متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی رشته : روانشناسی

عنوان : مطالعه  ارتباط ترتیب تولد و سبک فرزند پروری  کودکان خانواده های آسیب دیده از طلاق شهر شاهرود

وزارت علوم،تحقیقات وفناوری

دانشگاه پیام نور(مرکز شاهرود  )

 

پایان نامه

جهت اخذ درجه کارشناسی

دررشته روانشناسی

 

موضوع:

مطالعه  ارتباط ترتیب تولد و سبک فرزند پروری  کودکان خانواده های آسیب دیده از طلاق شهر شاهرود  

 

سال تحصیلی 95-94

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

-1 مقدمه

خانواده مفهوم کلی خود پدیده ای جهانی می باشد که در هرجا هست و حالتی همه شمول و فراگیر دارد زیرا به آن دسته نیازهای آدمی پاسخ می گویید که برای تمامی نوع بشر مشترک هستند و پس گسترده جغرافیا هرکجا که بشر زیست می کند و در عمق تاریخ تا آنجا که نشانی از حیات نظاره می گردد خانواده وجود داشته می باشد(محدث1372).

در خانواده در مورد هایی باعث میگردد که بنیاد خانواده دیگر شبه خانواده های دیگر نباشند به شکل تک والدینی و یا بدون وجود والدین زندگی کودکان ادامه پیدا کند این امر در بین کودکان طلاق نظاره می گردد.همه کودکان در طی فرآیند اجتماعی شدن با کمک والدین ارزشها و معیارها رفتاری که فرهنگشان از آنها انتظار می رود می آموزند.والدین در انتقال معیارهای خود دارند .پدر و مادرها الگوهای فرهنگی و ارزشهای جامعه خود را درست همانطور که از طرف والدین،معلمین و دیران بر آنها تحمیل شده می باشد به کودک خود منتقل می کنند. کودکی همراه با رشد خود ارزشها ،آرمانها ،گرایشها اجتماعی و طرحی از تأثیر خود را در اشیا و امور و در طی ارتباط با آنها پیدا می کند(استافورد،1377).

بسیاری از والدین در زمان و فضای مشترکی با فرزندان به سر می برند اما فرزندان خود را نمی شناسند یا درک نمیکنند. امروز در جامعه ما والدین زیادی با مشکل طلاق رو به رو هستند در این بین کودکانی وجود دارند و البته شیوه فرزند پروری این والدین بسیار متفاوت تر می باشد(لندرث 1390).

پژوهش حاضر در پی یافتن تاثیر بازی درمانی به والدین طلاق و ارتباط آن با سبک فرزند پروری و تعامل مادران می باشد.

 

1-2 اظهار مسأله

خانواده مثل هر پدیده دیگری در مقطعی از زمان متولد می گردد و در مقطع زمانی دیگر به پایان می رسد. چرخه زندگی خانواده به مراحل مختلف رشد و تحول خانواده ای تصریح دارد که معمولا با ازدواج دو بزرگسال غیر همجنس شروع و تا مرگ و جدایی همیشگی آنها ادامه دارد.( زهراکار کیانوش، جعفری فروغ ،1389)

با تولد فرزند خانواده دستخوش تغییرات زیادی می گردد و تأثیر های زوجین گسترده تر می گردد یعنی علاوه بر تأثیر همسر، بایستی تأثیر والدینی را نیز اعمال کنند. مهمترین تأثیر والدینی زوجین ، فرزند پروری و تربیت فرزند می باشد .( زهراکار کیانوش، جعفری فروغ ،1389)

در واقع مقصود از سبک‌های فرزندپروری سه روش مستبدانه، سهل گیر و مقتدرانه می باشد که در توانایی شناختی و اجتماعی کودکان اثرگذار می باشد. در روش فرزندپروری مستبدانه باورهای والدین موجب می گردد که آنان کوشش کنند رفتار و توجه کودکان خود را مطابق معیارهای مطلق شکل داده، کنترل و ارزیابی کنند.در روش سهل گیر، والدین چشم‌پوشی می‌کنند و رفتارهای کودک را می‌پذیرند.

