متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

عنوان : مکان‌یابی تسهیلات و مدیریت زنجیره تأمین

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

عنوان : مکان‌یابی تسهیلات و مدیریت زنجیره تأمین

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

فصل اول

 

 

مقدمه و کلیات پژوهش

 

 

1-  مقدمه

تحلیل مسائل مکانیابی و تصمیم گیری در خصوص مکان تسهیلات از مسائل بسیار مهم در تصمیم گیری دولت ها ، سازمانها و شرکت ها به شمار می رود. بدون شک مکانیابی درست تسهیلات اثرات بسیار مهمی در منافع اقتصادی ، ارائه خدمات مناسب ورضایت مشتریان دارد و به همین دلیل تحلیل مسائل مکانیابی یکی از مسائل مورد علاقه دانشمندان پژوهش در عملیات و علوم مدیریت بوده و پیشرفت های قابل توجهی نیز در این زمینه حاصل شده می باشد . مساله مکانیابی هاب ها (واسطه های توزیع) با هدف طراحی انواع شبکه های توزیع (جابه جایی مسافر،حمل و نقل کالا،جمع آوری و توزیع مرسولات پستی، مخابره اطلاعات،…) به عنوان یکی از مهمترین مسائل در زمینه شبکه های ترابری مطرح می باشد. طراحی صحیح شبکه های هاب با در نظر داشتن کاربرد وسیعی که در عملکرد سیستم های ترابری محصول و شبکه های ارتباطی دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و طراحی صحیح آن بی شک در بهینه سازی مصرف انرژی در شبکه های حمل ونقل موثر خواهد بود. بدین ترتیب جریان گره های غیر هاب که اصطلاحا اسپوک خوانده می شوند، از طریق مسیری که از یک یا دو هاب عبور می کند به مقصد مورد نظر تحویل می گردد.

تسهیلات بایستی بتوانند مشتریان را برای مدت زمان طولانی سرویس دهند به طوریکه تغییرات در تقاضای مشتریان را تا حدی پیش بینی کرده باشند. زیرا ممکن می باشد در طول زمان به دلیل تغییر شرایط ، تقاضای بعضی از مشتریان افزایش یافته و بعضی دیگر کاهش یابد، پس تسهیلات موجود ممکن می باشد نتوانند به گونه پیوسته سرویس مناسب و کافی را فراهم کنند(با در نظر داشتن محدودیت هر هاب در انتقال یا جمع آوری تقاضاها). علاوه بر آن ، با در نظر داشتن مقدار سفارش، فاصله مشتری و تامین کننده از هاب تخصیص یافته به آنها نیز بایستی مورد اهمیت و توجه قرار گیرد.در چنین شرایطی ، بستن تعدادی از تسهیلات موجود و انتقال تسهیلات به نقاط جدید ضروری می باشد. برای چنین مسائلی به مکانیابی و تخصیص اولیه برای تسهیلات و همچنین طرحی برای آینده جهت مکانیابی مجدد تسهیلات (مطالعه بهینه بودن موقعیت هر تسهیل با در نظر داشتن محدودیت های موجود) با هدف مینیمم کردن هزینه های تخصیص هر تسهیل به گره های غیر هاب نیاز داریم.

1-1       زنجیره تامین [1]

1-1-1     تعریف زنجیره تامین

یک زنجیره تامین به جریان مواد، اطلاعات، وجوه و خدمات از تامین کنندگان موادخام طی کارگاهها و انبارها تا مشتریان پایانی تصریح دارد و شامل سازمانها و فرایندهایی می گردد که کالاها، اطلاعات و خدمات را ایجاد و به مصرف کنندگان تحویل می دهند. این زنجیره شامل خیلی از وظایف از قبیل خرید، جریان وجـــوه، باربری مواد، برنامه ریزی و کنترل تولید، کنترل موجودی و لجستیکی و توزیع و تحویل می گردد. زنجیره های تامین، تامین کنندگان را به یک شرکت تولیدی و شرکت را به مشتریانش ارتباط می دهند. برای اداره صحیح زنجیره تامین لازم می باشد تا نسبت به خدمات عالی به مشتریان، هـزینه های پایین و زمان چرخه کوتاه اطمینان حاصل کنیم [4] .

