2010). در طول تاریخ بشر، دین همواره یکی از دغدغه­های مهم بشر بوده و آدمی هیچگاه خود را بی­نیاز از آن ندانسته می باشد. در عصر حاضر که بشر پس از فراز و فرودهای بسیار، به مرحله­ای رسیده که ضرورت گرایش به دین و معنویت حاصل از دینداری را برای خود با تمام وجود احساس می­کند، برای رهایی از پریشانی و دستیابی به آرامش و تنظیم هیجان در جستجوی پناهگاهی می باشد.

ازدیدگاه یونگ[51]، دین یک حالت خاص روح انسانی می باشد که بر طبق معنای اصلی کلمه دین در زبان لاتین می­توان آن را چنین تعریف نمود: دین، یک حالت مراقبت، تذکر و توجه دقیق به بعضی از عوامل مؤثر می باشد که بشر نام «قدرت قاهره» را به آن اطلاق می­کند (کویینگ[52]، 1380). در واقع، دین و دینداری حقیقتی می باشد که پیوسته با بشر بوده و شالوده زندگی وی را تشکیل می­دهد. راش[53]، پدر روان­پزشکی آمریکا اظهار نموده، مذهب آن قدر برای پرورش سلامت روان آدمی اهمیت دارد که هوا برای تنفس (شهبازی، 1375). ویلیام­جیمز[54](1359) نیز اظهار می­کند که ایمان یکی از قوایی می باشد که بشر به کمک آن زندگی می­کند و نبودن آن در حکم سقوط بشر می باشد. ایشان همچنین اظهار داشته می باشد که مؤثرترین داروی شفابخش نگرانی­ها، ایمان و باور دینی و معنویت می باشد و می­تواند به بشر در اداره و تنظیم هیجانات کمک کند. اهمیت معنویت و رشد معنوی در بشر، در چند دهه گذشته به صورتی روز افزون توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت روانی را به خود جلب کرده، هوش معنوی یکی از این مفاهیم می باشد که مورد توجه و علاقه جهانی روان­شناسان قرار گرفته می باشد. پیشرفت علم روان­شناسی از یک سو و ماهیت پویا و پیچیده جوامع جدید از سوی دیگر، باعث شده می باشد، نیازهای معنوی بشر در برابر خواسته­ها و نیازهای مادی قدعلم کنند و اهمیت بیشتری بیابند. چنین به نظر می­رسد که مردم جهان، بیش از پیش به معنویت و مسائل معنوی گرایش دارند و روان­شناسان و روان­پزشکان نیز به گونه روز افزون در می­یابند که بهره گیری از روش­های سنتی و ساده، برای تنظیم هیجان و درمان اختلالات روانی کافی نیست (وست[55]، 1999؛ شهیدی و شیر افکن،1383). هوش معنوی در مورد چگونگی رفتار و تصمیم­گیری عملی ماست و آن چیز که در دنیای پر استرس امروز در تعامل با افراد و شرایط سخت انجام می­دهیم، هوش معنوی ما را در به کار بردن منابع عمیق درونی که از قابلیت مراقبت و قدرت تحمل و تطبیق حاصل می­گردد یاری می­رساند. هوش معنوی برای فهمیدن معنای رویدادها و شرایط و ساختن معنا برای کارها و تنظیم هیجان از طریق شناخت ضروری می باشد (آمرام، 2007).

تأثیر مهم تنظیم هیجان در سازش با مسائل تنیدگی­زا موضوعی می باشد که اهمیت آن را پژوهش­های متعددی که در این حوزه صورت گرفته، نشان می­دهد (گرانقسکی و کریج، 2006). تنظیم هیجان موفق همراه با دستاوردهای مثبت می­باشد، دستاوردهایی زیرا رشد صلاحیت­های اجتماعی (آیزنبرگ[56]، 2000) و سلامتی به کارگیرنده تنظیم هیجان و پیش روی، هیجان تنظیم نشده با اشکال برجسته آسیب­های روانی همراه می باشد، مثلا گفته شده که عدم تنظیم هیجان می­تواند منادی رفتارهای مشکل آفرینی همچون خشونت باشد (دیلون[57]، ریچی[58]، جانسون[59] و لابار[60]، 2007). تنظیم هیجان تأثیر برجسته­ای در تحول و حفظ اختلالات هیجانی دارد و حیطه گسترده­ای از هوشیار و ناهوشیار، فیزیولوژیکی و رفتاری و فرایندهای شناختی را شامل می­گردد (گراس[61] و مونز[62]، 1995). فرایندهای شناختی می­توانند به ما کمک کنند تا بتوانیم مدیریت یا تنظیم هیجان­ها و یا عواطف را بر عهده بگیریم تا از این طریق بر مهار هیجان­ها بعد از وقایع اضطراب­آور و تنیدگی­زا توانا باشیم (گرانقسکی، کریج و اسپین هاون، 2001).