در روش فرزندپروری مقتدرانه، والدین از کودکان خود انتظار رفتار بالغانه داشته و قوانین و مقررات به گونه ثابت اجرا می گردد (بامریند ، 1991؛ نقل از کمیجانی ، 1386). که والدین با در نظر داشتن وضعیت زندگی خود یکی از این سبکها را بر می گزینند و به تربیت فرزندان می پردازند. وجود فرزندان امری می باشد که در هر خانواده موثر می باشد هر یک از فرزندان در شیوه زندگی آنها موثر می باشد فرزندان اول و دوم و آخر و همچنین تک فرزند شیوه و جو متفاوتی در زندگی دارند. وبستر- استون و داهل[1] (1995) عقیده دارند بخی از گرایش ها و روش های غلط والدین در تربیت اطفال با پیدایش رفتارهای غیر انطباقی کودکان ارتباط دارد. آسیب روانی والدین، کودک آزاری، بی توجهی و مسامحه، غالباً سهم بزرگی در بروز اختلال رفتار دارد.آلفرد آدلر وانپزشک استرالیایی، هم عصر زیگموند فروید و کارل یونگ بود که اظهار کره می باشد ترتیب تولد بر روی شخصیت تاثیر گذار چی باشد و بدین ترتیب، بزرگتر و کوچکتر بودن از خواهر و برادر و قرار گرفتن در معرض توجه ها متفاوت والدین شرایط کودکی متفاوتی را به وجود می آورد که به تعین شخصیت کمک می کنند (سالووی[2] ، 2001).

او عنوان کرده که ترتیب تولد تاثیر ثابتی بر شیوه زندگی (چگونگی برخورد همیشگی یک فرد با تکالیف زندگی مانند دوستی،شغل و عشق) دارد. مانند نقاط مثبت فرزندان اول این می باشد که ذاتاً فرمانده به دنیا می آید و همیشه حق اولویت هر کاری با آنهاست.

فرزندان اول به دو دسته تقسیم می شوند یا پرورش دهندگان افراد مطیعند و یا متحول کنندگان سلطه جو می باشند. معمولاً افراد ایرادگیر، مکل پسند، عاشق در نظر داشتن جزئیات وقت شناس،منظم و با کفایتند و مانند نقاط منفی به بد اخلاقی، تررویی و بی احساس آنها می توان تصریح نمود که به خاطر فشاری که به سایرین می آورند تهدیدکننده و رعب آور نیز هستند.

فرزند وسط خانواده افرادی خانواده دوستند که دیگران از بودن با آنها لذت می برند شعار آنها آرامش به هر قیمتی می باشد این افراد آرام و بی صدا می باشند و شنوندگان خوبی به شمار می طریقه. مهارت زیادی در حل معضلات دارند و دوست دارند که همه خوشحال باشند.

فرزندان آخر افرادی شاد و سرزنده که این شادی و سرخوشی را با خود به همه جا می برند و دیگران نیز از آنها بهره مند می شوند. مهارت های مردمی آنها بسیار قوی می باشد. عاشق این هستند که دیگران را با حرف ها و کارهایشان سرگرم کنند. افرادی برون گرا هستند که از وجود دیگران انرژی می گیرند و از ریسک کردن واهمه ندارند.زود خسته شدن، واهمه داشتن از طرد شدن و دید غیر واقعی شان به روابط که بایستی همیشه خوشی مستقر باشد از نقاط منفی آنهاست. با وجود مطالبی که اظهار شده ادعای تاثیر ترتیب تولد بر شخصیت از طرفداری های علمی چندانی برخوردار نیستند. زیرا که دشواری در کنترل عوامل زیرا اندازه خانواده متغیر جمعیتی و اجتماعی مانند عواملی می باشد که تاثیر ترتیب تولد را مورد سوال قرار می دهیم. (بلمونت[3] و مارولا[4] ، 1973).

همه خانواده ها مراحل چرخه زندگی خانواده را تجربه نمی کنند بلکه تعدادی از خانواده ها در مقطعی از چرخه زندگی خانوادگی به سمت فروپاشی و طلاق گام بر می دارند.

با در نظر داشتن اینکه آمار طلاق در سال ۱۳۶۵ در برابر هر ۳۴۰ هزار و ۳۴۲ ازدواج، ۳۵ هزار و ۲۱۱ طلاق در کشور ثبت شده می باشد. این آمار در سال ۱۳۷5 به ۴۷۹هزار و ۲۶۳ ازدواج در برابر ۳۷ هزار و ۸۱۷ طلاق و در سال ۱۳۸۱ به ۶۵۰هزار و ۹۶۰ ازدواج در برابر ۶۷هزار و ۲۵۶ طلاق می رسد. اگر چه آمارهای مربوط به طلاق به علت های مختلف مانند ثبت نشدن در دفاتر، جاری کردن صیغه شرعی طلاق بدون درج محضری آن و…با کم شماری مواجه می شوند و چندان قابل استناد نیستند، اما مطالعه همین آمار و محاسبه شاخص هایی زیرا نسبت طلاق به ازدواج و یا نسبت طلاق به کل جمعیت نشان دهنده آن می باشد که این آمار طی سال های مختلف با نوساناتی روبه رو بوده می باشد.