تعاریف مختصر و جامعى که مى توان از زنجیره تامین ارایه داد، عبارت‌اند از:
* زنجیره تامین شامل همه فعالیتهای مرتبط با جریان وانتقال کالاها ازمرحله مواد خام به مصرف کننده نهایی وجریانهای مرتبط با آن بوده می باشد .
* زنجیره تامین یعنی شکل دادن به فرایند های جریانهای فیزیکی، اطلاعاتی، مالی و دانش برای ارضای احتیاجات مصرف کننده نهایی از طریق محصولات وخدمات مرتبط با تامین کنندگان.

به گونه کلی زنجیره تامین ، زنجیره ای می باشد که همه فعالیت های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد ، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالاهای نهایی به مصرف کننده را شامل می گردد. در ارتباط با جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات می باشد حضور دارند.

1-1-2  لایه های زنجیره تامین

  1. زنجیره تأمین بالادست[2] : این بخش، شامل تأمین‌کنندگان اولیه (که می‌توانند مونتاژ کننده و یا سازنده باشند) و تأمین‌کنندگان آنهاست. همه این مسیرها از مواد سرچشمه می‌گیرند. فعالیت‌های اصلی این بخش، خرید و حمل می باشد.که خود این لایه نیز به سه لایه تقسیم می گردد.
  2. زنجیره تأمین داخلی[3] : این بخش، شامل تمام پردازش‌های بهره گیری شده توسط یک سازمان در تبدیل داده‌های حمل شده به سازمان به‌وسیله تامین‌کنندگان، به خروجی‌ها از زمانی می باشد که مواد وارد سازمان می گردد تا زمانی که محصول نهایی برای توزیع به خارج سازمان حرکت می کند. فعالیت‌های این بخش، شامل حمل مواد، مدیریت موجودی، ساخت و کنترل کیفیت می باشد.
  3. زنجیره تامین پایین دست[4] : این بخش، شامل تمام فرایندهای درگیر در توزیع و تحویل محصولات به مشتریان نهایی می باشد. به فراوانی نظاره شده می باشد که زنجیره تامین، با واگذاری محصول یا مصرف آن، پایان می‌پذیرد. فعالیت‌های این بخش شامل بسته‌بندی، انبار و حمل می باشد. این فعالیت‌ها ممکن می باشد با بهره گیری از چندین توزیع کننده نظیر کل‌فروشان و خرده‌فروشان انجام شوند.

نمونه ای از یک زنجیره خطی به همراه لایه های آن در(شکل ‏1‑1) نشان داده شده می باشد.

شکل ‏1‑1: نمونه ای از یک زنجیره تامین خطی سه لایه ای[4]

در نتیجه می­توان زنجیره تأمین را زنجیره­ای تعریف نمود که همه فعالیت­­های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه مواد اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف­کننده را در بر می­گیرد.

1-1-3     ضرورت بهره گیری از زنجیره تامین

افزایش روزافزون رقابت بین کارخانجات و شرکت ها برای تولید محصولات با کیفیت و مطابق سلایق مشتری نیاز به یک دیدگاه جدید را در بین تمامی سازندگان و تولیدکنندگان به وجود آورده می باشد. در گذشته هر مرکز تولیدی با اهمیت دادن به تعداد محصول تولید شده، کوشش در افزایش سهم خود در بازار داشت. پس از گذشت چند دهه مراکز تولیدی در ارائه کالای با کیفیت برای جذب مشتریان گام بر داشتند. در دهه های اخیر پیشگامان صنعت اصلی ترین شرط را برای رسیدن به سهم بیشتری از بازار فروش، برآوردن نیازهای مشتریان می دانند.

برای بدست آوردن مزیت بیشتر در بازار به ناچار بایستی به دنبال راهکارهایی باشندکه توسط آنها بتوانند هزینه ها را کاهش داده و سود را بیشتر کنند، البته همزمان با آن رضایت مشتری را نیز به گونه مستمر افزایش دهند . با در نظر داشتن مطالب گفته شده می توان اینگونه تصور نمود که رضایت مشتری در صورتی افزایش خواهد پیدا نمود که محصولات مورد تقاضا در حداقل زمان ممکن وبه دست او برسد و در کنار آن هزینه تامین تقاضا برای مشتری نیز کاهش یابد . این امر مستلزم آن می باشد که بتوانیم محصولات را در کمترین زمان و با حداقل هزینه حمل و نقل به دست مشتری برسانیم . برای شکل گیری این امر نیاز داریم که به جای انتقال مستقیم کالا از تولید کننده به مشتری از توزیع کننده بهره گیری کنیم که به مشتری نزدیکتر بوده و در عین حال می تواند چندین محصول متفاوت را به گونه همزمان به مشتری تحویل دهد. در واقع می توان گفت که انبار توزیع کننده مانند یک بافر بین مشتری و تولید کننده اقدام می کند و نیاز به هماهنگی کامل این دو را کاهش می دهد. زمان پاسخگویی در حالت انبارش توزیع کننده از حالت انبارش تولید کننده کمتر می باشد، زیرا به گونه متوسط انبار توزیع کننده به مشتریان نزدیکتر می باشد و کل سفارش در انبار هنگام حمل با هم جمع می گردد. ارزش افزوده در صورتی که توزیع کننده ها محصولات را از تولید کنندگان مختلف حمل کنند افزایش می یابد .