در این پژوهش زنان باردار به عنوان جامعه مورد پژوهش انتخاب شدند که علت آن اهمیت  وضعیت روانی مادر باردار در دوران بارداری و تاثیر بسزای آن بر سلامت جنین می­باشد. توجه نداشتن به وضعیت روانی مادر باردار می­تواند با عواقب وخیمی همراه باشد (بناری[63]، پنتو[64]، آهن[65]، اینرسون و همکاران[66]، 2004). بارداری یکی از حساس­ترین دوره­های زندگی زنان می باشد و روابط جنسی و زناشویی در اثر تغییرات فیزیکی و روان­شناختی متعدد دوران بارداری دستخوش تغییر می­گردد. عواملی نظیر تغییرات فیزیولوژیکی و آناتومیکی در زنان باردار، کنار گذاردن فعالیت جنسی و ترس از آسیب به جنین و … تأثیر منفی بر زنان گذاشته و در نهایت بهداشت روانی خانواده را برهم می­زند (رید[67]، 2004). حاملگی برای زن باردار و خانواده­اش رخداد ویژه می­باشد. در این دوران زن باردار با تغییرات جسمی و روانی زیادی روبه­رو می­گردد و در صورتی که خود را با این تغییرات منطبق ننماید، و هیجاناتش را تنظیم نکند استرس زیادی به او وارد می­گردد. نگرانی و استرس بالا در طی دوران بارداری می­تواند پیامدهای درازمدتی برای جنین داشته باشد، تنش درون رحمی موجب نارسایی و زایمان زودرس و بیماری­های کرونری در بزرگسالی می­باشد (سولچینی[68]، 2003). سطح بالای استرس مادر در اواخر دوران بارداری با کاهش تکامل ذهنی در 2 سالگی همراه می باشد (گرین[69]، کیفتسیوس[70]، استام[71] و اسنودن [72]، 2003). همچنین شانس کم وزنی هنگام تولد در مادران دارای روبرو شدن با استرس هیجانی چند برابر بیشتر از مادران دیگر می باشد (برورز[73]، ون[74]، و بار[75]، 2001). در اینجا به کار بردن راهبردهای شناختی هیجان ضرورت دو چندان می­یابد. همچنین، تحقیقات نشان داده می باشد که راهبردهای تنظیم هیجان با پریشانی روان­شناختی مرتبط بوده (گرنفسکی و کریج، 2009)، سازگاری بعدی فرد را پیش­بینی می­کند و تمرکز بر راهبردهای تنظیم هیجان می­تواند در پیش­بینی و درمان معضلات روانی، موثر باشد (برکینگ[76]، اورث[77]، ووپرمن[78]، مهیر[79] و کاسپر[80]، 2008). ما در این پژوهش می­خواهیم ببینیم که آیا به کارگیری هوش معنوی و اقدام به باورهای دینی می­تواند از راهبردهایی باشند که به تنظیم هیجان شناختی در زنان باردار کمک ­کنند.

[1] Garnefski, N.

[2] Kraaij, V.

[3] Gross, J. J.

[4] Oschner, K. N.

[5] Morris, A .S.

[6] Silk, J. S.

[7] Steinberg, L.

[8] Mayors, S.

[9] Robinson, L. R.

[10] Peacok, J. R.

[11] Poloma, M. M.

[12] Amaram, Y.

[13]  Psychology of religion

[14] Halama, P.

[15]  Strizence, M.

[16] King, D.B.

[17] Zohar, D.

[18]  Marshall, I.

[19] Seligman, M.

[20]Kim, Y.M. & Others

[21]Mcnulty, K. & Others

[22] Lara, M.A.

[23] Le, H.N.

[24] Letechipia, G.

[25] Hochhausen, L.

[26] Huizink, A.C.

[27] Mulder, E.

[28] Medina, P.G.

[29]Buitclaar, G. H.

[30] Nevrose

[31] Depression

[32] Anxiety

[33] Phobia

[34] Obssessive-compulsive

[35]Harris, B.

[36] Lovett, L.

[37] Smith, J.

[38] Read G.

[39] Molavi, H.

[40] Movahedi, M.

[41] Bengr, M.

[42] Bennett, R.

[43]  Brown, L.

[44] Cunningham, F.

[45] Kenneth, J.

[46] Hauth, C.

[47] Kioulos, K.

[48] Espindula, J.A.

[49] Valle, E.R.

[50] Bello, A.A.

[51] Jung

[52] Koeing

[53] Rush

[54]William  James

[55] West, E. W.

[56] Eisenberg, N.

[57] Dillon, D. G.

[58] Ritchey, M.

[59] Johnson, B.D.

[60] La-Bar, K.S.

[61] Gross, J. J.

[62] Munoz, R. F.

[63] Bonari, L.

[64] Pinto, N.

[65] Ahn, E.

[66] Einarson, A & others

[67] Read, J.

[68] Solchany, J.E.

[69] Green, J.M.

[70] Kafetsios, K.

[71] Statham, H.E.

[72] Snowdon, C.M

[73] Brouwers, E.P.M.

[74] Van, A.L.

[75] Baar, V.J.M.

[76] Berking, M.

[77] Orth, U.

[78]Wupperman, P.

[79] Meier, L. L

[80] Caspar, F.

تعداد صفحه : 127

قیمت : 14700تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :               serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***