مطالعه رقم مطلق طلاق طی سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۱ نشان دهنده افزایش آمار طلاق طی سال های مورد مطالعه می باشد اما محاسبه شاخص های آماری نشان می دهد در سال ۱۳۶۵ شاخص طلاق با افزایش روبه روست سپس طی سال های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۷ به تدریج کاهش می یابد و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ این آمار مجدداً افزایش می یابد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه:اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر حل مساله اجتماعی وعزت نفس دانش آموزان

طلاق پدیده ای رو به افزایش می باشد و موجب تجربه رنج و درد و صدمه روانی می گردد. طلاق یک فرایند فیزیکی هیجانی جدایی می باشد که با افکار مداوم و جدی و نیز گفتگوی زوجین در مورد انحلال پیوند زناشویی شروع و سپس در سر تا سر حل مسایل هیجانی ، اقتصادی ، مذهبی ، خانواده گستر و جنبه های کاری اجتماعی ارتباطشان تداوم دارد. اگر زوجین دارای فرزند باشند بایستی در مورد موضوعات مربوط به تربیت فرزند و ملاقات با آن نیز تصمیم گیری گردد و به فرزند در این باره تبیین داده گردد.( زهراکار کیانوش، جعفری فروغ ،1389)

براد شاو (1995) می گوید طلاق واقعیت تلخ زندگی مدرن می باشد. به این دلیل بسیاری از زوج ها راضی به طلاق نمی شوند و به رفتارهای نا مناسب در طول زندگی شان ادامه می دهند و بدین گونه امنیت روانی کودکانشان را به خطر می اندازند. البته دلیل اصلی اینکه کودکان نیاز به مراقبت روان شناختی در قبل ، خلال و بعد از طلاق والدینشان دارند ممکن می باشد ناشی از قبح جنگ و جدال ، فریاد ، فریبکاری و دادخواهی باشد . ( محمد اسماعیلی الهه ، 1389 )

فرزندانی که مشکل هیجانی دارد ، از نظر رفتاری تفاوت معنا داری با کودک فاقد این مشکل ندارد . آن چیز که در این بین متفاوت می باشد شدت ، فراوانی و اندازه رفتار می باشد. کودک دارای مشکل به شدت از عدم تعادل ، بی ارادگی ، احساس از دست دادن چیزی یا کسی ، عدم کنترل  ، عدم وابستگی و ارتباطات ضعیف رنج می برد . او قادر به یادگیری شیوه های مقابله وسازگاری مناسب در زمان روی دادن معضلات عاطفی نیست و برای طرفداری از خود، خود پنداره ضعیفی دارد ( محمد اسماعیلی الهه ، 1389 ).

با توجه با موردها نوشته شده بر آن شدیم که مطالعه که ترتیب تولد و  شیوه فرزند پروری در کودکان طلاق موثر باشد یا خیر پاسخ به این سوال دلیل انجام این پژوهش می باشد .

3-1- اهمیت و ضرورت پژوهش:

محیط خانوادگی و یا فضای خانواده به معنای درجه احساس امنیت وتعلق و پذیرش در خانواده می باشد بطوری که کودک بتواند به راحتی مسایل و معضلات خود را با والدین مطرح کند.محبت لازمه رشد عاطفی کودک می باشد عدم وجود محبت در تعاملات والدینی با کودک باعث ایجاد معضلات رفتاری ،هیجانی و اجتماعی می گردد(مجد1383).

کودکی که به دنیا می آید عالی ترین امکانات  صورت وجود شرایط لازم و کافی رشد را دراربست و درصورت وجود شرایط لازم و کافی برای رشد ،به برترین کمالات خود خواهد پیدا نمود.اما زندگی خانوادگی ،محیط بهداشتی ،آموزشی،اجتماعی و فرهنگی بسیاری از افراد چنان می باشد که دستیابی به چنین مقصودی را دشوار می سازد و بسیاری از افراد چنان می باشد که دستیابی به چنین مقصودی را دشوار می سازد و بسیاری از معضلات هیجای-رفتاری کودک نتیجه ،اجتناب ناپذیری فقر،جهل ، بدرفتاری و نابسامانی های خانوادگی و کاستی های آموزشی ،پرورشی ،فرهنگی و اجتماعی می باشد(محمد ،اسماعیل 1392).

بسیاری از والدین در زمان و فضای مشترک با کودکانشان به سر می برند اما احساسات و نیازهای کودک خود بیگانه اند.امروزه در جامعه ما والدین متعلق به تمامی سطوح اجتماعی –اقتصادی زیر فشار توقعات اقتصادی و اجتماعی سنگین و تعهدات مدت دار برای حفظ زندگی و شیوه زیست خود قرار دارند .این تعهدات والدین را به صورت جسمی و هیجانی از فرزندان دور ساخته و در نتیجه والدین فاقد مهارت های لازم برای تعامل کارآمد با فرزندان هستند.پدر و مادر بودن بسیار فراتر از رویدادهای زیستی می باشد .فرزندان به زمان کافی برای مشارکت هیجانی با والدینشان نیاز دارند و پدر و مادرها بایستی بدانند که مستقر شدن ارتباط لازم ،چگونه بایستی به شیوه های ارآمد به تعامل با کودکان خود بپردازند(لندرث،1390).