1-1-4 مزیت های زنجیره تامین

بهبود در عملکرد زنجیره تامین به خاطر علت های زیر اتفاق می افتد:

  • کاهش در هزینه حمل و نقل به این دلیل که توزیع کننده محصولات را از تولیدکنندگان مختلف در یک جا تجمیع و حمل می کند.
  • کاهش در هزینه های موجودی به دلیل اینکه توزیع کننده موجودی را به جای اینکه در خرده فروشی های مختلف پخش کند ، تجمیع می کند.
  • یک جریان سفارش با ثبات تر از توزیع کننده به تولید کننده (در مقایسه با سفارشات نامنظم از هر خرده فروش) به تولید کننده اجازه می دهد تا هزینه های خود را با برنامه ریزی کاراتر تولید ، کاهش دهد.
  • با انتقال موجودی به نقطه ای نزدیکتر به فروش ، توزیع کننده قادر می باشد تا یک زمان پاسخگویی بهتر از تولید کننده داشته باشد.
  • توزیع کننده ها توانایی خرید یک مرحله ای از تولید کنندگان مختلف را ایجاد می کنند.

1-2       مکانیابی تسهیلات[5]

1-2-1                 مکانیابی[6]

مکان یابی تولید، یکی از مهمترین و گسترده ترین تصمیمات مدیران عملیاتی می باشد که نشان می دهد کجا تسهیلات جدید تولیدی را بر پا کنند. مکانیابی تسهیلات تصمیمی استراتژیک می باشد که شامل تخصیص غیر قابل برگشت سرمایه شرکت می باشد و اغلب روی معیارهای اساسی عملکرد زنجیره تامین شرکت از قبیل : زمان تأخیر ، موجودی ، پاسخگویی در برابر تغییرات تقاضا ، انعطاف پذیری و کیفیت تأثیر شدیدی دارد. از طرفی بایستی با در نظر داشتن عدم اطمینان تامین کننده که از عدم توانایی تامین کننده در تامین نیاز واحد توزیع ناشی می گردد و همچنین عدم اطمینان تقاضا که از عدم توانایی در پیش بینی دقیق تقاضا ناشی می گردد ، تدابیری اندیشیده گردد [10].

ضروری می باشد که در ارتباط با مکانیابی موثر و تصمیم گیری در این زمینه ، مدیران به ارزیابی هر یک از مکان های بالقوه و تأثیر آنها بر معیار های ارزیابی عملکرد مانند زمان تأخیر ، موجودی و پاسخگویی و غیره بپردازند [11].

تصمیم‌گیری در خصوص مکان تسهیلات، نقشی حساس در طراحی شبکه‌های زنجیره تأمین بازی می کند یکی از مسائل مکان‌یابی عمومی، شناخت مجموعه‌ای از مشتریان با فواصل فیزیکی متفاوت و مجموعه‌ای از تسهیلات برای برآورده‌سازی نیاز آنهاست. فاصله‌ها، زمان‌ها و هزینه‌های مشتریان و تسهیلات، می‌بایستی با سنجه‌ای خاص اندازه‌گیری گردد. سؤالات نیازمند به پاسخ شامل موردها ذیل می شوند:

  • کدام یک از تسهیلات بایستی مورد بهره گیری قرار گیرد (به لحاظ موقعیت مکانی) ؟
  • کدام مشتری بایستی از کدام تسهیلات سرویس دریافت کند تا هزینه به حداقل برسد؟
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه مهندسی صنایع گرایش سیستم های اقتصادی و اجتماعی: ارائه مدل طراحی شبکه زنجیره تأمین سه مرحله ای چند محصوله با تقاضاهای فازی و حل آن با الگوریتم ژنتیک

1-2-2     اهداف مسائل مکان‌یابی

مسایل مکان یابی، هدفهای مختلفی را دربردارند. هدفها در شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای تصمیم‌گیری در یک مساله مکان‌یابی و زیر معیارهای آنها، اهمیت و تأثیر مهمی دارند. در یک تقسیم‌بندی، هدفهای مسایل مکان‌یابی با رویکرد برنامه ریزی ریاضی و برحسب انواع تابع هدف، به سه دسته تقسیم شده‌اند [8]:

  1. اهداف کششی[7] : این هدفها تصریح به نزدیکی هر چه بیشتر محل استقرار کارخانه به مشتریان و کمتر کردن مسافت دارند که شامل قدیمی ترین مسایل مکان‌یابی می شوند. در واقع مسایلی که تابع هدف آنها به‌صورت کمینه‌سازی می باشد، هدفهای کششی دارند.
  2. اهداف فشاری[8] : این هدفها مسایل مکان‌یابی مراکز نامطلوب را در بر می گیرند و از اوایل دهه 1970 به وجودآمدند. هدف در این مسایل، حداکثر کردن فاصله مراکز جدید از مراکز موجود می باشد. مدل هایی که برای این نوع هدفها ارائه شدند بعدها به مدلهای مکان یابی مضر[9] معروف شدند. مثال برای این هدفها، یافتن مکان مناسب برای دفن زباله می باشد که در آن، یکی از هدفها بیشینه کردن فاصله این مکان از مناطق مسکونی می باشد.
  3. اهداف متعادل[10] : هدفهایی هستند که کوشش در متعادل ساختن مسافت بین مراکز و مشتریان دارند. این هدفها پیوسته ترین نوع هدفها هستند و هدف اصلی آنها دستیابی به برابری می باشد. این هدفها بیشتر در تصمیم گیری های عمومی کاربرد دارند؛ جایی که هدف برقراری عدالت بین افراد می باشد. مانند متعادل کردن حجم کاری مراکز پلیس که سبب متعادل شدن ارایه خدمات به متقاضیان می گردد.

1-2-3     انواع مسایل مکان‌یابی

مسایل مکان‌یابی دارای تنوع بسیار زیادی هستند ؛ از این رو برای سهولت در اظهار، این مسایل را به راههای مختلفی دسته‌بندی کرده اند، اما به گونه کلی مسایل تحلیل مکان در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند [8] :