با در نظر داشتن شیوع طلاق در ایران و همچنین وجود کودکان در این زمان در مسئله طلاق و داشتن ارتباط با این کودکان از سوی مادران و پدران که خانواده خود را از دست داده اند و به شکل جدا از همسر و یا با والدین زندگی میکنند ،اهمیت ارتباط بین این کودکان با والدین  و سبک فرزند پروری آنها به شیوه ای که در آن بتواند به شکل مناسبتر این اتفاق بیافتد برآن شدیدم که این پژوهش را انجام دهیم .

1-4  اهداف پژوهش

هدف کلی: مطالعه  ارتباط ترتیب تولد و سبک فرزند پروری  کودکان خانواده های آسیب دیده از طلاق شهر شاهرود

اهداف جزیی :

1- مطالعه ترتیب تولد و سبک فرزند پروری الگوهای مقتدرانه خانواده های آسیب دیده از طلاق

2- مطالعه ترتیب تولد و سبک فرزند الگوی آزاد گذارانه پروری خانواده های آسیب دیده از طلاق

3- مطالعه ترتیب تولد و سبک فرزند پروری الگوی استبدادی  خانواده های آسیب دیده از طلاق

 

  • فرضیه های پژوهش:
  • بین ترتیب تولد و سبک فرزند پروری خانواده های آسیب دیده از طلاق ارتباط معنی داری هست.

2-بین ترتیب تولد و سبک فرزند پروری الگوهای مقتدرانه خانواده های آسیب دیده از طلاق ارتباط معنی داری هست.

3-بین ترتیب تولد و سبک فرزند الگوی آزاد گذارانه پروری خانواده های آسیب دیده از طلاق ارتباط معنی داری هست.

4-بین ترتیب تولد و سبک فرزند پروری الگوی استبدادی  خانواده های آسیب دیده از طلاق ارتباط معنی داری هست.

 

 

  • متغیرها

متغیر ملاک :ترتیب تولد

متغیرپیش بین  : سبک فرزندپروری خانواده‌های آسیب دیده از طلاق

کنترل: سن فرزند / مدت طلاق  / جنسیت فرزند / وضعیت مالی و طبقه اجتماعی /نوع حضانت

تعریف متغیرها

تعاریف نظری:

ترتیب تولد: آدلر معتقد می باشد ترتیب تولد عامل اجتماعی تاثیرگذاری و مهمی در کودکی می باشد عاملی که سبک زندگی شخص را می سازد. در واقع عامل مهم شکل دهی شخصیت فرد می باشد. هر یک از کودکان شرایط روحی و روانی متفاوتی دارند.(سید محمدی 1390).

فرزند پروری : سبک فرزند پروری به عنوان مجموعه ای از توجه ها نسبت به کودک در نظر گرفته می گردد که منجر به ایجاد جو هیجانی می گردد که رفتار های والدین در آن جو بروز می نماید. این رفتارها در بر گیرنده هم رفتارهای مشخص (رفتارهایی که در جهت هدف والدین می باشد) که از طریق آن رفتار ها والدیت به وظایف والدینیشان اقدام می کنند ( تصریح به تمرین های فرزند پروری دارد) و هم رفتارهای غیرمرتبط با هدف والدینی مانند ژست ها، تغییر در تن صدا یا اظهار هیجان های غیر ارادی می باشد (دارلینگ و استنبرگ[5] 3، 1993).

طلاق : به فرایندی گفته می گردد که در زندگی زن و شوهر به این نتیجه میرسند که دیگر توانایی انجام مسئولیت های نقشی خود را به عنوان زن و شوهر ندارند از این رو با جدا شدن ازهم زندگی بهتری را خواهند داشت در این بین ممکن می باشد کودکانی نیز وجود داشته باشند که حق و حضانتشان مورد مطالعه قرار میگیرد(احمدی1390).

تعاریف عملیاتی:

سبک فرزند پروری :در این پژوهش مقصود از سبک فرزند پروری الگوهای مقتدرانه ،آزاد گذارانه و استبدادی می باشد که به وسیله پرسشنامه بامریند (1973) تعیین می گردد.

ترتیب تولد :مقصود این می باشد که فرد فر زند چندم خانواده می باشد .

[1]. Webester- Statton & Dahl

[2]. Sulloway

[3]. Belmont

[4]. Marolla

[5]Darling & Steinberg

تعداد صفحه : 64

قیمت : 14700تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :               serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***