  1. مساله p- میانه[11] (مساله وبر): این قبیل مسایل برای مکان‌یابی P مرکز، در P مکان انجام می گردد و یک معیار هزینه‌ای را مینیمم می کند. اگر 1=P باشد مساله 1-MP خواهدبود. هزینه ممکن می باشد بر حسب زمان، پول، تعداد سفر، مسافت کل یا هر مقیاس دیگری اظهار گردد. به علت اینکه در این‌گونه مسایل، هدف حداقل‌کردن هزینه کل می باشد، با نام مسایل حداقل مجموع[12] یا مساله وبر نیز مطرح می شوند.
  2. مساله p- مرکز[13] : این مسایل برای تعیین مکان P مرکز به مقصود حداقل‌کردن حداکثر فاصله هر مرکز، تا نقطه تقاضایی که برای خدمت‌دادن به آن نقطه مورد تقاضا تعیین شده می باشد، بهره گیری می شوند. در واقع این‌گونه مسایل برای استقرار خدمات اورژانس مانند آتش‌نشانی، خدمات آمبولانس و مراکز پلیس در جامعه مورد بهره گیری قرار می‌گیرند. در این مسایل تعداد مراکز از پیش مشخص می باشد. این مسایل به دو دسته تقسیم می شوند: p- مرکز محدب که مساله را به مجموعه‌ای از مکان‌های کاندید برای استقرار مراکز محدود می‌کنند و p- مرکز مطلق که در آن مراکز می‌توانند در هر جایی از مکان مستقر شوند.
  3. مساله مکان ‌یابی مراکز با ظرفیت نامحدود : این مسایل در دسته مسایل حداقل مجموع قرار می‌گیرند اما در این مسایل هزینه، هزینه ثابت را نیز شامل می گردد و هزینه ثابت به مکانی بستگی دارد که مرکز در آن قرار می‌گیرد. تعداد مراکزی که بایستی استقرار یابند از پیش مشخص‌شده نیست، اما به‌گونه‌ای معین می شوند که هزینه را کمینه کنند. به علت اینکه در این‌گونه مسایل ظرفیت هر مرکز نامحدود در نظر گرفته می گردد، تخصیص یک تقاضا به بیش از یک نقطه تامین، هیچگاه سودبخش نخواهد بود.
  4. مساله مکان ‌یابی مراکز با ظرفیت محدود : این مسایل شبیه به مسایل مکان ‌یابی مراکز با ظرفیت نامحدود هستند فقط در این مسایل ظرفیت هر کدام از مراکز محدود می باشد. ممکن می باشد در این مورد جواب بهینه به گونه‌ای باشد که یک مشتری به بیش از یک منبع تأمین، ارجاع داده گردد. در واقع ممکن می باشد پس از تخصیص مشتری به یک مرکز، پس از برآوردن بخشی از تقاضای مشتری، ظرفیت مرکز به پایان برسد و برای برآوردن باقی‌مانده تقاضای مشتری مجبور به اختصاص آن به دیگر مراکز که هزینه بیشتری نیز دربر دارند، شویم. البته گاهی ممکن می باشد با وجود اینکه اختصاص یک مشتری به یک مرکز ویژه کمترین هزینه را در بردارد، به دلیل اینکه ظرفیت آن مرکز توسط مشتریان دیگر پر شده می باشد، مجبور به اختصاص کل تقاضای آن مشتری به مراکز دیگر شویم.
  5. 5. مسایل تخصیص نمایی : مساله‌ای را اظهار می کند که n مرکز مانند n ماشین که بین آنها جریان مستقر می باشد به‌گونه‌ای در n مکان قرار داده شوند تا هزینه کل مینیمم گردد. اگر چهار ماشین داشته باشیم که بخواهیم مستقر کنیم، چهار ترکیب ممکن وجود خواهد داشت. برای مساله بیست ماشین، بیست جواب ممکن هست که در حدود 1018*2 ارزیابی نیاز خواهد داشت که این کار حتی برای کامپیوترهای پرسرعت امروزی دشوار می باشد. از این رو این مسایل در دسته مسایل بسیار پیچیده قرار دارند و حل دقیق آنها بسیار مشکل و یا غیر ممکن می باشد.

بعضی از عناصر در دسته بندی مسایل مکان‌یابی تأثیر مهمی دارند. در واقع مسایل مکان ‌یابی علاوه بر قرار گرفتن در دسته‌بندی یادشده می‌توانند به صورتهای مختلفی دسته بندی شوند، مانند مساله p- میانه[14] با محدودیت تقاضا و مساله p- میانه بدون محدودیت تقاضا. از این رو در حین دسته بندی مسایل مکان‌یابی بایستی عناصری مانند انواع مراکز جدید، مکان مراکز موجود، بر‌هم‌کنش مراکز موجود و جدید، مشخصات فضای جواب، اندازه فاصله، تلفیق با سایر مسایل، تقاضا، ظرفیت، نوع مراکز، قطعی و احتمالی بودن داده ها، تواتر اجرا، تنوع محصول و تابع هدف مورد توجه قرار گیرند.

1-2-4     اهمیت و ضرورت مکانیابی

تحلیل مسائل مکانیابی و تصمیم گیری در خصوص مکان تسهیلات از مسائل بسیار مهم در تصمیم گیری دولت ها ، سازمانها و شرکت ها به شمار می رود. بدون شک مکانیابی درست تسهیلات اثرات بسیار زیادی در منافع اقتصادی ، ارائه خدمات مناسب ورضایت مشتریان دارد و به همین دلیل تحلیل مسائل مکانیابی یکی از مسائل مورد علاقه دانشمندان پژوهش در عملیات و علوم مدیریت بوده و پیشرفت های قابل توجهی نیز در این زمینه حاصل شده می باشد . مطالعات مکان‌یابی یکی از اقدامهای کلیدی در فرایند احداث واحدهای صنعتی یا خدماتی به شمار می رود که در نظر داشتن این مهم در موفقیت مراکز، تأثیر بسزایی دارد. اهمیت این مطالعات به اندازه‌ای می باشد که به تازگی در مورد مراکز فعال نیز این مطالعات دوباره انجام می شود و در بعضی از موردها منجر به تغییر محل واحد صنعتی نیز می گردد. در طول سه قرن گذشته مسائل مکانیابی متعددی در قالب فرضیات و تمرینات ریاضیاتی پدیدار و ارائه گشته اند. اما گویا طرح مساله مکانیابی به گونه کلی و رسمی برای نخستین بار به وبر (Weber 1909) نسبت داده شده می باشد. امروزه نیز تعیین محل مناسب برای استقرار تجهیزات یا مراکز خدماتی در بخش های صنعتی و خدماتی ، موضوع مهمی بوده می باشد و در چند دهه اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده می باشد.

اکنون به اظهار موردها کلیدی که مدل های ریاضی مکان یابی برای تعیین آنها طراحی می شوند می پردازیم که عبارتند از :

  • تعیین تعداد مراکز تولیدی که بایستی مستقر شوند.
  • تعیین مکان مناسب برای استقرار هر کدام از این مراکز .
  • تعیین اندازه و ظرفیت هر کدام از این مراکز.
  • تعیین چگونگی تخصیص تقاضای خدمات به هر یک از مراکز.

تعیین موردها فوق وابسته به محیطی می باشد که مساله مکانیابی تحت شرایط آن حل می گردد و نیز به اهدافی که در پس حل مساله نهفته می باشد. در بعضی موردها، مثل مکانیابی مراکز خدمات درمانی اورژانسی ، هدف هر چه نزدیکتر بودن این مراکز به کاربران از یک طرف و پوشش دادن به تقاضای همه کاربران از طرف دیگر می باشد. اما مثلا در مکانیابی یک مساله بازیابی زباله های رادیواکتیو هدف این خواهد بود که چنین مراکزی تا آنجا که امکان دارد از مناطق شهری و پر جمعیت دور باشند و یا در بخش های تولیدی و اقتصادی هدف کاهش هزینه های کل می باشد. مختصر اینکه موفقیت یا شکست مراکز تسهیلاتی در هر کدام از بخش های دولتی و خصوصی بستگی کامل به مکان های انتخابی برای استقرار این مراکز دارد [7] .

مسایل مکان‌یابی از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و در هر یک از آنها، هدفهای ویژه‌ای دنبال می گردد. برای دستیابی به هدف هر مساله، بایستی از روشی ویژه برای حل آن مساله بهره گیری نمود و هنگام مطالعات نیز از درستی اطلاعات مورد بهره گیری اطمینان حاصل نمود [8] .

1-2-5     مکان‌یابی تسهیلات و مدیریت زنجیره تأمین

عملکرد زنجیره تامین تحت تاثیر چندین عامل که با تصمیم گیری در مورد مکان تولید آغاز می گردد، سنجیده می گردد [11]. مدل‌های تعیین محل تسهیلات، تأثیر مهمی در طراحی و برنامه‌ریزی زنجیره تأمین دارند. اصولاً در طراحی و برنامه‌ریزی زنجیره تأمین 3 سطح بر اساس افق زمانی: استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی هست. دکتر سیم‌چی در مقاله خود نوشته می باشد: «سطح استراتژی با تصمیماتی ارتباط دارد که اثراتی بلندمدت بر سازمان شما می‌گذارد. این موردها، شامل تصمیماتی در خصوص: تعداد، محل، ظرفیت انبار، ظرفیت تولید یا جریان مواد ‌اولیه در شبکه لجستیک می باشد». این جملات، ارتباط بین مدل‌های مکان‌یابی و مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین را عیان نشان می‌دهند.

شبکه توزیع شرکت می‌بایستی مناسب‌ترین خدمات را با کمترین قیمت عرضه کند. در بعضی موردها، شرکت ممکن می باشد با طراحی مجدد شبکه توزیع خود، علاوه بر صرفه‌جویی میلیون‌ها دلاری در هزینه‌های لجستیک، سطح کیفیت خدمات یا کالای خود را افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف، شبکه ایده‌آل می‌بایستی اقدام به ایجاد شبکه انبارش برای طرفداری از تأمین خرده‌فروشی‌های خود کند». این گفتار متضمن اهمیت مدل‌های مختلف مکان‌یابی تسهیلات برای مشخص شدن بهترین وضعیت پیکره‌بندی زنجیره تأمین می باشد و بر ارتباط متقابل سطوح استراتژی و تاکتیکی – عملیاتی تأکید دارد [12] .

[1] Supply Chain

[2] Upstream

[3] Internal

[4] Downstream

[5] Facility Location

[6] Location

[7] Pull

[8] Push

[9] Noxious Location Models

[10] Balancing

[11] P-Median

[12] Minisum

[13] P-Center

[14] P-Median

تعداد صفحه : 117

قیمت : 14700تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***